Mens Tennis Forums banner

Andreas Vinciguerra

51K views 361 replies 40 participants last post by  Eden 
#1 ·
Does anyone have any pics of him?
 
#77 ·
 
#78 ·
 
#79 ·
There are some articles that I will translate later.

http://sydsvenskan.se/sport/article111360.ece

Slutspelat för Vinciguerra i Båstad
Av Max Wiman
Senast uppdaterad 7 juli 2005 10:30

Det är slutspelat för Andreas Vinciguerra i Swedish Open. Malmöspelaren var nära att knäcka ryssen Michail Juznyji, men kunde inte avgöra matchen trots en matchboll i andra set.

BÅSTAD. Efter två timmar och trettiosju minuter, skickade han iväg bollen långt, långt över läktaren mot havet till.

Han hade velat göra det av glädje, men Andreas Vinciguerra gjorde på det sättet av med lite av den frustration han kände efter att ha varit så nära att göra en dunderskräll mot ryssen Michail Juzjnyj i Swedish Open.
Bollens luftfärd var möjligen symbolisk, för hans nye tränare och mentor uttryckte sig så här poetiskt.
– I sex månader har vi hållit till i en hangar och byggt ett flygplan. I dag ställde vi det på startbanan och det höll för en provflygning. Nu kan vi börja flyga på riktigt.

Calle Hageskog, som kallas professor på tennisuniversitetet i Växjö, ger redan nu överbetyg till sin elev.
– Han lyssnar och tar till sig, men har också bra egna tankar. Han kom i januari och när jag sade att Swedish Open var lagom som come back, stirrade han bara på mig.

Alla som känner Vinciguerra vet hur långt ett halvår är i hans liv, men han har uppenbart mognat i sitt tänkande.
– Mitt långsiktiga mål är Australian Open. Då ska jag vara i toppform. Men nu ska jag spela så mycket grustennis jag kan, sade ”Vinc” själv.
Calle Hageskog menar att det är nu resan börjar.
– Nu kan vi börja träna på riktigt, nu vet vi att det håller. Hittills har det varit mycket rehab och fys – vissa dagar har ”Vinc” tränat sju timmar, han är en enorm förebild för våra juniorer.

Nu sätter sig teamet och planerar framåt. Utöver tränartrion i Växjö (Hageskog, Stefan Simonsson och Magnus Larsson), har också Fed Cup-kaptenen Catarina Lindqvists make Bill Ryan en nyckelroll, han försöker hitta tävlingsmöjligheterna.
– Vi hoppas på ett wild card till en Challenger i Tammerfors om två veckor, sade Andreas Vinciguerra.

Fast han hade ju så gärna velat suga på den här karamellen ett tag till och visst bjöd han och ryssen Juzjnyj på en fantastisk tennisrysare, med mycket bra spel långa stunder – och framför allt gastkramande dramatik.
Det var en sådan där match som gör att man förstår varför Båstadpubliken tagit Vinciguerra till sitt hjärta.
I första set dominerade han och Juzjnyj knäade med magont. 7–5 till svensken.
I andra set stormade Vinciguerra fram till 5–2. Hade sedermera också matchboll vid 6–5.
– Jag blev möjligen lite passiv då, konstaterade han självkritiskt.

Ryssen, som är rankad 27:a i världen, vann i tie break, efter att ha haft de klassiska marginalerna på sin sida flera gånger i setet. Vid 5–4 till svensken och 30–0 i ryssens serve, tog nästa boll på linjen. Och det var bara en av fyra-fem i setet. Det skulle komma flera.
I tredje set såg ”Vinc” uträknad ut. Men vid 1–4 kom fighterhjärtat fram igen. Han gick upp till 4–4 och pressade ryssen. Klarade två matchbollar, men den tredje satt – på linjen.
– Jo, han hade onekligen turen med sig, men det har bra spelare.

Samma sak hade mentorn Hageskog uttryckt en stund tidigare. Så eleven tycks läraktig.
– Han gick direkt upp på testcykeln efter matchen, sedan han ätit några mackor. I morgon blir det lätt träning, sedan kör vi i Växjö igen, sade professor Hageskog.
 
#80 ·
I just realised in an article that I read that this was the 1st time that Vinci lost to Youzhny and that goes back to the junior days.
 
#81 ·
I will translate this one as well a bit later.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=223323

Slutspelat för Vinciguerra i Båstad

BÅSTAD
Det är slutspelat för Andreas Vinciguerra i Swedish Open - men trots förlusten i andra omgången fick han positiva besked inför fortsättningen.

- Jag fick kvitto på att jag är tillbaka och det känns skönt, sade han.
Efter en jämn drabbning vann ryssen Michail Juzjnyj med 4-6, 7-6 (7-4), 7-5.

