DC: France / Sweden [Archive] - MensTennisForums.com

DC: France / Sweden

Marine
02-20-2005, 07:15 PM
A little video of stade before the DC in Strasbourg the next week. (sorry I don't have the direct link)

http://stade2.france2.fr/

In short, we can see a lovely Paulo at the end, in Buenos Aires, and he will play in single it's almost sure. :drool:

lizabeth..*
02-21-2005, 02:39 AM
So Paulo WILL be playing??? I thoguht he wasn't!!!??

Via
02-21-2005, 03:03 AM
paulo and arno for dc singles? :rolleyes: *sigh*

Marine
02-21-2005, 08:00 AM
Seb seems to have said "ok" to Guy , he's not injured anymore, so I guess he'll play, and not Arnaud.

Marine
02-21-2005, 08:11 AM
I juts have read in l'equipe that Santoro won't probably play in DC, cos he plays this week in Dubai, whereas the other players still arein Geneva to practice together.
So the team will surely be : paulo, seb, arnaud, micka, plus benneteau or monfils ...
If paulo and seb play the singles, arnaud and micka will play the doubles (let's forget spain/france of september! )

Laure
02-21-2005, 11:30 AM
I see the ATP calendar this morning and I understand why some players like Federer don't play on Davis Cup. This year, the Davis cup is in the 4, 5 and 6 march and Indians Wells begin the 7 march.
So, if Paulo, Arnaud and Monfils play on Davis Cup I don't if they will participate at this tournament because they are in quallies.
WHat do you thing that?

Mel
02-21-2005, 01:32 PM
Laure, most French players would kill to be part of this DC team, so it's not some IW qualies withdrawal that will stop them.

About the 3 you named - Paulo apparently didn't sign up for those, and will probably end up in the main draw. Arnaud... is a DC maniac :cool: And I don't think Guy will select Gael that soon.
They could even play both DC and IW since the qualies draw starts on wednesday 9 only.

Thanks Marine, for the updates.
But don't they talk about Saulnier at all?? or is it because he once declared himself unavailable for DC? After all, he's the highest ranked player right now, after just-back-from-injury Sébastien.

- Good luck to captain Guy.

Via
02-21-2005, 10:07 PM
ahhh i don't think DC players should be impacted by not being able to play qualies at IW?? after all there must be a whole bunch of them, it's the first round and so many countries are playing DC. IW main draw cut off being so high, many top 100 players will be looking at the qualie draw.

theoretically santoro in dubai shouldn't be a problem.... even if he goes all the way to the final (which would be great news indeed) there will still be time to join the team for training. i guess he'll be out of it for other reasons though. like, he isn't quite like arnaud, the captain's pet? lol

Marine
02-21-2005, 10:27 PM
he isn't quite like arnaud, the captain's pet? lol

awwww Via :eek:

Via
02-21-2005, 10:30 PM
hehehhhee don't you agree? but arnaud deserves his pet status ;)

lizabeth..*
02-22-2005, 02:56 AM
YAY!!! :woohoo:

We will get France v Sweden on Foxtel *jumps up and down* It's only 4 hrs of highlights each day but it's better than nothing.

Oohh and that interview with Paulo is just too freaking wonderful!

Via
02-22-2005, 05:33 AM
:eek: 4 hours of highlight is a lot..... more than a few minutes per match even if they show a dozen.

Mel
02-22-2005, 12:12 PM
It's done...

Le groupe pour affronter la Suède
(22/02 - 11h30) - Cinq joueurs ont été retenus pour affronter la Suède à Strasbourg au premier tour de la Coupe Davis : Arnaud Clément, Sébastien Grosjean, Michaël Llodra, Paul-Henri Mathieu et Gaël Monfils. Le capitaine de l'équipe de France, Guy Forget, revient sur cette sélection à travers une interview.

>> Interview with Guy Forget (http://www.fft.fr/news/fevrier2005/4/coupedavis2202.htm)

Marine
02-22-2005, 12:27 PM
Merci Mel. awww, Seb, Arnaud and Paulo in the team, it's christmas ! :hearts:
I'm pretty sure seb and paulo wil play the singles, arnaud and micka the double. It might be logical. Except if Forget plays plays the card of the surprise, and decides to makes Gael play in single.

Wait and see.
But this team suits me a lot. :bounce:

Marine
02-22-2005, 12:32 PM
Coupe Davis

"Pim Pim" Johansson absent
Guy Forget : "On est à la croisée des chemins"

Guy, pouvez-vous commenter votre sélection ?
Tout le monde sait que cette rencontre s’annonce très difficile. Les Suédois sont en grande forme et possèdent une équipe très homogène, complète, composée de joueurs qui ont très, très bien joué ces dernières semaines. A l’inverse, on connaît actuellement une petite baisse de régime, avec pas mal de pépins physiques. J’avais donc envie de réunir une équipe composée de jeunes joueurs, mais avec aussi quelques anciens. Je pense que c’est avec ces joueurs-là que l’on aura le plus de chances de gagner. De par leur motivation, leur soif de revanche, leur expérience, pour certains, c’est un groupe bien soudé et qui peut nous permettre de créer un exploit face aux Suédois.

Qu’est-ce qui vous a incité à retenir Gaël Monfils comme cinquième joueur ?
Il y a plusieurs choses. D’une part, aujourd’hui, on est un peu à la croisée des chemins. Il y a des anciens qui, même s’ils n’ont pas eu des résultats extraordinaires ces derniers mois, sont toujours présents et des jeunes qui sont potentiellement très forts, qui ont fait des étincelles par moments, mais qui n’ont pas encore confirmé au plus haut niveau. Avoir ainsi un mélange de ces deux catégories de joueurs est très stimulant pour le groupe. Cela va nous permettre de bien nous entraîner, dans une ambiance assez conviviale. Je crois que c’est nécessaire pour bien se préparer. En plus, Gaël Monfils a le style de jeu que pratiquent les Suédois. Ce qui permettra à Sébastien Grosjean, qui est le numéro 1 de l’équipe, de se préparer avec un partenaire d’entraînement qui sera un peu à l’image des Suédois.

"A l'entraînement, il peut se passer beaucoup de choses"

Dans votre esprit, Gaël Monfils restera-t-il cinquième homme ou a-t-il des chances de jouer cette rencontre ?
Au jour d’aujourd’hui, il est cinquième et je compte plutôt m’appuyer sur les quatre autres joueurs. Mais à l’entraînement, il peut se passer beaucoup de choses. Il peut y avoir des joueurs qui, tout à coup, jouent extrêmement bien ou qui, à l’inverse, connaissent des baisses de régime. Il peut aussi y avoir des petits pépins physiques. Cette équipe est toujours handicapée aujourd’hui par des problèmes liés à la condition physique. Je crois qu’il ne faut négliger personne et préparer tous les joueurs comme s’ils allaient jouer, même si effectivement ceux qui sont les mieux placés au départ sont les mieux classés.

Vu les résultats plutôt moyens de vos "piliers" ces derniers temps, n’avez-vous pas envisagé d’autres expériences, comme par exemple retenir Cyril Saulnier qui joue plutôt bien en ce moment ?
Absolument. D’ailleurs, j’ai parlé avec Cyril au téléphone et je lui ai dit de se tenir prêt, au cas où. En effet, on doit annoncer les équipes dix jours avant la rencontre, mais en dix jours, il peut se passer beaucoup de choses. Il mériterait cette sélection, de par ses résultats et parce qu’il est 50e au classement. Ce qui joue un peu en sa défaveur, c’est le choix de la terre battue. On l’avait fait en pensant gêner les Suédois et à l’époque, Cyril n’était pas au niveau auquel il évolue aujourd’hui. C’est donc la surface qui a joué en sa défaveur mais, sur ses résultats actuels, il mériterait cette sélection.

Fabrice Santoro ne fait pas partie de cette sélection. Certaines déclarations que vous avez faites dans la presse dernièrement laissent à penser qu’il y a de nouveau un peu de friture sur la ligne entre vous. Est-ce le cas ?
Non. Fabrice, comme certains autres joueurs de l’équipe, a très peu joué ces derniers mois à cause de nombreuses blessures. Il est en manque de repères, c’est pour cela qu’il s’est aligné à Dubaï cette semaine. Or, pour cette rencontre, j’ai dû faire une sélection en fonction de nombreux paramètres, notamment des critères physiques, et des résultats. J’ai donc préféré me passer de Fabrice, sachant aussi que cela va peut-être, d’une certaine manière, et comme cela a été le cas chez les filles, faire du bien aux autres de s’affirmer et de préparer l’avenir.

"Grosjean a une grosse appréhension par rapport à sa cuisse"

Cela ne signifie pas qu’on ne verra plus Fabrice Santoro en équipe de France ?
Non, il n’est pas du tout impossible qu’on le revoit. Mais après, à l’entraînement et en matches, il faut avoir de très bons résultats. Et de ce point de vue là, Fabrice – cela dit pas plus que les autres – est vraiment en manque de résultats ces derniers temps.

Vous avez eu Sébastien Grosjean récemment au téléphone. Vous a-t-il rassuré sur sa forme du moment, tant physique que morale ?
Morale, oui. Concernant le physique, il est en progression mais il a une grosse appréhension par rapport à sa cuisse, ce qui fait qu’il ne s’est pas libéré à 100 % lors de ses derniers matches. Les premiers jours d’entraînement que nous allons faire ensemble vont permettre de nous situer par rapport à cela. C’est notamment pour cette raison que j’ai pris un cinquième joueur et c’est pour ça aussi que certains garçons sont prêts à intégrer immédiatement le groupe, si jamais il y avait un problème du côté de Sébastien. Malgré tout, il est le numéro 1, c’est le joueur le mieux classé, et même s’il est, lui aussi, en manque de résultats et de repères, ce sera un plus pour l’équipe s’il arrive à jouer à 100 % physiquement.

Est-ce la sélection la plus difficile que vous avez eu à faire depuis que vous êtes capitaine ?
Non, car dans toutes les rencontres, il y a des choix à faire qui ne sont pas évidents. Mais on va dire que cela risque d’être l’une de nos rencontres les plus dures pour plusieurs raisons. La première, c’est que l’on aura en face de nous des adversaires très forts, très soudés et au jour d’aujourd’hui, meilleurs que nous sur le papier. Et la deuxième, c’est que justement, mes joueurs ont eu des petits pépins physiques. On a des garçons qui arrivent avec des niveaux de forme qui ne sont pas tous équivalents. A une époque, j’avais du mal à choisir parce qu’ils jouaient tous très bien et qu’il fallait en laisser certains sur le carreau. Ces derniers temps, cela n’a pas été le cas. J’ai dû faire un choix sur des critères un peu moins évidents, à savoir l’expérience, l’envie et sur ce que j’ai pu voir en Australie. C’est donc beaucoup plus difficile. Mais vous savez, dans une écurie de Formule 1, il y a la voiture, les pilotes et la stratégie. Notre voiture n’est pas la plus rapide, pas forcément la plus fiable, car on a eu beaucoup de joueurs blessés. Il va donc falloir gérer au mieux la stratégie de course et ça, c’est mon rôle. Heureusement, il nous reste une semaine de travail pour pouvoir affûter tout ça.

"Bosser, bosser et bosser !"

Comment expliquez-vous les résultats moyens de vos joueurs en ce début d’année ?
Je suis comme vous, je suis triste ! Pas autant que les joueurs, mais je suis un peu déçu. Dans le tennis professionnel aujourd’hui, il y a une telle compétition, il y a tellement de joueurs qui jouent bien, il y a un tel calendrier, qu’il est dur d’être tout le temps sur la brèche à 100 % de ses capacités. Ils ont tous fait une grosse préparation hivernale, ils ont tous fait beaucoup d’efforts. Malheureusement, les résultats n’ont pas été tout de suite au rendez-vous, mais il ne faut pas s’alarmer. La saison vient de commencer, il y aura d’autres échéances. Certains jeunes vont, à mon avis, exploser cette année sur la scène internationale. Concernant cette rencontre avec la Suède, le timing est un peu serré, mais on ne peut pas refaire le calendrier. J’aurais bien aimé avoir un mois ou deux de plus pour m’appuyer sur des critères liés à de bons résultats. Là, il faut remonter un peu plus loin en arrière… C’est comme ça, il n’y a pas vraiment de raisons et d’explications à trouver à cela.

Vous disposez d’une semaine pour remettre vos joueurs pleinement en confiance. Savez-vous comment vous allez vous y prendre ?
Oui ! Il n’y a pas trente-six solutions. Quand ça ne va pas, il faut retrousser ses manches, faire profil bas et bosser, bosser, bosser, bosser ! Et tant que les résultats ne sont pas là, on n’a rien à dire. On a juste à se taire et à travailler. Aujourd’hui, on ne va pas faire les fanfarons. On va bien se préparer, on va essayer de souder le groupe. Dans ces moments-là, on sait que ce sont des petites choses qui font la différence. Si on grappille un point, puis un deuxième, avec le soutien du public, une victoire est quand même possible. Mon rôle et celui du staff vont être d’amener les garçons à s’entraîner dans ce sens-là et à avoir une attitude irréprochable tout au long du week-end à Strasbourg.

Avec le recul, vous réjouissez-vous du choix de la terre battue qui pourrait permettre à vos joueurs de compenser leur relative méforme ?
Cela va surtout nous permettre d’entamer un vrai combat et un dialogue avec les Suédois. Le point fort de nos adversaires aujourd’hui, et ils l’ont confirmé ces dernières semaines, est d’être beaucoup plus percutants et beaucoup plus costauds que nous, et d’aimer jouer en deux ou trois frappes de balle. Quand on voit Joachim Johansson (NDLR : cet entretien a été réalisé avant le forfait de dernière minute de Johansson, blessé à l’épaule), Soderling et Cie jouer comme ils l’ont fait récemment sur des surfaces synthétiques, on se rend compte qu’ils "écrabouillent" leurs adversaires. Ils font des monologues, il n’y a pas d’échange. De par leur puissance physique, ils gagnent de manière assez spectaculaire et assez sèche. Le but de la terre battue était de les faire jouer, de les faire entrer dans une filière qui n’est pas forcément la leur. A nous, ensuite, d’être physiquement affûtés, de les faire craquer, de planter des banderilles et, avec le soutien du public, d’arriver à les faire céder petit à petit. C’est un peu ce qu’on avait imaginé à l’époque. C’est maintenant ce qu’il va falloir faire sur le terrain, ce sera bien sûr plus difficile. Mais je crois que la terre battue était le bon choix.

