Federer def. Zib 6-1,6-2 [Archive] - MensTennisForums.com

Federer def. Zib 6-1,6-2

RonE
10-24-2006, 05:56 PM
Very quick and brutal match from Roger. Excellent stats- a very high first service % of 71.

In the 2nd set with Zib serving 2-4 down deuce Roger played a magnificent point getting to a stop volley and flicking it cross court for a winner.

A nice clean and short match- great way to start :yeah:

adee-gee
10-24-2006, 05:57 PM
Wow that ankle he injured in the Madrid final must be really bad ;)

He's dropped 3 games in 4 sets since that.

Naranoc
10-24-2006, 05:57 PM
That was a fantastic point - the crowd went wild and from then Federer just grinned his way to victory.

Eden
10-24-2006, 05:59 PM
Great start for Federer :) He said in his interview after the match that he is surprised that it went so well considering the new court and new balls.

RonE
10-24-2006, 05:59 PM

:lol: ;)

RonE
10-24-2006, 06:01 PM
Great start for Federer :) He said in his interview after the match that he is surprised that it went so well considering the new court and new balls.

I tried following his post match on court interview on the live stream since I understand a bit of German but Swiss German is just beyond me especially Basel Deutsch :o

Corey Feldman
10-24-2006, 06:04 PM
Just give him the trophy already Basel

cmon chaps ..lets all pack up the bags and go get some early practise in Paris.

:p

alfonsojose
10-24-2006, 06:07 PM
Very quick and brutal match from Roger. Excellent stats- a very high first service % of 71.

In the 2nd set with Zib serving 2-4 down deuce Roger played a magnificent point getting to a stop volley and flicking it cross court for a winner.

A nice clean and short match- great way to start :yeah:

stop volley :confused: ?

dj_mercury
10-24-2006, 06:08 PM
yeah, great point. Federer sprinted to reach a good volley of Zib on the other side of the court and when it almost looked like it would have rebounded two times Fed with a really great feeling touch made an amazing crosscourt winner, Zib looked shocked.

TennisGrandSlam
10-24-2006, 06:09 PM
473-125

20 winning streak (5th time 20+ winning streaks)

yanchr
10-24-2006, 06:09 PM

Yeah, it's so bad that after that he had to get away from the court as quickly as possible ;)

Eden
10-24-2006, 06:11 PM
I tried following his post match on court interview on the live stream since I understand a bit of German but Swiss German is just beyond me especially Basel Deutsch :o

I couldn't understand everything as well and I don't remember Rogers words good enough to translate them now. Maybe the interview with Heinz Günthardt will be on Youtube later on and I can try to translate - or we just have to wait for our Swiss MTF members who can help us out with Rogers exact words :)

I♥PsY@Mus!c
10-24-2006, 06:12 PM
This isn't surprising! :rolleyes:

mangoes
10-24-2006, 06:17 PM

:lol: :lol: :lol: :lol: He considered withdrawing because of his poor form..........you know, his ankle............but the atp said 'hell no. Ankle doesn't = poor form.' He needed to lose a couple of matches to use that excuse;) :p :lol: :lol:

RonE
10-24-2006, 06:20 PM
stop volley :confused: ?

A stop volley is like a drop shot except that you take it out of the air without letting it bounce- hence the "volley" part- and you hit it gently in such a way that it trickles over the net and bounces pretty low- hence the "stop" part :p

silverwhite
10-24-2006, 06:24 PM

4 ;)

alfonsojose
10-24-2006, 06:24 PM
what is a drop volley then?

adee-gee
10-24-2006, 06:25 PM
4 ;)
My most sincere apologies, I got bored of watching the whitewashes.

RonE
10-24-2006, 06:25 PM

They are both essentially the same thing. It's just semantics :p

alfonsojose
10-24-2006, 06:27 PM

:D :wavey:

doublebackhand
10-24-2006, 07:00 PM
My most sincere apologies, I got bored of watching the whitewashes.

Then dont watch it.

R.Federer
10-24-2006, 07:02 PM

It is bad indeed. If it was good, Zib would have suffered the dreaded double bagel.

