Olivier Rochus - Page 3 - MensTennisForums.com

MensTennisForums.com

MenstennisForums.com is the premier Men's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!

Reply

Old 11-27-2004, 10:56 AM   #31
zoeziepoezie
Registered User

zoeziepoezie's Avatar

zoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond repute
Default Re: Olivier Rochus

Olivier is playing well this week in Luxembourg!!!
R1 O Rochus (7) - Wang (SE) 6-0 6-1
R2 O Rochus (7) - Carlsen 6-3 6-1
QF O Rochus (7) - Rusedski (WC-4) 6-3 1-6 6-1
Today he plays the semi final against Joachim Johansson(1)!
Good luck Oli

eSpeCiAlLy:

Olivier Rochus

Also good luck to ~Jarkko Nieminen~Juan Carlos Ferrero~Filippo Volandri~

"Rochus' career serves as tennis proof that size does matter — the size of a player's heart — and the smallest man on the ATP Tour continues to come up big in that area."
zoeziepoezie is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old 11-27-2004, 11:40 AM   #32
zoeziepoezie
Registered User

zoeziepoezie's Avatar

zoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond reputezoeziepoezie has a reputation beyond repute

pics...
Attached Images
File Type: jpg oli in luxemburg2.jpg (12.9 KB, 14 views)
File Type: jpg oli in luxemburg3.jpg (12.5 KB, 12 views)
File Type: jpg oli in luxemburg4.jpg (15.4 KB, 6 views)
File Type: jpg oli in luxemburg6.jpg (14.0 KB, 14 views)
File Type: jpg oli in luxemburg5.jpg (17.7 KB, 26 views)
File Type: jpg oli in luxemburg7.jpg (10.1 KB, 15 views)
File Type: jpg oli in luxemburg8.jpg (15.3 KB, 11 views)
File Type: jpg oli in luxemburg9.jpg (19.1 KB, 39 views)
File Type: jpg olivier in luxeburg.jpg (11.1 KB, 18 views)

eSpeCiAlLy:

Olivier Rochus

"Rochus' career serves as tennis proof that size does matter — the size of a player's heart — and the smallest man on the ATP Tour continues to come up big in that area."
Old 11-28-2004, 08:21 AM   #33
zoeziepoezie
Registered User

zoeziepoezie's Avatar

SF (1)(WC)JOHANSSON, Joachim (SWE) def (7)ROCHUS, Olivier (BEL) 76(6) 75
But a great week!!!
Up to next year Oli!

eSpeCiAlLy:

Olivier Rochus

Old 11-29-2004, 10:11 AM   #34
country flag CooCooCachoo
MONSOON season.

CooCooCachoo's Avatar

CooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond reputeCooCooCachoo has a reputation beyond repute

He did really well in Luxembourg

Bachinger|Brands|Broady|Clezar|Crivoi|Crugnola|Cue vas|Eysseric|Giannessi|Granollers
Grigelis|Huta Galung|Ilhan|Korolev|Kudla|Al. Kuznetsov|Lammer|Mannarino
Menendez|Naso|Paire|Peliwo|Polansky|Robredo|Smycze k|J. Sousa|Sweeting

CooCooCachoo is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-02-2004, 12:31 PM   #35
country flag Pancakesong
Registered User

Pancakesong's Avatar

Pancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond repute

hey I'm making a suprise for a friend who is a fan of olivier. Does anyone here maybe know what racket he uses? I can;t find it anywhere

A Elbereth Githoniel,
silivren penna míriel
o menel aglar elenath!
Na-chaerad palan-díriel
o galadhremmin ennorath,
Fanuilos, le linnathon
nef aear, sí nef aearon!
Pancakesong is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-02-2004, 12:40 PM   #36
country flag Pancakesong
Registered User

Pancakesong's Avatar

Pancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond reputePancakesong has a reputation beyond repute

his brother uses dunlop, and they have the same clothes and shoes, so do you think the racket is also the same??

