Mens Tennis Forums banner

Articles, News, Quotes ...

21704 Views 232 Replies 18 Participants Last post by  tomcrossnz
post news and articles
1 - 20 of 233 Posts
Re: Articles, News ...

midsommardagen said:
voted Jonas & Max
BTW, Jonas's son is named Max, right?
Yes, he is ;) I also think sometimes that it´s quite funny...
Here is a very long article about Jonas which I got from a friend in Sweden!

I have no time to translate it now, but will do it later today or tomorrow!
Sorry, that I copied it a bit strange...

Björkman ser framåt

DN i Monaco
Jens Littorin
MONte carlo. Jonas Björkman ser slutet på karriären - och början på en ny. Men innan han lägger tennisracketen på hyllan vill han spela dubbel med sin barndomshjälte John McEnroe igen. Ingen blir lyckligare än Jonas om det sker i Stockholm Open till hösten.

;
Foto: Laura LeyshonJonas Björkman har siktet inställt på en ny karriär. Men innan han lägger av med tennisen vill han spela dubbel med John McEnroe igen.

Tennis
Nyheter​
Tennisdamer klarade kvaletFederer och Nadal till final i Monte CarloSöderling avstår turnering i Casablanca
Krönikor​
Tänk om en tanig ryss nått semifinalenBaghdatis - Cyperns StenmarkEn ofrånkomlig hyllningskrönika om Federer"Dubbeln behöver en McEnroe"INBLICK: De tyska slynglarna har vuxit uppEn hatmatch då och då är uppfriskandeHårda femsetare kan slå tillbaka senareDN:s Johan Orrenius om Australian Open dag 2DN:s Johan Orrenius om Australian Open dag 1
Reportage​
Kungarnas klubbar kämpar om Stockholms tennistron
Fakta​
Tennisrankning
Läs mer​
ATP:s hemsidaWTA:s hemsidaAustralian OpenFranska ÖppnaWimbledonUS OpenDavis CupFed Cup

Det är dagen då Jonas Björkman nås av beskedet att Thomas Enqvist beslutat sätta punkt för sin karriär. "Väntat, men ändå tråkigt. Vi glömmer lätt bort vilken bra karriär han haft", säger Björkman om den två år yngre kollegans beslut.

34-årige Jonas hade trott att det var han som skulle bli först att lämna cirkusen.
- Jag hade väl aldrig trott att jag skulle hålla på när jag var 34 år, men det är så himla kul att man fortfarande kan utmana de yngre killarna i singel och framför allt i dubbel, säger Björkman där han sitter med ett glas apelsinjuice i vip-området på Monte Carlos Country Club.

Han har just i par med Max Mirnij enkelt avancerat till tredje omgången av dubbelturneringen.

Toppspelet som han och vitryssen fann vid turneringssegern i Miami för drygt två veckor sedan har än en gång fått tankarna på karriärslutet att skingras.
- Spelet i Miami var det bästa vi presterat tillsammans och vi visade hur bra vi kompletterar varandra. Max har väldigt bra serve och jag har mina returer, säger Björkman.

Annars är det med en annan partner som den svenske veteranen skapat de stora rubrikerna. Björkmans turneringsseger i San José tillsammans med John McEnroe är tennisvärldens snackis så här långt under säsongen. Även för den mångfaldige Grand Slam-vinnaren Jonas Björkman var det en av karriärens höjdpunkter.
- Björn Borg och John McEnroe var mina idoler när jag var yngre. Borg har jag aldrig ens tränat med, men nu har jag i alla fall spelat tillsammans med McEnroe. Det var otroligt kul, särskilt som vi spelade så bra och vann, säger Björkman och förklarar att det inte behöver ha varit en engångsföreteelse.
- I början på veckan sade John att han bara ville spela en gång. Efter finalen sade att han att det var jäkligt kul och att vi skulle ta ett snack och se om det går att göra om.

Både Båstad och Stockholm Open har visat sitt intresse, men när det gäller turneringen i Skåne i sommar har McEnroe förklarat att han inte har tid. Stockholm Open däremot...
- Bollen ligger mest hos McEnroe. Han har rätt mycket åtaganden på seniortouren. Samtidigt vill han inte bara klampa in och ta platsen från Max. Vi har ju våra egna mål. Det gäller att hitta en turnering där Max och jag inte har för avsikt att spela, säger Björkman.

