Articles & interviews - Page 56 - MensTennisForums.com

MensTennisForums.com

MenstennisForums.com is the premier Men's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!

Reply

Old 06-13-2012, 11:16 PM   #826
country flag mike s.
Registered User

mike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond repute
Default Re: Articles & interviews

Thanks Lalaland! Great interview.

There was also an article during the French Open in L'equipe titled "Simon est leur chouchou" which talked about how Federer and Nadal love practicing with Simon. There was also a photo of Gilles and Roger with the caption that was something like Roger Federer loves to practice with Gilles Simon who never stops talking and who almost never misses I can't seem to find it now though unfortunately.
Advertisement

Old 06-15-2012, 10:26 PM   #827
country flag mike s.
Registered User

mike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond reputemike s. has a reputation beyond repute

Here's an audio interview of Gilles talking about the Olympics:

http://2012.itftennis.com/olympics/n...ajor-goal.aspx
Old 06-19-2012, 08:23 AM   #828
country flag BlueLighthouse
Registered User

BlueLighthouse's Avatar

BlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond reputeBlueLighthouse has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by mike s. View Post
Thanks Lalaland! Great interview.

There was also an article during the French Open in L'equipe titled "Simon est leur chouchou" which talked about how Federer and Nadal love practicing with Simon. There was also a photo of Gilles and Roger with the caption that was something like Roger Federer loves to practice with Gilles Simon who never stops talking and who almost never misses I can't seem to find it now though unfortunately.

Exhibit A. But Gilles couldn't keep up with Rafa's speed talk!
http://www.youtube.com/watch?v=Dt3M1_bQDX0

Gulbis . Tursunov . Simon . Paire . Dimitrov . Thiem
BlueLighthouse is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 06-22-2012, 07:13 PM   #829
country flag Kezzi
Registered User

Kezzi's Avatar

Kezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond repute

Arnaud Clément is elected as new captain of DC. Which makes me very happy and also curious to find out what Gilles will say in his first interview about it.
Old 06-22-2012, 08:19 PM   #830
country flag lalaland
Registered User

lalaland's Avatar

lalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond repute

I'm really happy for Arnaud, I know that he really wants it to be the captain. As for Gilles, I don't know what his choice was, but anyone couldn't be worse than his relationship with Forget . So it's instant improvement right there. Besides, I doubt that anything will change for him being the 2nd tier choice in terms of selection, Jo and Gael will always come first when getting pick.

The only interaction I remember him with Arnaud was that dinner for DC final 2010, there's a pic (or is it video?) that Arnaud was fixing Gilles' tie. So at least Arnaud is good at giving out fashion advices, to a hopeless like Gilles .
lalaland is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 06-24-2012, 12:51 AM   #831
country flag mike s.
Registered User

http://www.atpworldtour.com/News/Ten...l-Elected.aspx

Gilles was elected to the players council. Congrats and good luck Gilles, I think he'll do a great job
Old 06-24-2012, 07:59 AM   #832
country flag Kezzi
Registered User

Kezzi's Avatar

Kezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond reputeKezzi has a reputation beyond repute

Congrats to Gilles.

Here's an interview where the players state their opinion on Arnaud as captain, including Gilles. And everywhere else articles also say that the players unanimously wanted Arnaud.
Arnaud said he will make his choices in the interest of the team and isn't afraid to elect someone even if the other player will be mad at him for it. Maybe that's good for Gilles, if Arnaud thinks he's better for the job, he wouldn't be afraid to pass Jo or Gael. At least that's what he said.

Quote:
« Clé » en mains

Lundi, Arnaud Clément a perdu son dernier match pro en simple, lors des qualifications de Wimbledon. Hier, il a été intronisé capitaine de Coupe Davis. Sacrée semaine !

DEPUIS QUE GUY FORGET avait évoqué l’idée de son départ en novembre dernier, de nombreux candidats s’étaient dits intéressés par sa succession, de Henri Leconte à Amélie Mauresmo en passant par Nicolas Escudé, Cédric Pioline ou Sébastien Grosjean. Et c’est Arnaud Clément, sans bandana mais portant tee-shirt et jean noirs, en toute simplicité, qui s’est installé hier dans la grande salle de conférence de Roland-Garros en tant que nouveau capitaine de Coupe Davis.

Souriant, mais transpirant. Naturel, mais pas tout à fait décontracté. « Qu’est-ce j’étais tendu ! », admettra-t-il après la conférence de presse, premier acte de sa nouvelle vie. Pas facile d’être capitaine, même quand on a été choisi à l’unanimité. Mais tellement réjouissant, quand même : « Pour moi, c’est fantastique, et en même temps une grande responsabilité. La grosse différence, c’est qu’avant, quand je me plantais, je me plantais tout seul. Là, je deviens responsable de l’équipe de France du deuxième sport national. » Il aurait pu être un jeune retraité. L’idée lui « plaisait bien ». Mais il ne pourra plus se cacher. « Maintenant, le but, c’est de la gagner, la Coupe Davis... »

COMMENT ÇA S’EST DÉCIDÉ ?

