MensTennisForums.com

MensTennisForums.com (http://www.menstennisforums.com/index.php)
-   Gael Monfils Message Board (http://www.menstennisforums.com/forumdisplay.php?f=486)
-   -   Australian Open 2009 (http://www.menstennisforums.com/showthread.php?t=136290)

Truc 01-16-2009 05:20 AM

Australian Open 2009

His draw:

NADAL, Rafael ESP [1] v ROCHUS, Christophe BEL
SERRA, Florent FRA v KARANUSIC, Roko CRO
SCHWANK, Eduardo ARG v HAAS, Tommy GER
QUALIFIER v TURSUNOV, Dmitry RUS [29]
GASQUET, Richard FRA [24] v JUNQUEIRA, Diego ARG
SPADEA, Vincent USA v ISTOMIN, Denis UZB (W)
CANAS, Guillermo ARG v KIEFER, Nicolas GER
HEWITT, Lleyton AUS v GONZALEZ, Fernando CHI [13]

MONFILS, Gael FRA [12] v VASSALLO ARGUELLO, Martin ARG
YOUZHNY, Mikhail RUS v KOUBEK, Stefan AUT
GOLUBEV, Andrey KAZ v FOGNINI, Fabio ITA
MASSU, Nicolas CHI v ALMAGRO, Nicolas ESP [17]
KARLOVIC, Ivo CRO [25] v GIMENO-TRAVER, Daniel ESP
VOLANDRI, Filippo ITA v ANCIC, Mario CRO
GUCCIONE, Chris AUS v DEVILDER, Nicolas FRA
ANDUJAR, Pablo ESP v SIMON, Gilles FRA [6]

It's OK. He leads 1-0 against Vassallo-Arguello (6-4 6-4 in Bucharest in 2007).

Tess Gray 01-16-2009 08:28 AM

Re: Australian Open 2009

1st Round sounds like a good match up:)
2nd round could be tricky with Youzhny...

real_995 01-16-2009 08:59 AM

its good draw i think the way to qf it easy i think will meet nadal in qf and kick him out again :devil::devil::devil:

lisaplenske 01-17-2009 11:32 AM

well before thinking about a possible match against nadal,lets take one match at a time lol

wish gael the best there.No points to defend here, only win.

GO Gael:drive:

Truc 01-18-2009 07:30 AM

An article in L'Equipe today:
Quote:

Monfils fait le poids

Au top physiquement, le tombeur de Nadal à Doha semble avoir toutes les cartes en main pour réussir un grand Open d’Australie. MELBOURNE – de notre envoyé spécial

GAËL MONFILS AIME GARDER ses ambitions pour lui. Pour 2009, ses objectifs resteront « secrets » le plus longtemps possible – au moins jusqu’à ce qu’il les atteigne – mais il a tout de même accepté de rectifier le tir concernant une information largement fausse donnée par l’ATP. Dans son guide officiel de la saison qui vient de débuter, l’association des joueurs professionnels attribue au 13e joueur mondial un poids de 80 kilos.

Ça, c’était quand Monfils, vingt-deux ans, n’était pas encore un homme. Ça n’est ni un ni deux ni quatre kilos qu’il faut lui rajouter mais six et demi, dont deux et demi pris le mois dernier ! « Ouais, je fais 86,5 kg, mais y’a qu’à voir, c’est pas mal de graisse », glisse-t-il ironiquement en soulevant un débardeur qui masque mal des abdos en béton. Monfils version Roger Rasheed, c’est plus costaud.

« Avant, je bossais aussi physiquement, mais c’était juste différent », analyse le Français, qui ne daignera jamais entrer dans les détails de cette fameuse préparation de décembre en Australie concoctée par l’ex-coach de Lleyton Hewitt. « C’était dur, c’était intense et c’était long, c’est tout ce que je peux dire, mais je n’ai jamais été démotivé à l’idée de continuer à bosser, même s’il y avait des trucs que je n’aimais pas faire. Ça m’a fait du bien et ça fait travailler la tête aussi. »