"Je redoute la confiance des Suédois"

Que redoutez-vous le plus chez ces Suédois qui sont, comme vous le disiez, en pleine forme ?
C’est leur confiance. Ce sont des garçons qui prennent beaucoup de risques. Vous savez, lorsqu’on perd quelques matches, on se pose des questions et au final, on sort les coups droit d’attaque de quelques centimètres, ou on prend la bande du filet. Alors que, quand on est en confiance, les balles touchent les lignes, on est euphoriques. On ne sait pas pourquoi, mais tout semble réussir. Je crois que les Suédois évoluent actuellement dans ce genre de contexte. C’est ce qui nous inquiète et c’est pour ça qu’il va falloir être très affûtés en défense, très forts physiquement, très sereins mentalement pour, par moments, laisser passer l’orage, c'est-à-dire baisser un peu la tête et recevoir des coups, en sachant qu’à un moment donné, on aura l’occasion d’en donner nous aussi. C’est là qu’il faudra être vigilant et ne pas laisser passer les occasions.

Vous n’abordez pas cette rencontre en tant que favoris. Est-ce un avantage ?
Non, c’est plutôt un inconvénient ! Je préférerais avoir des garçons dans le Top 10, et ayant disputé, comme c’était le cas il n’y a pas si longtemps, des demi-finales et des finales en Grand Chelem ! Mais une nouvelle fois, c’est le propre du joueur professionnel et des équipes de France de serrer les coudes et d’aller au combat dans les moments difficiles. C’est ce qu’on va essayer de faire tout au long du week-end.

A une dizaine de jours de la rencontre, avez-vous déjà une idée précise des joueurs que vous allez aligner, tant en simple qu’en double ?
Oui, plus ou moins. J’ai une petite idée mais on peut avoir des surprises, des bonnes ou des moins bonnes. Il ne faut écarter aucune hypothèse, faire travailler les garçons en simple et en double, pour qu’on ne se retrouve pas, en cas de problème, avec des joueurs qui ne s’attendaient pas à jouer, qui n’étaient pas prêts, qui n’auraient pas fait un travail suffisant pour être compétitifs. Aujourd’hui, il faut pouvoir explorer toutes les pistes et c’est ce qu’on va essayer de faire avec tout le staff de l’équipe de France.

Vu votre sélection, on semble se diriger en double vers une association Llodra-Clément…
Oui, c’est fort probable. Mais il faudra aussi préparer d’autres joueurs. A Alicante, j’avais aligné cette paire-là car Santoro s’était blessé et il avait fallu composer avec une deuxième équipe. Il va falloir anticiper ce genre de choses, en se disant que ça peut se reproduire. Et donc ne pas s’arrêter à deux joueurs uniquement.

Quel est pour vous le pourcentage de chances de qualification de l’équipe de France ?
Ce sont des statistiques que les journalistes adorent ! Je crois que les Suédois sont un peu plus forts que nous sur le papier, mais on joue devant notre public. Ils ont peut-être 60 % de chances, et nous 40 %. Mais en très peu de temps, cela peut s’inverser.

Via
02-22-2005, 10:16 PM
christmas yeah!!! if only arnaud will perform some heroics and show up on my tv ... ;)

without pim pim, the swedes are slightly easier to play. though none of the selected players are very reliable at this moment, playing singles :sad: je suis triste!

esther
02-24-2005, 12:37 PM
ooh pim pim wont be there!!! thats awesome

OMG ITLL BE ON FOXTEL?!!!!!!!!!!!!!!!!! Could you pleeeeeeease tape it for me liz? :)

esther
02-24-2005, 12:37 PM
thanks for the updates too marine :)

lizabeth..*
02-25-2005, 02:37 AM
Ummm I will be taping it for me Esther...but perhaps you can make copies or something?

Marine
02-25-2005, 11:33 AM
I dunno if it's a joke or what, but it seems Sorderling is out too, due a foot injury ! (davis cup thread) :eek:

Well, we're not sure at 100 % Seb will play , and it can happens so crazy things in DC, so let's stay careful for the moment.

Black Adam
02-25-2005, 11:36 AM
I hope France win this one easily so that Monfils will be able to play a dead Rubber :yeah:

Marine
02-25-2005, 04:49 PM
The webpage of FFT for France/Sweden, for pics, audio interviews, news etc... http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/

Davis cup's official site: http://www.daviscup.com/

PS: Soderling is out, it's official. Enqvist will remplace him.

Hangdog
02-25-2005, 08:35 PM
Well, WHO is going to play against FRANCE then?! Yesterday I had a little voyage to Swedish sites (fortunately, my Swedish is better than French =) and read one article about Simon Aspelin (who's going to play with Björkman in doubles). Well, that guy IS ILL now and want to have a rest ...although anyway will play in that DC. Try to check more info from Sweden late. Allezzzz Francccce!

Via
02-25-2005, 11:45 PM
you may think france's in trouble, but the swedes aren't doing that well either. the surviving swedes in the team are those 'elderly' statesmen enqvist, t.johanssen, bjorkman.... very experienced but also going down their own hills.

thanks for the all the info! i can cheer a bit louder now ALLEEEZZZZZZZZZ :)

Marine
02-27-2005, 06:30 PM
There's a new video of the team in stade 2:
http://stade2.france2.fr

Seb has a crazy haircut, so :eek: LOL
The team seems to have fun, that's goot to see, and it's always a pleasure to see my boys happy together :cool: :angel:
ADORABLES !!!! :)

Marine
02-27-2005, 09:16 PM
Direct link: http://stade2.france2.fr/video/stade2_5_20050227.asx

lizabeth..*
02-28-2005, 01:28 AM
Merci Marine! Seb looks like he needs to be locked up! *lol*

esther
02-28-2005, 08:27 AM
LOL awww Seb has officially gone crazy *sigh* oh well hes got good hair, may as well show it off...or whatever he thinks hes doing...

thanks for the video marine, its so cool to see them practising and what theyre doing every day and stuff and they seem so happy but focused!

Marine
02-28-2005, 07:27 PM
Some pics at training: (Arnaud and Micka only)
They seem to like each other between French and Swedish.
(Wilander said in an interview in Tennis magzaine he likes a lot Arnaud ! good guy this Wilander :yeah: )

Laure
02-28-2005, 07:44 PM
Some pics at training: (Arnaud and Micka only)
They seem to like each other between French and Swedish.
(Wilander said in an interview in Tennis magzaine he likes a lot Arnaud ! good guy this Wilander :yeah: )

Do you have this extract of this interview? :worship:

Marine
02-28-2005, 08:11 PM
En fait y'a Choupi qui avait retranscrit l'interview en entier mais en anglais sur un autre thread je me permets de te le mettre mais je suppose que l'anglais n'est pas un souci pour toi. ;)

Mats Wilander? Of course the French crowd hasn't forgotten the one who won Roland Garros three times and who reached number 1 in 1988, after achieving the "small chelem" which only Roger Federer has equalled since then. In a couple of days, it's a different man they'll discover for the 1st round of the Davis Cup between Fance and Sweden, where Wilander, in the outfit of the captain he's become, will try to thwart Guy Forget's plans.

Only a short time before this tough game for both countries, we have met that 40-year-old voluble and passionate man. Opinions? Thoughts? Wilander doesn't lack any, whatever the topic, so that he can be seen sometimes as too peremptory or impudent. But his honesty is enjoyable to see as well as to hear, as refreshing his enthusiasm is for the Swedish players he's closely followed on Melbourne Park's courts. In this long interview, Wilander details this France vs Sweden before talking about numerous other subjects among which the serious illness his son Erik is suffering. Here's Mats Wilander, heart-to-heart and sincerely speaking...

TM: Mats, you're the great champion who has won 7 GS among which 3 times RG, but you're also the actual DC captain of the Swedish team who's about to play France, on March 4th to 6th in Strasbourg. How do you see this game?

MW: First, I consider France to be the toughest country to cope with in DC. Second, in this particular situation, the French have the advantage of the surface. Which doesn't mean that clay is the ideal surface for them, but it can't be denied that the choice is hard for us. On the whole, for this game, the French have the number advantage, that means that Guy Forget can pick out among 8 to 10 players when other captains are forced to always count with the same ones. In a DC team, that's a good thing to have a Roger Federer, a Lleyton Hewitt or an Andy Roddick, but for me it's best to have a group where everybody's at the same level. If France has been able to be that successfull during those past years, it's mostly because of this large possible choice.

TM: Commenting on what you've just said, do you consider clay to be such a huge disadvantage for your players?

MW: No, because any top player has the ability to play a great match on clay. In DC, even a player who happens to be allergic to that surface can feel adrenalin rising in him. It's different from playing an Argentine in the 1st round in Monte Carlo, when you tell yourself you won't go away with it because all is playing against you. Take the example of Robin Söderling whose results on clay have never been very good. Except in one particular situation: when he's played in Sweden, in Bastad, under circumstances which were deeply motivating. Plus playing on clay indoor has nothing to do with playing outside. Pim Pim Johansson's serve can be as tough to return as on any other surface, mostly because of bad bounce. We are a little disadvantaged but not that much. Anyway, all those considerations are quickly swept away in DC.

TM: How many players will you bring with you in Strasbourg?

MW: 5 if all goes well. Pim Pim Johansson, Thomas Johansson, Jonas Bjorkman, Robin Söderling and Thomas Enqvist. It's a good mix between experience and new blood in the person of Pim Pim and Robin. Thomas Enqvist is a bit like the natural leader of the group, whether he plays or not. He knows how to put right with the young people, telling them off when they talk with their mouth full or when they don't feel like playing football with the others (smile). He's definitely there from the first ball played in the training week to the last one on the sunday. Jonas Bjorkman is the one who breathes energy to the others when we get into the heat of action. Just have a look at him, sitting on the bench in reserve during a match. Thomas Johansson is more discreet but he's also an extremely funny guy who knows how to "bump into" the "juniors" when they slide onto sticky ground (smile).

TM: Those young players, as you say, those rising Swedish Joachim Johansson and Robin Söderling...

MW: Robin's got a knee injury here in Melbourne, but I've been disappointed by his mental ability. I would have liked him to be more self-demanding. Not during the match in which he's given up, but outside. I was sure that he would make a great season- and maybe he will- but this false start might be harmfull to him. I think that having a good start in the season is essential if you wanna have the right tempo afterwards. Nevertheless, Robin plays very well when under pressure, so that includes DC. I've enjoyed his game against Hewitt last year and I think he'll be part of the basic team for the upcoming 5 years in singles. Pim Pim Johansson will also be a determining element in my strategy, but the problem is he's in good physical shape- which I'm glad to know- and that according to me, he's to play 3 matches. But I doubt it would be reasonable to have him play 3 days in a row. I've tried to do this with Jonas Bjorkman last year and I went wrong. I don't think that playing 3 great matches in DC is actually possible. I've had a good lesson there. Though I'm still tempted to have him play 3 matches against France. I'll see how it goes and I'll make the decision after the 1st day.

TM: Joachim has reached the semi in the last USO, dominating Andy Roddick in front of his fellowmen, and he's just won the 1st tournament of the year in Adelaide, before reaching the 4th round in the AO. How do you picture his future knowing that he's already at the doorstep of the top 10?

MW: He's getting higher in the ranking very fast and I will explain it by the fact that he makes the right decisions now. He used to make wrong tactic choices a few months ago, mostly on his 2nd serves. Today, he can serve a better 2nd ball at the best of time. It's important for a player to build a strong shape but it is different from gaining in mental strength. And those who are able to mix up the two are very few. Will it be certain that he'll be among the 5 best players? I don't know because I think that injuries will play a determining role in his career, mostly concerning his shoulder. He's pretty tall but fragile. And if I had some advice to give him, it would be to not bother too much with his ranking but with his body. To play much on clay to preserve his joints and to learn about all the game's subtle sides. Apart from those restrictive points, I think he has all the abilities to win a GS and this from now on. His maturity is growing so fast!

TM: Now let's talk about the French team and its captain in particular Guy Forget, you have rubbed your shoulders with him all through your career...How do you get along with him?

MW: We have excellent relations. We have always got along very well. Maybe because we're ordinary guys (laughs). And we aren't numerous among ATP players, even in seniors. We both do live in the present. What we have accomplished in the past is past. What we are doing now is now. Plus, I know that he's become a better player than me (smile). He's a nice guy. I don't know exactly how good he is as a DC captain, but his results so far do show he's worthy. What I'm about to say may be misunderstood, but I still haven't got why he's had Santoro play singles on the 1st day against Spain. I've found it weird. That settled, I really do like like the French team. I always root for them, whoever they face. And this for pretty easy understandeable reasons: because for me, it all began in Paris, because there's Yannick, a man of exception, Henri against whom I've played dozens of matches. And I also like how intense the French game can be. For example, I do appreciate Arnaud Clément, because he's used to fighting on every ball like a lion. Guys like this bring so much to the game. They bring emotion, they're wanted to be watched. They are cheered for.

TM: Sébastien Grosjean is undoubtedly the French number 1, but a recent injury at the AO makes his taking part to that France/Sweden pretty unlikely. How do you consider his career going?

MW: His injuries are much too numerous and that's patently obvious to say so, but he shouldn't be injured that often. I'm totally ignoring what his problem is but he has to give himself the means to be fitter physically. Because he's pretty talented and because I think he's one of the players whoare the most dangerous on the circuit, who should be looked upon in each and every single GS event. Even if his not taking part would please us, I really would like him to be there. DC is terrific when the best players are in. I'm not DC captain because I want to win the DC. I'm captain because I want to be part of the celebration that goes with the DC. Even if the captain has to load all responsibilities onto him (smile).

TM: What do you mean?

MW:I think that the players shouldn't feel any responsibility pressure during DC. They've been chosen and all they're expected to do is to play and give the best they can from the time the captain has decided to trust them. This is no tournament, you don't play for a better ranking, you just have to go for it. If the players show a bad game, it's only the captain's fault. That means he's made the wrong choice, he hasn't felt things properly.

TM: Yesterday night, when you were watching the match between Johansson and Lopez, you seemed to be very nervous. How do you live your role as captain from the inside?

MW: For the whole weekend my wrists are so painfull because I keep on clapping all the time (smile). I'm 100% in the matches, but I repeat it, it's not because I want to win, it's because I'm happy to be there. In DC, I don't see players. I see characters, emotions...

TM: Has the decision to become captain been tough to make?

MW: Yes it has. First, I didn't want it to come from the Federation. I was wishing the players to ask me about it, and that's exactly what happened. If you wanna be captain, you have to be wanted by the players, or all is spoiled in advance. But yes, I've wondered about it. I have not questioned myself about my knowledge of the game, but about my personal investment. Was my passion strong enough for the job? Some time before, I had coached Wayne Ferreira for 6 months as well as Marat Safin for 8 other months. And the routine of the circuit has pissed me off. I didn't care about ordinary tournaments. But how I've enjoyed following Marat in RG, Wimbledon and at the USO. I love to be in the middle of the action, of the event. And DC brings me that sensation. From the moment the Swedish Federation let me totally free , I said OK. I'd like to be trusted for at least 6 years. Actually, 10 years would be the most suitable delay for a small Federation as the Swedish one.

