Florent Serra - Page 8 - MensTennisForums.com

MensTennisForums.com

MenstennisForums.com is the premier Men's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!

Reply

Old 11-19-2005, 05:43 PM   #106
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

Hangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond repute
Default Re: Florent Serra

Quote:
Originally Posted by *julie*
From l'équipe:

Florent Serra: "J'étais relativement tendu. Et le fait qu'il m'ait pris à la gorge ne m'a pas aidé à me libérer. Au second set, j'ai senti qu'il ya vait quelque chose à faire quand j'ai réussi à mener 4-1. J'imposais mon jeu. Mais, sur la fin, je n'ai pas osé avancer et j'ai fait des fautes. Je me suis tendu, j'ai reculé alors qu'il fallait que je continue à imposer mon rythme. Il faut que j'arrive à être plus entreprenant. Je peux faire mieux, même si je n'ai pas autant de confiance en indoor que sur les surfaces extérieures. Cela dit, jouer comme ça devant les spectateurs français, ça restera un super souvenir. J'aurais évidemment préféré ne pas conclure la saison comme ça, mais je suis content d'avoir connu l'ambiance sur ce central. C'est une belle expérience. Terminer à Bercy, ça n'était même pas dans mon esprit en début d'année. Cette saison a été géniale. J'ai tout connu, des petits challengers, aux Master Series. En début d'année prochaine, je vais intégrer le tableau de l'Open d'Australie et ceux des tournois sud-américains. C'est super. Je suis content, je suis encore jeune!".

Sorry, it's not the best translation ever , but I did it quiclky
"I was rather tense. And the fact that he played so well from the very beginning of the match, didn't help me to relax. In the second set, I felt I could do something when I managed to lead 4-1. I was imposing my game. But, at the end, I didn't dare to advance and I made some errors. I tensed, I moved back while I should have kept imposing my rythm. I have to be more active. I can do better, even if I am not as confident in indoors as on outside courts. Anyway, playing like this in front of the french crowd will remain a great memory. Obviously, I would have prefered not ending my season like this, but I am happy to have known the atmosphere of the central court. It's a beautiful experience. Ending with Bercy was not even in my mind at the beginning of the year. This season has been great. I have known everything, from small chellengers to Masters Series. Next year, I will enter the draw of the Australian Open as well as some clay tournaments in South America. That's great. I am confident, I am still young!"
I love this kind of interviews . When player says "Yes, I was wrong, I had to do it better, I did stupid mistakes, I must improve myself" etc (and I'm always a bit angry of another kind of interviews, that is usual for Clement for example, it's like "Oh I lost... But my rival was so great today, he did anything too perfect, his game is so excellent..." ). So yes, Florent, you're still young and that's great! Work on!

And why I see here no celebrations? Isn't it just great that Florent finishes his season in top50 when he began from the third hundred? Anyway my dream is realized, Serra is in top50 and I'm happy !

And there is an interesting French phenomenon... There are three players who strated this season being out of top100 and finished it in top50. I mean Richard, Gael and Florent. Is it just a conjuction or something more?..

Nicolas Devilder

Hangdog is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old 12-20-2005, 06:39 AM   #107
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

Truc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond repute

There is a nice article about Florent in "Libération" today:
Tennis. Ce Bordelais, 50e mondial, a remporté cette année le tournoi de Bucarest.
L'invisible ascension de Florent Serra
par Michaël HAJDENBERG
QUOTIDIEN : mardi 20 décembre 2005
Bordeaux de notre correspondant
http://www.liberation.fr/page.php?Article=346183

Ils sont trois Français à avoir remporté, cette année, un tournoi ATP. L'ultratalentueux Richard Gasquet (16e mondial), le bondissant Gaël Monfils (31e) et... Florent Serra. Ce tennisman méconnu de bientôt 25 ans, né à Bordeaux, aujourd'hui 5e joueur français et 50e au classement mondial depuis novembre, a triomphé en septembre à Bucarest (Roumanie). Jusque-là, il faisait partie de ces joueurs qui naviguent tant bien que mal entre les 150e et 250e places mondiales, sans jamais franchir le cap. Il y est enfin parvenu. Mais sans vraiment savoir pourquoi. «C'est dans la tête», dit-il.

Incapacité à gagner. En 1999, à 18 ans, Serra est 250e mondial. Pas mal pour un jeunot. Mais cinq ans plus tard, en 2004, il en est toujours au même point. Pas de blessure, juste une incapacité à gagner les matchs à sa portée. Serra parcourt les tournois «challengers», y franchit généralement quelques tours, gagne 300 euros par semaine. «De quoi manger et faire mon métier». La Fédération française l'appuie, lui paie entraîneur et billet d'avion jusqu'à ses 21 ans, et continue de l'aider par la suite. «C'était nécessaire. Pour se payer un coach privé, il faut compter autour de 50 000 euros par an, en plus des dédommagements de frais.» Serra fait donc partie d'un groupe qui reverse 8 % de ses gains à la fédération : «Les étrangers doivent partir dans le privé ou dans des académies. Ils nous envient ce système.» Qui permet de persévérer quand on n'a pas le talent d'un Gasquet.