Ce sont les joueurs du noyau dur de la Coupe Davis de ces dernières années (Tsonga, Simon, Monfils, Gasquet, Benneteau et Llodra) qui ont tranché. Mais certainement pas d’un coup de cuillère à pot. Plutôt au terme de nombreux échanges ces derniers mois. « Ils se sont vus des heures et des heures. Il y a eu beaucoup de réflexion, certains ont même écrit des choses, raconte Arnaud Di Pasquale, responsable du haut niveau masculin. C’est à la troisième réunion commune que ça s’est déterminé. » « Ça a été un choix mûrement réfléchi, confirme Gilles Simon (7 sélections). Au fil des discussions, Arnaud nous est apparu comme le capitaine que l’on pensait le plus à même de nous mener à la victoire. » « C’est Cédric Pioline qui a le plus challengé Arnaud Clément sur la fin », précise Gilbert Ysern, directeur général de la FFT. « Ça ne s’est pas joué à grand-chose, mais à la fin, il a fait l’unanimité, poursuit Michaël Llodra, pilier du double français depuis bientôt dix ans avec 25 sélections ! Les joueurs ont apprécié chez Arnaud peut-être, aussi, au début, le fait qu’il ne se positionne pas, parce qu’il était encore en activité, et que ce soit plus nous qui allions vers lui... En parler tous ensemble entre joueurs a été super enrichissant, on s’est vraiment livrés. Ce sont les valeurs d’homme d’Arnaud qui ont fait la différence plus que ses qualités de joueur de tennis. »

QU’EST-CE QUE ÇA VA CHANGER ?

Il affirme qu’il ne fera ni du Noah, ni du Forget, mais ça sera quoi, faire du Clément ? Hier, même l’intéressé ne le savait pas exactement. Le nouveau capitaine reconnaît juste avoir eu « beaucoup de réflexions », sans en dire plus sur les détails. « Il n’y aura pas de cassure, en tout cas. Avec Guy (Forget), on a beaucoup de points communs, mais des caractères qui ne sont pas identiques. Alors ça sera forcément différent. »

Après l’élimination de la France en quarts de finale face aux États-Unis, le président Gachassin avait suggéré l’idée d’une nouvelle ère, semblant vouloir mettre fin à la « république des joueurs », choisissant eux-mêmes leur capitaine. « Tout ça va changer, disait-il. Les joueurs ne décideront pas seuls. On sait bien qu’il y a des relations amicales qui peuvent fausser le jeu. »

Peut-on dire que le système a vraiment changé ? Non. Il garde ses avantages – les joueurs ne peuvent remettre en cause les capacités du sélectionneur à moins de se renier eux-mêmes – et ses défauts – redevable, le capitaine est dépendant des joueurs pour sa reconduction, en l’occurrence le contrat de Clément court sur deux saisons –, mais il reste en l’état.

Au final, le bureau fédéral, au nom d’une évidente continuité, a simplement validé le choix. « Les joueurs ont exprimé une envie, le mot est important, a précisé Gilbert Ysern. Et Arnaud Clément convient très bien à la fédération. » Donc, tout va bien.

Arnaud Clément, l’ancien ami devenu chef, ne semblait pas craindre en tout cas cette différence ténue entre autorité et complicité née d’un mode de désignation particulier. « Les joueurs sont intelligents, dit-il. S’ils ont pensé à moi, c’est qu’ils pensent que je peux être bon. Et l’autorité n’est pas quelque chose qui m’effraie. S’il y a une décision à prendre contre un joueur, et pour l’intérêt de l’équipe, je la prendrai, même si ça ne fait pas plaisir. » De cela, Michaël Llodra se portait garant hier : « Arnaud est droit, intègre, et quand il a quelque chose à dire, il vous le dit en face, même si ça génère peut-être des tensions. Je me suis pris la tête avec lui quelque temps pour une connerie. On n’était pas d’accord. Pendant six mois, ç’a été dur, mais après, on est rentrés sur le fond du problème, et voilà. Il saura prendre des décisions, dire stop ou non ! »

QU’EN PENSENT LES JOUEURS ?

Il était très rare sur le circuit d’entendre des mots aigres-doux sur Arnaud Clément, plutôt loué pour ses valeurs d’exemplarité et d’abnégation. Pas surprenant, donc, que le capitaine recueille les félicitations du jury pour le début de son aventure. « Arnaud a toujours été exemplaire, que ce soit dans sa carrière de joueur ou à l’extérieur, jugeait Jo-Wilfried Tsonga (8 sélections), le leader de l’équipe. Il va très bien représenter les couleurs de l’équipe de France, c’est sûr. Je pense que c’est son engagement dans la Coupe Davis qui a pesé dans la balance. Il a toujours été à fond dedans. C’est quelqu’un de très intègre. » « Vu son profil et ce qu’il a apporté en tant que joueur, ajoutait Julien Benneteau (5 sélections), c’est mérité et excitant. Il va être un modèle et un moteur. Certains peuvent penser que c’est un peu tôt parce qu’il est presque encore joueur, mais je pense au contraire que ça fera le lien plus rapidement. » Adoubé par tout le monde, il en sortait grandi aux yeux de tous. « C’est justement le fait qu’il ait été choisi après cette réflexion qui renforce sa position, notait Gilles Simon, dans le sens où nous autres joueurs savons exactement pourquoi nous l’avons pris lui et pas un autre. » Lui, le mec plus ultra. « Car c’est vraiment un bon mec, concluait Richard Gasquet (10 sélections). Avec une grosse personnalité. Personne n’a rien à lui reprocher. »

ET MAINTENANT,IL SE PASSE QUOI ?

D’abord, Arnaud Clément doit en terminer pour de bon avec sa carrière de joueur, et ça passera par le tournoi de double à Wimbledon la semaine prochaine, avec Michaël Llodra, contre Ramirez Hidalgo et Ramos. Mais ensuite ? Wimbledon sera certainement le lieu des premières discussions entre Arnaud Clément et « ses » joueurs : « On a pas mal de temps avant la prochaine rencontre, mais ce temps-là, j’ai envie de l’utiliser pour discuter à fond avec tout le monde, dit-il. Première étape : parler avec les joueurs, avec notamment la formation du staff comme sujet, mais pas que celui-là. J’ai besoin d’échanges d’une autre nature que précédemment. » Lionel Roux, entraîneur de l’équipe de France de Coupe Davis lors des dernières années Forget, sera présent à Wimbledon avec la double casquette de consultant pour Canal + et d’entraîneur de l’équipe de France olympique. Sera-t-il aussi au contact de Clément ? « Je n’ai aucune info, mais c’est sûr que si Arnaud me demande de continuer, j’y vais les yeux fermés ! »

Les autres grandes étapes des débuts de cap’tain Arnaud sont simples : tirage au sort du tableau de la Coupe Davis 2013 le 19 septembre. Premier tour du 1er au 3 février 2013. Clément a sept mois pour tout mettre en place.