TM: Has the role of the captain much changed within the past 20 years?

MW: The job is totally different in Sweden. 20 years ago, Mikael Pernfors wasn't even in the team, being world number 9. There were me, Edberg, Jarryd, Nyström and we could play on every kind of surface. Being captain wasn't that hard. I remember we used to make a lot of fun on the bench, the mood was really relaxed. The players I can count on don't have the same results, and I have to make do with it. What I have noticed so far is that they ask me many questions, much more than us at our time. My replies to them may not be right, but that's what has worked out for me.

TM: You've said you've been a coach for a few months. Have you enjoyed this reconversion?

MW: I've loved doing that job as long as I was doing it with guys I did appreciate much. They were cool, they had quite the same vision of life as me. But it was also much frustrating because I had so many opinions on there game, maybe too many. And it was maybe too tough for them to follow me (smile). The player I love to work with in DC is Jonas Bjorkman, who's a much mental guy. He's used to always sticking to the options I give him. With Thomas Enqvist, it's the other way round. Better avoid brainwashing him with your ideas. With him I only see the surface of things.

TM: Roger Federer has no full-time coach. The current players, do you think they need a coach from January to December?

MW: It all depends on the coach they have. Roger Federer doesn't need Tony Roche for 30 weeks. It's too much for both. 10 weeks, their choice, that's the rightest one. Sometimes, it's surprising to see Nadal with coaches whose tennistic past is much more than limited whereas he should be pictured more with former champions such as Emilio Sanchez who could teach him important stuff. Those are players who prefer working on small details, whereas I think you should be more definitive and say: here's what you do wrong, here's how you can improve. You also get the feeling that their coach, who haven't been high-ranked players, do learn at the same time. For example, I'm worried about somebody like Ferrero who, from the level he's reached so far, should be able to volley much better than he actually does. Same for a champion like Hewitt, who has to improve on some points. I'm admiring Roddick's decision to separate from Brad Gilbert. Because Gilbert wasn't the one who could have bettered Roddick's backhand or his game on clay. He was absolutely not interested in all this. I'm myself not much talking technics in my training way. It's not much what happens on my side of the court that matters for me, but more what occurs on the other side of the net.

TM: Current players, are they really different from the ones you used to meet in your professional time?

MW: In big events, no, they show the same intensity. Maybe they aren't that present all through the season, even if what strikes me concerning Roger Federer, is that on top of 3 GSs, he's been able to win 8 other tournaments in 2004. How could he have won in Bangkok after a "small chelem"? It's absolutely incredible!

TM: Speaking of Roger Federer, how do you perceive his domination?

MW: It's so great to see him play that you hardly feel like seeing somebody else play. I have admiration for Roddick and Hewitt's will, but Federer is another game topic. The question one might wonder to ask, if one feels like asking one of course, would be "will he be physically strong enough to win matches the day his mind would have remained in his hotel room"? Me for example, it was impossible because I had to give my best 100% from the first up to the last point. And from the moment my envy has started decreasing, after winning 3 out of the 4 GSs in 1988, it was over, it was the end of my career.

TM: Can he win RG?

MW: Of course, he can! He can do whatever suits him on clay and he's already proved it. If I was in Roger Federer's shoes, and given what he has already gone through, I would focus mostly on RG. Furthermore, if I were him, I would be wishing to win the 4 GSs each year. For me, he has the means to equal the great results of somebody like Rod Laver. But if he wants to achieve it, he has to ask himself the essential question right now : how can I put all the chances on my side to win RG? Pete Sampras for example, has never granted himself the means to achieve it. And this didn't mean for him to radically change his game on clay. But in order to be faithfull, he should have trained sufficiently so that the game which allowed him to win the USO could also allow him to be the best in Paris. Many people will certainly disagree with what I'm about to say but for me, RG is the easiest GS you can win. Because ALL lies in the player's hands. ALL depends on him. You'll never get a chance to witness 4 aces in a row like in Wimbledon. It's only you who are building your victory from the beginning till the end of the match. Why should Federer fail here? Last year, against Kuerten, he had absolutely taken no risks. It was as if his mind was already wandering in Wimbledon. And we should therefore stop pretending that Wimbledon is the most important GS of the year. That's crap. It's the least important one simply because it's played on a surface on which you never play anymore.

TM:If you had to change one thing in tennis today...

MW: Precisely Wimbledon. Let's make it be what it was used to be. The surface has been slowed too much and today, apart from Tim Henman and Taylor Dent, who plays serve and volley? Nobody! To be lively, the game needs the contrasts of different styles.

TM: In a few months, Mark Miles will quit from the ATP, after 15 years at its head. Who would you like to see replacing him?

MW: A former player. Not some kind of a politician who does only marketing. I see somebody perfectly suited for the job but I won't give you his name. For me, this role must be granted to a champion who has won at least 1 GS and who is friend with the players. And I will even add that this person shouldn't be paid for that job. His own passion should be what matters.

TM: When you look back at your career, is there some place left for regrets?

MW: Absolutely not. My career made my life and my life made my career. Everybody makes mistakes and I've done bunches. But they've helped me to move on. Though I'd never have imagined getting the record of achievements I have. Before winning my first RG, the idea of turning into a champion wasn't even coming to my mind. I was thinking my game was too poor and it was. It's thanks to the mental that I've made the difference. And I've been lucky enough to get aware of this in one of my very first GS I took part and won. I was 17 and I've realized I had the mind to defeat the best. It's been the sweetest lesson I've had of all my career.

TM: Do feel much joy playing seniors?

MW: Yes very much. It's so nice to play with no consideration other than the game, after all those years of stress that have been mine. But I don't win many matches anymore (smile). And to be honest, I don't care that much, because in general, I don't care about what people think of me.

TM: You've been living in the US for numerous years now but far from big cities, as you've settled down in Idaho...

MW: One of our kids suffers a serious skin illness. And this has forced us, Sonya my wife and me, to settle in a place with cold and dry climate. Erik's life- that's his first name- has been much better there in comparison to the first years when we were living in Connecticut. The illness is called "epidermolysis bullosa", generally called eb. My son, who's 7, suffers the medium form of that general pathology which has no cure. In the US, 2 children out of 100 000 are touched. It's characterized by blisters forming on a large part of the body, mostly in the face, on the feet or the hands, but also inside the throat and oesophagus. The skin is totally fragilized. The most little contact with anything might cause serious damage. It's awful when you watch it, unbearable for parents. It's all so visual you can't even imagine. If my son was here in Australia where it's so hot and if he was spending half-an-hour outside, even covered from head to toes, he would be totally unable to walk on the following day. Anyway, we've been lucky because the most serious form of the disease leaves only a life expectancy of 30 years. Erik can go to school like any other boy, even if teachers have to take real good care of him. Today, we can say his life is safe and he'll be able to live a more or less satisfying life, knowing of course he'll have to be carefull all the time. But it's tough for him because there are days when he can hardly walk because of the blisters. That said, I want to repeat that we are lucky because the most serious form of the eb is dreadfull. Skin goes away in large parts. We really would like to find a cure to that shit and that's why I'm trying to collect funds thanks to the organization of a tennis and a golf tournament in Connecticut each year.

TM: Can it be said that this illness has totally changed your life?

MW: Completely. I can't complain about anything anymore. I take a look at Erik and his suffering and I tell myself : my God, how can my little boy endure all this?

TM: Apart from your activities as a family man or tennis pro, what do you do?

MW: I keep on running our company "Global Caps" which produces caps and which is finally bringing some money (smile). Otherwise, I'm always playing music, but not like Yannick Noah, who undoubtedly impresses me much. What is absolutely fabulous about him is how he manages to draw all the attention to him along with his personality. He's a pretty good singer but most of all, he has this fabulous personality. I love France for its openness of mind. Here's a country which has been able to forget that Yannick's been a tennis champion, and which is able to picture him in another role but with the same look of love. That kind of attitude is impossible in Sweden. When I've played among a band of musicians in which there were yet some of the country's best, the media have definitely brought me down, even before I get the chance to play the very first note.

TM: What are your plans for tomorrow? How do you see yourself in about 20 years? In which role? At which level?

MW: I'm not aiming something in particular though I do wish that my last days on earth would be the best ever, the merriest (smile). Pleasure, pleasure, always pleasure, that's all that really matters and that's really how I feel when I'm in DC.

Hangdog
02-28-2005, 08:58 PM
Excellent video and photos!!.. :D
Well, their good relations with Swedishes are not strange. Almost all scandinavian people're very kind, nice, friendly ect. Yeah, verrrry!
But they also have nordic character and never give up. So Pim-Pim is in Swedish staff again and Björkman is #1 in doubles now... Well, in this interview (is it from French Tennis Magazine? I've seen it somewhere on swedish side...) Wilander says that DC is terrific when the best players are in. So ok, that'll be honest battle of the best national players... the most of that are not in their best form :rolleyes: Allez, allez, allez!..

Via
02-28-2005, 11:51 PM
thats an older interview, right? so what's the latest, is pim pim in or out?? (very important, lol)

love the video and the pics, thanks marine!!!!! :yeah:

Marine
03-01-2005, 09:51 AM
Well, according to Seb, Pim Pim will play ! :(

I put the article of l'equipe, for french people:

UNE SÉLECTION en Coupe Davis peut tenir à un fil. À un coup de fil en l’occurrence. Il y a une dizaine de jours, à la veille de communiquer officiellement les noms des quatre joueurs suédois retenus pour venir défier la France à Strasbourg – à partir de vendredi prochain –, Mats Wilander avait reçu un appel de son leader, Joachim Johansson. Ce dernier téléphonait pour signifier à son capitaine son forfait pour la rencontre, en raison d’une tendinite à l’épaule… « C’est un cauchemar, soupirait Wilander hier, parce que du coup les quatre annoncés ont été Robin Söderling, Thomas Johansson, Jonas Björkman et Simon Aspelin. Mais Robin m’a appelé le lendemain pour me dire qu’il était blessé au pied et ne pouvait pas jouer, puis Joachim m’a rappelé le surlendemain pour me dire que… peut-être il pourrait jouer. »

Entre-temps, Thomas Enqvist avait été convié comme renfort et le capitaine suédois se trouvera face à un dilemme au moment de son choix final, tenu qu’il sera d’écarter Enqvist ou le spécialiste de double Aspelin, en cas de retour en forme de Johansson… Selon le règlement, seuls deux des quatre joueurs annoncés initialement peuvent être modifiés, et ce jusqu’à une heure avant le tirage au sort, qui aura lieu jeudi à 13 heures.

Hier, donc, le grand Joachim Johansson, l’homme qui a frappé cinquante et un aces contre Andre Agassi en huitième de finale du dernier Open d’Australie (sans pour autant éviter la défaite en quatre sets), s’est entraîné sur la terre battue du Rhenus Sport de Strasbourg. « Joachim est là pour tester son épaule, précisa Wilander. Et pas en tapant une heure par jour mais en jouant comme les autres, trois heures. Il va tout faire, aujourd’hui (hier), même servir. Et si ça va, il fera la même chose mardi et la même chose mercredi. Et arrivé jeudi, nous pouvons très bien avoir un nouveau joueur... » De fait Johansson a beaucoup joué hier, mais très peu servi. Pourtant, pour Sébastien Grosjean, il n’y a déjà plus de doute : « Maintenant qu’il est là, il va jouer, c’est sûr. »

Le numéro 1 français n’en est pas à tester son épaule droite, lui, mais sa cuisse gauche. Blessé à l’Open d’Australie, il a manqué son retour à la compétition à Rotterdam, il y a deux semaines, victime d’une trop forte appréhension dans ses déplacements… « Ça va mieux désormais, affirma-t-il hier. Aux Pays-Bas, j’étais handicapé pour les courses vers l’avant, mais la gêne physique a disparu, et l’appréhension avec. Et puis sur terre battue, c’est moins violent. Cela dit, je ne suis pas encore à 100 %. Vitesse et explosivité ne sont pas encore au rendez-vous. Mais au moins je ne pense plus à la blessure. Ça s’améliore de jour en jour… »

Hier, Grosjean a perdu assez sèchement devant Paul-Henri Mathieu à l’entraînement, mais a pu disputer deux sets et demi pour la première fois depuis le début de la préparation, ce qui suffisait au bonheur immédiat de Patrice Hagelauer, entraîneur de l’équipe de France. Pendant ce temps-là, sur le court annexe, Michaël Llodra et Arnaud Clément se préparaient au double face à la paire Gaël Monfils-Rodolphe Gilbert, respectivement sparring-partner et coach adjoint.

La prise de contact des Français avec le court où se déroulera la rencontre leur a permis de constater les bienfaits du stage préparatoire à Genève, effectué sur des courts plus capricieux : « Ces quatre jours en Suisse nous ont permis d’attaquer directement les phases de jeu à Strasbourg, expliqua Guy Forget hier. La terre battue est la surface qui demande le plus de temps d’adaptation. D’ailleurs Paulo (Mathieu) était de toute évidence le plus à l’aise au début du stage, lui qui rentrait de la tournée sud-américaine sur terre… »

Mathieu vient de jouer sur différents types de terre entre le Chili, l’Argentine et le Brésil, mais il a aussi joué sur différents types de terre hier à Strasbourg. Une soufflerie espiègle est en effet très active sur une moitié du terrain, ce qui fait que la terre y sèche beaucoup plus vite que de l’autre côté du filet, éclaircissant largement sa couleur et diminuant aussi le rebond de la balle. Mais accélérer les conditions de jeu n’est pas la meilleure tactique pour contrer la Suède. Surtout cette Suède, avec son invité surprise…

Hangdog
03-01-2005, 12:47 PM
Hmmm, then according the last news from swedish press Pim-Pim is "unexpected Wilander's joker" and Mats hasn't 100% decision to use it or not to use.

Pim-Pim says that he's right, "I become better much fasted than anybody believed. <...> My goal is to take a part (*in DC*)". Mats tells that at first, despite of Johansson's words, he wasn't going to invite him to Strasbourg, but then he realized that "Pim-Pim knows himself so good that he can be with us and fight".
"The big question now is if he (*Wilander*) chooses to use that suddenly appeared joker".
(Oväntad joker för Wilander (http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_9241680.asp))

But I have to agree that's no probability that Joachim ”Pim-Pim” Johansson came to France just to watch the game of his team mates... :rolleyes:

Marine
03-01-2005, 02:45 PM
Today:

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050301/sge.ouy81.010305124240.photo00.quicklook.default-384x324.jpg

Ome
03-01-2005, 03:13 PM
I wonder where is Mr. MATHIEU?!?!?