A Elbereth Githoniel,
silivren penna míriel
o menel aglar elenath!
Na-chaerad palan-díriel
o galadhremmin ennorath,
Fanuilos, le linnathon
nef aear, sí nef aearon!
Pancakesong is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-03-2004, 05:38 PM   #37
zoeziepoezie
Registered User

zoeziepoezie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pancakesong
hey I'm making a suprise for a friend who is a fan of olivier. Does anyone here maybe know what racket he uses? I can;t find it anywhere
Prince

eSpeCiAlLy:

Olivier Rochus

Old 12-29-2004, 08:55 AM   #38
zoeziepoezie
Registered User

zoeziepoezie's Avatar

Nog een (oud) interview met Oli uit humo:

Geniaal, maar met te korte beentjes: Olivier Rochus na zijn eerste grand slam titel
Olivier Rochus (23) ziet ‘m ‘s avonds nog steeds voor zich: de matchbal die zijn naam en die van zijn boezemvriend Xavier Malisse in de Belgische tennisgeschiedenis brandde.

Hun volledige onverwachte overwinning op Roland Garros is de allereerste belgische Grand Slam – titel in het mannendubbel. Maar zelfs dat weekt in de jongste Rochus geen sterallures lol: hij komt ons met veel egards afhalen aan de ingang van de Engelse tennisclub Queens, regelt een vip-pas voor het toernooi, zorgt ervoor dat we mee kunnen aanschuiven voor een heerlijke Engelse lunch en is de hele dag met ons welzijn begaan. Als we tussendoor proberen hem lof toe te zwaaien, lacht hij verlegen en geniet alleen maar stiekem.

Olivier: Ik heb na die dag zelf eigenlijk niet veel meer gehoord over onze titel. Ik moest de volgende ochtend al om zeven uur op om mijn vliegtuig naar Engeland te halen. Ja, ik had totaal niet verwacht dat we die finale zouden spelen. Xavier en ik zijn wel met onze vriendinnen wat gaan eten, en we hebben uit onze zilveren bekers champagne gedronken, maar om halftwee zat ik al in de auto naar België.

Ik heb eigenlijk niet echt beleefd, geen krantenbericht gelezen, niks. Ook hier op Queens niet. Hier en daar wel een felicitatie, maar ja, het was MAAR dubbel, hè!

Humo: Voel jij je anders?

Olivier: Pff. ’s Avonds zie ik af en toe die matchbal wel weer voor me, en hoe ik daarna Xavier in de armen spring. (Droomt weg) Niet alleen de finale, elke ronde was magisch: al die Belgen op de tribune, al die vlaggen. Eindelijk hadden ze het niet meer over de Belgische meisjes! (lacht)

Het Belgisch publiek was echt super. Je moet dat eens vergelijken met de Fransen. Die zaten tijdens de finale van Mauresmo gewoon met hun armen over elkaar. Nu, ik moet natuurlijk wel niet te veel wegdromen; er staan allemaal belangrijke toernooien aan te komen. Maar je weet ook dat je niet elke week zoiets meemaakt, en je wilt dat gevoel zo lang mogelijk vasthouden. Dat is toch waar je zo hard voor traint, hè, om zulke momenten te beleven.

Honderd keer heb ik er na de training in de auto van gedroomd om op dat court central met een microfoon in mijn handen te staan.

Humo: Dat was niet echt te merken.

Olivier: (lacht) Neen, ik sloeg helemaal op tilt. Iedereen wist wat hij moest zeggen en praatte honderduit, maar ik dacht alleen maar: ‘Help! Straks moet ik’ Ik wist niet hoe snel ik de microfoon aan Xav moest geven.

Humo: Wanneer is het idee om te dubbelen eigenlijk ontstaan?

Olivier: Goh, tijdens een of ander toernooi waar we samen speelden. Ik ben dol op Xav. We schieten supergoed op. Ik was hem al een tijdje aan het zeggen dat ik graag nog eens met hem zou samenspelen. Gewoon voor de lol. Bij de min-veertien en de min-zestien wonnen wij samen echt álles. We waren onoverwinnelijk. Ik wou zo graag weten of we het nog konden.