FRANCK RAMELLA et JULIEN REBOULLET
Old 06-24-2012, 12:50 PM   #833
country flag Gillouthe best
Registered User

Gillouthe best's Avatar

Gillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond reputeGillouthe best has a reputation beyond repute

Congrats Gillou , I think ATP has a made a good choice, Gilles will have some good ideas, and IMO he will be closer to lower ranked players than top guys in terms of defending their rights.
Old 06-25-2012, 05:59 PM   #834
country flag soulage
Registered User

soulage's Avatar

soulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond reputesoulage has a reputation beyond repute

interview about his election at ATP council

Quote:
Il fallait faire vite. Gilles Simon, qui attaque son tournoi aujourd’hui contre Paul-Henri Mathieu, ne voulait pas rater hier la partie de belote avec Benneteau, Llodra et Mauresmo. Et puis, finalement, atout, pas atout, il s’est plongé une bonne demi-heure dans le sujet du jour : son élection toute fraîche au conseil des joueurs de l’ATP (*). Même l’intervention « chambreuse » de Rafael Nadal ne lui fit pas perdre le fil de son argumentaire. Venu lui serrer la louche, le numéro 2 mondial, mort de rire, ne put s’empêcher de mettre la semelle : « Au fait les gars, super l’équipe de France de foot ! » « Allez, va-t’en toi ! Loin ! », répliqua Simon.
WIMBLEDON – (ANG)

de notre envoyé spécial

« DEPUIS CÉDRIC PIOLINE en 2004, aucun Français n’avait été élu au conseil des joueurs. Pourquoi vous ? Et comment en êtes-vous arrivé là ?

– Depuis cinq ou six ans, comme il y avait quinze Français dans le top 100, l’ATP me demandait de me présenter. Mais, moi, j’avais peur que ça me prenne trop de temps. Maintenant que je connais bien comment marche le circuit, j’ai décidé d’y aller. Ça m’intéresse parce que, d’un côté, on est arrivé à l’apogée de notre sport avec trois mecs exemplaires à l’avant. Avec eux, on a tiré à fond sur la corde pour communiquer. Mais, d’un autre côté, ces gars-là ne sont pas éternels et on voit bien qu’en bas les autres gueulent assez fort. C’est la preuve que le moment est important. Qu’il y a des choix stratégiques à faire.

– Parmi ces sujets, lequel vous paraît le plus brûlant ?

– Pour moi, la priorité, c’est l’intégrité physique des joueurs. Ça rejoint ce qu’a dit Djokovic sur la transition terre battue-gazon qui est trop courte. Tellement courte qu’on en vient à trop forcer pour se régler vite et qu’on risque de casser. Ce n’est pas normal que Nadal doive jouer tout de suite après Roland-Garros. Bon, nous, ça nous arrange parce que c’est cette semaine-là qu’on peut le battre (rire).

– On sait bien que selon qui vous êtes, selon votre classement, votre point de vue sur l’allègement du calendrier varie du tout au tout. Vous, quelle serait votre politique ?

– D’abord, mon rôle au conseil sera justement d’écouter tous les avis et de synthétiser. Moi, ça m’avait énervé qu’on décide que Rome serait désormais un tournoi mixte sans m’avoir rien demandé. L’année d’avant, les filles, pour leur finale, elles avaient vingt spectateurs. Du coup, là, tu les sauves, mais toi, quand tu veux un court d’entraînement, ben y en a plus. Il faut écouter tout le monde. Et après, arbitrer. Parce que si on a cinquante versions d’un calendrier à proposer à l’ATP, c’est débile. Souvent, on entend des gars réclamer la suppression de tel ou tel tournoi. Or, ça ne marche pas comme ça. Les tournois ont des contrats, ils ont payé pour les avoir, on ne peut pas les rayer de la carte.

« Les gens croient que notre fatigue est physique alors qu’elle est surtout mentale »

– D’accord, mais on rabote où ? Les Masters 1000, la Coupe Davis, les petits tournois ?

– Pour moi, il ne faut pas toucher aux tournois du Grand Chelem. En revanche, il faut aller toucher aux Masters 1000. Quelque part, les joueurs se sont fait acheter par les Masters 1000 en négociant avec eux des bonus pour tant de présences. Aujourd’hui, pour les douze meilleurs, il faut en jouer huit sur neuf. On pourrait dire que six suffisent. Et baisser aussi le nombre de tournois 500 obligatoires, de quatre à deux.

– Il y aurait aussi un projet visant à assurer une tournée de trois semaines en Asie après l’US Open avant de terminer aussitôt après par le Masters…

– Pourquoi pas ? On déplacerait alors Bercy en février. Le calendrier, ça fait vingt ans qu’on en parle et vingt ans qu’il ne se passe rien. En fin de saison, quand on a douze blessés, ça râle, et puis, en janvier, c’est oublié. C’était déjà comme ça pour la répartition de l’argent en Grand Chelem. On a vu que ça pouvait bouger. Et tant mieux ! Parce que c’est quand même anormal qu’un mec qui est dans le top 100 d’un sport comme le tennis ne puisse pas se payer un coach et un kiné. Comment voulez-vous que ce mec batte “Djoko”, Nadal ou Federer ? Quand je vois que Stakhovsky doit emprunter le coach de Youzhny, quand je vois les Allemands se partager un coach pour trois, j’hallucine. Il faut qu’on arrive à trouver cette équité des chances au départ, tout en valorisant les meilleurs parce que ce sont les meilleurs.

