MensTennisForums.com - View Single Post - > Pim Pim News and Articles <

View Single Post

Old 10-26-2004, 08:20 PM   #6
country flag Canuck_Chick
Registered User

Canuck_Chick's Avatar

Canuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond reputeCanuck_Chick has a reputation beyond repute
Default Re: > Pim Pim News and Articles <

"Pim-Pim" Dominates Against Garcia
Joachim ”Pim-Pim” Johansson moved on to the second round via a comfortable win against Adrian Garcia.

The tall Swede, ranked #11 in the world, was in charge all the way from the start of the match. Already in the first game, Johansson broke Garcia’s serve. From there on, the Chilean was never really close to threaten Johansson, who was hammering down serves and forehands. In the second set, the story repeated itself with the Chilean dropping his serve already in the first game. With another break of serve, the winning score line was 6-4, 6-2.

- I got a good start in both sets and then I could put all focus on my service games, Johansson says.

Last year, Johansson was an outsider who reached the quarterfinals. This year, the Swede has made very fast progress in the rankings and is just outside the top 10.

- I didn’t write as many autographs last year, that’s for sure, Johansson said with a smile on his face.

Johansson has played in Stockholm every year since 1997, when he made his debut in the qualifying event at a mere age of 15.

- This tournament means a lot to me. I have dreamt about playing on Center Court since I was very young, the top ranked Swede says.

Next up for Johansson is Jan-Michael Gambill, a player that "Pim-Pim" dispatched in three sets at the US Open two months ago. The two will play on Thursday.

http://www.stockholmopen.se/t3.asp?p=39340&x=1&a=137375
__________________________________________________ ______________
this is an interview with Pim Pim in swedish. I have no idea what he says since i don't speak swedish, but here it is anyway:
__________________________________________________ ______________
Presskonferens med Joachim “Pim-Pim” Johansson if…Stockholm Open 2004-10-25:

Pim-Pim satsar fortfarande på Mastersslutspelet i Houston. Hoppas på seger två veckor i rad.

Q: Kommer singelspelet att påverkas av en seger i dubbelspelet?
A: Ja att vinna första matchen i en tävling och framförallt att vinna en match innan första singelmatchen är väl det som betyder mest tycker jag. Jag tycker att jag gjorde en helt okej match och att min medspelare spelade väldigt bra idag.

Q: Har det någon betydelse att få lemmarna igång, är det annorlunda än vanlig träning?
A: Ja självklart är det annorlunda än träning att gå in på Centre Courten här. Det är alltid nått man sett fram emot sen man var liten. Det underlättar för mig imorgon tycker jag.

Q: Hur känns skillnaden i år. Förr året kom du hit på ett wildcard i är du seedad tvåa?
A: ja det är positivt tycker jag och lite annorlunda. Dels att man inte kommer att stötta på någon av de högst seedade, men det är så bra startfält att man kan åka på en första omgångs förlust än då tycker jag. Men det är skönt att veta att man är inne i tävlingen redan innan man kom hit. Förra året fick jag reda på det på fredag kväll Så det är lite annorlunda.

Q: Det måste ju vara en skillnad i självförtroende också. Du är ju inte samma spelare sen sist?
A: Jo samma spelare är jag men sen kanske jag gått framåt sen sist. Men sen har jag förlorat 7-6, 6-7, 7-6 sista två veckorna och det har varit tunga förluster som har påverkat mig mycket inför Mastersslutspelet i Houston. Som de förlusterna har gjort att det blir väldigt svårt att at sig dit men spelar jag bra den här veckan och nästa i Paris så vet jag att jag fortfarande har chansen. Så det är mitt stora mål.

Q: Vad måste du göra för att ta dig dit?
A: Vinna två veckor i rad!

Q: Räcker det?
A: Ja då ligger jag nog bra till.

Q: Bar en sån sak, nu kan du säga två veckor i rad. Menar du att det finns någonting bakom det?
A: (skratt) Ja det är självklart. Men självklart är det små marginaler. Det vet vi ju inte minst från min semifinal mot Andy Roddick i Us Open. Ibland vinner man och ibland förlorar man. Så är det och det är ju så det kommer vara. Framförallt med mitt spelsätt är det små marginaler.

Q: Hur kändes det idag då? Det kändes som att Jarkko returnerade rätt bra idag?!
A: Ja (skratt) Det var ju skönt eftersom det gjorde det väldigt lätt för mig idag. Eftersom han hela tiden satte sina returer så kunde jag missa fem i rad men ändå hela tiden få nya chanser.

Q: Vad har du för rekord på serven nu(hastighetsrekord)?
A: Eh…vi kan nog vända oss till Johan Porsborn här bredvid? (if…Stockholm Opens press chef)
JP: Är rekordet fortfarande 228, 4 från Us Open I år? Men 245 km/h från Australien…inofficiellt.
A: Ja..
Q: Hade du inte 228 idag?
A: Okej, jag tittar ibland men inte hela tiden.

Q: Men är inte det lite lurigt. Jag menar när du spelar singel kan du ju gå för ess hela tiden men i dubbel så får du ju tillbaka dem på fötterna hela tiden.
A: Ja jag märkte det på andra bollen i matchen om inte annat när Johan (Landsberg) gick in och stämplade en retur rakt ner på fötterna på mig efter att jag servade i 222 km/h.