Grenzeloos vertrouwen

Humo: Ja, dus, en dat heeft te maken met een soort magie tussen jullie, zei je. Wat bedoel je daarmee?

Olivier: Het is eigenlijk vooral een kwestie van grenzeloos vertrouwen. Als ik met iemand anders speel, denk ik zodra-ie de bal slaat: ‘Aiaiai! Dat gaat fout!’ Bij Xav heb ik dat nooit. Bij heb voel ik een soort vertrouwen dat alles goed gaat. Dat was vroeger ook zo, en zodra ik met hem op het veld sta, word ik weer veertien en krijg ik automatisch weer dat gevoel dat alles ons zal lukken.

Humo: Xavier vindt het ook heel prettig dat je hem niets verwijt als hij een bal mist.

Olivier: Om te beginnen mist hij er weinig, en het komt ook niet in ons op elkaar iets te verwijten. WE weten dat we voor elkaar tot het uiterste zullen gaan. Als hij iets mist, zal ik hem veeleer aanmoedigen: ‘Kop op. We gaan er weer voor’ Dat gaat vanzelf.Vanwege dat vertrouwen zijn we voor de match ook heel relaxed, en hebben we veel minder last van de stress die ons in het enkelspel allebei vaak parten speelt.

Humo: Jullie kwamen ook uit het niets: jullie waren underdogs van wie niemand iets verwachtte.

Olivier: Ja, als je alleen speelt, zetten de journalisten altijd druk op je: ‘Ooh, je hebt een gunsige loting! Dit moet lukken.’ En elke keer vinden ze ‘dat het toch tijd wordt dat we gaan winnen’, dat we doorbreken, dat we tonen wat we kunnen…Ze vergeten dat bij de mannen iedereen echt wel goed speelt.Maar toen Xav en ik begonnen te dubbelen, sprak er dus niemand over ons. ER was helemaal geen druk, en dat deed ons allebei heel goed. WE moesten nergens aan denken, en konden heel vrijblijvend een balletje gaan slaan.

Humo: Jullie vullen elkaar ook heel goed aan.

Olivier: Ja. Xavier speelt graag rechts, ik speel graag links. Xavier kan hard serveren, mij lukt dat met mijn lengte niet. In diepe returns zijn we allebei goed.

Humo: Xavier speelt ook agressiever als hij met jou op het veld staat: hij gaat vaker voor serve and volley.

Olivier: Dat is waar; misschien ook omdat ik hem meteen stimuleer als het even niet gaat. Ik zorg ervoor dat we tussendoor ook steeds kunnen lachen, zodat hij zich ontspant. Dan zeg ik bijvoorbeeld: ‘Heb je die mooie blonde op rij drie al gezien’ Echt. Dat helpt altijd (lacht).

En ik heb het al gezegd: dat echt diep gaan doet hij ook een beetje voor mij. Hij had op Roland-Garros net die zware kwarfinale tegen Albert Costa gespeeld - hij was echt moe en had pijn in de rug. Bij een andere medespeler zou hij misschien denken: laat maar zitten. B!ij mij durft hij dat niet. In de plaats van op te geven, steekst hij zelf nog een tandje bij.

Humo: Pept hij jou ook op als jij mist?

Olivier: Iets minder misschien (lacht).

Humo: Toen jullie vorig jaar op de US Open tegen elkaar moesten spelen, had hij er ook duidelijk minder moeite mee dan jij om echt aan te vallen.

Olivier: Dat is waar. IK vond het verschrikkelijk tegen hem te spelen. Ik voelde absoluut die woede en vechtlust niet die ik anders heb, dat ik echt (bal vuist) blij ben als ik een punt maak. Xavier had daar minder moeite mee, misschien ook omdat hij wél punten te verdedigen had. Ik had dat zeizoen nog niet veel wedstrijden gewonnen . En Xavier was ook gewoon beter dan ik: ik was al aan de match begonnen met een gevoel van defaitisme.