– Faut-il toucher à la durée des matches ? En décidant, par exemple, qu’à 4-4 on va au tie-break ?

– C’est pas la durée, le problème. C’est la fréquence des matches. Les gens croient que notre fatigue est physique alors qu’elle est surtout mentale. Aujourd’hui, les gars voudraient jouer moins et gagner plus. Ce serait beau la vie comme ça, mais c’est impossible. Il faut plutôt accepter de jouer moins et gagner moins. »

FRÉDÉRIC BERNÈS

(*) Simon a été élu, pour deux ans, comme représentant des joueurs du top 50 avec Federer (qui revient donc aux affaires), Anderson et Nieminen. Pioline, Grosjean et Forget avaient été les derniers Français mandatés.
soulage is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 12:32 AM   #835
country flag lalaland
Registered User

lalaland's Avatar

lalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond reputelalaland has a reputation beyond repute

These few days, it’s far easier to put my head in the sand and not read any news that has Simon on the headline. But only reading the headlines made me sad, how the English Press is out to make Gilles as a villain. Few would have known what started all these. Most ppl probably think that Simon woke up one morning and think equal pay is BS and so he makes it his mission to change it. Others thought he wants attention and picked Wimbledon to make one. The thing is, it all started with this itw on L’Equipe shortly after he was elected to the player council, the one that Soulage posted above. In there he talked about safety of the players, the lower rank players lack of resources to compete with the big guys, the length of the season (and if players want to play less, they have to accept that it will mean they earn less)...he talked about a wide variety of issues to be dealt with plus the basis of those issues, among the issues, equal pay was not one. It was bought up only because of the joint events in Rome and he thought it was a joint event cos the tournament needs the Men event to help out the Women event. The itw came out and no English Press reported on what he said about anything, they don’t give a damn what Simon’s opinions on anything. Except when the Press got wind of the comment about him saying Men event helps out the Women, then they ran with it with a headline saying “Simon thinks Women don’t deserve equal pay”. But that wasn’t even the main point he’s making against Rome being joint event, he is against it because there is no facilities to accommodate joint event in Rome. He wasn’t happy that tournament only looked out for their financial interest and not think about player’s interest (lack of facilities).

The next day, responds came, this is on L’Equipe:

Honni soit qui mâle y pense...

En se prononçant contre l’égalité des salaires hommes-femmes dans le sport, Gilles Simon a tiré le gros lot dans la polémique du tournoi.
: le voilà pris pour cible

QUAND IL PASSE à proximité du vestiaire des filles à Wimbledon, Gilles Simon se fait-il huer ? Ou sentil comme un léger froid ? Et quand il sort de sa maison, les chiennes de garde l’attendent-elles, armées d’un rouleau à pâtisserie ? Nouvellement élu au conseil des joueurs de l’ATP, Simon a mis les pieds dans le plat en déclarant : « L’égalité des salaires hommes- femmes ne marche pas dans le sport. Dans le tennis, on est les seuls à pratiquer la parité dans les prize-money alors qu’on (les garçons) fournit un spectacle plus attrayant (que les filles). En Grand Chelem, les hommes passent deux fois plus de temps sur le court que les femmes (les garçons jouent en trois sets gagnants, les filles en deux). Estce que je vais m’attirer les foudres des ligues féministes ? Je m’en fous ! Si Rome est devenu un tournoi mixte, c’était pour sauver l’épreuve féminine, car je me souviens d’une finale qui avait attiré vingt spectateurs. Tu les sauves mais, toi, quand tu veux un court d’entraînement, ben y en a plus. Pas normal. »

Si Simon voulait apparaître dans la presse tabloïd, il ne pouvait mieux s’y prendre. D’ailleurs, hier, TheDaily Mail titrait : Gilles Simon a choqué Wimbledon. Que Wimbledon ?...

Toute la twittosphère s’est emparée de l’incident planétaire. Chacun a donc instruit son procès en goujaterie contre Simon, le « machistador » de la semaine. Interrogée sur le « Simongate », l’Américaine Sloane Stephens, 59e mondiale, fut radicale : « Je me fous de ce que dit Simon. Quand j’avais dix ans et que j’étais ramasseuse de balles, il m’a tiré une balle dessus et ne s’est pas excusé. » Stacey Allaster, patronne de la WTA, n’a pas tardé à monter au créneau : « À notre époque, j’ai du mal àcroire qu’on puisse encore penser comme ça. » Ah ! Ça, les oreilles de Simon n’ont pas fini de siffler. Que lui reproche-ton au juste ? D’avoir dit tout haut, et sans tact, ce que la majorité des autres joueurs pensent ? Non. D’avoir osé penser que le tennismasculin était plus attractif que le tennis féminin ? Non, pourvu que non. Ce serait parfaitement hypocrite de soutenir le contraire, surtout en ce moment. Il nous semble que la WTA a beaucoup, beaucoup plus de mal que l’ATP à intéresser sponsors et diffuseurs. Ça, c’est une porte ouverte et Simon n’a fait que l’enfoncer. Il a le droit de penser que la qualité des matches masculins est très supérieure. Ce n’est ni misogyne ni rétrograde. C’est juste un point de vue. Très répandu.