Rasheed précise
Mais par exemple ? Footing ? Muscu ? « Un peu de tout en fait, mais en très dur. » On avait cru comprendre. Allez monsieur Rasheed, s’il vous plaît, juste quelques précisions sur cette prépa d’enfer... « OK, on résume. C’était une prépa qui faisait que quand vous vous réveilliez le matin, vous étiez très nerveux à l’idée de ce qui vous attendait dans la journée. » Et le soir, alors, on devait trouver le sommeil très facilement ? « Non, le soir, vous étiez aussi nerveux car vous saviez ce qui vous attendait le lendemain. Voilà, je n’entrerai pas plus dans les détails. » Merci quand même, mais votre joueur, là, contre Nadal à Doha (6-4, 6-4, quand même), il a fait une sacrée impression : « Il a beaucoup gagné en confiance en lui. Je crois surtout que Gaël a compris qu’il pouvait être très dur à affronter, et ce pour n’importe qui. » Et le format des cinq sets, grâce à cette fameuse préparation intensive, ça doit bien lui convenir, non ? « En Grand Chelem, on ne sait jamais ce qui peut se passer. On en reparlera en seconde semaine si Gaël y arrive... »

Ce dont il n’est plus la peine de reparler, c’est de cette douleur au pied qui a poussé Monfils à renoncer à l’exhibition dans laquelle il était engagé à Adélaïde il y a quelques jours. « J’ai eu un peu peur parce que j’ai traîné ça depuis Doha, mais l’IRM passée jeudi a été rassurante. J’ai juste un peu de mal au début mais dès que je suis chaud, ça va. Je me sens prêt, même s’il y a quelques détails à régler, comme mon service, qui avait super bien marché à Doha et que je sens un peu moins bien ici pour l’instant. J’ai un premier tour un peu piégeux (l’Argentin Vassallo Arguello, 69e) et un deuxième qui pourrait être très dur (le vainqueur de Koubek-Youzhny). Mais je suis à Melbourne pour aller le plus loin possible. »

Avant de rêver d’un dernier carré comme à Roland-Garros, il pourrait y avoir un joli huitième de finale contre Gilles Simon, que le guide ATP donne à 69 kilos. Mais tout le monde sait que le tennis français prend du poids ces derniers temps.

JULIEN REBOULLET

Truc 01-18-2009 07:55 AM

His ATP profile still says 80 kg, but he actually weighs 86,5 kg now (+2,5 kg in the last month alone). "But there's a lot of fat" he jokes, lifting up his shirt to show his impressive abs. :lol:
He doesn't want to talk much about what they did with Rasheed in December in Australia, just says: "I was used to do condition training already, but this time was different. It was tough, it was intense and it was long, that's all I can say. But I never lost my motivation, even though there were things I didn't like to do. It did me good and it made me think too/got my brain working."
So what did they do exactly? A lot of footings? Of muscle-development exercises? "A little bit of everything, but in a very tough way." Rasheed's answers are the same style: "It was a programme which makes sure that when you wake up in the morning, you're very nervous about what is expecting you. And at the end of the day, you're very nervous about what is expecting you the next day. That's all I can say."
"Gaël gained a lot of self-confidence. I think he has realized, above all, that he can very tough to play, for all the opponents."
Will this very intense training be an advantage for 5-setters? "We never know what can happen in a Slam. Let's talk about it again if Gaël reaches the 2nd week..."
Then Gaël talks about the problem with the foot which forced him to pull out of the Adelaide exhibition: "I was a bit scared because I've been having a problem since Doha, but the MRI on Thursday was reassuring. I just feel some pain at the beginning of the matches, but it disappears after a while. I feel ready, even if there still are some details to fix in my game like the serve, I had a very good feeling in my serve in Doha, it's not working so well here atm. My first round could be tricky and the 2nd one really tough. But I'm in Melbourne to go as far as possible."
He could meet in the 4th round G. Simon who has also gained weight and now officially weighs 69 kg according to his ATP profile. French tennis is carrying a lot of weight lately.

lisaplenske 01-18-2009 06:12 PM

merci Fran for the article;)

2,5 kilos of muscle in one month that's impressive!

roger rasheed is a commando officer lol:p

Truc 01-20-2009 07:35 AM

Australian articles say he's struggling with a knee injury? :confused:
I hope they just got confused by his way to always bend over when he's tired, it looked to me like he was just having trouble dealing with the heat, but I didn't see the beginning of the 3rd set.
I haven't seen anything yet on the French websites.

Koubek leads 1-0 in their h2h. He better be fit in the next round.