Supertalent
Humo: Je zei dat jij vooral vragende partij was voor het dubbelspel?

Olivier: Ja. Ik heb eigenlijk veel meer plezier als ik met z’n tweeën speel, of met een team, zoals in de Davis Cup.

Humo: En dan kies jij voor ongeveer de meest individuele sport denkbaar?

Olivier: Ja. Zo is dat nu eenmaal gelopen. Soms kies je niet echt. Mijn ouders speelden tennis. De tennisclub was naast ons huis. Mijn broer (Christophe) en ik zijn eraan begonnen, we speelden goed, de federatie pikte ons op en we waren vertrokken. Maar ik denk dat ik ook een goeie zou zijn geweest voor een voetbal- of basketbalploeg. Samenspelen met vrienden. Er niet alleen voorstaan. Ik zou zoveel minder gestrest zijn. Als ik nu op het tennisveld sta, ja…. Je staan daar wel heel erg alleen, hè. En als je een mooi punt maakt, kan je dat met niemand delen.

Humo: Maar een overwinning kan je wel helemaal op jouw naam schrijven.

Olivier: Mja. Achteraf denk je dan: Wauw! En ben je trots op jezelf. Maar als ik mag kiezen, zou ik toch liever na het behalen van een beslissend punt iemand in de armen kunnen springen.

Humo: Ik herinner me nog de match tegen Stefan Koubek in de Davis Cup. Vier uur stond je te vechten; je verloor nipt en barste in tranen uit.

Olivier: Ja, ik wilde het zo graag doen voor België en het team. Mijn eerste match had ik slecht gespeeld en dat wou ik per se goed moeken maar zelfs al heb ik verloren, het blijft een intense herinnering omdat het hele team na dat verlies zo lief voor me was, en ook omdat ’t me eigenlijk heel goed deed dat ik weer eens gevoeld had dat ik kan knokken.

Humo: Twijfel je daar dan soms aan?

Olivier: Ik heb de neiging te snel mijn kop te laten hangen. Zeker vroeger liep ik na een wedstrijd veel te vaak rond met het gevoel: ‘ Ik heb weer het kind uitgehangen, ik heb niet voluit gespeeld.’

Als er een beetje wind stond, of ik maakte een stomme fout, dan verging mijn wereld. IK probeer mezelf er nu steeds van te overtuigen hoe dan ook tot het uiterste te gaan. Dan heb je, zelfs al mislukt alles, toch het gevoel dat je er alles voor hebt gedaan. Als je dat niet doet, voel je je achteraf zo rotslecht, zo klein, zo’n nul, want je hebt je werk niet gedaan. Ik wil me zo niet voelen.

Ik probeer nu voor de match niet meer alleen maar te denken aan wat ik niet kan, en wat er weer allemaal mis kan gaan. Ik probeer positief te blijven als het op het veld niet lukt, en ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat niet alles draait om winnen en verliezen, en dat het veel belangrijker is je helemaal te geven.

Humo: De laatste tijd had je ook last van een hardnekkige botvliesontsting aan beide scheenbenen. Hoe kom je daaraan?

Olivier: Door te veel te rennen. Omdat ik zo klein ben moet ik veel meer lopen dan de anderen. Ik sla nu eenmaal niet zoveel winnende sevices als Ivo Karlovic of Goran Ivanisevic. Zij hoeven bijna niet te lopen. Met mijn één meter vijfenzestig sla ik geen services van 200 per uur, en dat moet ik compenseren met steeds tot het uiterste te gaan en me rot te rennen.

Ik probeer nu mijn benen te ontzien Ik ga niet zoveel meer joggen, maar ik fiets of ik train op de loopmachine, zodat mijn schenen niet zoveel schokken moeten opvangen. Ik probeer ook minder op gravel en meer op gras te spelen.

