"Le mail de Gilles Simon" in L'Equipe - MensTennisForums.com

MensTennisForums.com

MenstennisForums.com is the premier Men's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!

Reply

Old 01-19-2009, 05:17 AM   #1
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

Truc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond repute
Default "Le mail de Gilles Simon" in L'Equipe

A new "column" in L'Equipe today, "Le mail de Gilles Simon". "Throughout the season, Gilles Simon will talk about him and his life on the tour behind the scenes."
His first mail is about being famous and Facebook.
Quote:
Je n’ai pas encore débusqué de paparazzi en planque en face de chez moi avec un téléobjectif. Mais j’ai découvert la notoriété. L’an dernier, j’ai battu Federer et Nadal, je suis allé au Masters et les médias ont parlé de moi. On m’a vu dans Paris-Match et même au journal de 20 heures. Aujourd’hui les chauffeurs de taxi me reconnaissent et il y a du monde au bord du court quand je m’entraîne. La conséquence, vous allez voir c’est horrible , c’est que je mets deux fois plus de temps à rejoindre les vestiaires. Moi, je n’aurai jamais le désir d’être une star, une vraie, avec des gardes du corps. Le côté « et moi, et moi, et moi », le côté « attention, j’arrive », je ne suis pas fan.

Ce que j’aime là-dedans, c’est la reconnaissance. Pas tant de qui je suis, plutôt de ce que j’ai fait. J’aime l’idée qu’on aime mon travail. Alors, parfois, quand la reconnaissance me tombe dessus quand je ne suis plus au boulot, j’ai du mal. Quand je fais des courses de Nöel avec ma copine et qu’un gars déboule en disant : « Hé Simon ! vas-y, signe moi un truc », je trouve ça super intrusif.

Le truc, c’est que ma génération a depuis longtemps fait exploser la frontière vie privée - vie publique. Et je me rends compte que je ne suis pas en phase avec mon époque. Attention, je ne suis pas vieux jeu. La preuve, j’aime les jeux vidéo et les desserts McDo.

Mais prenons un exemple : Facebook. Il paraît que c’est le site Internet qui vaut le plus cher en ce moment. Si c’est vrai, je suis scotché. Beaucoup des joueurs du circuit sont inscrits mais moi, jamais de la vie. Il y a un mec qui se fait passer pour moi sur Facebook mais sachez-le, c’est bidon. Je ne pige pas du tout le principe de ce site. Si c’est pour retrouver des gens perdus de vue, à la limite, pourquoi pas ?

Mais Facebook, c’est quoi ? C’est de l’égocentisme. C’est un club de drague géant. C’est du voyeurisme. C’est : « Regardez mes photos de vacances », c’est : « Tiens, ce matin je suis de mauvaise humeur, que tout le monde le sache ». On dit tout, on étale tout. C’est le plaisir de raconter sa vie, même dans ce qu’elle a de plus creux.

A mon avis, tout ça est parti de Loft Story. Cette émission a cartonné alors qu’on a vu pendant deux mois des gens faire quoi ? Rien, rien et rien.

Moi, je n’ai aucune envie de montrer au premier venu mes photos de vacances. D’abord, c’est les miennes. Ensuite, je ne pense pas que ça intéresse grand monde. Enfin, je ne vois pas ce que ça va apporter à mon « personnage ». Des journaux m’ont demandé par exemple des photos de ma copine. J’ai refusé. C’est la frontière dont je vous parlais avant. Alors oui, j’ai raconté mes années piano quand j’étais au conservatoire, oui, j’ai parlé de ma passion pour les jeux vidéo. Je l’ai fait une fois, maintenant c’est fini. Je suis joueur de tennis. Et je ne suis pas sur Facebook.
Attached Images
File Type: jpg Le mail de Gilles Simon.jpg (169.1 KB, 64 views)
Truc is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old 01-19-2009, 05:57 AM   #2
country flag Puschkin
Registered User

Puschkin's Avatar

Puschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond repute
Default Re: "Le mail de Gilles Simon" in L'Equipe

Quote:
Originally Posted by Truc View Post
A new "column" in L'Equipe today, "Le mail de Gilles Simon". "Throughout the season, Gilles Simon will talk about him and his life on the tour behind the scenes."
His first mail is about being famous and Facebook.
He is really special. And I do like his views. Come on, Gilles, make your tennis a little bit more flamboyant, and I'll join the bandwaggon immediately.

~♠ Gasquetaires ♠~

un pour tous, tous pour un
‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾
Puschkin is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 06:09 AM   #3
country flag turtle-rn
Registered User

turtle-rn's Avatar

turtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond repute

"le truc, c'est que.." is that from this expression your username comes from Fran?

