MensTennisForums.com - View Single Post - > Pim Pim News and Articles <

View Single Post

Old 07-30-2007, 10:15 AM   #497
country flag Björki
Sitzen ist fürn Arsch

Björki's Avatar

Björki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond reputeBjörki has a reputation beyond repute
Default Re: > Pim Pim News and Articles <

any volunter to tell us whta the article says? :=

"Pim-Pims" jättekliv

Nyblivne falubon om operationerna, karriären och kärleken till Jenny Kallur

Hemmaplan. Världsstjärnan i tennis, Joachim Pim-Pim Johansson, har kommit till Falun för att stanna. Det var kärleken till häcklöperskan Jenny Kallur som lockade honom från Monaco till Dalarna. Foto: Mikael Forslund

MIN SOMMAR

Han är skadefri. Han tränar hårdare än på länge. Han mår bra. Ett litet steg för tennisvärlden. Men ett jättekliv för Joachim "Pim-Pim" Johansson.
- Nu kan jag jobba igen, säger den nyblivne falubon.

Det är lätt att se upp till honom, inte bara för att han är 198 centimeter lång.

För det första: Han är ödmjuk, gillar att snacka över en latte och ler, som det verkar, hela tiden. Helt enkelt en skön typ, den där sorten som kan dominera en grillkväll med nya polare utan att för en sekund ta över.

- Jag är nog social, säger han själv.

För det andra: Han är, trots skadorna och motgångarna, fortfarande en av Sveriges bästa spelare.

- Jag har aldrig på allvar funderat på att lägga av. Tennisen är ju så rolig, dessutom mitt arbete, säger han.

För två år sedan var "Pim-Pim" Johansson nia i världen. Men han fick problem med högeraxeln, opererades i juli samma år, dessutom opererades också armbågen, och han gjorde en misslyckad comeback i februari förra året.

Men det hindrade honom inte från att överraskande besegra världstvåan Rafael Nadal i Stockholm Open i oktober.

Allt stämde: den superhårda serven, returerna, spelet över huvud taget.

- Just då kändes det som att jag kunde slå alla.

I februari i år opererade han sin krånglande axel igen.

Din sista operation?

- Det hoppas jag, verkligen. Jag har inga problem med axeln, men den är stel ibland, så klart. De senaste två månaderna har jag kunnat springa för fullt på alla bollar. men självklart, att komma upp till 100 procent i styrka tar ett tag, jag blir fortfarande trött, säger han.

Med undantag för en del matcher, som skrällen i Stockholm Open, har han varit borta från rampljuset i två år.

I stället har han hållit till i .

- . en tortyrkammare, säger han med ett skratt.

- Jag har stått och stretchat i något hörn, ibland uppemot tre timmar åt gången, för att få tillbaka rörligheten. Det har varit jobbigt, men jag har gjort det för att komma tillbaka.

Han slog igenom när svensk tennis behövde en stjärna som mest. För sju år sedan blev han proffs fullt ut. Fyra år senare, i Memphis, kom den första av hans tre ATP-segrar i singel.

- Då var jag nervös, det händer väldigt sällan. Jag kan fokusera, är nog en vinnarskalle. Om jag inte var det hade jag säkert lagt av, säger "Pim-Pim", som nu - med tränaren Johan Landsberg vid sin sida - tränar hårt, känner begränsningarna, men hela tiden stegrar tempot.

Du är anmäld till US Open i slutet av augusti, spelar du?

- Nej, det är för tidigt. Jag anmälde mig i tid för att vara på den säkra sidan - om formen skulle kännas rätt.

När gör du tävlingscomeback?

- Förmodligen i Stockholm Open i oktober. Jag kommer nog att anmäla mig till flera tävlingar före det och spelar kanske någon, det beror på hur jag känner mig. Men jag vill jobba så snart som möjligt.

Jobbet, det är så "Pim-Pim", den tidigare Davis Cup-spelaren, just nu rankad 157:a, kallar tennisen. Det är vad han verkligen kan.

- Men sporten är självklart också min passion. Den är med mig i tankarna dygnet runt.

Det har den varit sedan femårsåldern. Efter nionde klass har den varit hans yrke.

- Gymnasiet gick jag aldrig. Att plugga skulle vara en ny utmaning, säger "Pim-Pim", som själv ser sig som tennistränare efter karriären, möjligen i Falun.

Dit kom han i början av året tack vare kärleken till häckstjärnan Jenny Kallur.

Hur träffades ni?

- Det brukar jag faktiskt inte prata om, säger han.

Okej, men ni är båda elitidrottare, reser mycket, har konstiga tider, allt det där - hur fixar man att hålla ihop förhållandet?

- Vi är båda idrottare, vi vet vad som krävs. Det är nog så enkelt, tror jag. Och så trivs vi väldigt bra tillsammans också.

Vi sitter på ett kafé invid Faluån. Plötsligt skäller en hund - stor, lurvig, svart sak - intensivt. Det är den enda uppmärksamheten världsstjärnan får av de andra gästerna.

Jenny Kallur, Susanna Kallur eller "Pim-Pim" Johansson, vem är mest känd i Dalarna?

- De kommer alltid vara störst här, säger "Pim-Pim".

- Men det är väl dags att peta ned dem ett snäpp. Fast först måste jag nog börja tävla igen, haha .

Carl-Johan Bergman
Publicerad: 2007-07-30 05:00
Björki is offline View My Blog!   Reply With Quote