Het frustreert me soms echt wel hoor, als ik zie hoe makkelijk lange spelers zonder veel te bewegen even - boem! Boem!- met hun service hun punten binnenhalen. Dan begin ik weer aan mezelf te twijfelen, en denk ik weer: ik kan hem toch niet verslaan; iedereen is sterker dan ik. Terwijl heel wat spelers onder de indruk zijn als ze tegen mij moeten spelen, en denken: ‘oei oei, die Rochus is supergetalenteerd en pakt vast al mijn ballen.’

Dubbeltje op zijn kant
Humo: Al je trainers zeggen het ook: ‘Olivier is technisch heel sterk. Hij kan elk soort speler aan omdat hij over zoveel mogelijkheden beschikt, maar dat is ook zijn probleem: hij moet steeds uit al die moegelijkheden kiezen wat hij gaat doen.’

Olivier: Precies. En dan twijfel ik te veel omdat ik alleen maar de juiste keuze wil maken. Daarom is dubbelspel voor mij ook zo’n verademing: als ik de bal krijg, kan ik ‘m vaak maar op één manier terugspelen – shuin tegenover in de voeten van de tegenstander. Bij dubbelspel weet ik bijna altijd wat er gaat gebeuren; ik weet wat ik moet doen en ik hoef me dus alleen nog maar te concentreren op het goed doen. Dat betekent veel minder stress. Daarom heb ik er zoveel plezier in.

Humo: hoe verleidelijk is het je op dat dubbelspel toe te leggen?

Olivier: Xavier en ik staan nu in één keer dertigste van de wereld op de ranglijst van de dubbels. Veel spelers vragen me tegenwoordig om te dubbelen, en ik weet dat ik minder gestrest zou zijn en meer geld zou verdienen. Ik kan met Xav nu ook zo naar Toronto en Cincinatti om te dubbelen, maar dat doe ik niet, want ik mag er niet aan het enkelspel meedoen. En ja, uiteindelijk speel ik toch tennis om De Beste Speler Van De Wereld te worden of toch in ieder geval te zien hoever ik kan komen. Tennis is enkelspel.

Humo: Waarom?
Olivier: Omdat dat het moeilijkste is. Het dubbelspel is toch…

Humo: Heet heeft een minder status?
Olivier: Absoluut. Ik heb er zelf ook minder respect voor. Het is gewoon makkelijker. Je bespeelt maar een half veld. Je loopt veel minder. Je hoeft er geen goeie fysiek voor te hebben. Dat zie je ook: de meeste dubbelspelers zijn vijf of tien kilo te dik . En ik train me echt niet het hele jaar gek op het veld en in de fitness om dan een beetje te gaan dubbelen. Ik ben ook pas drieëntwintig, en het dubbelspel is toch meer iets voor als je wat ouder bent. Veel tennissers gaan dubbelen als ze het enkelspel fysiek niet meer aankunnen, maar nog wel een paar jaar wat willen verdienen. Ik moet toch eerst nog even topdertig halen, hoor.

Humo: Het geld verleidt je ook niet?
Olivier: Zo’n grote cheque als op Roland-Garros (135.000 euro) had ik wel nog nooit gekregen. In het enkel moet ik daar in een goed jaar zeker vijf maanden voor spelen. Maar toch: neen.

Humo: Het is voor jou ook gevaarlijker dan voor Xavier om je door het dubbelspel te laten verleiden.

Olivier: Dat is waar. Ik kan et er minder makkelijk gewoon even bij doen. Ik moet veel harder uitkijken dat het niet ten kostte gaat van mijn enkelspel, net omdat ik met die lacunes zit: geen fantastische service en niet zoveel kracht. Ik móét elke wedstrijd én fysiek én mentaal 100% zijn. Iemand als Ivanisevic kan het, als het mentaal en fysiek wat minder gaat, met zijn service toch wel tot een tie-break brengen. Als ik niet op alle vlakken scherp sta, verlies ik bijna zeker de match. Alleen als ik volledig paraat sta, ben ik tegen de grote spelers opgewassen.

