http://expressen.se/index.jsp?a=714888
"Jag vet hur mycket han längtat"
Han sjönk ner på knä och drog en lättnadens suck.
Efter bragdsegern tackar Joachim "Pim-Pim" Johansson familjen som stöttat genom flera års skadehelvete.
- Jag vet hur han har längtat efter den här dagen, säger flickvännen Jenny Kallur.
Textstorlek A B C
Spara som Favorit
Skriv ut
Läs mer under annonsen:
--------------------------------------------------------------------------------
"Han var bättre"
12 oktober 2006
Tennisexperter om "Pim-Pims succé
12 oktober 2006
"Pim-Pim" Johanssons mardömsår efter succén
"Pim-Pim" nådde karriärens största framgång när han gick till semifinal i US Open 2004.
Men i början av 2005 tvingades han vila en tid för att försöka rädda sin utslitna högra axel. "Jag började känna det redan för ett år sedan. Smärtan har funnits där hela tiden men på senaste tiden har det blivit mycket värre", sa han då.
Men vilan hjälpte inte utan i juli 2005 tvingades han till operation och missade resten av säsongen.
I februari 2006 gjorde han sitt första comebackförsök, men fick då nya smärtor - den här gången i överarmen. Efter förlust i första omgången mot Sam Warburg med 3-6, 6-4, 3-6 tog han en paus igen.
I maj kunde han spela tennis igen, gjorde smygcomeback i allsvenska utomhusserien, men fick känningar i överarmen.
I juli åkte han ut direkt i en Challengertävling i Turkiet.
Inte förrän i september kunde han göra tävlingscomeback igen då han ställde upp och vann en Futuretävling i Göteborg.
Den här veckan har han gjort ett nytt comebackförsök - och succé - i Stockholm Open.
Jenny Kallur.
Jenny Kallur, själv framgångsrik friidrottare, satt på läktaren i Kungliga och följde dramatiken mellan Joachim Johansson och världstvåan Rafael Nadal.
När segern var säkrad sprang hon fram och gav pojkvännen en stor segerkram.
- Jättekul för honom. Jag vet hur mycket svett han har lagt ner för det här, säger Jenny.
Tvivlade själv
Många har tvivlat. Även han själv.
Joachim "Pim-Pim" Johansson avslöjar att tankarna på att sluta har funnits där.
- Det var någon gång som jag kände och tänkte: "kommer jag någonsin att komma tillbaka?".
Som värst var det kring årsskiftet. Comebacken närmade sig, men framstegen blev mindre och mindre.
- De fyra första månaderna tyckte jag gick väldigt bra, då såg jag framsteg väldigt snabbt. Men sedan fick jag min första motgång och kunde inte träna varje dag.
Men Pim-Pim bet ihop. Slet vidare på träningscykeln.
Mängder av serveess
Och i går kom, äntligen, belöningen.
Med sammanlagt 17 serveess bombarderade han världstvåan Rafael Nadal sönder och samman och vann med 6-4, 7-6. "Pim-Pim" var tårfylld efter succén:
- Min skönaste seger någonsin, nu känner jag att jag är tillbaka på den nivån jag varit tidigare.
Han tackar de som stöttat honom genom den tunga tiden.
- Jag vill tacka familjen, min tränare Agne Bergwall, min sjukgymnast Britta och alla de som stöttat mig i med- och motgång.