McEnroe kommer till Rom nästa månad. Då ska han och Björkman träffas tillsammans med respektive agenter och försöka hitta ett datum.

McEnroe i comeback i Stockholm - snacka om publikmagnet.
- Ja, då får vi nog flytta tillbaka från Kungliga till Globen. Jag tror lätt att han skulle dra 15.000 personer. Det skulle vara jäkligt kul, säger Björkman.

Jonas är en av de spelare som jobbat hårt för att popularisera dubbelspelet, som han anser styvmoderligt behandlat både av tävlingsledningar och ATP-touren genom åren. Han anser att positiva saker börjat hända sedan den nye tourbossen Etienne de Williers tog över i fjol.

Björkman berättar att det slogs publikrekord i Miami och även i Monaco har det under de inledande tävlingdagarna varit fullt på läktarna.

Jonas har under sina många år på touren skaffat sig idéer om hur tennisen kan utvecklas, men när han drar sig tillbaka kommer han inte att arbeta på tävlingsledningens utan på spelarnas sida. Björkman kommer att ta en plats hos agentföretaget Podium där hans rådgivare Daniel Wessfeldt är delägare.

Podium har hittills främst satsat på friidrott, men siktar nu även på att få in tennis- och golfspelare i sitt stall.
- Det är väl meningen att jag skall bidra med min erfarenhet från en lång tenniskarriär. Jag känner i stort sett alla som jobbar inom sporten, från tävlingsledare till klädleverantörer.

Han tror att han som spelare har en fördel när han kliver över till andra sidan.
- Vissa agenter jobbar väldigt dåligt. Ligger man i toppen kommer de och frågar hur läget är, trillar man på rankningen är man bortglömd. Jag tror att det går att hitta en bättre balans, helt enkelt göra en bättre produkt för klienterna just för att jag som spelare vet vad de vill ha, säger Björkman.
See less See more
7
Björki said:
Jonas is playing doubles with McEnroe in Stockholm?!
No, it´s not decided yet. Jonas would like the idea, but McEnroe did not decide yet. Jonas said that if so, they maybe had to move back to Globen, because so many spectators would come then... ;)
  • Like
Reactions: 1
Björki said:
thanks for posting GWH :)
Why GWH ?? :confused: You also got irritated by the same avaters of GWH and Kristen, or? ;)
I just love his blog :)
There is an interview with Jonas on tennis.se

http://www.tennis.se/t2.aspx?p=119577&x=1&a=897624

Jonas says mainly that he has taken 3 weeks off from tennis after last season and that he practiced hard with Thomas Johansson and his physical coach in december.
Jonas goal for 2007 is to stay in the top 50 and to start the season better than last year.

They also asked him if 2007 will be his last year and Jonas answers that he takes one year at the time. It depends how his body feels after 2007 and how big his motivation will be to continue.
Hi everyone!

I was just wondering if any of you are really big Bjökman fans. The reason Im asking is that when I was cheering in the swedish squad against Argentina I happened to catch Jonas sweatband that he threw into the audience (Its one of those in you avatar BJörki).

Anyway, its a cool thing for me to keep, but if there are big Björkaman fans out there, maybe they will appreciate it more. I would just wash it and use it.

Just wondering...

Marcus
Marcus, I also think it is a very nice offer from you :hug:
I like Jonas a lot, but there are many bigger fans of him (like Björki for example), so I wouldn´t ask for the sweatband.

But I also want to thank you and the whole Swedish supporter squad for the great atmosphere you created in Gothenburg :worship: :worship: I have also been there and for me it has been one of the best DC matches ever, not only because "we" won, but also because of the wonderful atmosphere and great sportsmanship :hug:
oh you are so lucky :yeah: any pics or reports? :wavey: :bounce: :bounce:
Nadie, I am sorry, but I didn´t have time for a report yet :sad: I will go to Monte Carlo tomorrow, so maybe I have a bit more time afterwards, but can´t promise.

