MensTennisForums.com - View Single Post - Kiwi interviews & articles

View Single Post

Old 10-31-2004, 03:29 AM   #9
country flag Neely
-

Neely's Avatar

Neely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond reputeNeely has a reputation beyond repute
Default Re: Kiwi interview

This is an original version of an article about Kiwi in a big German newspaper as it was published after his French Open 1st round win in 2003.

As you see it's not tooooo long ago, but it illustrates well his horrible and -to some part- his hopeless situation back then because the disappointments of 2002 and of early 2003 have been very great.

German version

Quote:
Der Erstrundensieg bei den French Open das einzig Positive für Nicolas Kiefer
Im Strudel immer tiefer nach unten

PARIS. Die Szene hatte etwas Symbolisches, und der Vergleich drängte sich geradezu auf. Nicolas Kiefer wollte gerade aufschlagen, als hinter Platz vier lärmend ein Glascontainer entleert wurde. Wer so weit an den Rand der Anlage in Roland Garros gedrängt worden ist, hat seine Karriere entweder noch vor sich oder schon hinter sich. Kiefer war einst die Nummer vier der Welt, nun spielt er auf Platz vier, dahinter kommen nur noch die Mülltonnen. Ist die Karriere also nur noch ein Scherbenhaufen?

Das Peinlichste konnte der 25 Jahre alte Holzmindener in dieser ersten Runde gerade noch verhindern. Nach drei Stunden und 23 Minuten hatte er den 28 Jahre alten Australier Todd Larkham 6:3, 6:3, 4:6, 2:6 und 6:3 besiegt. "Er hat es mir sehr schwer gemacht", sagte Kiefer. "Er ist der schlechteste aller Qualifikanten", hatte dagegen der Frankfurter Alexander Waske, die sich wie Larkham einen Platz im Hauptfeld erkämpft hat, vorher über den Australier behauptet. Solche Widersprüche fanden sich leicht. "Ich bin glücklich, wie sicher ich meinen Aufschlag zum 6:3 im fünften Satz durchgebracht habe", sagt Kiefer. "Gewonnen ist zwar gewonnen, aber so kann man nicht Tennis spielen. Das kann ihm keinen Spaß gemacht haben", sagte dagegen Davis-Cup-Teamchef Patrik Kühnen entsetzt.

Kiefer gilt als ebenso ehrgeizig und trainingsfleißig wie beratungsresistent. Und er hat ein schlechtes Image, seit er sich auf einen Streit mit Boris Becker in dessen Zeit als Davis-Cup-Teamchef eingelassen hatte. Das gipfelte 1999 in einer Demütigung durch Becker, als der Kiefer bei seinem kurzen Comeback in Wimbledon in der dritten Runde vom Rasen fegte. Damals war Kiefer der Rebell, der die deutsche Erfolgsgeschichte trotzdem nahtlos fortzusetzen schien. Im selben Jahr erreichte er das Halbfinale bei der ATP-WM in Hannover, galt als die deutsche Kopie von Andre Agassi und hatte den ganz großen Wurf im Sinn: den Tennisthron.

Beständig ist seitdem nur der auch von von vielen Verletzungen begleitete Abstieg in der Weltrangliste (derzeit Platz 77) und Kiefers Mißtrauen gegenüber Ratgebern. Mittlerweile wollen und wollten ihm schon viele helfen. Becker kritisierte zuletzt in Hamburg ein fehlendes Spielkonzept und verstieg sich gar zu der Behauptung: "Ich mag den Jungen", was man nicht zwingend glauben muß. Aber auch Carl-Uwe Steeb, Michael Stich und nun Kühnen haben als Teamchefs ihre Erfahrungen gemacht. "Man bietet ihm Hilfe an, aber es kommt nichts zurück", sagt Kühnen, der den Kiefer von früher dringend gebrauchen könnte. An den erinnert aber nichts mehr. Erweckte Kiefer einst den Eindruck, jeden Ball doppelt so hart zurückschlagen zu wollen, so präsentiert er sich nun so mutlos wie drucklos. Die Körpersprache deutet auf totale Verunsicherung hin, und wer will, kann in den Augen Verzweiflung sehen. Die Statistik zählte 99 Fehler des Deutschen. "Was soll ich dazu sagen? Jeder hat das Spiel gesehen", sagte Kühnen.

Nur Kiefer hatte ein anderes beobachtet. "Ich habe teilweise auch aggressiv gespielt, manchmal sogar zu aggressiv." Immerhin ist eine Erkenntnis in Kiefer gewachsen. Glaubte er früher selbst beim kleinsten Erfolgserlebnis, schon wieder auf dem richtigen Wege zu sein, so sieht er seine Situation nun realistischer: "Ich kann es auch nicht ertragen zu sagen, aber ich brauche Geduld und Zeit. Ich muß mich erst einmal durchwühlen." Das aber wird im nächsten Spiel gegen den Hamburger Masters- Sieger Coria nicht reichen. Später schimmert der alte Kiefer wieder durch. "Ich habe gut trainiert" - ein Satz aus dem Standardrepertoire. Doch wie Becker bemängelt auch Kühnen, daß keine Spieltaktik erkennbar sei: "Er ist in einen Strudel geraten, der ihn immer tiefer herunterzieht. Er müßte dringend etwas ändern." Genau das will Kiefer natürlich nicht. "Ich bin sehr mit meinem Umfeld zufrieden", behauptet er. Als Trainer fungiert seit Anfang 2002 der 29 Jahre alte Marokkaner Farid Bentaous, ein unbekannter Coach aus der Tennisschule des ehemaligen Kiefer-Trainers Bob Brett.