Corey Feldman
10-24-2006, 07:12 PM
My most sincere apologies, I got bored of watching the whitewashes.then dont watch Rafa v Berdy matches anymore
:shrug:

tennisgal_001
10-24-2006, 07:29 PM
then dont watch Rafa v Berdy matches anymore
:shrug:

:haha:

Samuel
10-24-2006, 07:34 PM
Very Good Roger :)

You can watch the Matchball and the interview here: http://www1.sf.tv/sfsport/artikel.php?catid=sporttennisartikel&docid=20061024_01
Here the translation into german. I don't have time right now to translate it into english...sorry.
Ich würde sagen das es offensichtlich allen geffiel. Es war wie in einem guten Gourmetrestaurant. Wie in einem guten Gourmetrestaurant, hervorragend aber ein bisschen wenig nur 50 min. wir hätten gerne noch etwas mehr gesehen von dir. Es gibt ja viele Leute die sagen das die 1. Runde schwer ist und man nie sein bestes Tennis spielt, aber wahnsinnig weit davon entfernt warst du ja nicht mehr.

Nein es war gut, also ich bin sehr zufrieden. ähm..logisch oder? Nein also ähm, zuers bin ich mal zufrieden das ich überhaupt spielen kann. Die letzen paar Jahre reichte es ja nicht aus und deshalb bin ich umso zufriedener, das man endlich auf den Platz gehen kann. Und schlussendlich ist es ja super gelauffen, ich bin eigentlich ziemlich erstaunt..erm...weil du Umstellung doch ziemlich extrem ist, der Belag, die Bälle alles ist anders als letzte Woche, aber..erm..momentan treffe ich denn Ball ziemlich gut und ich hoffe es bleibt dabei. *lach*

Hier in Basel hattest du ja bereits sehr viele emotionale Momente, bsw. im Jahr 2000. Wenn du den Roger aus dem Jahr 2000 vergleichst, damals flossen ja noch ein paar Tränen, mit dem Roger 2006, was hat sich da alles verändert?

Die Haare sind kürzer, (publikum lacht) nein, ähhm, nein ich weiss auch nicht. Mehr Erfahrung wahrscheinlich ganz einfach. Ich hatte mehr Zeit um zu trainieren und um matche zu spielen und das ist nun ein sehr grosser Unterschied. Obwohl ich dort sehr gut spielte. In jenem Jahr habe ich glaube ich auch Hewitt geschlagen. Ich weiss nicht ober er nr. 1 war, auf jeden Fall war das ein riesen Erfolg für mich und ich habe mein Potenzial sicher damals schon angedeuet. Es ist auch di Konstanz heute können viele während einem Tag lang gut spielen, aber wichtig ist es dies ein ganzes Jahr lang zu machen. Das habe ich während den letzten Jahren geschaft und bin deshalb auch so erfolgreich und das ist wohl die harte arbeit die sich nun auszahlt.

Es gibt leute wie andre Agassi, die sagten ich muss jedes Jahr besser werden um vorne zu bleiben. Gibts da nicht auch ne Grenze, denkst du das du dich noch verbessern kannst?

Ja...momentan ists mir gleich, wenns so bleibt dann ist's gut. *lach* aber..ehm man probiert sich natürlich immer zu verbessern. Man weiss das es immer kleine Dinge gibt die man verbessern kann damit man sich noch wohler fühlt, mit diesen Schlägen. Ich denke das ich meinen Aufschlag enorm verbessern konnte, er ist sehr konstant und ich denke das braucht es auch. Deswegen lohnt sich dieses training auch und ich werde es probieren, auch wenn es mir momentan schwer fällt, so werde ich doch weiter hart trainieren.

Gut, vorhin hab ich gesagt es sei wie in einem guten Restaurant gewesen, einfach ein bisschen wenig, aber es war ja auch nur die Vorspeise, hoffentlich sieht man sich noch einige Male. Viel Glück

Das hoff ich auch, danke viel mal. (Sorry für die Tipp-fehler, hatte nicht besonders Zeit um auf Rechtschreibung und dergleichen zu achten.)

Maybe someone has the time and the guts to translate this :)

I don't.;)

Eden
10-24-2006, 07:42 PM
Maybe someone has the time and the guts to translate this :)

I don't.;)

Thanks a lot for your translation :)

I'll try to tranlate it into English and post this later on :wavey:

Kip
10-24-2006, 07:48 PM
:cool:

Pigpen Stinks
10-24-2006, 08:02 PM

They are essentially the same, alfonso, but I think the stop volley insinuates more of a volley where you stop the racquet on the ball and hit a dead shot with very little spin. It's kind of like a subset of the drop volley. Most drop volleys tend to be executed with some degree of backspin. At least that's my interpretation.