Combat de boue et grosses truies
Le problème, c’est que Simon conteste l’égalité des salaires hommes-femmes dans le tennis, au prétexte que les filles jouent moins longtemps et que ça plaît moins. Si, dans l’esprit de Simon, il faut indexer le salaire à la durée du match, alors fallait-il hier payer moins Fognini, qui n’a marqué que six jeux contre Federer, que Petzschner, qui a également perdu, mais en cinq sets ? Et fallait-il alors verser une maxi prime à Isner et à Mahut, il y a deux ans ? S’il faut en plus aligner la dotation sur la qualité du spectacle produit et le nombre de spectateurs attirés, on n’est pas sorti de l’auberge. Il faudra embaucher des gens pour compter et d’autres pour faire voter : t’as aimé ? Tu lèves la main droite ; t’as pas aimé ? Tu lèves la gauche. Le match doit-il être la seule unité de mesure ? Et l’entraînement alors ? « Sur l’année, on est loin de gagner autant que les hommes, argumente Marion Bartoli. L’égalité n’est réelle que sur les “Grands Chelems” et deux ou trois autres gros tournois (*). Les demandes physiques, l’entraînement, l’investissement sur le plan personnel sont équivalents. Et puis il y a des premiers tours d’hommes qui n’attirent pas grand monde. Des garçons qui attirent réellement des spectateurs, il y en a cinqsix. » N’écoutant que sa logique, la très astucieuse Alizé Cornet proposa autre chose : « Ce n’est pas normal qu’on soit payées comme les garçons en Grand Chelem alors qu’on joue deux fois moins qu’eux. Je comprends que ça les agace. Il faudrait plutôt nous payer autant qu’eux sur les autres tournois où on joue tous en deux sets gagnants. Moi, je l’avoue, je préfère regarder les mecs à la télé. Mais de là à supprimer les tournois mixtes, non ! Il est fou, Gilles ou quoi ? Pourquoi pas supprimer carrément les filles si on sert à rien ? On apporte un côté dramatique en plus. C’est comme les combats de boue, c’est mieux avec les filles ! » Simon n’est pas le premier à être accusé de muflerie à Wimbledon. En 1991, Richard Krajicek avait réussi son effet en déclarant : « Quatre-vingts des cent premières mondiales ne. Dans sa croisade, Simon sait aussi qu’il peut compter sur Pat Cash, vainqueur de Wimbledon 1987. Avant-hier, l’Australien en a remis une couche : « Elles ne font pas le même sport que nous. Tant qu’elles ne joueront pas en cinq sets, on ne pourra pas justifier cette égalité. Pourquoi est-ce qu’on les récompenserait d’être moins en forme et de jouer moins que les hommes ? » Les cinq sets, Bartoli ne veut même pas y penser : « Un match en cinq sets à la rigueur, mais sept matches, c’est infaisable pour une femme. » Quand Simon aura terminé son deuxième tour, aujourd’hui contre Malisse, il y aura foule à sa conférence de presse.
FRÉDÉRIC BERNÈS (*)

Last edited by lalaland : 07-01-2012 at 12:43 AM.
Old 07-01-2012, 12:37 AM   #836
country flag lalaland
Registered User

lalaland's Avatar

Now maybe I could agree saying that the number of sets as a factor for pay isn’t too sound by itself. The next day, L’Equipe once again let Gilles explains more:

« Le vestiaire est d’accord avec moi »

GILLES SIMON, battu hier, a été abreuvé de questions sur l’égalité salariale hommes-femmes dans le tennis. Il ne s’est pas échappé.

En temps normal, après une défaite en trois sets au deuxième tour, Gilles Simon n'aurait jamais atterri dans la grande salle d'interview de Wimbledon. Jamais. Mais depuis qu'il a déclenché la polémique en se prononçant contre l'égalité des revenus hommes-femmes dans le sport, le Niçois devait se douter qu'il serait attendu. Il l'était. Par la presse américaine, par la presse anglaise... Juste avant lui, Maria Sharapova et Serena Williams s'étaient succédées sur cette estrade. Et chacune, girl power oblige, y était allée de son coup d'ongle contre le méchant macho. « Je suis certaine qu'il y a plus de gens qui viennent voir mes matches que les siens », attaqua la Russe. «Maria a raison : elle est définitivement plus attractive que Simon», enchaîna Serena.

Sous le feu des questions, Simon assuma tout, n'esquiva rien et fit même preuve d'humour.

« Gilles Simon, est-ce que les commentaires très sévères suite à votre prise de position vous ont perturbé avant votre match ?

- Perturbé ? Pas du tout. Je me suis entraîné comme d'habitude, j'ai joué comme d'habitude. Mais si vous voulez, je peux clarifier certains choses.

Allez-y...

- Je n'ai jamais demandé que les filles jouent au meilleur des cinq sets. La durée n'est pas le problème. J'ai juste dit que, comme dans toute l'industrie du spectacle, on devrait payer en proportion de ce que le public paye. Shakira gagne beaucoup plus d'argent que la plupart des chanteurs parce qu'elle remplit des salles énormes et qu'elle vend dix fois plus de disques qu'eux (*). C'est logique. On sait tous qu'une place pour une finale femmes de Grand Chelem coûte bien moins qu'une place pour une finale hommes. Tout est dit. En ce moment, le tennis féminin est moins attractif. Et je ne vois pas pourquoi on pratiquerait l'égalité des prix alors qu'aucun autre sport la pratique.

Est-ce que vous avez trouvé votre match contre Malisse (défaite 6-4, 6-4, 7-6) attractif ?

- Non, mais je m'en fous. C'est pas ça le débat. Je sais bien que j'ai touché un sujet sensible. C'est dommage de se heurter à cette démagogie, à cette « bien-pensance »... D'autant que je suis persuadé d'avoir raison.

Qu’il y avait plus de gens qui payent pour la voir jouer elle que vous…

– Bien sûr. D’ailleurs, elle gagne plus d’argent que moi et elle le mérite. Mais moi, je ne travaille pas à la WTA. Et puis, ce n’est pas de moi qu’il s’agit. Le sujet, c’est la différence d’attractivité entre les circuits masculin et féminin. Les filles ont elles-mêmes reconnu qu’elles gagnaient moins que nous toute Pourquoi alors gagnent-elles autant en Grand Chelem ? C’est anormal. Le vestiaire est d’accord avec moi – demandez aux 128 mecs qui étaient ici –, comme les directeurs de tournois, les sponsors, le public et même vous, les médias. Quand j’ouvre le journal, il y a deux pages pour les garçons et presque rien pour les filles. C’est vous qui écrivez qu’il n’y a pas de patronne chez les filles et que le tennis masculin vit la meilleure période de l’histoire.

