MensTennisForums.com - View Single Post - Robin Haase Cheering Thread

View Single Post

Old 12-15-2006, 01:24 PM   #21
country flag Klaas_nalbandian
Registered User

Klaas_nalbandian's Avatar

Klaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond reputeKlaas_nalbandian has a reputation beyond repute
Default Re: Robin Haase Cheering Thread

Haase ligt jaren voor op schema
Van onze verslaggever Robèrt Misset

ROTTERDAM - Luister naar het radiospotje waarin Raemon Sluiter in onvervalst Rotterdams de nationale Masters in zijn woonplaats aanprijst en je proeft het respect voor het aanstormende talent. Niet Verkerk of Schalken, of een divisie lager Wessels en Van Gemerden, maar de 19-jarige Robin Haase is de belangrijkste uitdager van de nummer 1 van Nederland.

Uitleg
Ontspannen meldde Haase zich woensdag voor zijn eerste optreden in het Topsportcentrum tegenover De Kuip. Voor de spelers, die al over enkele weken in Australië aan het nieuwe seizoen beginnen, valt de Masters in een trainingsweek. Naast de conditietraining wenste Haase echter weer wat ritme op te doen, al trof hij daartoe geen ideale tegenstander.

Aan talent ontbreekt het de 21-jarige Boy Westerhof niet. Maar de Drentse baseliner speelt altijd in de hoogste versnelling en etaleerde bovendien zijn mentale kwetsbaarheid. Zo hield Westerhof de twee jaar jongere Haase drie sets (3-6, 6-3, 6-4) aan de praat, zonder hem werkelijk in verlegenheid te brengen.

Met de kalmte van de routinier ‘leest’ Haase een wedstrijd en hij had het na het verlies van de eerste set al snel gezien. ‘Vandaag speelde Westerhof wel heel extreem’, zei Haase, glimlachend. ‘Ik wist dat hij na de eerste set beslist een mindere servicebeurt zou afleveren en dat ik dan moest profiteren. De makke van dit soort spelers is dat ze twee toverballen en vier afzwaaiers in een game kunnen slaan.’

Het was de juiste analyse van een amusante partij, waarin Haase bijtijds zijn sterkste wapens (de service en een zwiepende forehand) in stelling bracht. Hij kan nog amper bevatten hoe snel het met hem is gegaan.

Vorig jaar tekende Haase voor een plekje bij de beste 400 tennissers van de wereld. Die progressie had hij nodig om in 2007 te kunnen voldoen aan de eisen van de bond aan de spelers van Jong Oranje. Maar na zijn reuzensprong op de wereldranglijst in 2006 ligt de 19-jarige Hagenaar al twee jaar voor op schema.

Toevallig ontdekte Haase op een website zijn naam in het rijtje van de acht snelst gestegen tennissers. De Duitser Benjamin Becker, die zijn vroegere idool Andre Agassi op de US Open naar zijn pensioen sloeg, en het Kroatische toptalent Marin Cilic; tussen hen in stond Haase toch maar mooi. ‘Ik had het niet zo bijgehouden. Maar sinds november 2005 ben ik ruim 800 plaatsen gestegen.’

Als nummer 167 van de wereld mag Haase meedoen aan de kwalificaties van de Australian Open, zijn eerste Grand Slam bij de senioren. ‘Terwijl ik volgens de normen van de bond pas in 2008 in de top-200 moet staan. Ik merk dat andere spelers nu op me gaan letten.’

Haase realiseert zich dan ook dat de moeilijkste route naar de top-100 – hij heeft zijn doelen snel verlegd – nog moet volgen. ‘Ik zal nu mijn reputatie moeten vestigen. Als ik me bij de kwalificaties in Melbourne zou laten gaan, krijg ik het stempel van de speler, die op belangrijke momenten zijn hoofd verliest. Al ben ik daar niet zo bang voor. Ik ben van nature vrij rustig.’

Haase wil er maar mee zeggen dat hem nu pas werkelijk de maat wordt genomen door de wereldtop. Al ervoer de powerhitter tijdens zijn laatste tournee door de Verenigde Staten dat hij een hogere status heeft gekregen. ‘Die Amerikaanse jongens hadden me sinds de jeugd niet meer gezien. ‘Going well’ zeiden ze. Meer dan twee woordjes waren het niet. Maar ze onderstreepten dat er anders tegen me wordt aangekeken.’

Hoewel het Nederlandse team op de laatste dag van het duel met Tsjechië al gedegradeerd was uit de wereldgroep van de Davis Cup, zag Haase een droom in vervulling gaan. Hij mocht de slotpartij spelen tegen Jan Hernych en meer nog dan zijn zege op een speler uit de top-100 raakte hij ontroerd door de apotheose.

Haase: ‘Echte idolen heb ik nooit gehad, al was Agassi een voorbeeld voor me. Ik raak ook niet opgewonden van het idee dat ik straks misschien tegen Federer of Nadal moet spelen. Ze zijn al bijna collega’s geworden.

‘Het was wel altijd een droom van me om in een vol stadion een partij te eindigen met een ace. Het was bijzonder om het tegen Hernych zo uit te kunnen maken.’

Zijn Duitse vader vond het goed zo. Robin Haase heeft weliswaar een dubbele nationaliteit, maar als tennisser zegt hij in Nederland te zijn geboren. ‘Vanaf mijn 6de jaar woon ik in Nederland, bij het WK voetbal steunde ik Oranje.’

Misschien maakte de nieuwe Davis Cupcaptain Jan Siemerink maandag al kennis met zijn nieuwe kopman. Haase, lachend: ‘Sluiter is wat mij betreft nog steeds nummer één. Maar ik hoop nog wel tien jaar Davis Cup te spelen.’

Escude-Kuerten
Dutch players

Gasquet-Ferrero-Lopez-Mathieu

Nadal-Acasuso-Haas-Youzhny-Berdych-Gonzalez-Tursunov

Söderling-Del Potro-Bellucci-Lapentti-Roddick-Verdasco
Klaas_nalbandian is offline View My Blog!   Reply With Quote