As for the match, I'm shocked by the result. I figured Zib had a great chance to win. :retard:

Jim Courier
10-24-2006, 08:07 PM
I thought a drop volley was a fast short volley in response to a fast over the net passing, while a drop volley was in response to a slower under the net ball.
So, the stop volley would be more about reflexes and the drop volley more about touch and ball feel.

landoud
10-24-2006, 08:16 PM
well done Roger

Allez
10-24-2006, 08:21 PM
I can't believe Roger won after Madrid and injury and everythig.:eek: AND I thought this Zib might pull a Suzuka on Roger's ass :eek:

Well done Rogi for coming through :worship: :worship: :worship:

Eden
10-24-2006, 08:30 PM
You can watch the Matchball and the interview here: http://www1.sf.tv/sfsport/artikel.php?catid=sporttennisartikel&docid=20061024_01
Here the translation into german. I don't have time right now to translate it into english...sorry.
Ich würde sagen das es offensichtlich allen geffiel. Es war wie in einem guten Gourmetrestaurant. Wie in einem guten Gourmetrestaurant, hervorragend aber ein bisschen wenig nur 50 min. wir hätten gerne noch etwas mehr gesehen von dir. Es gibt ja viele Leute die sagen das die 1. Runde schwer ist und man nie sein bestes Tennis spielt, aber wahnsinnig weit davon entfernt warst du ja nicht mehr.

Nein es war gut, also ich bin sehr zufrieden. ähm..logisch oder? Nein also ähm, zuers bin ich mal zufrieden das ich überhaupt spielen kann. Die letzen paar Jahre reichte es ja nicht aus und deshalb bin ich umso zufriedener, das man endlich auf den Platz gehen kann. Und schlussendlich ist es ja super gelauffen, ich bin eigentlich ziemlich erstaunt..erm...weil du Umstellung doch ziemlich extrem ist, der Belag, die Bälle alles ist anders als letzte Woche, aber..erm..momentan treffe ich denn Ball ziemlich gut und ich hoffe es bleibt dabei. *lach*

Hier in Basel hattest du ja bereits sehr viele emotionale Momente, bsw. im Jahr 2000. Wenn du den Roger aus dem Jahr 2000 vergleichst, damals flossen ja noch ein paar Tränen, mit dem Roger 2006, was hat sich da alles verändert?

Die Haare sind kürzer, (publikum lacht) nein, ähhm, nein ich weiss auch nicht. Mehr Erfahrung wahrscheinlich ganz einfach. Ich hatte mehr Zeit um zu trainieren und um matche zu spielen und das ist nun ein sehr grosser Unterschied. Obwohl ich dort sehr gut spielte. In jenem Jahr habe ich glaube ich auch Hewitt geschlagen. Ich weiss nicht ober er nr. 1 war, auf jeden Fall war das ein riesen Erfolg für mich und ich habe mein Potenzial sicher damals schon angedeuet. Es ist auch di Konstanz heute können viele während einem Tag lang gut spielen, aber wichtig ist es dies ein ganzes Jahr lang zu machen. Das habe ich während den letzten Jahren geschaft und bin deshalb auch so erfolgreich und das ist wohl die harte arbeit die sich nun auszahlt.

Es gibt leute wie andre Agassi, die sagten ich muss jedes Jahr besser werden um vorne zu bleiben. Gibts da nicht auch ne Grenze, denkst du das du dich noch verbessern kannst?

Ja...momentan ists mir gleich, wenns so bleibt dann ist's gut. *lach* aber..ehm man probiert sich natürlich immer zu verbessern. Man weiss das es immer kleine Dinge gibt die man verbessern kann damit man sich noch wohler fühlt, mit diesen Schlägen. Ich denke das ich meinen Aufschlag enorm verbessern konnte, er ist sehr konstant und ich denke das braucht es auch. Deswegen lohnt sich dieses training auch und ich werde es probieren, auch wenn es mir momentan schwer fällt, so werde ich doch weiter hart trainieren.

Gut, vorhin hab ich gesagt es sei wie in einem guten Restaurant gewesen, einfach ein bisschen wenig, aber es war ja auch nur die Vorspeise, hoffentlich sieht man sich noch einige Male. Viel Glück

I translated the interview of Heinz Günthardt and Roger which Samuel had translated from SwissGerman to German:

Heinz Günthardt: I would say that everyone is happy now. It was like in a good gourmetrestaurant. A good gourmetrestaurant, excellent but insufficient, only 50 minutes. We would have loved to seen more of you. There are many people saying that the first round is a tough one where never the best tennis is played by a player, but you were not so far away from this.

Roger: No, it was good, I’m really satisfied. First of all I’m pleased that I can play here which I wasn’t able to do the last years. Therefore I’m more pleased to come on court now. Everything went well, I’m pretty surprised. The changeover is quite extreme. The court, the balls, everything is different from last week, but I’m hitting the ball quite good at the moment and I’m hoping that will continue. (laughing)

Heinz Günthardt: You had some very emotional moments here in Basel, like 2000. When you are comparing the Roger from the year 2000 – you were dropping tears then – to the Roger from 2006: What has changed since?