Humo: Je nieuwe coach Julien Hoferlin raadde je aan om je stressproblemen aan te pakken met een mental coach.

Olivier: Ja;Hij probeert me zelf ook wel bewust te maken van mijn kwaliteiten, en me eraan te herinneren van welke groten ik al heb gewonnen. Maar ik consulteer ook nog iemand anders: een wat bizarre, ouder man die ook bekende artiesten begeleidt.

Winnen en nog eens winnen
Humo: Heb je het weleeens met Xavier over hoe hij met stress moet omgaan? Hij heeft de laatste tijd toch minder last van zijn hartritmestoornissen.

Olivier: Over dat soort dingen hebben Xavier en ik het niet, neen. Zo vaak praten we niet. Hij zit veel in Amerika, verandert constant van gsm-nummer, en neemt, als ik dan het goeie nummer heb, zijn telefoon bijna nooit op.

Ik denk trouwens da Xav die stress nog steeds niet echt goed van zich kan afzetten. Mensten staan er ook niet bij stil wat het is in je eentje zo’n match te spelen.

Xavier heeft wel een goeie mental coach. Weet je wat hij deed? Als Xavier weer eens met racket ging gooien, strafte hij hem niet. Hij smeet zichzelf op de grond, deed honderd push-ups en zei: ‘ Kijk eens wat je mij aandoet!’ Dat werkte ongeloofelijk goed.

Maar ik weet het toch niet. In St. Pölten had Xavier een gunstige loting en kwam hij tot de halfe finale niet echt tegenover sterke spelers te staan. Hij won alles, en maakte ook nog eens korte metten met Karol Beck. Hij komt naar Roland – Garoos met acht overwinningen op zak en speelt schitterend – zo goed had ik hem nog nooit gezien. En weet je waarom hij zo ged was? Omdat je vertrouwen krijgt door matchen te winnen. Als er iets helpt, is het dat wel – wat een mental coach voor je kan doen, valt daar volgens mij volledig bij in het niet. Ik boedoel; zo’n mental coach kan honderd keer zeggen: ‘Je bent goed, je bent sterk’, maar als je dan op je volgende toernooi er in de eerste ronde weer uitvliegt, denk je toch: zie je wel, iedereen is beter dan ik.

Hier op Queens heeft Beck gisteren Tim Henman verslagen. Vorige week had hij Surbiton een Challenger – toernooi gewonnen. Hij kwam hier binnen en was bang voor niemand. Echt, hoor, niks geeft zoveel vertrouwen als een reeks overwinningen. Neem Justine: toen ze in die positieve spiraal zat, verloor ze van niemand. Ze werd een beetje ziek, verloor hier en daar, begint in Frankrijk zonder recente overwinningen en er lukt niks meer.

Xavier moest kwalificaties spelen voor St. Pölten, en hij heeft at ook gedaan. Hij had gewoon hard kunnen gaan trainen, maar hij wist: wat hem het meest zou helpen waren overwinningen, en daarvoor moest hij matchen spelen. En geloof me: na acht zegens pieker je niet meer: en loop je heel ontspannen het veld op.

Humo: de kunst van topsport is toch na verlies je kop niet meteen laten hangen?

Olivier: Oké, maar tien keer na elkaar verliezen kan zelfs Agassi niet aan hoor. Dan gaat hij ook denken: kan ik het nog wel?

Humo: Misschien hebben Xavier en jij gewoon niet snel genoeg leren verliezen. Tot jullie zeventiende wonnen jullie altijd.

Olivier: Dat is waar. Ik was bij de min-veertien nummer één van de wereld. Als je an bij de senioren komt, verwacht iedereen dat je als een pijl naar de top schiet, en dat gaat natuurlijk niet. Ik heb tussendoor mijn humaniora afgemaakt – en was op mijn negentiende toch 48ste van de wereld. Dat was niet niks, dacht ik.

Humo: Is je vader trots?