Laure
03-01-2005, 04:30 PM
Thank you for this article :worship: :worship:

En fait y'a Choupi qui avait retranscrit l'interview en entier mais en anglais sur un autre thread je me permets de te le mettre mais je suppose que l'anglais n'est pas un souci pour toi.

When you see my posts in this forum you can observe English isn't a problem for me (of course!!!) :lol:

Marine
03-02-2005, 01:08 PM
Paul-Henri Mathieu, né à Strasbourg voilà 23 ans, est de retour sur la terre battue alsacienne avec ses coéquipiers de l'équipe de France pour affronter la Suède, de vendredi à dimanche au premier tour de la Coupe Davis de tennis.

Le Strasbourgeois, N.99 au classement technique de l'ATP, s'est dit, bien entendu, ravi par ce retour au bercail: "Je suis content de revenir ici, mais ça fait un peu bizarre de dormir à l'hôtel. J'ai pu voir mon frère un peu, mais pas encore mes parents. Il n'y avait jamais eu un grand événement de tennis à Strasbourg, c'est bien pour la ville".

Pour tenter de contrer la Suède et ses géants, la France a décidé de jouer sur terre battue, histoire de ralentir quelque peu les météorites lancées par les joueurs de Mats Wilander, le capitaine suédois. Joachim Johansson, N.11 au classement technique, sert ainsi régulièrement à plus de 220 km/h.

Or, sans nécessairement penser à la Coupe Davis, Mathieu a justement disputé trois tournois sur terre battue en Amérique du Sud ces dernières semaines.

Après ce périple, duquel il n'a ramené que des résultats mitigés (deux victoires, trois défaites), il est néanmoins le Français le plus performant aux premiers jours du stage de préparation, ses coéquipiers (Gaël Monfils, Sébastien Grosjean, Arnaud Clément et Mickaël Llodra) n'ayant plus évolué sur cette surface depuis de longs mois.

"J'ai de bonnes sensations, le court est beau et je me sens bien après trois semaines de terre battue", apprécie l'Alsacien dont le jeu sied particulièrement à cette surface.

Les débuts de Mathieu en Coupe Davis restent pour lui un souvenir amer: il avait en effet cédé devant le Russe Mikhail Youzhny lors du cinquième match décisif de la finale en 2002 à Bercy.

Ses dernières performances dans la compétition montrent pourtant sa maturation puisqu'il s'est notamment permis le luxe de battre l'Espagnol Carlos Moya en septembre dernier: "Cette victoire (en cinq manches) m'a marqué mais je n'ai pas gagné beaucoup de matches depuis", tempère-t-il.

Nul doute que ce résultat flatteur face à l'un des meilleurs spécialistes de terre battue au monde a compté au moment où Guy Forget, le capitaine français, a dû effectuer sa sélection.

"En Coupe Davis on ne gagne pas un match comme ça par hasard, indiquait ainsi Guy Forget. Le fait d'avoir perdu en 2002 contre Youzhny lui a même peut-être permis de battre Moya: «Paulo» s'est montré plus serein dans les moments importants. C'est un vrai gagnant, il progresse et aujourd'hui je le connais mieux. Je pense aussi qu'il me fait plus confiance."

Après une année 2004 marquée par les blessures, une bonne performance de Paul-Henri Mathieu devant son public pourrait lui permettre de se relancer et d'effacer définitivement son entrée ratée en Coupe Davis.

Allez Paulo :D :worship:

lizabeth..*
03-02-2005, 01:44 PM
Don't know what it says but I will smile and nodd anyway! Thanks Marine :)

lizabeth..*
03-02-2005, 01:46 PM
I also fear they will play Gael over Paulo!? :sad:

Marine
03-02-2005, 02:03 PM
No, if Gael plays, he will replace Seb.
Paulo will play, according to l'Equipe newspaper, cos he's the best player at training, they play some sets every day, and Paulo beat Seb and the others, so I'm sure at 99 % he will play the singles.
In the article I posted today, Guy says Paulo improved a lot since the last year and his fabulous match against Moya, he's a great fighter. He count on him !
Paulos says he's happy to be in Strasbourg, and it makes him weird to sleep at the hotel and not at home. He feels good on on clay, after 3 weeks in south america.

Marine
03-02-2005, 05:59 PM
ITW seb:
Sébastien, comment évolue votre cuisse ?
- Bien. Je me suis livré encore plus aujourd’hui. J’ai effectué une petite séance de vitesse ce matin pour prendre confiance. Et cet après-midi, sur le court, j’ai forcé un peu plus. J’ai eu de bonnes sensations, c’est donc positif. Je n’ai plus aucune appréhension.

- Cela faisait un moment que l’on ne vous avait plus revu en Coupe Davis (NDLR : le dernier match disputé par Sébastien Grosjean dans cette épreuve remonte au quart de finale perdu par la France face à la Suisse, à Toulouse, en avril 2003). Cela doit vous fait-il plaisir de revenir dans ce groupe ?
- J’étais quand même à Lausanne l’an passé. L’ambiance est toujours aussi bonne et cela fait forcément plaisir de représenter son pays dans une compétition comme la Coupe Davis.

- Cette épreuve vous a-t-elle manquée ?
- A chaque fois, je n’ai pas pu y participer à cause de blessures. Je ne pouvais pas jouer, ni en Coupe Davis, ni sur le circuit. C’est surtout la compétition qui me manquait.

- L’équipe de France n’est pas au mieux de sa forme. Dans quel état d’esprit êtes-vous avant cette rencontre ?
- On est très motivés. C’est vrai que l’on n’est pas favoris sur le papier, mais on a l’avantage de jouer en France, dans une belle salle. On va se servir de cet avantage, ainsi que de la bonne préparation que l’on a faite à Genève. D’autre part, on aura passé un peu plus de temps qu’eux sur terre battue. Cela peut faire la différence à la fin du week-end.

- Jouer sur cette surface justement, cela peut-il vraiment faire la différence ?
- En tout cas, on a choisi la terre battue au mois de décembre, car on pense que c’est un avantage. On a peut-être plus de facilité à s’adapter à cette surface qu’eux, puisqu’ils sont habitués à jouer sur surface rapide en Suède.

- Personnellement, vous sentez-vous prêt ?
- Oui. Je suis prêt mentalement et physiquement, je pense être assez bien. Ce ne sera que du bonheur ce week-end.

- Quel est votre avis sur l’équipe suédoise ?
- C’est une très belle équipe, avec d’excellents joueurs. Quelqu’un comme Joachim Johansson, qui a fait une super saison l’an dernier, est maintenant entré parmi les dix premiers mondiaux. C’est un très bon numéro 1 avec une belle équipe de double. Il y a aussi Bjorkman, qui a gagné pas mal de tournois de Grand Chelem en double (NDLR : 7). C’est une équipe très homogène et il faudra faire de grands matches pour se qualifier.

ITW Paulo:
L'Alsacien est chez lui à Strasbourg, sa ville natale. Outre sa joie d'évoluer devant son public, Paul-Henri Mathieu évoque ses sensations, plutôt bonnes avant la rencontre.

- Paul-Henri, la Coupe Davis, à Strasbourg, dans votre ville, doit représenter quelque chose de particulier…
- Bien sûr, je suis très content d’être ici. Ca me fait juste un peu bizarre de dormir à l’hôtel ! (rires) Plus sérieusement, je suis heureux d’être chez moi, car je ne rentre pas souvent. Cela me procure de bonnes sensations d’être en quelque sorte à la maison. Je n’avais jamais vu l’enceinte (NDLR : le Hall Rhénus Sports, lieu de la rencontre), c’est un très beau court. Et puis, il n’y a jamais eu de grands événements de tennis masculin à Strasbourg, donc je suis encore plus content pour la région et la ligue.

- Vous venez d’effectuer une tournée en Amérique du Sud sur terre battue. Vous ne pouviez pas rêver meilleure préparation…
- En effet, j’ai joué trois semaines sur terre, donc j’ai déjà des automatismes. Les sensations sont bien présentes. Avoir effectué ma préparation en tournoi, et pas seulement à l’entraînement, est, je pense, un avantage. Cela m’aidera pour les rencontres qui s’annoncent.

- Votre match contre Carlos Moya, à Alicante l’an dernier (NDLR : en demi-finales de la Coupe Davis, contre l’Espagne), revêt-il une importance particulière pour cette rencontre ?
- Si je joue, oui. C’était une rencontre importante pour moi, d’autant que depuis, je n’ai pas remporté beaucoup de matches.

-> Liz I'm going to translate the itw of Paulo, you know the reason... lol

Marine
03-02-2005, 07:21 PM
A video of the players at training (swedish/french)

http://www.alsace.france3.fr/info/8666654-fr.php
you have to click in right (les equipes ont pris possession...)

About Seb's physical condition...all lights are on green concerning his thigh
Grosjean: I'm not far from being back 100%. I've got 2 days left to give it all and gain in confidence. :) :D

Choupi
03-02-2005, 09:07 PM

Grosjean: I'm not far from being back 100%. I've got 2 days left to give it all and gain in confidence. :) :D
Haven't I read that somewhere else Marine?

Via
03-02-2005, 10:35 PM

couldn't see the video, but i like the main picture on the page (as usual, arnaud got distracted while posing for a group photo...... he does have a bit of obsessive compulsive behaviour) ;)

Marine
03-03-2005, 08:27 AM
From l'Equipe:

GAËL MONFILS semble bel et bien destiné à rester cinquième homme de l’équipe de France, ce week-end à Strasbourg. Mais Guy Forget n’aura pas perdu son temps en intégrant le champion du monde juniors à la préparation du France-Suède, dont le tirage au sort aura lieu aujourd’hui à 13 heures.

« C’est super, assurait le capitaine, j’ai découvert un nouveau style de musique et un nouveau langage. Quand je rentrerai chez moi, je serai un peu plus dans le coup avec mon fils de quinze ans… » :lol: Au-delà du trait d’humour, aux yeux du capitaine le jeune Monfils est probablement encore un peu… jeune pour jouer dès demain un rôle capital au sein de son équipe. En revanche, le numéro 1 français, lui, a toutes les chances de représenter de nouveau son pays, près de deux ans après sa dernière apparition. Sébastien Grosjean se déplaçait hier beaucoup mieux que la veille sur le court en terre battue du Rhenus Sport de Strasbourg. S’impliquait plus aussi, dans son set d’entraînement contre Paul-Henri Mathieu, perdu 7-5 au terme de trois quarts d’heure de tennis solide. « J’ai fait une séance de vitesse en matinée et, effectivement, dans l’après-midi j’ai réussi à me livrer davantage, confirma l’intéressé. Ça va beaucoup mieux, je ne dirais pas que c’est excellent, mais très bien… »

Prêt à jouer cette rencontre ? « Mentalement, je suis prêt et physiquement… je suis assez bien. » La réponse est nuancée. Reste effectivement un point d’interrogation quant à la capacité de Grosjean, retombé au 28e rang mondial, à tenir la distance, lui qui n’a encore jamais disputé trois sets d’affilée durant la semaine de préparation.

Forget la jouait optimiste, hier : « De toute façon, je préfère voir la bouteille à moitié pleine et je pense que les garçons se sont rassurés entre Genève et ici. Sébastien a hâte de porter à nouveau les couleurs de la France. Il a bien tapé à l’entraînement et on va le découvrir, je l’espère, très convaincant sur le terrain… »

Forget comptera aussi sur Paul-Henri Mathieu, seulement 99e, mais le plus fort de l’équipe sur terre, et sur la paire Clément-Llodra (« Arnaud a progressé en jouant beaucoup de doubles depuis la défaite d’Alicante ») pour tenter de battre les joueurs de son ami Mats Wilander.

Ce dernier avait encore, hier soir, plusieurs possibilités à étudier avant de faire un choix définitif.

Well, the singles will be seb/paulo, and the double arnaud/llodra.
the dwedish double will probably be johansson/johansson.
And Guy joked about Gael...thanks to him, he discovered a new style of music and will be "in" with his 15 older's son.

Marine
03-03-2005, 08:29 AM
Haven't I read that somewhere else Marine?

Yes, thank you Choupi. :worship:

Choupi
03-03-2005, 11:17 AM
Less than 2 days left! :bounce:

Via
03-03-2005, 11:31 AM
thanks to both of you for all the news :worship:

this is kinda like my home forum so marine has to post things here so that i can follow ;)

what about the draw...not much in it for me anyway, since my arnaud will be featured on saturday... look forward to seeing him and micka tackle the dwedish pair ;) ;p

Marine
03-03-2005, 11:35 AM

For people who don't know, Choupi will be at stadium this week-end, to cheer our players :D
I understand you excitation, and hope you'll take heaps pics. :worship:

lizabeth..*
03-03-2005, 11:36 AM
Have fun Choupi!!!! Tell Paulo I said hi ;) :lol:

Choupi
03-03-2005, 11:57 AM
OK girls. Yes I'll be at the Rhenus Hall this weekend but only on the Saturday.
So if you have msges, requests...tell them here. I'll see what I can do. But I can't make any promise. And of course Marine, I'll take heaps of great pics. :) And as we will go there with friends who also will shoot the players, that should make a certain number of photos... ;)

Björki
03-03-2005, 11:58 AM
:devil:
no no I am happy for you :)

Choupi
03-03-2005, 12:19 PM
:devil:
no no I am happy for you :)
I know you are... ;)

Marine
03-03-2005, 02:38 PM
practice +draw

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050303/sge.pnm32.030305140652.photo00.quicklook.default-384x256.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050303/sge.pnn89.030305141149.photo00.quicklook.default-384x289.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050303/sge.pnr51.030305142554.photo00.quicklook.default-364x384.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050303/sge.pnr28.030305142446.photo00.quicklook.default-384x298.jpg

Marine
03-03-2005, 04:39 PM
Interviews after the draw:

Arnaud
Arnaud, vous allez vivre votre deuxième expérience en double en Coupe Davis aux côtés de Michaël Llodra, après Alicante en septembre dernier. Cette fois, c’est prévu. Cela va-t-il changer quelque chose dans votre approche du match ?

- Sans doute. Cela fait un petit moment que je m’y prépare, alors qu’à Alicante, cela s’était fait un peu au dernier moment. Je m’étais préparé pour jouer aussi bien en simple qu’en double, mais il est clair que là, de le savoir un peu plus à l’avance, on se prépare différemment, mieux. On a fait pas mal de matches ensemble cette semaine, et sur terre battue on a un peu plus de repères. En plus, depuis Alicante, on a également disputé plusieurs tournois ensemble, gagné pas mal de matches et cela rajoute aussi à notre confiance.

Prenez-vous du plaisir à jouer tous les deux ?