Serra a passé son bac, commencé la fac. Mais avoir une tête bien faite n'empêche pas de se la prendre. «A une époque, j'étais complexé de ne pas avoir fait de sport-études. Ensuite, je me suis demandé pourquoi je stagnais. Puis, quand je suis entré dans les 100, j'ai cru que je ne pourrais pas m'y maintenir.» Chaque étape est une nouvelle épreuve. A Roland-Garros en 2004, il obtient neuf balles de match face à Vince Spadea au premier tour. Toutes gâchées. «A cette époque, Florent parlait, se plaignait, racontait sa vie entre les points. Ce jour-là, on aurait pu écrire un livre avec ce qu'il disait», se souvient Jérôme Potier, son entraîneur. Florent Serra en convient, malgré son apparence très calme. «Il faut être dedans, en match comme à l'entraînement. On peut toujours se trouver des excuses sur les balles, le cordeur, la fatigue, l'arbre qui fait de l'ombre sur le court. Mais maintenant, j'essaie d'être à fond. Parce qu'entre un joueur classé 250e et un joueur classé 30e il n'y a que des petits détails. Toujours dans la tête.» Son idole s'appelle pourtant Marat Safin, pas vraiment un modèle de self-control. «Oui mais Safin non plus n'a pas un palmarès à la hauteur de son potentiel, explique Jérôme Potier. Sauf qu'avec le talent qu'il a ça se voit moins.»

Début 2005, Florent Serra gagne deux tournois challengers, ce qui lui fait prendre confiance. A Montréal, il passe le premier tour face à l'Australien Lleyton Hewitt, tête de série n° 2, qui abandonne sur blessure. En Grand Chelem, à Roland-Garros comme à l'US Open, il ne franchit pas le cap des 32es de finale (deuxième tour). Puis vient la folle semaine de Bucarest (11 au 18 septembre). Il sauve trois balles de match au premier tour face au joueur local Victor Crivoi. Passé «à deux centimètres de la défaite», il se lâche et élimine successivement Paul-Henri Mathieu en quart de finale, le Roumain Andrei Pavel en demi-finale et le Russe Igor Andreev (6-3, 6-4) en finale, sur terre battue. Une véritable référence.

Différence. «Aujourd'hui, je tape plus fort dans la balle. Et ce n'est pas une question de muscles.» Selon Serra, le mental représente «35 % du tennis», le «savoir jouer», 50 %. Mais c'est sur les 15 % restants, le physique, qu'il fait souvent la différence. «Il peut courir des heures en tapant toujours aussi fort, confie son coach. Il n'y en a pas beaucoup qui ont sa caisse, qui s'entraînent aussi sérieusement que lui, qui font leurs quatre heures quotidiennes autant à fond.»

Serra a pris son courage comme son revers, à deux mains. De quoi, accessoirement, passer d'un 30 mètres carrés à Boulogne à 65 mètres carrés à Issy-les-Moulineaux. Mais c'est surtout au classement qu'il espère progresser : «Avant, je savais faire, mais je n'osais pas. Au moment d'attaquer, je me disais "si ça se peut, je vais avoir une volée chiante derrière". Maintenant, je fonce, je prends la balle de plus en plus tôt et sans me poser de questions.» Que sera Serra, qui a terminé l'année avec un bilan en parfait équilibre : onze victoires et onze défaites.
Truc is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-20-2005, 05:40 PM   #108
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

Hangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond reputeHangdog has a reputation beyond repute

Yes, the article is definetely nice. Grand merci, Truc!
And there is the most suitable name: "L'invisible ascension de Florent Serra"...
Quote:
«Il peut courir des heures en tapant toujours aussi fort, confie son coach. Il n'y en a pas beaucoup qui ont sa caisse, qui s'entraînent aussi sérieusement que lui, qui font leurs quatre heures quotidiennes autant à fond.»
It's Flo!

Also want to add that Florent, 50e mondial, begins his season 2006 in Australia:

Next Generation Hardcourts Adelaide, Australia - Jan. 2-8
Sydney International Sydney, Australia - Jan. 9-15
Australian Open Melbourne, Australia - Jan. 16-29

Nicolas Devilder

Old 12-23-2005, 09:40 PM   #109
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

Some news about Florent (if somebody except me is interested).
Flo flies to Australia on 26th of December. He's done his quite a long preparation to the new season in Val-Thorens and also in the training center of Roland Garros. In Australia Florent will be accompied by Rodolphe Gilbert.
Another news is that he's changed his equipment sponsor to Asics.

Hope I didn't lie too much... Anyway original French text is this one:
Quote:
Florent s'envole le 26 Décembre pour l'Australie. Après s'être longuement préparé en stage à Val-Thorens ainsi qu'au centre d'entrainement de Roland Garros, Florent jouera plusieurs tournois pour préparer l'Open de Australie. Le premier sera te tornoi d'Adelaide à partir du 2 Janvier 2006. C'est Rodolphe Gilbert qui accompagnera Florent lors de cette tournée Australienne. Anoter le changement d'équipementier de Florent. Il sera désormais habille par Asics.

