MensTennisForums.com - View Single Post - Soderking Chat Thread vol.1

View Single Post

Old 10-25-2003, 08:14 PM   #29
country flag star
Blown Out On the Trail

star's Avatar

star has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond reputestar has a reputation beyond repute
Default Re: soderling

Skräll-Robin i praktslag - klar för final

Nästan tio år har gått sedan han sprang runt och tog spelarautografer i Kungliga tennishallen.
Platsen är nu densamma, men uppgiften desto annorlunda.
På söndagen kan Robin Söderling ta sin första ATP-titel i tenniskarriären.
- Jag ska verkligen ge allt nu i finalen, sade Söderling efter lördagens semifinalseger i Stockholm Open.
Två svenskar hade chansen att ta sig till final, en av dem lyckades. För Robin Söderling betydde segern mot Davide Sanguinetti, Italien, 7-6 (7-2) 7-6 (7-5) att han tagit ännu ett steg i tenniskarriären.
För Thomas Enqvist betydde förlusten mot Mardy Fish, USA (4-6, 5-7) att Stockholm Open-veckan var över.
Men för Söderling var lördagens vinst ännu ett bevis på att han är på väg att etablera sig på ATP-touren.
Han tog segern mot en 31-åring från Viareggio med en spelstil han nästan aldrig tidigare stött på.
För i en tid då tennis handlar allt mer om kraft så är Sanguinetti ett undantag. Han vrider tillbaka tennishistorien till åren då toppade forehandsslag inte existerade.
För Söderling blev det en tidsresa som blev tuffare än många trott.

Spelade som pappa
- Han spelade som min pappa och äldre motionärer brukar spela. Det är äckligt att möta sådana för att bollen studsar knappt när man spelar så flackt. Du får inga sköna bollar alls. Han gör en dålig.
Och Söderlings egna taktik att försöka mixa upp spelet blev inte speciellt lyckat, det var när han återgick till sitt eget spel med kraft i grundspelet och aggressiva returer som det gav resultat.
I de två tiebreaken visade han kyla ända fram till matchbollarna, det krävdes tre stycken innan det äntligen var över.
- Det är väl första gången som jag känt nervositet här. Jag ville bara få slut på matchen och hade väl lite tur på sista matchbollen.
För honom har det gått snabbt, från första minnet av Kungliga när han sprang runt och plockade autografer från spelare till att han nu ska spela final i turneringen.
- Jag var väl 8-9 år, det är ett av mina första minnen härifrån, minns han.
Då mötte han bland annat Thomas Enqvist, det får han dock inte göra på söndag.
För Enqvist blev slutet annorlunda. Mardy Fish visade mot svensken varför han räknas som en av de främsta amerikanska arvtagarna till Andre Agassi och Pete Sampras.
- Han gjorde en jävligt bra match helt enkelt, samtidigt hade vi varsin breakboll i första set, han tog den, jag gjorde det inte. Men han servade otroligt bra genom hela match, jag inte var lika rapp i benen i dag.

Enqvist ändå nöjd
Men trots förlusten fanns det anledning för Enqvist att vara nöjd. För honom var semifinalplatsen en framgång han jagat under en sådan lång tid.
Under 2003 har inte varit i närheten av en final och medan han sjunkit på rankinglistan har tvivlarnas skara vuxit sig allt större.
Men under veckan i Kungliga har självförtroendet vuxit i kapp med hans framgångar.
Mot Fish visade han också stundtals det spel som fört honom till tre titlar tidigare i Kungliga. I tredje set gjorde han bland annat åtta raka serveess.
Det hjälpte dock inte när Fish kunde hålla sin egen serve.
- Klart jag är besviken men jag har också fått bevis att jag kan vara med och slåss om titlar, sade Enqvist när han sammanfattade veckan.
Det gäller för Söderling också som oavsett utgång på söndag kan vara nöjd.
- Den här veckan har ju varit hur kul som helst, sade han.
Men bäst av allt för honom, den är inte över ännu.
star is offline View My Blog!   Reply With Quote