- "Mika" est un mec que j’adore, pas simplement pour jouer mais aussi dans la vie de tous les jours. Et quand on est sur le terrain aussi, on prend donc beaucoup de plaisir à jouer ensemble. On s’amuse, on se régale et nos résultats étaient pas mal ces derniers temps.

Quelle est selon vous la force du duo Llodra-Clément ?

- Je pense qu’on est complémentaires. Quand je joue en double, ça me fait du bien d’avoir à mes côtés un type qui joue comme lui, avec un gros service, une très bonne volée. Jouer à côté de "Mika", il y en a beaucoup qui aiment. C’est dur de ne pas aimer. Il est également très solide en retour, un peu dans tous les domaines. C’est plus un joueur comme ça qu’il me faut, plutôt qu’un joueur dans mon registre.

Vous vous sentez bien à côté de lui ?

- Oui, car il a un jeu très sûr. On sait qu’en double, il est très solide dans ce jeu de service-volée, car c’est aussi comme ça qu’il aime jouer en simple. Il dégage une sérénité là-dedans et c’est clair que quand on est à côté de lui, cela rassure et aide à jouer son meilleur tennis.

On a l’impression que ça fait longtemps que l’équipe de France n’avait pas abordé une rencontre dans une position aussi défavorable. Est-ce aussi votre avis ?

J- e ne suis pas d’accord avec ça. En tout cas, à chaque rencontre, on se prépare de la meilleure manière possible, pour être le plus performant possible le jour où ça commence. Qu’on joue telle ou telle équipe, sur gazon, sur dur ou sur terre battue, ça ne change pas grand-chose. On essaie de se préparer du mieux possible pour être prêts. Après, les joueurs qu’on a en face, c’est un autre problème. On verra pendant les matches, au moment de trouver des solutions si cela se passe un peu moins bien. Mais en tout cas, la France est déjà passée par des rencontres plus difficiles à aborder sur le papier, comme par exemple en Australie pour la finale en 2001. Les Australiens étaient archi favoris alors que là, je ne considère pas les Suédois comme étant archi favoris contre nous.

En 2001, cependant, vos résultats individuels étaient plutôt bons ce qui n’est pas le cas ces derniers temps…

- Oui, mais en Australie, si on se rappelle bien du contexte, Sébastien (Grosjean) était le seul à jouer très, très bien à ce moment-là. Nicolas (Escudé) n’avait pas gagné beaucoup de matches avant et il avait été exceptionnel pour la finale. C’était pareil un peu pour tous les joueurs, sauf Sébastien. Aujourd’hui, on est une équipe assez expérimentée. On a vécu pas mal de rencontres tous ensemble, certaines où on était en pleine forme, où on avait bien joué avant ; d’autres un peu moins. Ce qui compte, c’est la façon dont on aborde les rencontres. Aujourd’hui, je pense qu’on est prêts, qu’on s’est bien préparés. La Coupe Davis, c’est tellement particulier… Récolter des victoires avant, c’est clair que c’est toujours important pour son jeu, pour la confiance, mais encore une fois, dans une ambiance comme ça, dans des conditions comme ça, c’est tellement particulier que ça compte moins qu’ailleurs.

Pouvez-vous nous dire un petit mot sur Bjorkman, le numéro un de la discipline ?

- C’est un client en double. Il joue très bien depuis des années. Il a gagné des tournois du Grand Chelem. C’est un joueur très complet mais pour moi, Bjorkman n’est pas meilleur en double que "Mika". A mon avis, ce double sera, bien sûr, très difficile à gagner mais il reste très ouvert.

Mickael
Michaël, vous allez connaître une nouvelle sélection en double aux côtés d'Arnaud Clément. A Alicante, en demi-finale contre l'Espagne l'an dernier, ça ne s'était pas très bien passé…

- Déjà, en Espagne, c'était une première. On était sélectionné avec Fabrice (Santoro) pour jouer le double à Alicante. Mais on avait su finalement un quart d'heure avant le match que j'allais jouer avec Arnaud (Fabrice Santoro s'était blessé au poignet gauche lors du deuxième simple contre Juan Carlos Ferrero, NDLR). Donc là, avec Arnaud, c'est la première fois qu'on est aligné dès le début. Et on a pu se préparer depuis le début de la semaine, chose qu'on n'avait pas réussi à faire à Alicante. Par rapport à ça, on a trouvé des repères. On a joué des tournois ensemble depuis. On en a gagné (victoire à Saint-Pétersbourg en octobre 2004). Le fait d'arriver sur le terrain, d'avoir de la confiance, d'être prêt, c'est complètement différent. Depuis le début du stage, on a fait des exercices de double. On a essayé d'être le plus performant possible, et une nouvelle fois on essaiera de jouer à notre meilleur niveau samedi.

Que vous inspire la paire suédoise Aspelin-Bjorkman ?

- Ça sera un match très, très dur. Bjorkman a toujours été très performant en Coupe Davis, et cela peu importe le partenaire avec lequel il a pu jouer. Toute l'année, il joue avec des partenaires différents et il s'en sort plutôt pas mal. Aspelin est aussi un très bon joueur de double, contrairement à ce qu'on pourrait penser. Il a réalisé un très bon début de saison. Ça sera donc très dur, même si, sur le papier, on a peut-être un petit ascendant sur terre battue. Mais en Coupe Davis, rien n'est jamais joué. Du premier au dernier point, tout peut se passer. C'est vraiment un régal de pouvoir disputer un match comme ça. C'est toujours fabuleux de revenir en Coupe Davis.

Quelle est la force de votre duo avec Arnaud Clément ?

- Avec Arnaud, on s'entend très, très bien sur le terrain et en dehors. C'est vrai qu'en dehors du court, on est vraiment très, très proches. Sur le terrain, pouvoir se transcender l'un pour l'autre et sortir notre meilleur niveau, c'est un régal. Quand on arrive à bien jouer avec un copain et s'éclater, je peux vous dire que c'est fabuleux. J'ai eu la chance de jouer en Coupe Davis avec des supers gars. Que ce soit avec Fabrice (Santoro), Nicolas (Escudé), ou Arnaud, on est très complémentaires. C'est une chose en plus. Je vois des nations où c'est toujours délicat. Certains râlent ou s'associent juste pour la Coupe Davis. Nous, on a cette force qui est propre à l'équipe de France : on est solidaires et on a envie de se déchirer l'un pour l'autre.

On connaît votre humour à tous les deux. Ça blague entre vous ?

- (Sourire) Non, non, pas du tout. On est très sérieux, très coincés. Non, non, on est plutôt relâchés dans l'ensemble. Il faut quand même rester concentré sur l'objectif, qui est la victoire en double, et après, la victoire finale. Mais ne vous inquiétez pas. Parfois sur le terrain, il y a deux, trois blagues qui sortent. Mais on se remet tout de suite dedans. :lol:

Paulo

Paul-Henri, vous allez donc débuter la rencontre, face à Joachim Johansson…

- Je le connais depuis les catégories de jeunes, mais je ne l’ai jamais joué sur le circuit professionnel. Evidemment, cela va être un match très difficile. Il a très bien joué en début d’année. C’est sûr qu’il est en confiance et ce ne sera pas évident.

Surtout avec son service dévastateur…

- C’est vrai qu’il a un gros service ! Bien sûr, c’est mieux de le jouer sur terre battue mais même sur terre battue, son service est efficace. Mais bon, je vais essayer de faire le maximum pour retourner du mieux possible.

Pensez-vous justement que le retour soit la clé de ce match ?

- Non. S’il me sort un ace, je ne pourrai rien faire de toute façon. Bien sûr, je vais essayer de mettre le plus de retours possibles dans le court, mais la clé sera aussi son service justement. S’il sert un peu moins bien, ce sera bon pour moi.

Vous avez beaucoup observé Joachim Johansson cette semaine. Pensez-vous qu’il est à 100% de ses moyens ?

- On ne l’a pas tant regardé que ça. Mais je pense qu’il est à 100%, car il servait quand même assez fort. Je suis d’ailleurs un peu étonné qu’il ait mal à l’épaule ! De toute façon, s’il n’était pas à 100%, il ne jouerait pas. On ne peut pas se permettre de jouer la Coupe Davis sans être à 100%.

Cela ne vous dérange pas d’ouvrir les débats ?

- Non, pas plus que ça. Il y a du pour et du contre, mais en Espagne à Alicante, j’avais déjà commencé et cela ne m’avait pas gêné.

Pour revenir à Joachim Johansson, il a passé 51 aces à Andre Agassi à l’Open d’Australie cette année. Un bilan très impressionnant. Qu’est-ce qu’on se dit quand on rencontre un tel joueur ?

- Je ne me suis pas encore posé la question ! S’il me passe 51 aces, je ne pourrai rien faire ! Non, il faudra que je trouve une faille autre part. Cela dit, il y aura forcément un moment où il servira moins bien. C’est à ce moment là qu’il faudra me glisser et lui passer devant.

On rappelle qu’il avait perdu ce fameux match face à Agassi…

- Justement. Perdre un match en passant 51 aces, c’est dur à imaginer mais il a prouvé que c’était possible.

Autre point positif pour vous : la terre battue n’est pas vraiment sa surface de prédilection…

- Non, mais je pense quand même qu’il peut bien jouer sur terre, car il a une balle assez lourde et il frappe très fort, mais il est évident que ce n’est pas sa meilleure surface.

Vous avez dit que Joachim Johansson était à 100%. Et vous, où en êtes-vous ?

- A 100% aussi. Et dans l’équipe, on l’est tous. C’est quand même une rencontre de Coupe Davis et on ne peut pas se permettre de ne pas être au top physiquement.

Comment se passent les dernières heures avant un grand rendez-vous comme celui-là ?

- Je me suis entraîné ce matin. Cet après-midi, je vais me reposer et c’est tout ! Rien de spécial !

Le public strasbourgeois a-t-il un rôle très important à jouer selon vous ?

- Oui, c’est toujours très important et en plus, cette fois, c’est chez moi à Strasbourg. C’est vrai que cela peut m’apporter un plus et beaucoup nous aider.

Vos proches seront là également. Est-ce une pression ou une aide précieuse ?

- Il y a toujours un peu de pression mais je pense avoir déjà joué des matches où il y en avait beaucoup plus. Et de toute façon, la pression, on aime ça. C’est ce qui nous fait bien jouer.

On vous avait laissé à Alicante avec des sentiments mitigés : votre superbe victoire sur Carlos Moya mais également la défaite de l’équipe de France. Où en êtes-vous aujourd’hui ?

- C’est vrai que j’étais à la fois content et déçu. J’avais puisé beaucoup d’énergie là-bas, j’avais donné tout ce qui me restait et j’ai eu beaucoup de mal à finir la saison ensuite. Depuis, j’ai fait un début d’année mitigé. J’avais bien commencé à Chennai, avec un bon niveau de jeu. Ensuite, cela a été un peu plus dur, mais ça va revenir. Le niveau est là, il manque juste un peu de constance.

Le match contre Moya est-il votre référence désormais en Coupe Davis, ce sur quoi vous pouvez vous appuyer ?

- Oui, c’est ma seule victoire pour l’instant ! Donc bien sûr, c’est un match référence pour moi en Coupe Davis, c’est évident.

Joachim Johansson est 11e mondial, vous êtes 99e. C’est un écart énorme. Pensez-vous pouvoir inverser la tendance sur terre battue ?

- Je ne sais pas. Ce que je sais, c’est qu’en septembre, j’étais 130e, que Moya était 5e et que j’ai réussi à le battre… Je n’ai pas fait une saison complète l’an passé, c’est donc difficile à dire. J’ai réintégré les 100 premiers, je suis déjà content. Le classement, aujourd’hui, ne veut plus rien dire. Sur un match, tout le monde peut battre n’importe qui.

Marine
03-03-2005, 04:42 PM
For Liz:
http://www.articles.fft.fr/GetObject.asp?Type=5&ID=321

Marine
03-03-2005, 09:48 PM
Team France

http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_3720_gallery.JPG

French and Swedes Set for Tough Battle
The draw for the France v Sweden tie has been made in Strasbourg and it looks a very tough tie to call

Four degrees below zero, ten centimetres of snow on the ground, but certainly not enough to prevent the 2005 Davis Cup by BNP Paribas getting underway here in Strasbourg. This Alsatian city, home of the European Parliament, will be the hosting a unique European summit between France and Sweden, as the two nations will be opposed in the first round of this historic event.

Ten years ago one would have said : “ France vs Sweden in the 1st round? WOW!!!” However the two nations are going through some tough times. What would have been the highlight of the first round back then, will instead be a duel between two teams trying to avoid a Play-off match and even maybe a relegation from the World Group. So despite each side being no longer quite what it was on the global stage, the battle promises to be harsh and the outcome cruel for the losers.

On Tuesday February 22nd Sweden’s Captain Mats Wilander, announced his squad, and the first bomb was dropped: top Swedish player Joachim Johansson ( No. 11 on the Feb 28 entry system rankings), would not participate in this Davis Cup tie due to an injured right shoulder.

Thursday February 24th, bomb No 2: Robin Soderling will not participate in this Davis Cup tie due to an injured foot. So last Friday things were not looking very good for the team coming from the north.

And then surprise, surprise! Who showed up in Strasbourg for the beginning of the training sessions: no one else but Joachim Johansson, the number one Swede, record holder for the number of aces served in a match (51 aces in the round of 16 match of the 2005 Australian Open versus Andre Agassi). Alongside the player ranked seventh in world on the Indesit ATP Race, is Thomas Johansson (no relation), with eight titles on the pro tour to his name, one of which being the 2002 Australian Open.

With these two teammates, Wilander knows that his singles players will be more than able to put up a fight, and he certainly has no doubt regarding his doubles team as it will be made of the No.1 doubles player in world, Jonas Bjorkman, and recent winner of the doubles title in Memphis, Simon Aspelin. Relatively unknown to the public, this doubles specialist gives Sweden a real advantage for the doubles match, which is historically decisive.

French men’s tennis is not at its summit, to say the least, however its Davis Cup team has been one of the most efficient teams over the last four years, considering that none of their players has won a title on the tour since 2002. After a victory over, and in, Australia in 2001, and a final loss to Russia in Paris in 2002, the French have proven to the world of tennis that Davis Cup is played by a team and not just by superstars.

The first round of the 2005 Davis Cup by BNP Paribas is marked by the “comeback” of France’s No. 1 player Sebastien Grosjean. The man from Marseille had not played Davis Cup tennis since France got punished by Switzerland, and more precisely by Roger Federer, in the quarterfinals of the 2003 campaign.

Alongside Grosjean is Paul-Henri Matheiu. The man who, for the moment, is remembered for two five-set matches in Davis Cup: his tear-jerking loss to Mikhail Youzhny in the fifth rubber of the 2002 final between France and Russia, and also his win versus Carlos Moya, on clay, in Spain. The French doubles team will be Arnaud Clément and two-time Australian Open champion in doubles Michael Llodra.