Dans la vie en général, les femmes ont dû se battre pour gagner des droits. Êtes-vous conscient de cela ?
– Évidemment. Leur combat est juste. Mais ça ne marche pas dans le monde du spectacle. Je ne dis pas que les filles ne travaillent pas autant que nous. Je dis juste qu’aujourd’hui le public vient moins les voir que nous. Puisqu’elles rapportent moins d’argent, ça devrait se répercuter en bout de chaîne. Il y a des gens qui ne chantent que dans leur salle de bains et, pourtant, ils travaillent beaucoup. Si, demain, les gens sont plus friands de tennis féminin, je trouverai normal qu’elles gagnent plus que les hommes. Là, ce qui se passe dans le tennis affaiblit leur cause.

Quand on l’a interrogé, Federer n’a pas approuvé vos propos…

- Ben oui, sujet sensible.
– tains n’ont peut-être pas envie de perdre un contrat de deux millions de dollars (rire). Mais faites-moi confiance, tout le monde dans le vestiaire est d’accord avec moi.

Vous n’avez quasiment fait que subir contre Malisse. Pourquoi ?
– C’est sympa de me parler de mon match (rire). C’est toujours le même problème : je suis trop tendu en entrant sur le court. Cer deux fois un break d’avance au troisième set et deux fois un mini break d’avance dans le tie-break). Il faudrait que je bloque mon cerveau et que je joue ! Sinon, je vais rester à ce classement (13e) et c’est tout. Ces derniers temps, à l’entraînement, j’avais un super revers. Ça partait vite, à plat, c’était super. Là, je n’en ai lâché qu’un dans tout le match.

Deuxième tour en Australie et à Wimbledon, troisième à Roland-Garros, votre saison en Grand Chelem n’est pas digne d’un top 10…
– C’est pas bon. Et les années passent (Simon n’a joué qu’un seul quart dans un tournoi du Grand Chelem).

Maintenant que vous avez été élu au conseil de l’ATP, votre premier cheval de bataille va donc être de casser l’équivalence des prize-money entre hommes et femmes ?
– Non. Ma priorité, c’est de changer la règle des lucky-losers pour éviter qu’un joueur blessé ne vienne sur le terrain que pour prendre son chèque puis abandonne. On pourrait lui donner 75 % et laisser les 25 autres à son remplaçant. L’autre priorité, c’est changer le calendrier pour 2014.» FRÉDÉRIC BERNÈS

After this article, another journalist wrote this little paragraph:

Courageux

À PEINE NOMMÉ au bureau de l’ATP, Gilles Simon a mis sur le tapis un sujet brûlant. L’égalité des prix en Grand Chelem alimente les conversations depuis des mois, dans les vestiaires messieurs comme au sein des plus hautes instances. En cette période où les stars bankables sont toutes concentrées au sommet du tennis masculin, remettre en cause cette parité relève d’une logique économique. Sûrement pas d’un procédé machiste. Car le tennis féminin tire la langue, peine à trouver sponsors, diffuseurs et spectateurs. Récemment, les organisateurs des tournois du Grand Chelem se sont arraché les cheveux quand, poussés par la vindicte des joueurs, ils ont été contraints d’augmenter les dotations des premiers tours chez les hommes… comme chez les femmes, égalité oblige. Certains membres du Big Four, au centre de ces négociations, en ont nourri un réel agacement. Personne n’en a rien su. Parce que, par les temps qui courent, tenir un tel discours est politiquement incorrect. Gilles Simon a eu le courage de parler au nom d’une majorité silencieuse. Il risque pourtant de se sentir un peu seul. C’est dommage.

ROMAIN LEFEBVRE

Last edited by lalaland : 07-01-2012 at 12:53 AM.
Old 07-01-2012, 12:40 AM   #837
country flag lalaland
Registered User

lalaland's Avatar

These interviews appeared on L'Equipe the paper, I post all here because the French Press is the one who talked to Gilles and they give you the full picture. Sadly, people who don’t know him and only read the English Press now only know him as the guy who said Women don’t deserve equal pay (which sounds sexist if you do not try to understand his reasoning. He is not saying that based on any gender traits, but based on economic factors). People don’t get to read his stands on other issues to get a fuller picture of what kind of person he is.

I’ve reading a lot on Tennis.com about others’ opinions. There are a lot of views, some agrees with Gilles regarding the economic factors, some said equal pay should not be valued in economic factors but a moral issue, those are the logical arguments. I don’t need to cite the illogical ones. I posted my view on this blog, and I'm posting it here. Tell me why if you don't agree, I want to hear.
http://blogs.tennis.com/thewrap/2012....html#comments

This debate will never end but it won’t change anything that is for sure. Simon is not asking to change that, he is against combining the tour to become joint event and the main reason for that is some tournaments simply don’t have enough facilities to become joint event such as Rome. But they combine them anyway because Men event is a bigger draw than Women event and it then help out tournament by having Men and Women events in the same week other than in different weeks. Inevitably, it touches the sensitive issue of the quality of Men and Women tennis and therefore the issue of equal pay. People fixated on the equal pay issue and want Simon’s head for it. But he said it was not his priority in the council to do anything about equal pay, his priority is to change the lucky-loser issue and the calendar of 2014. To me, if the events aren't joint, there will never be such a debate in the first place, tournament will pay their respective tour whatever revenue they generate. If WTA tournaments made more money than ATP's, Women will get pay more than Men, and no one will have issue about it.

