"Pim-Pim" vann i natt igen
Joachim "Pim-Pim" Johansson fortsätter skrälla i Australian Open. I natt pangade han ut spanjoren Alberto Martin i tre raka set.
Den svenske 21-åringen har aldrig tidigare nått så här långt i en grand slam-turnering, nu väntar stentufft motstånd - världstrean Juan Carlos Ferrero.
I första omgången avverkade "Pim-Pim" tysken Alexander Popp i tre raka set.
I andra omgången gick det lika lätt mot Alberto Martin: 7-6, 6-3, 7-5.
Spanjoren var rankad som nummer 50 i världen före Australian Open, Joachim Johansson gick in som nummer 90.
Men det är uppenbarligen svensken som är på uppgång.
Tidigare hade "Pim-Pim" bara spelat två grand slam-turneringar och åkt ut direkt.
Nu imponerar han stort i hettan i Australien och har ännu inte tappat ett enda set.
Tio serveäss
I natt fick han in 63 procent av sina förstaservar och dundrade in tio äss. 21-åringen från Södertälje, son till gamle Davis Cup-spelaren Leif Johansson, lever mycket på sitt serve- och volleyspel.
"Pim-Pim" ställs nu mot världstrean Juan Carlos Ferrero. Spanjoren slog i morse ut Filippo Volandri i tre raka set, trots att han hade problem, och fick behandling, för en armbågsskada.
Tillsammans med Thomas Enqvist är han nu "Pim-Pim" Sveriges hopp i Australian Open. Enqvist ställs i tredje omgången mot Andre Agassi, som 29-åringen faktiskt har plusstatistik på (5-4 i inbördes möten).
- Jag ser verkligen fram emot den matchen. Jag vet att mitt spel passar bra mot honom.
Av JOHAN WESTER