Nicolas Devilder

Last edited by Hangdog : 12-23-2005 at 10:07 PM.
Old 12-23-2005, 10:01 PM   #110
country flag Nathaliia
Registered User

Nathaliia's Avatar

Nathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond repute

I'm interested. Thank you very much

i want something else to get me through this life....
Nathaliia is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-23-2005, 10:11 PM   #111
country flag *julie*
Registered User

*julie*'s Avatar

*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute*julie* has a reputation beyond repute

Of course you are not alone in this thread
Good luck to Flo and Paulo in Adelaide

Btw, Bjorndalen is great but I support Raphael Poiré
*julie* is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-23-2005, 10:22 PM   #112
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

I'm not alone, I'm not alone! LOL Nathaliia, *julie*

Any ideas who is that Rodolphe Gilbert? According "Libération" his coach is still Jérôme Potier.
Anyway seems Flo has had a really good preparation to the new season in that hardworking style I like. So we can count on good results in January .

Quote:
Originally Posted by *julie*
Bjorndalen is great
didn't expect to hear it here... Julie =))))
Raph is a great man too, no doubt. But Ole Einar is just perfect =).

Nicolas Devilder

Last edited by Hangdog : 12-25-2005 at 12:30 AM.
Old 12-24-2005, 11:45 AM   #113
country flag Nathaliia
Registered User

Nathaliia's Avatar

Nathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond reputeNathaliia has a reputation beyond repute

Ole Einar is the best He's been my favourite along with Frode Andresen (and Polish Tomasz Sikora of course) since I've been a little child! But no one can be compared to Ole Einar... maybe only Federer

Old 12-25-2005, 11:42 PM   #114
country flag Sophie2000
Registered User

Sophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond reputeSophie2000 has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Hangdog

Any ideas who is that Rodolphe Gilbert? According "Libération" his coach is still Jérôme Potier.

Rodolphe Gilbert was a French player
12/12/68
Career High ATP Ranking - Singles: 61
Career High ATP Ranking - Doubles: 50
Doubles ATP titles: 2
Sophie2000 is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-27-2005, 09:38 PM   #115
country flag Pixie
Registered User

Pixie's Avatar

Pixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Sophie2000
Rodolphe Gilbert was a French player
12/12/68
Career High ATP Ranking - Singles: 61
Career High ATP Ranking - Doubles: 50
Doubles ATP titles: 2
who defeated Becker in RG 93 and was the unluky-loser of the french DC's defeat against India the same year
Pixie is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 12-27-2005, 09:49 PM   #116
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

Thanks a lot for the info, Sophie and Pixie! And his current occupation is something around tennis too?

Quote:
Originally Posted by Nathaliia
Ole Einar is the best
The best quote ever on this forums
Frode is a great man too, and there are several fans of Tomasz and even of some other not so wellknown Polish biathlets in Russia. My respect to you Nathii, have you seen OEB in Lillehammer '94?

Nicolas Devilder

Old 12-28-2005, 05:38 PM   #117
country flag Pixie
Registered User

Pixie's Avatar

Pixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond reputePixie has a reputation beyond repute

Quote:
Thanks a lot for the info, Sophie and Pixie! And his current occupation is something around tennis too?
I assume that he wants to do a soft transition from professional to coach. In 2005, he was still playing small tournaments but only in France and had lightened his tennis planning.
Old 12-28-2005, 06:35 PM   #118
country flag Nathaliia
Registered User

Nathaliia's Avatar

Quote:

The best quote ever on this forums
Frode is a great man too, and there are several fans of Tomasz and even of some other not so wellknown Polish biathlets in Russia. My respect to you Nathii, have you seen OEB in Lillehammer '94?
I was watching Olympics then, but I don't remember much except from the figure skating dance by great Russian skaters. I remember it was the best rock'n'roll ever.
I don't like figure skating anymore because it's terribly corrupted and also Poland isn't doing well.
The first time when I really remember biathlon event was when Sikora took the gold medal in World Champs at 20 km run.
We are having quite an off-topic here

Old 12-28-2005, 08:44 PM   #119
country flag Hangdog
Registered User

Hangdog's Avatar

one more time thanks a lot to Pixie, it's very nice to have such an expert here =).

Nathaliia, Serra has to be happy that OEB's name is mentioned in his topic Well, okej, I'm sorry for that offtopic but it was a subject I can talk about forever.

Nicolas Devilder

Old 12-29-2005, 03:49 PM   #120
country flag Pixie
Registered User

Pixie's Avatar

Quote:
one more time thanks a lot to Pixie, it's very nice to have such an expert here =).
I can't say that I am an expert but thanks Actually, this guy has done several times the tournament of my little town and it's not difficult to speak with them when they come.
Reply

Thread Tools

Posting Rules