The press is making this a pure equal pay issue, but it is not. In the past weeks since he was elected, Simon has talked about the physical safety of the players (changing surfaces, esp. from clay to grass, not enough transition time and that player may force thing and cause injuries), he thinks grass season should be longer to give time for player to adjust (eventhough he sucks on grass), that’s the issue of rearranging the 2014 calendar. Players complain about long season, he thinks they are concerned about the mental fatique, not necessarily physical fatique, and that calendar needs to be changed in order to avoid that. But he said playing less and wanting more money is unrealistic, he said they should know playing less means earning less. The lucky loser issue is that injured player hold on to their spot and play first round ended up retiring or losing easy. That robbed the LL a chance. He thinks maybe they can work out incentive to give injured players so they give up the spot to LL.

If ppl has care to, they will find that there are several Simon’ French interviews that he talked about all these various issues. The English press though, only reported the equal pay talk, hence, they made him out as a greedy player who just wants more money and has no respect for Women. But it is never about that. People are too happy to just condemn him instead of understanding what all these are coming from. Equal pay talk was never the main topic in first couples of interviews, it's just that equal pay had been brought up because of the joint events issue. But equal pay being a very sensitive issue, the press has picked that up and ran with it. So afterwards, that's the only thing that he's being asked and having to give his reasonings.

You don't have to agree with Simon. But it is only fair if you are gonna past judgement on him, at least to know the full picture before calling him greedy or sexist. He based his equal pay arguments on economic factors, not on gender. He said Women tennis is not as attractive, that's definitely a matter of opinion, and a lot agree with him and a lot don't. How do you decide who is right or wrong? It is really only right or wrong depends on your preference. If Women disagree and say that Women tennis is more attractive than Men, do you call Women sexist? Perhaps some ppl think economic factors should not be the only argument for or against equal pay. There are ppl who said screw economic factors, equal pay is right because anything else is backward thinking, fair enough, that's what they want to base on. I am not going to say they are wrong, they just have a different school of thoughts to mine. So let's all be fair and think about it rationally and objectively. A lot of ppl make valid points for or against the issue (or for or against what Simon said), therefore, it is an endless arguments because they can never find a way to say that the other is completely wrong because they are looking from different point of views.

Last edited by lalaland : 07-01-2012 at 12:47 AM.
Old 07-01-2012, 01:54 AM   #838
country flag mike s.
Registered User

I wouldn't worry about it too much Lalaland, once people hear what he actually said, the majority of people agree with Gilles, even a lot of women who I know who I've talked to about it. I agree with most of your points. The problem is that on twitter or wherever, people just see, "Tennis player doesn't agree with equal pay for women" which makes it sound worse than it actually is. It's just the media trying to sensationalize things. I don't even think most WTA players are that upset at Gilles specifically because they know that all the ATP players feel that way.

There are three things that are incredibly frustrating to me about this whole debate, one is that you can't have reasonable disagreements about controversial subjects without being labeled a sexist pig etc. If he had said women shouldn't play sports or women don't deserve equal pay because they are second class citizens, then I would agree he should be criticized. He's not criticizing women at all and says that if they were the more popular product, that they should be getting more money.

The second thing that annoys me is that the media focused all its criticism on Gilles when Djokovic said the same thing within the past year (although using the 5 sets argument), Stakhovsky, Tsonga, and Malisse agreed with Gilles this week, and Murray, Roddick, and Federer basically admitted as much when they either half-agreed or dodged the question but were afraid to explicitly endorse Gilles because of endorsements etc. Despite this, it's only Gilles being criticized as if he's the only crazy player who believes this.

The third thing that really bothers me is that everyone is calling him greedy. This has nothing to do with him and he has said that repeatedly. He was elected to the player's council at a time when lower ranked players have been consistently concerned with the amount of money they have been receiving and he's trying to represent them by explaining what many of them have been saying behind closed doors. This is about helping out the tour in general, not him. Gaining 40-50,000 dollars more per year is not going to affect him at all.

I hate to talk about my politics on a tennis board, but I'm as liberal as they come, I fully believe in equal rights and equal pay for women, and I even have no personal issue with equal pay at majors for women in sports or tennis if that's what is decided. However, even being as pro women's rights as I am, I completely understand Gilles' position, his arguments are exactly right from an economical perspective, and this is a very reasonable debate to have considering men's tennis does bring in a lot more revenue than women's tennis. Just look at the PGA v. LPGA and what happens when the tours are separated, the men make five times as much as the women. I am ashamed that people who also support women's rights have resorted to name-calling and attacks rather than defending their position and explaining why women should receive equal prize money.

Like you said, this is so ridiculous because this is not a priority of his and is not really even a big deal and yet it's been made out to be like he's on some crusade. Sorry for the long rant but I also felt the need to get some things off my chest about this.

Last edited by mike s. : 07-01-2012 at 02:11 AM.
mike s. is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 08:37 AM   #839
country flag GilleSimonAddict
Registered User

GilleSimonAddict's Avatar

GilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond reputeGilleSimonAddict has a reputation beyond repute

You know what guys, I've got a few things to say too because it has made me sick just thinking about how the "press" has chosen to present Gilles' views so I would like to not only defend Gilles as well, but vent and say my piece on the issue as well which is both in agreement with Gilles as well as bringing another issue to light that is also I think very relevant to the discussion as it pertains to equal playtime.

First I'd like to start off by saying that Gilles has handled himself beautifully during this whole charade with nothing but class, integrity, convictions in his views on the matter, and not being afraid of the pettiness, truth-distorting, and bullying tactics of the press. He hasn't backed down one bit nor should he.

Furthermore, HE'S RIGHT! There I said it. Now what? I'm sorry, but Gilles is absolutely right on this issue and for me, I go a step further in that I also don't think the women deserve equal pay in the slams not just for the economical reasons that Gilles stated, but for the amount of time spent on the court. If woman want to be viewed as equal to the men, and this like Gilles himself said is talking strictly in terms of tennis entertainment not in the bigger picture of life. We can all agree that men and woman deserve equality in life, then they should be able to perform as equals to the men. That means playing best three out of five sets. If the woman can't do that, then they are admitting that in the realm of tennis, they are not in fact equal to the men and they therefore don't deserve the equal pay. You can't have your cake and eat it to. You can't play the fairer sex card when it's convenient for you and still claim to be equal to the men and deserve the equal pay if you can't do what they can do.