Olivier: Tja. Dat weet ik dus niet. Ik hoop het maar. Ik had het er pas nog met mijn broer over. Ik denk dat hij ons nog nooit gezegd heeft dat hij trots op ons is.

Humo: Vond hij het niet geweldig je op court central de finale te zien spelen?

Olivier: Hij is niet komen kijken; Zijn vader was jarig, en die is heel ziek. Ik begrijp dat wel, hoor. Als het nu enkelspel was geweest, was hij misschien wel gekomen. Mijn broer heeft voor die dubbelfinale zijn ticket naar Engeland niet omgeboekt: hij was er ook niet. Maar ja, Christophe is nu zo (lacht).

Maar het zou me zó’n plezier doen als mijn vader eens zei: ‘Wat jullie klaargespeeld is super!’ Hij heeft het wel over onze nederlagen, en over wat we fout doen. Het lijkt wel alsof het helemaal niet tot hem doordringt dat hij twee kinderen in de tophonderd heeft. Hij is zo streng, hij wil altijd alleen maar dat we het nog beter doen. Ik weet het niet. Misschien vindt hij zeventigste van de wereld gewoon echt niet goed genoeg. Ik streef naar de topdertig, maar met mijn postuur zal dat al heel moeilijk worden. En mijn vader kan ik waarschijnlijk alleen gelukkig maken als ik nummer één van de wereld word.

Het meisje en de carrière
Humo: Je vriedin heb je bedankt omdat ze speciaal naar je finale was komen kijken. Komt zij ook niet vaak?

Olivier: Af en toe. Maar nu zat ze ook midden in haar examens –ze volgt lichamelijke opvoeding. Ze had er echt moeite voor moeten doen.

Humo: Jullie zijn drie jaar samen. Een stabiele relatie is goed voor een topsporter zeggen ze. Is dat zo?

Olivier: Waarschijnlijk, ja. Maar mijn carrière blijft mijn carrière. Als zij er niet is, of we hebben problemen, moet die gewoon blijven doorgaan: ik wil niet dat mijn carrière afhankelijk wordt van onze relatie. Ik wil zonder haar niet opeens slecht gaan spelen.

Ik zie haar wel heel graag. Ik kan goed met haar praten en ze is heel mooi (lacht).Ik zou haar vaker willen zien, maar zij kan niet, zoals de vriendin van Xavier, dagenlang op de courts hangen. Ze zou zich dood vervelen. Ik wil ook niet dat ze me overal volgt en voor alles van mij afhangt. Dan loop ik me veel te veel zorgen om haar te maken. Zij wil trouwens zelf ook haar eigen leven . Maar het is niet makkelijk. De laatste drie maanden hebben we elkaar misschien twee dagen gezien. Zij is altijd alleen; ze houdt van uitgaan en krijgt dan veel aandacht van andere jongens die er wél altijd zijn…Ach ja.

Humo: Seks na een Grand Slam overwinning is zeker beter dan anders?

Olivier: Haha. Nu ik was wel héél moe. En ik had gedronken, dus…(lacht).

Humo: Wat ga je doen met het geld van de overwinning doen? Je overweegt een sportauto te komen, las ik. Vorige keer zei je nochtans dat Christophe en Xavier daarvan hielden, maar dat het niets voor jou was.

Olivier: Dat van die sportwagen, heb ik er zomaar uitgeflapt. Christophe en Xavier zijn – vooral vroeger dan – inderdaad meer de jongens van de auto’s, het feesten en de meisjes. Ik krijg een auto van KIA , en met al die carjackings geeft een sportwagen volgens mij alleen maar zorgen. Ik heb niet veel nodig om gelukkig te zijn: ik hoef geen huis van driehondered vierkante meter met veel marmer. Ik heb net een appartementje gekocht van vijfentachtig vierkante meter om als ik in België ben met mijn vriendin samen te kunnen zijn. Voor mij is dat genoeg.