His views on Facebook are rather harsh, but I kind of agree with him. I mean, as someone who doesn't have a Facebook account and obviously doesn't know the real thing, that's how I tend to see this kind of site.

Le Poussin! Faithfully ignoring the haters since 1995.

Le Poulailler de Poussin! (Simontarded.)

turtle-rn is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 06:14 AM   #4
country flag Puschkin
Registered User

Puschkin's Avatar

Puschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond reputePuschkin has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Natsume View Post
His views on Facebook are rather harsh, but I kind of agree with him.
It is not that I condemn facebook, but what I read in Gilles' comments is a decent understanding for what is public and what is private and the line between theses spheres. And on this I am 100 % with him.

~♠ Gasquetaires ♠~

un pour tous, tous pour un
‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾
Puschkin is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 06:26 AM   #5
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

Truc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond reputeTruc has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Natsume View Post
"le truc, c'est que.." is that from this expression your username comes from Fran?
No, but he does say "truc" a lot, I've already noticed it since I'm translating all his interviews.
( "Truc" is a real first name in my case, it's the name of my partner who is Vietnamese, it means something like "honesty". He changed it when he came to France for obvious reasons and doesn't want to be called like that anymore, but I love that name, that's why it's my screenname on the Net.)

I'm on Facebook and I understand his views, but I think he's not very consistent with himself after having had articles like "3 jours dans la vie d'un tennisman" about him in Tennis Magazine last year, with more details about his daily life than I ever wanted to know. I felt quite uncomfortable reading that article. But maybe he's learned from it. I still think he allows Tulasne and Carine to give much more informations than needed about him in the media, though.
And I'm perplexed about the way some people use Facebook indeed (the way he describes it), but it's just a tool and it's possible to make a different use of it, so he's too categorical for my liking here.
But it's true he has an "impostor" on Facebook, so maybe it explains his harsh reaction too. I would find that totally ridiculous if I were him too.
Old 01-19-2009, 06:31 AM   #6
country flag MsTree
Registered User

MsTree's Avatar

MsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond reputeMsTree has a reputation beyond repute

One of my pals refuses to join Facebook as she sees it as legalised stalking!
It's good that he has a column now, looking forward to seeing what else he has to say...

Gillou ~~~~~ & ~~~~~ Andy
MsTree is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 06:45 AM   #7
country flag turtle-rn
Registered User

turtle-rn's Avatar

turtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond reputeturtle-rn has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Puschkin View Post
It is not that I condemn facebook, but what I read in Gilles' comments is a decent understanding for what is public and what is private and the line between theses spheres. And on this I am 100 % with him.
I don't condemn it either; it might prove useful for people that have close friends and relatives overseas and such, but it's not my case. I would be mostly exchanging stuff with virtual friends, in other words with strangers.

Quote:
No, but he does say "truc" a lot, I've already noticed it since I'm translating all his interviews.
( "Truc" is a real first name in my case, it's the name of my partner who is Vietnamese, it means something like "honesty". He changed it when he came to France for obvious reasons and doesn't want to be called like that anymore, but I love that name, that's why it's my screenname on the Net.)
Never thought of that. From what is left of my vietnamese knowledge (very little that is), "trúc" means "bamboo".

Le Poussin! Faithfully ignoring the haters since 1995.

Le Poulailler de Poussin! (Simontarded.)

Last edited by turtle-rn : 02-10-2009 at 01:31 PM.
turtle-rn is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 07:05 AM   #8
country flag *MJP*
Registered User

*MJP*'s Avatar

*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute*MJP* has a reputation beyond repute

Quote:

I'm on Facebook and I understand his views, but I think he's not very consistent with himself after having had articles like "3 jours dans la vie d'un tennisman" about him in Tennis Magazine last year, with more details about his daily life than I ever wanted to know. I felt quite uncomfortable reading that article. But maybe he's learned from it. I still think he allows Tulasne and Carine to give much more informations than needed about him in the media, though.
And I'm perplexed about the way some people use Facebook indeed (the way he describes it), but it's just a tool and it's possible to make a different use of it, so he's too categorical for my liking here.
But it's true he has an "impostor" on Facebook, so maybe it explains his harsh reaction too. I would find that totally ridiculous if I were him too.
Which article was this? I can't remember reading anything like this

*Gulbis* *Wawrinka* *Hewitt* *Paulo* *Santoro* *Clement*
*MJP* is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 10:46 AM   #9
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

Sorry, I meant this article, it was not the exact title:
http://www.menstennisforums.com/show...8&postcount=20
Old 01-19-2009, 11:32 AM   #10
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

A rough translation:

I haven't spotted any paparazzi planted outside my home with a telephoto lens. But I've discovered what it means to be a celebrity. Last year I beat Federer and Nadal, I played at the Masters Cup and the media talked about me. I was in Paris Match and even on the 20.00 TV news. The cab drivers now recognize me and there are people watching my practice sessions. As a result - it's terrible, you'll see -, it takes twice as long to go back to the lockerrooms. I will never feel like being a star, a real one, with body guards. I'm not a fan at all of the "and me and me and me" and "look, here I am" attitude.

