MensTennisForums.com - View Single Post - Diary of Steven Martens @ Wimbledon 2003

View Single Post

Old 07-01-2003, 03:24 PM   #1
AntennA
Registered User

AntennA's Avatar

AntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond reputeAntennA has a reputation beyond repute
Default Diary of Steven Martens @ Wimbledon 2003

De vorige dagboeken van Steven Martens in De Standaard zijn terug te vinden op WTAworld.com. Ik denk dat het beter is ze voortaan hier te posten!

by the way: Houbi is dead, long live AntennA !!!

DAGBOEK WIMBLEDON. Evolutie

NA een weekeinde heb ik vanmorgen opnieuw het vliegtuig genomen richting Londen. Nu Xavier Malisse er niet meer bij is, ben ik hier niet langer als coach aanwezig. Vanaf dinsdag geef ik co-commentaar bij de VRT. Vandaag heb ik alleen de wedstrijd tussen Olivier Rochus en Alexander Popp bekeken, een schoolvoorbeeld van hoe het tennis is geëvolueerd.

Je ziet het op alle velden: het gras is volledig versleten ter hoogte van de baseline, maar de trechtervormige strook die je vroeger zag naar het net toe, is er niet meer. De tijd van Borg en McEnroe ligt immers ons. In het hedendaagse tennis zijn er vier belangrijke slagen: de opslag (maar dat was uiteraard altijd zo), de return (pas de laatste tien jaar belangrijk geworden dankzij Agassi) en de twee daaropvolgende ballen. Vroeger kwam men snel naar het net. Nu niet meer. Die evolutie heeft zich eerst voorgedaan bij de vrouwen, wat normaal is omdat hun opslag uiteraard niet zo krachtig is.

Elk land heeft deze evolutie gevolgd, ook de Spanjaarden. Dat Ferrero bij de laatste zestien zit, is dan ook niet echt een verrassing. Becker werd niet voor niets Boom Boom Becker genoemd. In feite was hij op zijn tijd vooruit. Daarna kwam Agassi met zijn harde slagen vanop de baseline. Dat de oudere generatie niet zo zwaar uithaalde, is niet alleen haar fout. Het materiaal was immers veel zwaarder. Nu wordt elke bal over het net gemept. De greep is veel dunner dan voorheen. Ik denk dat er weinig sporten zijn die zo geëvolueerd zijn. Op het einde van de negentiende eeuw werd er onderhands opgeslagen, nadien liep er al eens iemand naar het net, vervolgens werd de lob uitgevonden en uiteindelijk de smash.

Vertaald naar de wedstrijd van vandaag was de overwinning van Popp niet onverwacht. Door zijn lichaamslengte puurde hij heel veel voordeel uit zijn service en bovendien had hij een bredere reikwijdte dan Olivier.

Hier en daar gaan er stemmen op om het reglement aan te passen, maar ik vind dat niet echt nodig. Het spel is attractief. Laat ons het zo houden. Wedstrijden tussen toppers groeien vaak uit tot spektakelstukken. De tijd van die saaie partijen tussen Ivanisevic en Sampras ligt definitief achter ons.

01/07/2003 Steven Martens

©Copyright De Standaard
AntennA is offline View My Blog!   Reply With Quote