Pics will definitely come after Monte Carlo! As I still have a "normal" camera I have to scan the pics and that takes a bit more time, but they will definitely come ;) :hug:
Thanks Peggy :hug:
Very sweet article about Jonas (and Max) in Aftonbladet today:

Foto: STEFAN HOLM

Sonen har gjort Jonas till en bättre spelare
LONDON. För Jonas Björkman har Wimbledon blivit en barnlek.
Tacka Max för det.
Fyraåringen har gjort sin far till en bättre tennisspelare.
– Hans leende hjälper mig att glömma förluster och komma i positiv stämning.
Björkman hade en lång dag på jobbet i går. Allt berodde på regnet, det där förbannade regnet. Den första träningen kunde visserligen genomföras som planerat, men sedan tvingades han vänta, vänta och vänta.
Förmiddag har blivit kväll när han äntligen kan öppna dörren till familjens tillfälliga lägenhet i den grönskande regnby som heter Wimbledon. Han har all rätt att vara lika sur som sina kläder, men är på solskenshumör.

Kastar sig runt halsen
Hur det är möjligt?
– PAPPA!
Förklaringen både hörs och syns.
Jonas har knappt hunnit kliva in i den ljusa hallen förrän en fyraåring kommer rusande och kastar sig runt hans hals.
– KOM PAPPA, KOM!
Max sliter bort skorna från Jonas fötter och leder honom till vardagsrummet. På tv:n, på golvet, på bordet... Överallt står de, leksaksdjuren.
Tennisspelaren Jonas Björkman existerar inte längre. Här och nu är han pappa. Plötsligt är en gepard i plast betydligt viktigare än Fernando Vicente, spanjoren som står för motståndet i morgon.
– Papparollen har förändrat mig. Jag är mycket mer avslappnad och har dragit en enorm nytta av det. Tidigare var jag ganska intensiv och när det gick dåligt tryckte jag ner mig själv ännu mer. Då tog det tid att komma i positiv stämning, berättar han.

”En perfekt balans”
Jonas Björkman minns Wimbledon 2003. Han hade spelat världstennis och var plötsligt klar för kvartsfinal mot
Andy Roddick.
– Jag förväntade mig att slå honom men gjorde en skitmatch (4–6, 2–6, 4–6). Jag var fruktansvärt besviken och kom hem väldigt nedstämd. Då fick jag världen härligaste leende från Max. Så snabbt har jag aldrig glömt en svidande förlust. Det där har utvecklats mer och mer och hjälpt mig väldigt mycket.
– Det finns så mycket annat som gör mig glad och det är Petra och Max förtjänst. Det känns bra att kunna koppla bort tennisen helt. I går spelade vi fotboll och lite tennis. För min del är det en perfekt balans. Kanske är det därför jag har lyckats hålla mig kvar, trots åldern.

Inte gammal
Du är väl inte gammal? A. W. Gore hade fyllt 41 år när han blev singelmästare 1909.
– Nej, 35 år är egentligen ingen ålder. Titta på hockeyspelare som (Steve) Yzerman, (Brendan) Shanahan och (Nicklas) Lidström. Även inom fotbollen är det många äldre som håller hög klass. Ålder är bara en siffra. Det viktigaste är hur fräsch man är i kroppen.
Din form är bevisligen god. Du har bara förlorat en match på gräs i år.
– Ja, det känns väldigt bra. Jag gjorde min klart bästa grussäsong och självförtroendet har jag dragit nytta av på gräset.
Hur ser du tillbaka på fjolårets Wimbledon och semifinalplatsen?
– Det är de två häftigaste veckorna jag har upplevt som tennisspelare. När jag är inne på banan är jag hundraprocentigt fokuserad, men så fort jag går därifrån kopplar jag av. Varje morgon gick jag mellan anläggningen och stället vi hyrde. Jag kände atmosfären och såg de kilometerlånga köerna. Jag är glad att jag fick uppleva det i slutet av karriären. Då kunde jag ta del av allt runtomkring.

Mixed med Anna
Du debuterade i Wimbledon 1993. Vilket är ditt största ögonblick från alla år?
– Mixedmatchen med (Anna) Kournikova. Vi spelade på bana 13. Folk hängde i träden för att kunna se matchen. Jag har nog aldrig sett folk vara så ofokuserade när jag skulle serva. De hade annat att fokusera på. Ha, ha, ha. Nä, det största är första dubbeltiteln med Todd Woodbridge (2002). Som liten drömde jag om att få vinna något stort och som svensk har Wimbledon blivit så otroligt stort tack vare Björn Borg. Han är en ikon. Jag måste vara kvar i turneringen den andra veckan, så att jag får se honom på plats. Hela landet har längtat efter det, att få hit honom. Det vill jag vara med om.
Ringde han och gratulerade till semifinalplatsen i fjol?
– Nej. Inget illa ment, men jag vet inte om han har mitt nummer. Jag skulle vara stolt om jag hade hans. Det är en hjälte vi pratar om. Han brukar ha bra koll på hur det går. Det är uppskattat. Jag pratade med honom i Båstad förra året. Direkt kom han fram och gratulerade.
Har du någon kontakt med Kournikova i dag?
– Hon ringer hela tiden. Det är så jävla jobbigt. Jag är såååå trött på henne. Ha, ha, ha. Nä, vi har ingen kontakt.