Q: Påverkar det hur du servar. Du hade någon mes där på 156?
A: Ja det kanske jag hade. Jag tycker att en bra servare ska kunna variera serven och det är så jag försöker serva ändå. Sen är det vissa game man försöker serva hårt och vissa man försöker mixa upp det så, jag tar game för game.

Q: Har du försökt börja variera dig mer den här säsongen nu?
A: Nä, jag har väl alltid försökt att variera mig, men kanske lite mer den här säsongen nu och förra. Både Jonas Björkman och Thomas Johansson har varit på mig mycket och sagt att jag har haft en väldigt bra serve men att jag skulle kunna utveckla den mer så de har hjälpt mig väldigt mycket med det. De har fått mig att inse att det kanske inte bara är hårdheten som gäller.

Q: Serven är så stor påfrestning för axeln. Preparerar du som toppspelare axeln på något sätt? Kan man göra det?
A: Man försöker ju bygga upp styrkan i axeln så bra som möjligt så att den blir så stark som den kan bli. Spelar man många veckor i rad med olika bollar så blir det extra påfrestning. Nu har det blivit fyra veckor i rad och olika märken varje vecka, vissa är lätta och vissa är tunga. Det skulle vara mycket bättre om man spelade med samma bollar tycker jag.

Q: Det finns väl vissa moment som man kan träna styrka i?
A: Ja man kan ju inte förebygga helt och vissa dagar känner man sig mer stark än andra. Man försöker ju undvika så mycket påfrestning som möjligt, dels få behandling och massage och sen finns det ju vissa dagar som man inte försöker serva lika hårt.

Q: Hur mycket skiljer det mellan olika bollar?
A: Ja för oss är det ju ganska stora skillnader men sen vet jag inte om någon motionär skull känna samma skillnad. Men för oss blir det väldigt stora skillnader och man får stränga lösare eller hårdare olika veckor.

Q: Hur är det den här veckan?
A: Den här veckan är de ganska tunga och förra veckan var det väldigt lätt plus att det var på hög höjd (Madrid). Så du flög det ganska bra. Då fick man stränga väldigt hårt medan den här veckan får man stränga mycket lösare.

Q: Vad tycker du om golvet då? Går det undan eller är det som det ska?
A: det är väl normalt medan de andra veckorna har det varit riktigt långsamt så nu känns det ju snabbt helt plötsligt!

Q: Det var i en tidning som det stod att Robin Söderling har blivit en tennisgris för att han har börjat grisa. Har du utvecklat ditt spel på något sätt åt det hållet förutom att du håller igen serven ibland?
A: Möter man spelare som Rusedski(Madrid) eller Hewitt till exempel så måste man ibland hålla igen bollen och få in så många bollar som möjligt. Då spelar det inte så stor roll hur man vinner bollen. Då får man ta vara på de chanserna man får.

Q: Just det här att alla kan ju dunka på bollen rätt hårt. Känner du själv att du lärt dig att värdera lägena när du ska slå hårt bättre idag?
A: Det är ju någonting jag har förbättrat, men får jag ett bra läge så slår jag på rätt hårt och försöker gärna sätta den också.

Q: Vad vet du om morgondagens motståndare (Adrian Garcia)?
A: Inte mycket faktiskt. Jag vet att jag möte honom för två eller tre år sen på grus i en Future så det är ju inte mycket att hänga upp taktiken på. Jag vet att Thomas Johansson mötte han i Bangkok för ett par veckor sedan så han får väl hjälpa till att lägga upp taktiken. Johansson vann 6-3, 6-3 så det är ju bra att fråga honom när han vann (skratt).

Q: Så du tittar på servemätaren ibland. Använder du den i matchen?
A: Ja det tycker jag. Då vet jag ju ungefär hur hårt jag servar en serve. Jag kan se hur hårt jag server ut i forehandrutan. Jag kan variera och byta taktik. Servar man med mycket sidskruv så blir det automatiskt lite lösare. Så det kan vara ett bra hjälpmedel. Vissa kanske kollar för att se hur hårt man servar man det slutade jag med för ett tag sen.

Q: Agassi är ju här den här veckan. Det är ju en spelare som du har växt upp med? Hur känns det?
A: Ja jag har ju inte vuxit upp med honom men jag har ju sett honom på touren nu när jag kommit ut och spelat senaste åren och haft turen att träna med honom några gånger. Men jag har inte stött ihop med han här än så länge. Men det är kul att han kommer hit till if…Stockholm Open tycker jag.

Q: Han har ju hållit i 14 säsonger tror jag i absolut världselit. Har du kommit till absolut världselit?
A: Nej faktiskt inte. Det kanske är dags för det nu.

Q: Du kommer mest spela kvällsmatcher den här veckan antar jag?
A: Förhoppningsvis.

JP: Tack så mycket. Då är presskonferensen med Pim-Pim slut!

http://www.stockholmopen.se/files/{0812279C-742C-4CD0-A8F2-AF19A04BF5C4}.doc
Robin Söderling
Thomas Johansson
Thomas Enqvist

Patrick Rafter
Canuck_Chick is offline View My Blog!   Reply With Quote