Humo:Wimbledon is wel jouw toernooi, hè. Je hebt er Marat Safin en Magnus Norman al verslagen

Olivier: Jaja. Maar Norman had voordien nog maar één keer op gras gespeeld, hè. Maar goed, ik heb een reputatie hoog te houden. Veel hangt van de loting af. Als ik een Spanjaard of een Argentijn tref, ben ik op gras in het voordeel. Als ik –zoals op Queens hier- meteeen tegen een grasspecialist als Todd martin kom te staan, of Roger Federer of Karlovic, of zelfs een of andere Engelsman, dan heb ik pech.

Humo: Voor je dubbel met Xavier zullen de verwachtingen hooggespannen zijn.

Olivier: Ja. Alle ogen zullen helaas op ons gericht zijn. Maar op gras zal het veel moeilijker worden: de teams als Llodra-santoro, Bhupathi-Mirnyi en Nestor-zimmerman gaan allemaal serve and volley spelen. Op gravel kon ik nog diepe returns slaan, en daar houden ze niet van omdat ze niet zo goed kunnen lopen. Maarop gras hoeven ze helemaal niet zoveel te rennen omdat er minder ballenwisselingen zullen zijn. Ik denk echt dat het onmogeijk is op wimbledon een superresultaat te halen. Dus alsjeblieft, verwacht niet te veel.

Bron: Humo (door:Stefanie De Jonge)

eSpeCiAlLy:

Olivier Rochus

Last edited by zoeziepoezie : 12-29-2004 at 09:14 AM.
Old 12-31-2004, 02:38 PM   #39
BelgianGirl
Registered User

BelgianGirl's Avatar

BelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond reputeBelgianGirl has a reputation beyond repute

Thanks a lot! I never read this interview... Really strange cause I have Humo every week

Such a nice interview! It's sweet how he seems to adore Xavier.
That boy is so adorable!

I hope he'll have a great 2005!!!!
BelgianGirl is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-07-2005, 09:31 AM   #40
Hagar
Registered User

Hagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond repute

Great start of the year for Olli. Time to add the scalp of another giant to your CV, Olli!!!
Hagar is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-14-2005, 12:45 AM   #41
country flag fleemke²
Registered User

fleemke²'s Avatar

fleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond reputefleemke² has a reputation beyond repute

Ollie wins set 1 6/3

Tommy Haas and Olivier Rochus
fleemke² is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-14-2005, 07:58 AM   #42
Hagar
Registered User

Hagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond reputeHagar has a reputation beyond repute

Ollie plays the final of Auckland. Man, what a start of the year! WTG, Ollie!
Kuerten: tennis in the shape of a heart
Ollie Rochus: the lil'man that broke Karlovic
Hagar is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-14-2005, 10:55 AM   #43
country flag Aurora
icicles down my spine

Aurora's Avatar

Aurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond reputeAurora has a reputation beyond repute

goddamn amazing! Go Olivier!

meanwhile Kiefer will be waiting at the AO for a rematch

Aurora is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-14-2005, 07:29 PM   #44
country flag freesbee
Silly Nando Chica!

freesbee's Avatar

freesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond reputefreesbee has a reputation beyond repute

Woooooooooo Oli!!!!!! you are THE greatest!!!

The Tipsy Chat Thread
Nando's Chicas' and Chico Milan's Chat World
Je suis une Chardette spreading the Cute in the Lovely Thread
!
Quote:
Originally Posted by Paul
u shouldnt like people based on hotness
you need to be more like me
freesbee is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-21-2005, 04:18 AM   #45
country flag Tricky_Forehand
Registered User

Tricky_Forehand's Avatar

Tricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond reputeTricky_Forehand has a reputation beyond repute

I think I'm the only Oli supporter in the main AO thread

Oli has made the round of 16 and will play Safin

Go Ollie!!!!!!!!!!!!!!!

I think Ollie has taken the place of Christophe as my favorite Rochus brother
's-Hertogenbosch - 4th place
GSTAAD - WINNER
Tricky_Forehand is offline View My Blog!   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules