MensTennisForums.com - View Single Post - JONAS BJORKMAN

Thread: JONAS BJORKMAN
View Single Post

Old 12-25-2005, 12:21 PM   #1326
country flag Sommarsverige
on clouds...

Sommarsverige's Avatar

Sommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond reputeSommarsverige has a reputation beyond repute
Default Re: JONAS BJORKMAN

First of all, merry christmas to everyone

Here is an article which is in Expressen today, it is about how close Jonas was to stop his career in march 2005!

I will translate the article after christmas, cos I will go to my grandma soon and she doesn´t have a computer

Tillsammans med Max, 2, firar Jonas Björkman jul i Monte Carlo. Det har varit ett sånt hektiskt år. Därför har vi tagit hit delar av släkten i stället, säger Björkman som måste ha Janssons frestelse på julbordet. Men julledigheten blir kort 27 december flyger det svenska tennisesset till Quatar för att spela.
"Jag tänkte lägga av"
En vandring i solen med familjen.
Framtiden ser också ljus ut för Jonas Björkman.
- I mars var jag på väg att lägga av. Nu siktar jag på minst en kvartsfinalplats i Australian Open, säger vårt svenska tennisess.
Men i dag julbord i Monaco med hustrun Petra och sonen Max, 2.

if (!(mac && is_ie)) { document.write(''); document.write(' '); document.write(' [img]/shared/images/ikoner/ikon_textstorlek.gif[/img]
'); document.write(' Textstorlek '); document.write('
A

'); document.write(' <div id="sizeButton85" style="margin-right: 3; height: 16px; width: 16px; text-align: center;" class="button" onmouseover="hoverMe(this);" onmouseout="hoverMe(this);" onclick="javascript:changeSize(85,this);">B'); document.write(' <div id="sizeButton100" style="margin-right: 3; height: 16px; width: 16px; text-align: center;" class="button" onmouseover="hoverMe(this);" onmouseout="hoverMe(this);" onclick="javascript:changeSize(100,this);">C'); document.write(' '); document.write(' '); }
Textstorlek
A
B
C

if (window.external) { document.write(''); document.write(''); document.write('[img]/shared/images/ikoner/ikon_favorit.gif[/img]
'); document.write(''); document.write('Spara som Favorit
'); document.write(''); document.write(''); document.write(''); }
Spara som Favorit

Skriv ut

CM8ShowAd("rektangel_ovre")
...största tennis-ess
24 december 2005

Håller på Leksand och Bajen
Namn: Jonas Lars Björkman. Ålder: 33. Född: I Växjö, uppvuxen i Alvesta. Längd: 182 centimeter. Vikt: 83 kilo. Bor: Monte Carlo, Monaco. Familj: Hustrun Petra och sonen Max, 2. Blev proffs: 1991. Drömbil: Ferrari. Kör just nu: Porsche 911 Carrera 2. Favoritfotbollslag: Hammarby. Favorithockeylag: Leksand. Idrottsstjärnor han beundrar: Björn Borg, Annika Sörenstam. Idoler som liten: Yannick Noah, Stefan Edberg. Karriärsammanfattning: Sex singeltitlar, 42 dubbeltitlar. Inspelade prispengar: 96 890 672 kronor. Inspelade prispengar i år: 7 906 808 kronor.

Det var i en match mot Irakli Labadze i Indian Wells i mars som de mörka tankarna kom över Jonas Björkman.
Efter en tung avslutning på 2004 och en trög inledning på 2005 hade Björkman bara vunnit en singelmatch. Nu höll han på att tappa efter en rejäl ledning - 6-1, 5-1.
- Det skilde en boll hit eller dit från att jag slängt racketen och flugit hem. Om jag inte vunnit andra sets tiebreak, hade jag förmodligen lagt av och därmed avslutat karriären. Så knäckt hade jag känt mig.
- Nu överlevde jag, vann nästa runda mot Thomas Johansson och började få lite styrfart igen, säger Björkman från hemmet i Monte Carlo.

Vann i Paris
Andra hälften i år vände det.
Björkman vann Franska öppna ihop med Max Mirnyi, tog i Vietnam första singeltiteln sedan Nottingham 2002 och totalt har det blivit fem dubbeltitlar och en singeltitel i år.
Han går in i 2006 rankad 62:a i världen i singel, trea individuellt i dubbel och tvåa i par med Mirnyi.
I Monaco ska Björkman fira jul med delar av släkten - "Janssons frestelse gör julbordet, men någon snapsmänniska har jag aldrig varit" - innan han den 27 december flyger till Qatar för tävling. Sedan vidare till Australien och årets första grand slam-turnering.

Tränar med Enqvist
- Normalt är vi i Sverige nu, men det har varit ett sånt hektiskt år och vi har knappt sett hemmet här i Monaco. Därför har vi i stället tagit hit delar av släkten, förklarar Björkman.
Någon julledighet från tennisplanen har det däremot inte blivit. Vädret har varit närmare 20 grader på dagarna och han har kunnat träna utomhus med Thomas Enqvist och Mario Ancic.

"Svenskstödet lyfter mig"
Förutsättningarna är mycket bättre inför den här säsongsstarten, alltså?
- Jag startar lite lugnt. Jag vill inte riskera bränna ut mig och vill behålla suget efter tennisen och hungern att vinna. Med en hyfsad lottning i Australien är en kvartsfinalplats ingen omöjlighet.
- Jag vet att jag i mina bästa stunder fortfarande spelar väldigt bra tennis och att det räcker väldigt långt. Dessutom brukar det underbara stödet från svenskar i Melbourne göra att jag alltid lyfter mig där.
På din hemsida rekommenderar du Tim Adams bok "Being John McEnroe". I februari spelar du dubbel med tennislegenden i San Joses ATP-turnering.
- Det blir en av höjdpunkterna i min karriär. Vi åker dit för att vinna, inte tal om något annat.
I onsdags föll domen mot dopade argentinske spelaren Mariano Puerta. Han stängs av i åtta år.
Björkmans kommentar visar att han har humorn i behåll:
- Där kröp man upp en placering på världsrankingen!

Pico Monaco ~ Edu Schwank ~ Stan Wawrinka ~ Dani Gimeno ~ David Marrero ~ Marc Lopez ~ Marco Chiudinelli ~ Marcel Granollers

I miss you on tour, Nors, Bjösse, Simon & Pim Pim
Sommarsverige is offline View My Blog!   Reply With Quote