Roger: The hair is shorter [crowd is laughing). I don’t know actually. Probably more experience. I had more time to practise and to play matches and that is a big difference, although I played good at that time. During that year I beat Hewitt when I’m remembering right. I don’t know if he was the number one then, but it was a huge success for me and I was able to indicate my potential. One thing is the constancy. Today there are many who can play good at a day, but most important is to do this during the whole year. I was able to do so in the last years, being successful and the hard work has really paid off.

Heinz Günthardt: There are people like Andre Agassi who said that you have to improve every year in order to stay at the top. Do you think that there is a limit? Do you feel that you can improve?

Roger Federer: At the moment I would like if it would stay like it is (laughing). But of course you are trying to improve all the time. You know that there are always little things you can improve so that you feel better with your hit. I think I was able to improve my serving game a lot. It is constant now, which I really need. The workout is profitable and I will try it to continue so.

Heinz Günthardt: I was saying at the beginning that it was like in a good restaurant, just a little to short, but it was only the starter and I hope we will see you a couple of times. Good luck!

tennisgal_001
10-24-2006, 08:34 PM
Thanks a bunch for the translation, Eden.
Roger sounds thrilled he's playing in Basel at last... he really wants to get on with it, and winning there means so much to him.

neenah
10-24-2006, 08:37 PM
Great first match! :)

tennisgal_001
10-24-2006, 09:04 PM
Federer-Henman 2001 Basel final:

http://www.youtube.com/watch?v=w8QDlcFHA4o

(Watch Federer destroy his racquet, and cry his eyes out at the trophy presentation. Pretty sad. Henman looked delighted, but what did he know?!:p) I wonder if Rog looks at these videos now and thinks "What a PUNK!"...

Jade Fox
10-24-2006, 09:11 PM
What a brat! No wonder he and Marat are such good friends: They're two sides of the same coin.:hearts:

Corey Feldman
10-24-2006, 10:07 PM
(Watch Federer destroy his racquet, and cry his eyes out at the trophy presentation. Pretty sad. Henman looked delighted, but what did he know?! :p) I wonder if Rog looks at these videos now and thinks "What a PUNK!"...but that showed why he was on his way to becoming a great... these kinda sportsman feel the true pain of defeat and failure - something in built, makes them become awesome champions, i love it :worship:

Gulliver
10-24-2006, 10:31 PM
I didn't see him destroy his racquet :confused:

---Benny---
10-24-2006, 10:36 PM
Roger :)

PamV
10-24-2006, 10:46 PM
What a brat! No wonder he and Marat are such good friends: They're two sides of the same coin.:hearts:

I didn't see any brat behavior. I thought the tears were quite endearing. Of course it meant a lot to him. Of course, I also don't think there's anything wrong with Marat.

neenah
10-24-2006, 10:54 PM

(Watch Federer destroy his racquet, and cry his eyes out at the trophy presentation. Pretty sad. Henman looked delighted, but what did he know?!:p) I wonder if Rog looks at these videos now and thinks "What a PUNK!"...

Wow, that was interesting to watch, to see the contrast between the Old Fed and the New Fed :)

scoobs
10-24-2006, 11:05 PM
I agree - the reason he wants it so badly is because it hurt him to lose those two times already. I think events like Basel and Madrid and Roland Garros increasingly motivate him because he's never won them until this year (if at all). Winning Wimbledon is very important to him but you know, after 4 times it *has* to lose its buzz a little bit. Doing something he hasn't done before gives him an extra bit of motivation, and Basel being his local tournament adds even more incentive this week.

People say it's amazing he stays so motivated and I do find it amazing that he stays motivated enough to win...say...Halle for the fourth straight year. But I can easily see why he's motivated to do things he's never managed to do thus far.

tangerine_dream
10-24-2006, 11:07 PM
I can't believe Roger won after Madrid and injury and everythig. :eek: AND I thought this Zib might pull a Suzuka on Roger's ass :eek:
You're kidding, right?

Well done Rogi for coming through :worship: :worship: :worship:
AGREED!!!! Zib's dangerous floater status is in hiding. :worship: :worship: :worship:

Rogiman
10-24-2006, 11:10 PM

This link is a reminder to us all of how hot Mirka is capable of looking with a few pounds off :eek: :o

Sjengster
10-24-2006, 11:17 PM
In fairness, Zib has career wins over the following players: Safin, Ferrero, Henman, Schuettler. He also pushed Ferrero to five sets at the US Open 2004 in a match lasting over four hours, and took Henman to four at Wimbledon 2003 in a match that included a 13-11 tiebreak. Of course, he also had a 17-match losing streak going into the claycourt season this year, so....