Can Sweden out-power France with its young guns and outsmart them with their oldies? Or will the famous French flair prevail and allow Guy Forget's men to move on to a quarterfinal, and away from a Play-off tie. All these questions will be answered throughout the next three days of thrilling Davis Cup tennis.

I like this article :D

Via
03-03-2005, 09:48 PM
merci beaucoup for the news and pics!! (is there a better/larger one of arnaud anywhere?)

coupi you lucky lucky girl!!!!!! it will be fun watching arnaud play davis cup. look forward to your pis...if you can get pics from practice that will be even better.... but i've heard that french davis cup practice is usually behind closed doors :awww:

Via
03-03-2005, 09:51 PM
hehe marine you're still working hard ;)

i've seen that article and the pics on the dc site! i don't know why they squashed the pic sideways to fit the window... don't they have a copy of photoshop to reduce the size if they need to do that?!?!!! now they're perfect..... for esther's avatars ;) ;)

lizabeth..*
03-04-2005, 12:09 AM
For Liz:
http://www.articles.fft.fr/GetObject.asp?Type=5&ID=321

:kiss: Thank you Marine!

And I hope you are busy translating those interviews and articles about Paulo! ;) :lol:

Choupi
03-04-2005, 08:38 AM
merci beaucoup for the news and pics!! (is there a better/larger one of arnaud anywhere?)

coupi you lucky lucky girl!!!!!! it will be fun watching arnaud play davis cup. look forward to your pis...if you can get pics from practice that will be even better.... but i've heard that french davis cup practice is usually behind closed doors :awww:
I doubt I'll have the opportunity to shoot them during training. It's true, Guy is very strict on that. No public allowed. But I'll do all I can during the match.

Marine
03-04-2005, 06:21 PM
Score first day:1/1

Paulo beat Pim Pim 6/3 6/4 6/2
Thomas Johanson beat Seb 6/4 6/4 7/6

I don't want to comment..I'm too depressed for that.
I just can say Paulo rocked, he was fantastic, and Seb...ohhh, he wasn't inspired, and didn't play well enough to win, which disapointed me a lot. :sad:

Mathieu Puts France Ahead
The first rubber of this 2005 Davis Cup by BNP Paribas first round tie between France and Sweden was not much of a contest. Local hero Paul-Henri Mathieu took care of business by beating his opponent, Swedish No. 1 Joachim Johansson, in three quick sets 6-3 6-4 6-2 in 2 hours and 4 minutes.

In the first set, it was very easy to see which of the two players had played the indoor tournaments (Johansson in Milan, Marseille, Rotterdam) and which one spent the month of February on the south American continent working on his clay court skills (Mathieu in Vina del Mar, Buenos Aires, Costa do Sauipe).

Indeed Mathieu’s game was adapted to the clay court surface here in Strasbourg, playing deep into the Johansson backhand court and forcing the Swedish giant to run around his backhand. However Johansson seemed to have forgotten his footwork somewhere between Stockholm and Strasbourg, and was unable to get his game together. Aside from the occasional break point to his name, there was not much to be said about Johansson in the first set, who lost the set 6-3 in just 39 minutes.

The second set was a replica of the first, with one slight difference: Mats Wilander hinted to his player that maybe he should try and switch his game up a little. And indeed Mathieu, or “Polo” as he’s better known around town, had some trouble dealing with the change of speed and rhythm that the Swede put on the ball. Fortunately for the 6200-strong home crowd, Mathieu held firm and despite three set points lost by the Frenchman, who seemed to be slightly affected by the pressure expectation from his supporters, he was able to make the fourth one. Mathieu served a winner to Johansson’s backhand, sealing the second set and in a way the match with it, as he shattered all hopes for the Swede to come back into a match which he never really got into.

Set number three was a formality as all the pressure was on the shoulders of “PimPim” who, with his back to the wall, was faced with mounting a comeback from two sets to love if he was to give his team the first point. However there was little chance of such a fightback, as Mathieu was now in total control, producing textbook clay court tennis with strong topspin forehands that kicked up to Johansson’s backhand.

Against this there was not much the Swede could do but hope for Mathieu to lose his focus and momentum. A lot to ask of a player performing in front of his home crowd, in a competition that remains at the top of his priority list year in year out. The third set was clinched 6-2 in 32 minutes, and with it the first rubber for France.

Pics:

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pvx64.040305141241.photo00.quicklook.default-287x384.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pwa44.040305142529.photo00.quicklook.default-291x384.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pwb60.040305143122.photo00.quicklook.default-384x273.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pwj86.040305150607.photo00.quicklook.default-262x384.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pwl33.040305151134.photo00.quicklook.default-384x273.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pwl33.040305151134.photo00.quicklook.default-384x273.jpg
http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_3802_gallery.JPG http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_3794_gallery.JPG

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pxl95.040305165705.photo00.quicklook.default-329x384.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pxq40.040305171251.photo00.quicklook.default-384x261.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050304/sge.pxr70.040305171736.photo00.quicklook.default-286x384.jpg

Choupi
03-04-2005, 07:28 PM
Marine, I think you're too fatalistic when you say that Séb wasn't inspired and didn't play well enough to win. On the contrary. Based on the fact that he says himself he's not 100% already, I think that he's shown sthg good. And the 3rd set was close. Yes he has served for the set. But remember who he was playing. I'm confident, and if he has to play the decisive match against PimPim, I think it should be even more interesting because PimPim is much less agressive than ToJo. Keep the faith Marine, keep the faith. ;)

Ok. If anybody here has special requests for tomorrow, it's time to tell. Because I'll leave very early, if snow doesn't stop me of course... :mad: I promise to do all my possible...

prazz_m
03-04-2005, 09:00 PM
marine - thanks for all the info!
choupi - have a fantastic time! take lots of photos of arnaud!

Marine
03-04-2005, 09:40 PM
Yeah Choupi, optimism is not my main quality...lol but I was disapointed so maybe I was a little bit...negative :o

If you want to watch again the match point and the interview of Paulo's match it's there ! http://www.alsace.france3.fr/common/playerVideo.php
(sympa la marseillaise à la fin, bravo le public ;) )

Marine
03-04-2005, 09:43 PM
"Je n'avais pas de bonnes sensations, je ne frappais pas bien la balle. J'ai eu de meilleures sensations cette semaine à l'entraînement. Le manque de match s'est fait sentir, rien ne remplace les matches", a avoué le numéro un français.

A sa décharge, Grosjean a subi un arrêt de quatre mois en fin d'année dernière et s'est à nouveau blessé lors de l'Open d'Australie en janvier. Depuis, il n'a joué qu'un match, à Rotterdam, perdu face à un anonyme joueur suisse.

"Là, physiquement, je me sentais très bien, je n'avais aucune douleur. Mais il m'a mis tout de suite sous pression. Il faut que je retrouve la façon de bien négocier les points importants", a ajouté Grosjean, retombé au 25e rang mondial.

"Et Johansson a fait un très très beau match."
Le plus beau de sa carrière sur terre battue, selon le Suédois lui-même

ehh I was right, Choupi, Seb and his sensations...he was't inspired :p

Via
03-04-2005, 09:47 PM
i'm actually pretty pleased that it wasn't 0-2 right now!!!!! it's a pleasant surprise that paulo won easily. it's true that he's been playing the clay tourneys last month... but hey, did he win any? and he's playing a very tall guy with a huge serve and ranked miles ahead of him.

on the other hand, poor seb :sad: how many bad dc losses has he suffered already? this is not good for confidence.....if he wasn't ready then he shouldn't have played... maybe he won't on sunday? :scratch:

and now it's time for the crucial doubles........ allezzzz (lots of arnaud pics will be very welcome :wink:)

Ome
03-05-2005, 02:57 AM
Paulo is a "Life-Saver". MERCI, Paulo!!!!!

If France doesn't have the doubles, there's a big chance that there won't be the fifth rubber so...

ALLEZ!

Choupi
03-05-2005, 06:41 AM
Via, the ranking is only a number. Which usually doesn't have much sense in DC.

As for your requests, I think I've got everything noted. I'll do my best, don't worry! :wavey:

Marine
03-05-2005, 11:07 AM
If you want to see the main points, here some videos of Paulo's match:

- end of first set
http://www.alsace.france3.fr/common/playerVideo.php

- end of second set

- match points, itw...

- another video

Marine
03-05-2005, 05:27 PM
THEY WON !!!

:bounce: :woohoo:

DU TRES GRAND CLEMENT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Arnaud rocked !! He played very very well, I'm soooo happy to see him as the big boss of the match !!! :hearts:

well, they won 7/6 6/4 6/7 6/4

Marine
03-05-2005, 05:54 PM
Well, I have to start my work :lol:
First pics of the match...

http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-5/images/01.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-5/images/03.jpg
http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-5/images/04.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-5/images/08.jpg

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qcz67.050305155819.photo00.quicklook.default-384x243.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qcw51.050305153647.photo00.quicklook.default-384x267.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qcz25.050305155436.photo00.quicklook.default-263x384.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qcw64.050305153728.photo00.quicklook.default-313x384.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qcu69.050305152352.photo00.quicklook.default-384x256.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qct51.050305151337.photo00.quicklook.default-305x384.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/reuters_ids/20050305/17/3009979435.jpg

Little comment I find very pretty on FFT:

La Clé du double !
Epatant de bout en bout, "La Clé" a été particulièrement brillant dans ce match crucial. :worship:

I think Arnaud will play tomorrow if he's not tired too much, Guy was glad of his prestation, and the commentators were saying the same...
And I think Seb is much more dynamic on his seat to cheer and shout as he did ! :o lol (he was lol to see arnaud's aces and smatches ! )

Marine
03-05-2005, 06:38 PM
Lots compliments for Arnaud's match, what such a pleasure to read that, it was a while the journalists had not been so enthousiast :)

La Clé du double !

Arnaud Clément et Michaël Llodra ont donné l'avantage à la France face à la Suède, grâce à un superbe succès en double aux dépens de Jonas Bjorkman et Simon Aspelin (7/6 (5), 6/4, 6/7 (4), 6/4 en 3h28). Epatant de bout en bout, "La Clé" a été particulièrement brillant dans ce match crucial.

Le Hall Rhenus Sports est plein à craquer quand débute le double, juste après la présentation des équipes. Ce match, on le sait, ne sera pas décisif, mais sûrement crucial. Côté français, Arnaud Clément et Michaël Llodra sont un peu en quête de rachat. Cette paire avait été dominée par Nadal et Robredo, en cinq manches, à Alicante, pour leurs débuts en Coupe Davis. Depuis, les deux Français ont disputé deux tournois, côte à côte, avec un bilan plus qu’encourageant : une victoire à Saint-Petersbourg en 2004 et une finale à Sydney en janvier 2005.

Côté suédois, si Jonas Bjorkman et Simon Aspelin présentent, chacun de leur côté, un palmarès respectable (et même impressionnant pour l'aîné) en double, ils n’ont disputé au cours de leur carrière qu’un seul et unique match ensemble. C’était en 2001, lors d’un quart de finale de la Coupe Davis, face à la Russie. Ils s’étaient alors imposés en cinq sets face au tandem Kafelnikov-Olhovskiy, réputé très solide.

Le pied sur le filet

A 14h38, Michaël Llodra lance ce double par un bon jeu de service. A 1-1, Arnaud Clément, lui, doit écarter une balle de break. Son manque de puissance est un handicap face à la qualité des retours suédois. A 3-3, il est le premier à céder sa mise en jeu. Le plus inexpérimenté des quatre, Aspelin, tient bien son rôle, notamment à la relance. Au contraire, Llodra pêche dans ce domaine.

Mais la France recolle immédiatement à 4-4, en profitant des formidables retours de Clément, impérial dans ce domaine. Ce premier set se joue logiquement au tie-break, même si les Bleus laissent filer une balle de première manche à 5-4, sur laquelle Aspelin sert une grosse deuxième balle sur la ligne. Dans ce jeu décisif, Aspelin commet une double faute sur le troisième point. Ce "mini-break", les Français vont le conserveur jusqu'au bout. A 6-5 en leur faveur, Aspelin, encore lui, touche le filet avec son pied alors que les Suédois avaient l'avantage dans l'échange. La France respire. En une heure tout juste, elle s'adjuge le premier set (7/6, 7 points à 5).

Clément royal

Le deuxième set débute par quatre jeux de services rondement menés. La qualité des retours est assez pauvre côté suédois. Bjorkman ne justifie pas vraiment son rang de n°1 mondial de la spécialité. Et Aspelin est fébrile. A 2-2, il est mis en difficulté par Clément, toujours lui, précis et efficace en passings. Break pour les "Bleus". Arnaud est royal.

Sauf sur son service, en tout cas pour l'instant. D'évidence, il cherche le rythme. A 4-3, Bjorkman frappe enfin quelques bons retours, un domaine où il a l'habitude d'exceller. Sur une double faute de "La Clé", les Suédois égalisent à 4-4.

Les failles d'Aspelin

Mais contrairement à un double de ce niveau sur surface rapide, chaque serveur doit se méfier. Surtout les Scandinaves et en particulier Aspelin, dont ondécèle des failles à la volée. Encore une fois les retours de Clément font la différence. Un nouveau break tombe : 5-4, puis 6/4 pour les Bleus. Ce deuxième set est conclu par Llodra d'un smash tonitruant. Le gaucher Parisien bondit par dessus le filet !

Le public est en joie. Jusqu'ici, le double français s'est parfaitement complété avec le service percutant de Llodra et la constance de Clément en retours et en passings. Mais les Suédois sont quand même des as de la discipline. Ils vont le prouver dans le troisième set, surtout Bjorkman. Pour la première fois du match, "Mika", trahi par sa première balle, perd son service. 4-2 Suède. Mais le n°1 mondial perd dans la foulée sa mise en jeu. Le coupable est surtout son partenaire, fébrilé au filet.

Les hésitations de "Mika"

A 4-4, Clément accélère encore. 0-40 sur le service d'Aspelin. La délivrance semble proche. Mais les premières balles passent. Le Suédois s'en sort et finalement, c'est un nouveau tie-break.

Ce jeu décisif est marqué par de nombreux "mini-breaks". La Suède se détache 3-0, la France recolle à 3-3... et la Suède s'envole 6-3. Llodra est bien hésitant. Il est même parfois figé. Un passing de coup droit gagnant de Bjorkman apporte à la Suède ce troisième set après 2h43 de jeu (7/6, 7 points à 4). Le suspense est relancé.

Le quatrième set débute par un incident. Dans le quatrième jeu, Llodra frappe un joli passing de coup droit, d'abord annoncé bon. 40-40 sur le service d'Aspelin. Mais à la demande des Suédois, le juge de chaise, Andreas Egli, va vérifier la marque. Il montre une trace très éloignée du bon impact et donne la balle faute ! Grosse colère du public, des joueurs et du capitaine français. Rien n'y change. Jeu Suède.