I'll sight and example of a match played just yesterday (Saturday) at Wimbledon between Cilic and Querrey which has become the 2nd longest match in Wimbledon history behind the Isner/Mahut match at 5 hours and 31 minutes in time as an example furthering my point that equal pay in majors must mean equal play. Now, in addition to the very valid points that Gilles has made from the business side of things as to why the woman shouldn't receive equal pay at the slam level, here's why I take even more issue and count the amount of playtime as a valid reason furthering the views against it.

Marin Cilic the 16th seed had to play as I said 5 hours and 31 minutes because the men play best 3 out of 5 to get to the 4th round. His seed equivalent on the woman's side was Flavia Pennetta. Well, she lost 1st round to some unknown qualifier by the name of Camila Giorgi who went on to make the most of her upset win and proceeded to when the 2nd and 3rd rounds that Pennetta was supposed to have won if her seeding had in fact held up, so i'll use her in place of Pennetta for my example.

She completed her 3rd round match against Nadia Petrova in straight sets 6-3 7(8)-6(6) in 1 hour and 35 minutes since the woman only play best 2 out of 3 sets. That means by comparison that Cilic spent an additional almost 4 hours on the court to make it to the same 4th round that she did. He will still only make the same amount of money for that that she will for doing less as will Querrey in his losing effort compared to Petrova when she collects her 3rd round exit check. Furthermore, both Cilic and Giorgi both get the same amount of time off to recover, but Cilic having had to play far more tennis, when he returns to play Monday will be at an disadvantage by comparison to Giorgi and won't get an extra day to recover from playing far more tennis than her. That's not equality. If anything, it's the men who are being screwed over here. In more ways then one. The ways Gilles is sighting and additionally the way i'm sighting it. The fact that some people are willing to so easily dismiss this other side of the argument against equal pay in the slams disturbs me because it is a very valid complaint. The woman are not having to work as hard on the court to achieve the same thing as the men. It would be like me having 2 million dollars that I was going to divide up evenly between two people. So 1 million dollars for each person and I asked one person to build a 10 story building and the other person I asked to build a doghouse. That's not equality.

The LPGA women don't make what the men make because they don't have the ratings that the men have which means there are fewer sponsors interested in sponsoring the events etc. etc. Same thing applies to the WNBA. They don't make anywhere near what the NBA men make for the same reasons. With golf and basketball, you can take out of the equation the issue of equal play because the woman do and are capable of doing exactly what the men do. But the reason they don't make the same are for the exact reasons that Gilles is talking about from the business side of things. But in tennis, you have to add to that fact the issue of equal play because they aren't even with the men in terms of what they have to do to win a major. It is easier for them. That's a fact. Why on earth do they think they deserve equal prize money for that? They don't get it in the other smaller tournaments throughout the year and in those tournaments they actually do play the same amount of tennis. It's just the slams where they absolutely don't deserve equal pay just on the amount of play alone before you even get into Gilles' points.

For me, it's the woman who come off looking bad here and greedy to boot, not Gilles. He's the one with the voice of reason and asking, "Why is it this way only in tennis? Why is this being allowed to continue on. Why shouldn't the men get paid more for drawing more ratings, more sponsors and playing more time on the court? Why should somebody who is ranked 90 in the world in the ATP not be able to afford both a coach and a physio, thereby making it harder for him to progress with his game and improve his ranking to get more chances to play bigger tournaments and make more money?"

It's obvious Serena and Sharapova aren't interested in making less money even though it's the right thing to do and they both could easily afford to. Political Correctness has struck again making it a sexist issue instead of what it really is. And let's be honest, the woman know that they haven't really got a leg to stand on on either issue so it's easier to turn Gilles into a sexist pig rather than to address the elephant in the room.

All this has done is make me like Gilles even more and I didn't think that was even possible considering how much I already do like him. So kudos to you Gilles for speaking your mind and the truth that all the other players think behind close doors when nobody is listening.

That felt good. Thanks to anybody who reads it.
GilleSimonAddict is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 02:55 PM   #840
country flag mike s.
Registered User

Thanks for that post, I agree with a lot of your points. Especially with how Gilles has handled this. I have so much respect for the fact that he went to the press conference, eloquently defended his position and the position of all the players he represents on the player's council (and not even in his native language), and continued to articulate why he's looking out for the lower ranked players even though he knew the media were all there to attack him. Even when he was told of the snide remarks of Maria, he took the high road and continued to argue his points rather than attacking her personally.

I think this is frustrating because the media has no idea who Gilles is so they feel like they can just attack him personally without consequences. If Roger, Rafa, or Nole had said the same thing, they would have taken their comments a lot more seriously and there wouldn't be these personal attacks.

I think the absolute worst example was all these articles using Sloane Stephens' comments that he hit her with a ball nine years ago and didn't apologize as some evidence that he was a horrible and sexist person and his comments shouldn't be taken seriously. First of all, who knows if that even happened? If he actually hit a ballkid in anger he would have been defaulted and I'm almost positive Gilles has never been defaulted. Second, she says she was 10 so that was nine years ago when Gilles was like 18 and I don't even think he was on tour and certainly wasn't traveling to U.S. tournaments yet. Third, almost every single player has done something equally bad or worse than not apologizing to a ball-kid on the tennis court so even if it did happen, what relevance does that have to someone being a good person or being sexist? I like Sloane and she's just a kid so I'm not mad at her for answering stupidly in the press conference but I hold the media to a higher standard and they should know better than to repeat this story in any of their articles as evidence of his sexism until they know the facts.

Thread Tools

Posting Rules