Truc 01-20-2009 07:48 AM

The stats of his first round match:
http://www.australianopen.com/en_AU/...y7/1109ms.html

Truc 01-20-2009 09:02 AM

He doesn't mention any injury in his audio interview, the Australian journalists probably misunderstood his gesture on the court:
http://www.fft.fr/open-australie/2009/?id=4509
It wasn't easy, but he's happy about his match. He started to "flag around" in the 3rd set, but then he was able to step up his game again and to close it out in straight sets, so he's satisfied (I completely agree, he really won the points then and was going more for his shots when he needed it).
He enjoyed the match because he managed to do what he wanted to do and what his coach wants him to do, which always feels good. There still are a few things to fix, of course.
He took a very good start, was focussing a lot on his footwork to adjust to the windy conditions, that's why he started feeling tired after 2 sets. He says he played the 2 first sets as if it was a match in 3 sets instead of 5 sets and he will learn from it for the next round. But he was feeling well at the end of the match, he doesn't sound worried at all.
And then he's asked about a possible return of Noah in Davis Cup: he's very enthusiastic, of course, Noah has already won the Davis Cup and could bring a great spirit in his opinion.

Truc 01-20-2009 10:35 AM

« J'ai bien joué une bonne partie du match, mais je ne suis pas du tout satisfait de mon service. C'est quand même un élément important, j'ai fait mille doubles fautes aujourd'hui (Ndlr : 7 doubles fautes pour 9 aces). Je tape bien la balle, mais je ne suis pas en pleine confiance.»
I played well during a good part of the match, but I'm not happy at all with my serve and it's important. I made 1000 DF today (7 DF for 9 aces). I'm striking the ball well, but I'm not in full confidence.

lisaplenske 01-20-2009 02:48 PM

yes he really has to serve better than he actually does.

He could have such a big serve,eall need to work on it to be more consistent

thanks Fran for the items:)

Truc 01-22-2009 07:23 AM

Awesome news to wake up to, Gaëlou. :D
6/4, 6/4, 3/6, 6/2 in 2 hours. I only saw one set and a half, his game was not flashy, but he looked in control and like he knew what he had to do against Koubek.
http://www.australianopen.com/en_AU/...y9/1205ms.html
17 aces, 36 winners, it sounds good.

Almagro now, it's a great draw for a 3rd round:
2006 Barcelona Clay (O) N.ALMAGRO 2-6 4-6
2008 Olympic Tennis Event Hard (O) G.MONFILS 6-4 3-6 6-3

Truc 01-22-2009 07:36 AM

On a side note, I get tons of articles again concerning Rasheed with my news feed because after the Tomic story (Tomic's dad accused Rasheed of not being a tennis coach and said Gaël should be very careful because he could find himself struggling pretty soon) Roger made this time some comments about women tennis players carrying 'excess baggage' and everybody is commenting on it. Rasheed is pretty entertaining.

"There's two things you can control in tennis -- one's your physical conditioning," said Rasheed, who labelled the serve as the other.
"I'm baffled that girls in sport, in tennis, can actually carry excess baggage.
"That means you're slower, your mind doesn't work as well, you can't recover, you can't recover off shots.
"It means you can't play the shots you want to play often enough against the better players. So you lose."
He singled out Australia's Casey Dellacqua, who crashed out of the Australian Open in the first round and has been accused of being out of shape.
"She may have had some injuries, she's had a shoulder, but that doesn't actually stop you from getting into real tip-top shape," Rasheed said.

Truc 01-22-2009 08:55 AM

His audio interview:
http://www.fft.fr/open-australie/2009/?id=4580
He's happy, it was a good match, he had a little lapse of concentration at the beginning of the 3rd set, Koubek was playing well and took his chance then, he was very solid from the baseline during the whole match. Gaël means he probably was a little too passive then and it cost him the 3rd set, but no big deal.
Koubek's shots are very flat, without much pace, they're not so easy so play.
But Gaël was serving well and played a good match in his opinion. He feels ready for the next round, it will be a big fight from the baseline, but he has one full day to get ready.
The last part of the interview is all about his muscles and the fact that he gained so much weight in a short time:
The muscles help a lot in his game (he explains it a little bit in the ES interview I posted in the Interview thread the other day, I didn't have time to translate it yet, sorry), but he needs to get used to it. It's a lot of weight to carry on the court. He thinks he is a bit slower because of that. He used to weigh 79-80 kg, now 86,5 kg (I love how he always stresses the "0,5 kg" :p), it's a big difference.
A journalist asks him if he feels like a car towing a caravan and he laughs.
It also is very hot in Melbourne, which makes it even worse, it sometimes is tough after a long rallye. But he has a good natural recovery ability.
He thinks he will lose some weight during the season anyway. He gained a lot of weight because they worked like crazy during the off-season, but he isn't working so much when he's playing tournaments and he thinks he will also "slim down" a bit playing more matches. Plus he will get used to it too, it's still new for him.

All times are GMT. The time now is 06:08 PM.