Les aces de Clément

Mais les Bleus ne sortent pas du match. Clément se met à servir le plomb, il enfile les aces ! :lol: Et à 4-3, Bjorkman, malgré son vécu et son palmarès, craque complètement. Deux "toiles" à la volée offrent le break aux Français, sur un plateau. 5-3. C'est à Llodra de conclure sur son service.

Patatras ! "Mika", lui aussi, devient nerveux. Il a pourtant gagné très facilement tous ses jeux de service, sauf un. Mais il se précipite et sur une double faute, la Suède débreake. 5-4. Décidément, cette partie est riche en rebondissements.

Clément pour dimanche ?

C'est au tour d'Aspelin de servir. Il n'a pas le choix. C'est pourtant le moment choisi par llodra pour réussir son meilleur jeu du match en passings. A 30-30, Clément offre une balle de match à son équipe d'un retour de revers gagnant. "Mika" va l'exploiter : lucide, il surprend Aspelin d'un petit passing de coup droit croisé.

Après 3h28 de jeu, le gaucher peut se précipiter vers le clan français avant d'étreindre son partenaire, formidable tout au long de l'après-midi. Chapeau Clément ! Après une telle prestation, il devient un candidat sérieux pour supplanter Sébastien Grosjean en simple, dimanche. Mais c'est une autre histoire...

Marine
03-05-2005, 06:58 PM
Match point, joy and itws of the players : :p

Tie break of first set:

End of second set:

Marine
03-05-2005, 07:29 PM
Other pics...

http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/ap_photo/20050305/all/l1356081.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qdr42.050305175411.photo00.quicklook.default-384x254.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qdr29.050305175330.photo00.quicklook.default-384x286.jpg http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qdr00.050305175041.photo00.quicklook.default-384x266.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050305/sge.qdq82.050305174921.photo00.quicklook.default-384x289.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/01.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/03.jpg (big error of the umpire !)
http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/04.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/06.jpg
http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/07.jpg http://www.fft.fr/cd2005/france-suede/album-6/images/08.jpg

Marine
03-05-2005, 07:45 PM
STRASBOURG, France (AP) -- Arnaud Clement and Michael Llodra beat Simon Aspelin and Jonas Bjorkman 7-6 (5), 6-4, 6-7 (4), 6-4 on Saturday to give France a 2-1 lead over Sweden in the Davis Cup.

Clement served superbly, and France had 22 aces to only nine for Sweden. France, captained by Guy Forget, needs to win one of the two reverse singles matches on Sunday to eliminate Sweden.

" We played really well together,'' Clement said. " It was fantastic and we really wanted to get over the defeat in Alicante.''

Last year, France lost to Spain in the Davis Cup semifinals when Clement was beaten 6-4, 6-1, 6-2 by Rafael Nadal.

On Strasbourg's clean clay court, France needed an hour to win the first set in a tiebreak but had an easier time in the second. In the third, Sweden went ahead 4-2 before Clement broke serve and then held his own to even the set.

In the ninth game, Clement and Llodra both produced stunning lobs over Bjorkman, and France had three break points. But the Swedes held on and then controlled the tiebreaker.

Clement, a former Australian Open finalist, helped turn the match around, serving three aces in the seventh game for a 4-3 lead. The Swedish team had its serve broken when Bjorkman hit into the net.

Llodra, looking nervous on serve, fell behind 0-40 before double-faulting to let Sweden survive -- temporarily.

In the next game, Clement's superb shot down the line set up match point on Aspelin's serve. Llodra ended the match with a fine crosscourt winner.

" Arnaud was outstanding for us,'' Forget said. ``He was our engine. I'm pleased for him because he has slipped down the rankings recently and is fighting back.''

richard gasquet
03-05-2005, 08:14 PM
Congrats to the french team!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bigclap: :bigclap: :bigclap: :bigclap: :bigclap: :bigclap:

very nice match from paulo!!he was amazing!!!!!!!!!! :worship:

sebastien, hope he will do better :angel:

double team: amazing arnaud!! :worship: micka nice also!!!!!!!!!great team!!!!!!!!!!!!!

also great atmosphere and audience!!!!!!!!!!!!! :worship:

Choupi
03-05-2005, 09:16 PM
Ok girls, I'm back! And oh boy what a match! :eek: Don't worry, detailed reports will come, with pics of course, but be patient. The day's been long and tiring... ;)

The atmosphere was incredible. I have no voice anymore, my hands are painfull because I haven't stopped clapping those cheer sticks...allthrough the match...Anyway, wowowowow...what a pair I tell you! :worship:

The umpire's decision in the 4th game, 4th set, was totally non sense. I was sitting right in the axe of that line. The ball has whitened the line. And not wanting to admit he had shown the wrong mark has been totally unacceptable for us. I can tell you that we have yelled our anger to that jerk for quite a long time. :o

OK. Time to write now some more detailed report, but first, some rest. I'm tired. :wavey:

Marine
03-05-2005, 09:31 PM
Merci Choupi, Wait for ur comments and pics ! lol
And yessssss big error of the empire !! The showed again the "ralenti" at tv and it's clear it wasn't the good mark he showed, we were disguted !! The commentators said it to guillaume raoux, who explained it to Guy and the empire "you're wrong, tv showed the good mark ! lol" ...I thought Arnaud was getting crazy after that, but no fortunatly. lol

And yes, great atmosphere, you were very lucky to live that on spot ! :)

Marine
03-05-2005, 09:45 PM
France Eases Through in the Doubles
Arnaud Clement and Michael Llodra won a four-set battle in Saturday's doubles rubber, giving France a 2-1 lead by defeating Simon Aspelin and Jonas Bjorkman 76(5) 64 67(4) 64 in three hours 28 minutes.

After a respectful minute of silence in honour of the Tsunami victims, Michael Llodra got the third rubber of the 2005 Davis Cup by BNP Paribas first round tie under way.

The first six games went with serve with only Clement having to face a break point. The seventh game was when the experienced Jonas Bjorkman and his sidekick decided to make a move and Clement’s serve was duly broken. The French pride was stung. The Frenchmen immediately broke back and moved 5-4 ahead. Aspelin fought off a set point in the next game and then both teams held to take it into a tiebreak. Aspelin’s double fault at 1-1 was sufficient for France to go on to seize the first set 7-6(5) after 61 minutes of play.

The local boys took full advantage of the first break opportunity in the second set as Aspelin, stuck in no mans land, was hammered by a sliced backhand signed Llodra, who then served two aces to give his team a 4-2 advantage. It was soon back to 4-4 as the experienced Swedes broke Clement’s serve.

Battle was declared, and with the help of the crowd, and Clément’s talent, the Guy Forget’s men once again broke the Swedes and led 5-4. Thanks to a high-quality first serve, Lodra served out to take the second set for France 6-4..

In simple terms, if the Swedes wanted to stay in the match, they could not allow the third set to go by. On the other hand, Guy’s boys did not want to play a fourth set. Therefore the tension was quite high, and very few risks were taken on either side.

At 3-2 for the first time in the match Llodra needed to fight off break points. The first was saved by a Clément volley, but the second was converted by the visitors to take a 4-2 lead.
However, the cocktail of defence and determination allowed the French to break back
instantly and then boosted by an uncontainable crowd, Clément served two consecutive aces and brought his country back to 4-4. The next four service games were held and a second tie-breaker loomed.

The Swedes took an early 3-0 lead, the French came back to 3-3, but the Swedes proved to be stronger mentally as they only lost one more point and took the tie-breaker 7-4.

The tension dropped a little at the beginning of the fourth set, but was quickly revived after a call by the referee made Forget, along with the entire arena, furious. There was lots of talk, but the decision remained. It triggered the French revival in terms of attitude. France was presented with a break point as Bjorkman served at 3-4, which it converted thanks to an unforced error from Bjorkman. Serving at 5-3 Llodra had his team’s destiny in his own hands but this was too much for him to handle. Tthe Frenchman served his second double fault of the match allowing Sweden to break back. Aspelin, the least experienced Davis Cup player of the four, however was not able to hold serve and France had won the match.

“I played well but as did Mika, and doubles is always played by a team”, said Clément.

“Both of us played great today, especially Arnaud. It’s good to win a tight game, a real confidence boost”, said a satisfied Llodra.

“We felt we could come back into the match at any time not just at the end of the third set”, said a disappointed Bjorkman.

With a 2-1 lead, the showdown between Grosjean and Joachim Johansson, the teams’ number ones, tomorrow could be decisive for France, whereas Sweden simply must win both rubbers.

Marine
03-05-2005, 09:47 PM
Michelle...Dip was there today for the double :)

Via
03-06-2005, 02:12 AM
:hearts: arnaud!!!!!!! he always plays best for dc!!! :yeah:

it would be great if he could play singles, but let's hope france sends the best man for the job.

ps. we don't have the highlights today!!!! :mad: foxsports showed master cup instead, i was told :fury:

Via
03-06-2005, 05:50 AM
the video links don't download either....... i've installed real player!!! :sad: no luck

Marine
03-06-2005, 09:28 AM
Great article of l'equipe :D

L’élan retrouvé

Vainqueurs du double grâce à un Arnaud Clément déchaîné, les Français sont parfaitement relancés.

Irréprochable, Arnaud Clément a entraîné Michaël Llodra vers la victoire en double contre le tandem Aspelin - Björkman (7-6, 6-4, 6-7, 6-4) après 3 h 28 de jeu. L’Aixois a été si convaincant qu’il offre à son capitaine une possibilité de plus pour le premier simple aujourd’hui.

STRASBOURG–

UNE BONNE NOUVELLE n’arrive jamais seule. Hier, à Strasbourg, l’équipe de France n’a pas seulement pris la tête après ce tournant qu’est un double de Coupe Davis suivant une première journée équilibrée, elle s’est aussi trouvée une équipe de double et a retrouvé son pilier.

Ectoplasmique à Alicante, l’an dernier contre l’Espagne, Arnaud Clément a, en effet, offert à ses équipiers, Michaël Llodra en tête, le meilleur de lui-même et même un peu plus. Absolument époustouflant tout au long de la rencontre, il a livré hier un match d’un niveau rare, peut-être le meilleur de sa carrière, simple compris. L’équipier modèle, remplaçant de luxe, en avait gros sur le cœur de son raté d’Alicante l’an dernier. Il s’est réconcilié avec lui-même et a donné à ses partenaires de solides raisons d’espérer sortir vainqueurs de leur face-à-face avec les Suédois de Mats Wilander.

Une seule fois ces dix dernières années, la France a perdu une rencontre après avoir viré en tête le samedi soir grâce au double : lors de la finale 2002 contre la Russie. La présence de Paul-Henri Mathieu comme finisseur cette fois encore ne doit pas faire redouter un hoquet du destin. La manière dont le jeune Strasbourgeois a gagné ses deux derniers simples de Coupe Davis contre Carlos Moya l’an passé, contre Joachim Johansson vendredi, rassure sur son attitude aujourd’hui, en cas de besoin, contre Thomas Johansson. La performance de Clément donnait hier soir matière à réflexion à Guy Forget au moment d’envisager le premier simple du dimanche censé opposer les deux numéros 1, Joachim Johansson et Sébastien Grosjean. On voit mal Wilander préférer le « vieux » Jonas Björkman, trente-deux ans, à son jeune leader, même si ce dernier n’a pas laissé une grosse impression vendredi. Dans le camp français, en revanche, l’hésitation est permise. Si Llodra, un peu éteint hier, paraît hors jeu, Arnaud Clément a donné de tels signes de renouveau que le lancer ne paraîtrait pas absurde, surtout après la performance très moyenne de Grosjean vendredi. Mais tous deux ont, de toute façon, les moyens de perturber le grand « Pim-Pim » si l’on se réfère à son désarroi face à Paul-Henri Mathieu. La terre n’est pas son monde.

Lancer Arnaud Clément aujourd’hui permettrait à l’Aixois d’exorciser définitivement le souvenir d’Alicante. Là-bas, lui, l’homme de base, avait eu la sensation de trahir le groupe. Médiocre en double, il avait été inexistant dans le premier simple du dimanche contre Rafael Nadal. Le Clément qui a survolé le double hier ne risque pas de passer à côté de son match, cette fois.

Pour vaincre, les Français ont dû jouer autrement mieux qu’en Espagne pour leur première sortie commune en Coupe Davis. Car, même s’ils n’avaient joué qu’une fois ensemble auparavant, Jonas Björkman et Simon Aspelin ne parurent jamais se mettre martel en tête pour se trouver sur le court. Aspelin, spécialiste du double au classement duquel il figure à la 21e place mondiale, possède un service très efficace, qui lui vaudrait, s’il était français le surnom d’«Aspeligne ». Mais son jeu ne se résume pas au service. Il fait tout relativement bien, manquant tout juste d’un rien de vivacité et de constance pour évoluer au niveau le plus élevé.

S’il finit par perdre son engagement trois fois, comme son partenaire, la déception suédoise provint plutôt de Jonas Björkman qui ne pesa jamais sur la partie comme un numéro 1 mondial de la spécialité. Pour lui non plus, la terre n’est guère hospitalière. À l’inverse, après un service perdu dès le cinquième jeu du match, Arnaud Clément prit la conduite de son équipe et du match pour ne jamais la lâcher. Éblouissant au retour (il en frappa six intouchables et beaucoup de décisifs), il se montra irrésistible au service dans les deux derniers sets au point de réussir treize aces, quatre de plus que son partenaire pourtant plus réputé en la matière. Tonique, appliqué, lucide comme le prouva son emploi judicieux du lob, il entraîna toujours l’équipe dans le sens de la marche, déteignant par son enthousiasme sur partenaire et spectateurs qui passèrent les trois heures et vingt-huit minutes de match à revisiter le répertoire des percussions de Strasbourg adaptées pour tubes de plastique.

Il fallait bien ça, car les Suédois ne baissèrent jamais les bras tandis que Llodra, impressionnant au service pendant les deux premiers sets (il ne perdit que trois points sur son engagement) manquait de vivacité dans le reste du jeu. Après un premier set gagné au tie-break sur une double faute d’Aspelin, seul point perdu par les serveurs, les Français dominèrent nettement le deuxième set. Après que Llodra eut perdu son service pour la première fois au troisième set, permettant aux Suédois de mener 4-2, ils ratèrent le KO quand, revenus à 4-4, 0-40, ils ne concrétisèrent pas les trois balles de break qui s’offraient à eux sur le service d’Aspelin. Le tie-break tourna très mal quand Llodra perdit trois de ses quatre points de service.