Vinciguerras comeback efter den långa skadefrånvaron gav mersmak. Länge såg det ut som om han var på väg mot kvartsfinal. Vid ledning med 1-0 i set och ställningen 6-5 i andra hade han matchboll, men Juzjnyj klarade och tvingade därefter fram ett tiebreak. Där fick Vinciguerra hela tiden jobba i underläge och Juzjnyj lyckades kvittera till 1-1 i set.

Ryssen tog sedan hem avgörande set med 7-5, efter att Vinciguerra räddat två matchbollar. Men till slut orkade svensken inte stå emot längre.

- Det är alltid tungt att förlora på det här sättet. Han fick in sina bollar när han som bäst behövde dem - men bra spelare har tur, sade Vinciguerra.
Den 24-årige skåningen var i final i Båstad både 1999 och 2000. Senast han spelade en ATP-match, före comebacken i Båstad, var i oktober 2003, efter det har han haft problem med skador.

- Det positiva är att jag spelade så pass bra mot en bra spelare och hade chansen att vinna. Det här kändes som den riktiga värdemätaren. Samtidigt var det surt att förlora eftersom jag hade matchboll.
Klara för kvartsfinal är tidigare mästaren Mariano Zabaleta, som slog spanjoren Carlos Moya med 7-6 (7-3), 6-2, och Tomas Berdych, Tjeckien, som gick segrande ur bataljen mot Nicolas Almagro, Spanien, med 4-6, 6-3, 6-4.
 
#86 ·
San Marino

(1WC) NIEMINEN, Jarkko FIN v STARACE, Potito ITA
TUKSAR, Sasa CRO v (WC) GALIMBERTI, Giorgio ITA
Qualifier v DI MAURO, Alessio ITA
LUZZI, Federico ITA v (7) HAEHNEL, Jerome FRA

(4) MONTANES, Albert ESP v (SE) BOLELLI, Simone ITA
PORTAS, Albert ESP v BERLOCQ, Carlos ARG
BRZEZICKI, Juan Pablo ARG v GALVANI, Stefano ITA
ARMANDO, Hugo USA v (5) MANTILLA, Felix ESP

(6WC) MAYER, Florian GER v GUZMAN, Juan-Pablo ARG
LABADZE, Irakli GEO v Qualifier
(SE) JUNQUEIRA, Diego ARG v Qualifier
DLOUHY, Lukas CZE v (3) ALMAGRO, Nicolas ESP

(8) ALDI, Francesco ITA v (WC) VINCIGUERRA, Andreas SWE
VLIEGEN, Kristof BEL v MARACH, Oliver AUT
CALATRAVA, Alex ESP v ASCIONE, Thierry FRA
Qualifier v (2) HERNANDEZ, Oscar ESP
 
#88 ·
Vinci won his match against Aldi 6-4 6-3 and now plays the Austrian Oliver Marach in the next round.
 
#89 ·
Oliver Marach df Andreas Vinciguerra 64 63
:woohoo::sad:
 
  • Like
Reactions: Sommarsverige
#90 ·
(Oliver Marach lost in the third to Alex Calatrava)

This week:
CORDENONS
Andreas Vinciguerra (SWE) vs (q)
 
#91 ·
Cordenons
Semifinal
(8)Carlos Berlocq (ARG) d. Andreas Vinciguerra (SWE) 6-3 6-4
:ras: to Carlos ;) Oliver Marach also lost his semifinal, to Haehnel. :rolleyes:
 
#92 ·
Vinciguerra is playing in Geneva this week and hopefully he can win at this venue, where so many good players have won, well at least ones I like anyway.
 
#93 ·
I haven't seen half of the guys in the draw, but of the ones I have seen... and I've seen Vinci (as that newspaper pic shows :lol: )...I think he has quite a decent chance. There's no reason why he shouldn't be able to kick the asses of these guys :D And, Marach is at a different tournament, so I'm all for Vinci here ;)

http://www.atptennis.com/en/common/TrackIt.asp?file=/posting/2005/471/MDS.pdf
 
#96 ·
That tiebreak is so typical :lol:
Kom igen!!
 
#97 ·
Now Vinci plays Steve Darcis and time to beat this Belgian and make a solid performance here, he hasn't won 2 matches in a row yet on the tour.

BTW BjörkmanG could you celebrate Marach victories in the Austrian forum please.


Yes, I'd like to say I am trying to put my foot down, but it's not working, lol.
 
#98 ·
 
#101 ·
Vinci won 6-4 6-3 and is in the quarter finals and plays Argentine Patriarca in the next match, heia Vinci.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top