Gelingt es Kiefer nicht, in den nächsten Wochen die Punkte des vergangenen Jahres zu verteidigen, drohen ihm Challenger-Turniere statt ATP-Veranstaltungen. Das zu verhindern, wird schwer genug. Im vergangenen Jahr stand er in Halle im Finale, erreichte die dritte Runde in Wimbledon. Dort hatte ihm Andre Agassi schon ein Jahr vorher nach dem direkten Aufeinandertreffen geraten, sein Spiel zu ändern, mehr zu wagen und nicht nur auf Fehler des Gegners zu hoffen. "Agassi ist der einzige auf der Tour, der mir Tips gibt", sagt Kiefer, der vor den French Open wieder mit dem Amerikaner trainiert hat. "Er ist ein Tennisfreund", sagt Kiefer. Sollte man nicht wenigstens auf Freunde hören?
English version

Quote:
Paris. This scene was symbolical and it almost forced some bad analogies. Nicolas Kiefer was just about to serve as behind the fences of court #4 a glas container was emptied. Somebody who is playing there, normally has either his career in front of him or already behind him. Kiefer was once ranked #4 in the world, now he is playing on court #4. Behind this court you only find the trashcans. So is the career only a pile of broken glass?

The 25 year old Holzmindener could barely escape the biggest embarassment in this first round. After three hours and 23 minutes he defeated the 28 year-old Australian Todd Larkham 6:3 6:3 4:6 2:6 6:3. "He made it very difficult for me", said Kiefer. "He is the worst of all qualifiers", said Alexander Waske, who as Larkham got into the main draw through qualies, about the Australian. It was easy to search for such contradictions. "I'm happy how easily I held serve to 6:3 in the fifth set", Kiefer said. "A win is a win, but you cannot play tennis like he did. This was never fun for him", said Davis Cup team captain Patrik Kühnen in contrast.

Kiefer is said to be ambitious and hard-working as much as he is said to be resistent to good advices. And he has a bad image since he had a quarrel with Boris Becker during his time as Davis Cup team captain. The peak was as he was embarassed by Becker as he was blew Kiefer off the court in the third round at Wimbledon 1999. Back then, Kiefer was a rebel who nevertheless seemed to continue the German tennis history without any break. He reached the semifinal of the ATP championships in Hannover and was said to be the German copy of Andre Agassi and was eying the big coup: the crown of tennis.

Since then, the only constant is the dropping in the rankings (currently ranked #77), partially also affected because of injuries, and Kiefer's distrust concerning advisers/advices. Many people tried to help him so far. Becker critizised a missing game plan in his play and he even claimed "I like this guy", what you do not necessarily have to believe. But also Carl-Uwe Steeb, Michael Stich and now Kühnen made their experiences. "You offer him help, but you get nothing back", Kühnen said, who could desperately need the Kiefer from former times. But nothing reminds of him anymore. When he once was giving the impression to hit back every ball twice as hard, so you could now think that he is discouraged and without pressure in his shots. The body language is displaying total uncertainty and who wants to, can also see the desperation in his eyes. That stats counted 99 errors for the German. "What should I say about that? Everbody saw it", Kühnen said.

Only Kiefer himself saw something different. "I partially played aggressive, sometimes even too aggressive." At least one conclusion has improved. Formerly, he thought after every smallest success that he is again back on the right track. He sees his situation differently now: "I also can't stand it right now, but I need patience and time. So long I must manage to stay around." But this probably won't be enough against the Hamburg TMS winner Coria. And after this match, the old Kiefer might come through again. "I was practising very well", a common standard phrase. Similarly to Becker, also Kühnen criticises that he has no game plan. "He got caught in a swirl and it's taking him deeper and deeper down. He badly needs to change something." And exactly that's what Kiefer doesn't want to do. "I'm very content with my environment", he claimed. Since the beginning of 2002 the 29 year-old Moroccan Farid Bentanous is with Kiefer; a rather unknown coach from Kiefer's former coach Bob Brett's tennis camp.

If Kiefer is not able to defend his points of the previous year during the next weeks, he is even in danger of having to play Challengers instead of ATP tournaments. To avoid that is already difficult enough. Last year he was a finalist in Halle, reached the 3rd round at Wimbledon. There Andre Agassi already told him the year before that he has to change his game, he has to risk more and waiting for the errors of the opponents is not enough. "Agassi is the only one on the Tour who gives me advices", said Kiefer who practised again with the American before the French Open. "He is a tennis friend", Kiefer said. Shouldn't we at least listen to friends?

Some parts are quite difficult to translate as lots of finesses that German language is offering are being used together with some metaphors but I hope it still makes sense in English

Best of luck to all Germans : Nicolas Kiefer | Rainer Schüttler | Lars | Florian | Tommy

Last edited by Neely : 10-31-2004 at 03:37 AM.
Neely is offline View My Blog!   Reply With Quote