I appreciate the recognition. Not of who I am, but of what I've done. I like the idea that people appreciate my work. If this recognition lands on me when I'm not at work, I have trouble dealing with it. When I'm doing Christmas shopping with my girlfriend and a guy turns up saying "Hey, Simon! Come on, sign something for me!", it feels like a real intrusion to me.

The problem is that my generation has erased the line between private life and public life for long already. And I realize I'm not in line with my time. I'm not saying I'm old-fashioned either. I like video games and McDo desserts.

But let's take an example: Facebook. I heard it's the website with the highest market value at the moment. If that's true, I'm flabbergasted. A lot of players are on Facebook, but I will never ever have an account there. A guy is pretending to be me there, but you have to know he's a fake. I don't get at all the idea of this website. If the point is to find again people one hasn't seen for a long time, why not?

But what's Facebook? It's self-centred. It's a giant chat-up club. It's voyeuristic. It's: "Look at the photos of my holidays", "I'm in a bad mood today, everybody should know it". People say everything, disclose everything, enjoy telling their life, even the hollowest parts of it.

I think all this started with "Loft Story" (the French "Big brother"). The show was a huge success. What did we see people do during two months? Nothing, nothing and nothing.

I don't feel like showing everybody the photos of my holidays. First, they're mine. I don't think a lot of people would be interested anyway. And I don't see what it would add to my "character". Some newspapers asked for photos of my girlfriend, for example. I refused. That's the line I was talking about. Yes, I talked about my "piano years" at the Conversatoire. Yes, I talked about my passion for video games. I did it once, now it's done. I'm a tennis player. And I'm not on Facebook.

Last edited by Truc : 03-13-2009 at 10:14 AM.
Old 01-19-2009, 04:21 PM   #11
country flag Kezzi
Registered User

Kezzi's Avatar

Kezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond repute

Thanks for translating, Truc!

On the Facebook thing: I like Facebook, but I use it mostly to keep track of foreign friends and I sometimes find people who I haven't talked with since elementary school. Yeah, I have to admit I added Nico Lapentti to keep track of him But I don't really see a problem there. It's still their own choice to accept someone to see their profile. You can also choose to just accept people you know, so in my opinion you have total control of what you share and with whom. I even made groups, so I can edit privacy settings, for example just for family and really close friends so they can see things others can't access... I think it's a nice website to keep updated on people you don't see very often
I see a point in Gilles opinion, but he can keep his life private, even if he has Facebook.
Old 01-19-2009, 06:04 PM   #12
country flag soulage
Registered User

soulage's Avatar

soulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond repute

I hope it will be more interesting next time because learned that he hates Facebook and dislikes to be regognized well i don't care There are many things to deal with : the new ranking, the calendar
soulage is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-19-2009, 06:55 PM   #13
country flag Tutu
Registered User

Tutu's Avatar

Tutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond reputeTutu has a reputation beyond repute

He's very opinionated, isn't he?

WTA >>>>>>>>>>>>>>>>> ATP
Tutu is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-20-2009, 02:40 AM   #14
country flag anaquot
Registered User

anaquot's Avatar

anaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond reputeanaquot has a reputation beyond repute

I never joined facebook because I used myspace first and then heard all of the stuff about the sketchy back stabbing beginnings of the programmer vs. jocks with the idea for it and the corporate spying it is all a cover for (not that I don't get plenty of that with google ). Well, that is a lie, I joined for about five minutes and then closed my account (I do that with a lot of things ). I prefer writing paper and pen snail mail letters to friends, semi-troglodytic! I disagree with one thing Gilles says, though, I think it all started to get really ridiculous with The Real World on MTV in '92.
Good opinion I think, better to have to deal with being famous for something requiring effort and hard work than famous for nothing much at all.
Fran, did he self address the personal details in previous articles or was there a question put to him about it? If he self addressed it, good show of his quick thinking/strategic mind both on and off court
anaquot is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 01-20-2009, 04:34 AM   #15
country flag Truc
Registered User

Truc's Avatar

Carine was disclosing all the personal details in the article I mentioned, he wasn't saying anything. But he had to have agreed with it somehow. And he kept talking about personal things a lot in the following interviews too imo, and same for Carine and Tulasne lately, I've always thought he was very open about his private life for a tennis player, on the contrary.
Changing his mind on that is perfectly fine when he's becoming more famous, but I think he's too categorical here.
Reply

Thread Tools

Posting Rules