Jade Fox
10-24-2006, 11:19 PM
I didn't see any brat behavior. I thought the tears were quite endearing. Of course it meant a lot to him. Of course, I also don't think there's anything wrong with Marat.

I don't think there's anything wrong with his behavior. I think it's cute:p . I should've made myself clearer I guess.

I like Marat too so hey, it's all good if he once shared some traits with him.:)

nobama
10-25-2006, 12:19 AM
This link is a reminder to us all of how hot Mirka is capable of looking with a few pounds off :eek: :oAnd dark hair...

dj_mercury
10-25-2006, 01:24 AM
yeah, great point. Federer sprinted to reach a good volley of Zib on the other side of the court and when it almost looked like it would have rebounded two times Fed with a really great feeling touch made an amazing crosscourt winner, Zib looked shocked.

click here to see this fantastic point (http://www.sf.tv/var/videoplayer.php?videourl=http%3A%2F%2Freal.xobix.c h%2Framgen%2Fsfdrs%2Fvod%2Fsport%2F2006%2F10%2Fspo rt_20061024_184110.rm)

atheneglaukopis
10-25-2006, 02:04 AM
I don't think there's anything wrong with his behavior. I think it's cute:p . I should've made myself clearer I guess.

I like Marat too so hey, it's all good if he once shared some traits with him.:)When Roger was on Letterman last year, he said he stopped smashing racquets after a match in Rome against Marat when it was basically a contest of who could throw the racquet farther, and he saw a tape afterward and realized he looked ridiculous.

My interpretation: He realized how outclassed he was. :p :lol:

DONADANG
10-25-2006, 02:49 AM
^^^
Somehow I don't think he'll ever get tired of lifting the Wimby Trophy though.

Voo de Mar
10-25-2006, 03:17 AM
20 winning streak (5th time 20+ winning streaks)

Last year Federer had win streaks of 20+ matches on three occasions, including his personal best 35-match streak, which was ended by David Nalbandian in the Tennis Masters Cup final.

Federer's Longest Winning Streaks
35 - June 6-Nov. 20, 2005
26 - Aug. 30, 2004-Jan. 28, 2005
25 - Feb. 14-Apr. 15, 2005
23 - Jun. 7-Aug. 3, 2004
20* - Aug. 30, 2006-

info from atptennis.com

Jade Fox
10-25-2006, 09:06 AM

Exactly. No one can throw a racket exquisitely like Marat:hearts:.

rmb6687
10-25-2006, 09:16 AM
When Roger was on Letterman last year, he said he stopped smashing racquets after a match in Rome against Marat when it was basically a contest of who could throw the racquet farther, and he saw a tape afterward and realized he looked ridiculous.

Ohh! Does someone have that tape...is sounds hilarious. And you are right, there is no one who throws a racket better, why do you think they dedicated an art exhibit to it.

That clip of roger in the basel final against Henman was cute. It wasn't bratty behavior, he was just frustrated. Man, he looked so young too, it might be the hair and then he was crying too. But aww...thanks for the link.

PS: I bet tim misses those days...le sigh.

uNIVERSE mAN
10-25-2006, 10:09 AM
A stop volley is like a drop shot except that you take it out of the air without letting it bounce- hence the "volley" part- and you hit it gently in such a way that it trickles over the net and bounces pretty low- hence the "stop" part :p

it's called a drop volley you nut!

adee-gee
10-25-2006, 10:14 AM
^^^
Somehow I don't think he'll ever get tired of lifting the Wimby Trophy though.
I'm sure as hell tired of seeing him lift it :sad:

RonE
10-25-2006, 10:55 AM
it's called a drop volley you nut!

Thanks for the clarification oh esteemed pistachio king of MTF :worship:

bokehlicious
10-25-2006, 01:13 PM

Baslertütsch is easy and almost sounds like German... If you have problems with that dialect you'd better never go to Bern or Oberwallis :o ;)

RonE
10-25-2006, 03:00 PM
Baslertütsch is easy and almost sounds like German... If you have problems with that dialect you'd better never go to Bern or Oberwallis :o ;)

Still not as bad as Grundenwald :tape: ;)

bokehlicious
10-25-2006, 04:22 PM
Still not as bad as Grundenwald :tape: ;)

:lol: Right :yeah: (but Grindelwald is in Berner Oberland though :o )