Tror på Roger

Kan någon hindra Roger Federer från att ta femte raka titeln i år?
– Han är storfavorit. Man undrade om någon skulle tangera Björns rekord, men Federer har alla förutsättningar.
Själv har du en semifinalplats att försvara. Du är laddad till Max, va?
– Ja, i dubbel bemärkelse, säger Jonas Björkman.

If someone is interested, I can of course translate the article :)
See less See more
Don´t know why the photo to the article didn´t appear, but here it is :)

Attachments

See less See more
Thanks Birte but I dont understand it :sad:
Peggy, ich übersetze es gerne :) Spätestens morgen Abend, vielleicht schaffe ich es auch heute ;)
Okay, here is the translation:

His son made a better player of Jonas

For Jonas Wimbledon has become a childrens toy, he can thank Max for this.

The 4-year old son has made a better player of his father.

- His smile makes that I forget looses faster and that I get in a better mood.

Jonas had a long day at work yesterday, mainly because of all the rain. He could practice once, but afterwards he could only wait, wait and wait.
When Jonas finally arrives to the flat where he is staying in during the Wimbledon time, it has become evening. But Jonas is in a great mood anyway.

How can he be in such a good mood?
- Daddy!
You can both see and hear the reason.
Jonas couldn´t even open the door to the house, already comes a 4-year old boy, runs to him and hugs him.
- Come daddy, come!

Max throws away Jonas shoes and takes him to the living room.
There you can see toy animals everywhere. The tennisplayer Jonas Björkman doesn´t exist anymore. Here he is only daddy. Suddenly a hunting-leopard (Anmerkung fuer Peggy: Gepard, kannte das englische Wort auch nicht ;) ) is much more important than Fernando Vicente who is Jonas opponent tomorrow.

- To be a daddy has changed me a lot. I am much more relaxed and take many advantages from that. Earlier I was much intensive and when I was playing badly I pushed myself down even more. Then it always took a longer time to get into good mood again, Jonas says.

Jonas thinks of Wimbledon 2003. He played wonderful tennis and reached the quarterfinal against Andy Roddick.
- I was expecting to beat him, but played a very bad match (4:6, 2:6, 4:6).
I was so sad and got home very depressed and sad. When I got home Max gave me a huge smile. I have never forgotten a bad defeat that fast. This has developped more and more and it has helped me a lot.

- There are so many more things which make me happy and I can thank Petra and Max for that. It feels good not to think about tennis all the time. Yesterday we played football and a bit of tennis. For me this is a perfect balance. Maybe this is the reason why I am still playing so good, despite my age.

You are not old at all. A.W. Gore was 41 years old when he won the singles tournament 1909.
- No, 35 years is actually not old. Look at the hockey players as Yzerman, Shanahan and Lidström. Also in football there are many older players who are playing very good. The age is only a number. The most important thing is how fresh your body is.

Your shape is good. You have only lost one match on grass court this year.
- Yes, it feels very good. I have played my best ever claycourt season and the confidence I got there helped me on grass.

How do you look back on last years Wimbledon and your semifinal there?
- This have been the 2 best weeks for me as a tennis player. When I am on the court, I am concentrated to 100%. But as soon as I get off the court I relax. Every morning I went between the house we rent and the venue. I felt the atmosphere and saw the long queues. I am happy that I could experience this in the end of my career. I could enjoy everything around.

You played your first Wimbledon in 1993. Which is your best memory from all the years?
- The mixed with Anna Kournikova. We played on Court 13. People were hanging in the trees to see our match. I have never seen people been so unfocused when I was serving. They had other things to focus on. Hahaha.
No, the biggest thing was the first doubles title with Todd Woodbridge in 2002. As a little boy I was dreaming about winning something big and as a swedish guy Wimbledon has become so big because of Björn Borg. He is a legend.
I wanted to be in the tournament in the 2nd week to meet him, I wanted to see him.

Did he call you and congratulate on your semifinal last year?
- No. I don´t even know if he has my number. I would be proud if I would have his. He is a real hero. He is following the results, this is very much appreciated. I talked to him in Båstad last year. Directly he came and congratulated me.

Do you still have any contact with Kournikova?
- She is calling me all the time. It is so stressful. I am so tired on her. Hahaha. No, we don´t have any contact.

Is there someone who can avoid Roger Federer fifth title in a row?
- He is the big favourite. Everyone was wondering if someone ever could bother Björn record, but Federer has all the qualifications.

You have to defend a semifinal in doubles. You are also loaded Max, aren´t you?
- Yes, in the double meaning, Jonas says.
See less See more
what a lovely article!! thanks so much for the translation Birte :worship: :worship:
No problem ;) I also agree that this is a very cute article ;)
So, good luck for Jonas in Wimbledon :yeah:
I am sorry, I don´t have time to translate the whole article, but basic parts are:
how tennis has changed in Sweden with now only 3 players in the top 128 draw, Jonas says that it has been quite easy to travel with Max. He says that Max is growing up with 3 languages and he is already speaking quite good english, so this will help him a lot in the future.

Jonas says that it is sometimes very difficult to leave Max and Petra, but it has been more difficult to take the whole family with him to the tournaments since Max started pre school.
Then Jonas says that they will live in Stockholm when he stopped playing tennis and he says that it is great for him, because then he can always see his favourite soccer team, Bajen, play in Stockholm :)

These are the main points :)

Peggy, I think next time I can translate the interview into German, it seems there are not so many other people here apart from us :)
See less See more
Thanks Peggy :)

I so hope they will make it to Shanghai :worship:
I am so happy they qualified in the end :bounce: :bounce:
:wavey:

Sorry, I was quite busy the last days, but here is the translation of the article:

Björkman and Mirnyi can split

The double season has been a big disappointment for Jonas Björkman and Max Mirnyi. This is the reason why they will probably go different ways next year. The new partner of Jonas can be Kevin Ullyett.

After last season, in which Jonas and Max won some very big titles, they had accepted a similar year this year. But instead they could only take one title (Stockholm Open).

In the Masters Cup in Shanghai the defending champions are already out, after 2 straight loss. There is still one more match to play, but already now Jonas and Max have almost sure taken the decision to try their luck with a new partner for the next season.

- Of course we are both very disappoint. We have both had the worst season in a long time. This was not what we have been expecting after the great year we had last year," Jonas Björkman says.

The Swedish-whiterussian pair would have needed at least a set in their last match in Shanghai. But instead they lost in two straight sets against Hanley/Ullyett.

It is a llittle ironicle that just Ullyett is an alternative for a possible doubles partner of Jonas for next year.
- It is not decided to 100% yet. It is really a lot of high chaparal in the doubles right now, there are a lot of pairs who will change for the next season", Björkman says.

- I have talked to both Kevin and Fabrice Santoro who are both still "free" at the moment. Max has done the same."

What went wrong for you and Max this year?
- We both feel that we did what we could, it just didn´t work like we wanted. We lost our confidence and as a result we started to make easy faults."
- What is also difficult for us is that we often don´t manage to practice for the doubles, because we play singles all the time as well."

It is already decided that Max will play the Australian Open together with Santoro, because Jonas and his wife Petra will expect their 2nd child during that time. Therefore the final round robin match on thursday can be the last match which Jonas and Max play together.
-Of course it would be very sad. We know eachother so well. We will see what is going to happen, if we will continue to play or not."

-But no matter how it will finish, we have learnt a lot from eachother and will have close contact even in the future."
See less See more
thanks Birte :worship: :worship:
You are welcome ;)

But you translated the main parts also perfectly :yeah:
  • Like
Reactions: 1
Jonas will be writing sort of a blog on the Swedish site alltombarn.se
(all about children).

There is a first interview with Jonas on the site, I will translate it tomorrow. And Jonas says that he will tell in the blogg about travelling with family, funny stories and stuff like that.
I am sure it will be lots of fun to read it :) And of course I can do the translation ;)

http://www.alltombarn.se/aktuellt/jonas-bjorkman-blir-pappa-igen-1.4030
1 - 20 of 233 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.