« Toute la salle est avec nous, leur hurla Forget au retour sur le banc. On reste positifs ! » Ils le restèrent, surtout Clément, et furent récompensés quand Björkman posa deux volées dans le filet pour leur permettre de mener 5-3. Voyant Llodra s’avancer alors au service, Forget tenta de capter son regard, sans y parvenir, pour lui signifier de se relâcher. Les profondes inspirations du capitaine n’oxygénèrent que son propre cerveau. Celui de Llodra était trop agité par les émotions internes : très tendu, il commit un jeu catastrophe, conclu par une double faute. Le mal de crâne qui menaçait fut heureusement évité grâce au flop d’Aspelin. Succédant à Llodra, le Suédois ne passa pas la moindre première balle. À 30-15, Llodra sonna le réveil par un retour de revers gagnant ; Clément l’imita aussitôt. La mise à mort revint à Llodra, sur une séquence retour, passing lifté impeccable. Il se jeta aussitôt dans les bras de son partenaire. Clément avait bien mérité l’accolade.

Une double joie

L’EXPLOSION DE JOIE qui suivit la balle de match conclue par Mickaël Llodra était encore palpable quelques minutes plus tard, devant les micros. « Ce soir, je suis fier parce qu’on n’a rien lâché, expliqua Mika. Durant le stage, Guy avait vachement insisté sur l’attitude. Sur le court, avec Arnaud, on était déchaînés, mais en essayant de conserver une ligne de conduite claire. En fait, il fallait “envoyer la sauce”, tout en restant calme. Le match s’est joué sur quelques points, et je crois qu’on voulait la victoire plus que les Suédois. “La Clé” a été fantastique. Vous savez, Arnaud Clément n’est pas mort, il va bientôt repointer son nez sur le circuit ! »

Tout en soulignant la grande complémentarité de son team, Guy Forget s’avouait bluffé par la performance de Clément : « Je ne le pensais pas capable de se montrer aussi bon, aussi longtemps. Arnaud a été hyper régulier, notamment au service, exactement comme un basketteur qui “enquille” sans sourciller les lancers francs. Ce qui m’a toujours plu chez lui, c’est sa capacité à donner le maximum. C’est un formidable guerrier-équipier, qui transpire sur tout le groupe. Son esprit Coupe Davis et sa rigueur à l’entraînement font que, même avec une confiance minimum, il est capable de se transcender sur le court. C’est marrant, lui et “Paulo” (Mathieu) étaient les deux mecs qui doutaient le plus de leur sélection. Résultat : ils ont sorti deux très gros matches. C’est bien la preuve que, dans cette épreuve, le classement n’est pas très significatif. Ce soir, je suis très fier d’eux. » – V. C.

Choupi
03-06-2005, 10:36 AM
OK girls, here's my report of that incredible day of mine...Pics will come later...I need to reduce them first, as they're too big to be posted as attached files.

I won't forget that day of March 05 that soon...because it has been such a great day for me, and on many different levels. From the moment I opened the shutters in the morning, I knew it would gonna be a good day. And the succession of happy circumstances hasn't contradicted my intimate feeling.

First, we had been announced a big snow alert for the previous night. All Europe had been under that snow storm alert for the whole week. And I must admit I was kinda worried when I went to bed on the evening before...I couldn't sleep very well. And I even fell out of bed at such an early time that even my cat looked at me as if I was insane...When I opened the shutters, I saw that we had had some snow but not as much as it had been forecast. And temps were rising towards the positive rather fast. So that was a good sign for me.

Second, I was going to Strasbourg with some friends. And we were absolutely ignoring where the Rhenus Hall was situated. Of course, we were thinking that we would have trouble finding the site, so we have left very early in the morning to take that delay into account. But we have found very easily...And when we arrived at the Hall, security men were a bit loose on their job and they haven't stopped us from parking on the VIP car park...I even doubt they saw us enter there! It was so much closer to the Hall. And we were expecting to meet some interesting ppl there. But no chance I must recognize. We have stayed in the car for about 1 hour, eating our sandwiches, totally frozen...as the Hall was unaccessible to the public at that so early time.

Third, when we finally could enter the place, we went straight to the seats we had been attributed and what a surprise to notice that we were really well placed. And we even have been proposed to move some places by a nice guy, who happened to have the seat right in the middle between my friends and me. Very kind of him. I later realized that his gesture wasn't for free...But he's been disappointed. He wasted his one and only chance when his phone rang in the middle of the game. The match wasn't about to begin but commentators from French tv have entered the Hall, just in front of our seats. And they have started commenting on the atmosphere. And we were so glad because one the 2 commentators was Arnaud Boetsch. He kept on waving in our direction, each time we were making noise to accompany their comments. And when players have entered the court, they have gone into the press room which was situated right in our back. So you can imagine how well placed we were. We had the same view the tv commentators had. You'll see on the pics, as all pics from the matches have been taken from my seat. And I was so glad that security men couldn't find my camera in my bag...I knew they would take it from me if they happened to find it. So I had put so much stuff in my bag to make it the messier that they gave up without even wanting to search for something when they asked me to open it....

Some words about the general atmosphere....Picture this. A Hall generally welcoming basketball matches, with 6000 ppl inside. On these 6000, there were maybe 35 for Sweden...Imagine! The French team wasn't favourite on the paper for this doubles match. So we were firmly determined to help our Frenchies the best way we could. And we did. My hands were painfull because of those cheer sticks I haven't stopped clapping for the whole match. And my voice didn't resist long...I was kinda sad for those poor Swedish supporters who have had such a hard time making them hearable...but they did their best!

Players have entered the court. And the official presentation has been made. The one who has been the most applauded was....Mats Wilander. Which I find so logical, given his legendary past as a player. Then, national anthems have been played. And yes, our Frenchies have sung it aloud, alltogether. You'll see the pic. After that, the speaker has asked for a minute of silence, in respectfull memory of the Tsunami victims. That moment was the most moving of the whole day. Even more than the win of my Frenchies...

Players have started practising...and I couldn't stop looking at Wilander, with his cap. He was wearing a cap representing the Swedish flag. He didn't have any during the first day. He was so funny with it! But the Hall being really warm, he hasn't stopped taking it off because he was sweating too much...

The match in itself, well, it's been really close. The 1st set was what I would call a warm-up. Every player was searching for his marks...and what was expectable happened. Arnaud not being known to have a great serve, showed much difficulty to win it each time it was his turn. At 4/4, Sweden broke. Causing some panic in the crowd, bringing even more noise during the following game. Don't know if that helped but France broke back straight afterwards. Naturally leading to a tie-break, won by France.
The 2nd set has seen quite the same scenario, except that the beak-rebreak has happened earlier. And Arnaud gained so much in confidence that he became rather the only one you could see on the court. Mika was encouraged by this rebellion and made some incredible returns....It was nevertheless really tight, as Martin and Jonas have such a wonderfull cover of the net. And both have a great serve, usually above 200 kms.Anyway, 2nd set for France, 6/4.
The 3rd set has been identical on the scheme of breaks...Sweden 1st, immediately broken back by France. But this time, the tie-break has been different. French players have shown some tiredness in making some shots totally unappropriate. And Swedish took advantage of it. Mats couldn't stay on the bench. He was on the court, clapping his hands, yelling at his players...Guy was nervous too but was silent. He kept on biting his nails...I'm sure that with all he has bitten, he'll have to attack his toes on the Sunday....Incredible atmosphere, incredible shots and 3rd set for Sweden. I must admit I was secretly wishing Sweden to win this 3rd set. Because I wanted this match to go on as long as possible...
Right after the win of the 3rd set, Simon has called for the doctor. He was suffering cramps in his right calf. They had been playing for 2.45 hours. And the match had been so tight...
At 2/1 for France, on the Swedish serve, there has been a strong contestation movement on the game point. Sweden was 40/30. And the ball had been announced out. Commentators have alerted Guillaume Raoux, who told Forget that the ball was good. And of course, it was. We were right in the axe of the line and we have seen the ball perfectly whiten the line. It's not so the fact that the point was contested that was the main pb. But when the umpire went to check the mark, he showed another one! The public and the French players were totally mad. Forget has tried to discuss but in vain. He kept on saying that tv had replayed the point and that it was good, he refused to replay the point and maintained the game for Sweden. Arnaud was so mad that I even thought he was about to hit the umpire...Guy has had big trouble keeping him within reasonable limits...Anyway, the game started again...with a detestable atmosphere this time. And I admit I found it absurd. Because each ball which was out for the Swedish players has been booed...but they were not responsible for the umpire's decision. And this stupid behaviour lasted for about 2 games. Yet, the contestation has given Mika and Arnaud even more will to fight and they have finally won the match after breaking Sweden for the last time at 5/4.

Guy and the French staff was exulting, embracing Mika and Arnaud while Mats was talking to his players on the bench. They left the court right after that. Avoiding pics and autographs. Guy has applauded the crowd. Arnaud and Mika too. I'm convinced that our support has been a great help for them.
I've tried to take pics of French players while they were signing autographs but there were so many ppl around that it had been impossible to have decent shots.

My friends and I were still under the shock of such a great match. We decided to stay a bit in the Hall, because we wanted to avoid the trafic jams outside. And we were expecting to see some players come back...And our patience has been granted because PimPim and ToJo have entered the court to practise. They first have played football...which was really funny. And normally we weren't allowed to stay where we were, which was right on the side of the court. And security men have come towards us...but with some nice smile, we have gained the right to remain there for some time. Shooting the 2 players from every angle. We were not numerous as most of the ppl around us didn't seem to know who they were. It was very intimate. Some girls were yelling at ToJo and PimPim to come closer for the pics. But they both were faking not to understand what they wanted. Of course, it was all in French! That's where I've entered into action. I've simply asked in English if they could be nice to approach and let us take pics. PimPim looked in our direction and accepted to approach. He's really a nice guy. ToJo stayed where he was. Maybe too shy...Then, they started to play tennis. And PimPim came towards the bench, where we were standing. And he changed his shirt. No need to tell you that we have been admirative and expressed it loudly! But he was showing us only his back, which isn't bad to see either! Anyway, we wanted him to turn round. And when I asked again in English, he finished changing the shirt and turned round, looking at me. I told the pics were not for me...as I had promised some friends to shoot him as much as I could. But I simply couldn't say that to him. Anyway, he looked at me, nodded as if he was saying "Hey you, don't take me for a fool!" And suddenly laughed, while returning on the court to play.
When we were going out of the Hall, a guy, working for the BNP, interviewed us about the way we had found the venue. And when he asked what we were regretting, I spontaneously said, "I miss my pic with Mats!" He told me that I shouldn't be so sad as Mats had been avoiding public contact since he arrived in Strasbourg. It helped me a bit forgetting about my disappointment but...not that much!

That's when we have decided to leave, fearing that the roads got dangerous, as it was snowing when we had entered the Rhenus Hall 5 hours before. And it was a good decision, as it was already freezing outside...While we were carefully driving home, we were talking about all the great moments we had lived during that so special day of March 2005 in Strasbourg...

Marine
03-06-2005, 10:49 AM
:yeah: :smooch:
(ton anglais est excellent, je serais bien incapable de faire la même chose, tu parles courament ?)

Choupi
03-06-2005, 10:55 AM
Merci Marine! Mais je n'ai pas trop de mérite, enfin pas autant que tu le penses...j'ai une licence d'anglais et au départ, je voulais être prof d'anglais...et comme c'est une langue qui me passionne, voilà le résultat. :)

Yasmine
03-06-2005, 01:51 PM
:wavey: tout le monde!
J'espère que Sébastien va se redresser un peu parce qu'il commence à m'inquiéter maintenant!!! :o

Marine
03-06-2005, 06:53 PM
:hearts: :bounce: :clap2: PAULO :clap2: :bounce: :hearts:
After an HITCHKOCK match (I almost have died !!!! ) Paulo qualified France winning the last point, in 4 sets 6/1 6/4 6/7 6/4 !!!!!!!!!!!!

Incredible !!!!!!!!!

After winning easily the 2 first sets, he served for the match at 5/4 ,got 2 match points, lost his serve, then the match, he was broken in the 4th set, 4/2...then came back, to finish on Thomas serve, after 4 match points.

Yasmine
03-06-2005, 06:54 PM
:woohoo: :banana: almost died? c'est rien de le dire :lol:
Well done Paulo! :worship:

Marine
03-06-2005, 06:58 PM
You too ? LOL
I thought (as everybody, veven the commentators) to Youzhny scenario, it was horrible... :eek: ...but no, he won !!! :clap2: :bounce:

richard gasquet
03-06-2005, 07:27 PM
bravo to paulo and to all the french team for this amazing week-end of tennis!!!!!!!!!!!!!!!!! :worship: :worship: :worship:

Choupi
03-06-2005, 08:42 PM
OK girls, I made a promise...here they are! Those are the pics I've taken on Saturday in Strasbourg. Some are really great quality, others are a bit spoiled but I wanted to share them anyway. So please, be indulgent... :)

*1-Arnaud Boetsch and Lionel Chamoulaud commenting the atmosphere before the beginning of the match
*2-our famous French flag
*3-Official teams presentation
*4-French team singing "La Marseillaise"
*5-French supporters
*6-Swedish supporters
*7-training
*8-training
*9-training

richard gasquet
03-06-2005, 08:45 PM
thank you so much for sharing these great pics!!!!!!!!! :yeah: :yeah: :hug:

Choupi
03-06-2005, 08:48 PM
Next ones...See the curious position of Bjorkman on the 3rd one.

Yasmine
03-06-2005, 08:49 PM
:worship: for the pictures :bigcry: why wasn't I there? bouuu...
Bon j'arrête! thanks Choupi ;)

Choupi
03-06-2005, 08:53 PM
Next ones...

1-French team exulting at the end of the match
2-Arnaud & Mika applauding the crowd
3-Christian Bim congratulating the team
4-autographs session by French team

Marine
03-06-2005, 08:55 PM
Liz, heaps hot pics to add to ur site :)

http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_4086_gallery.JPG http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_4085_gallery.JPG
http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_4091_gallery.JPG http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_4096_gallery.JPG
http://www.daviscup.com/shared/medialibrary/image/gallery/DC_4095_gallery.JPG http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050306/sge.qjp05.060305193654.photo00.quicklook.default-384x279.jpg
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/ng/sp/afp_photo/20050306/sge.qjo54.060305193416.photo00.quicklook.default-384x319.jpg

Yasmine
03-06-2005, 09:00 PM
Marine, you read in my mind, I was about to post those here ;) thanks!

Marine
03-06-2005, 09:04 PM
Mathieu the Hero as France Wins
In electric scenes in Strasbourg, Paul-Henri Mathieu won the decisive fifth rubber against Thomas Johansson to hand France a place in the quarterfinals. The Frenchman's 61 64 67(4) 64 victory over the 2002 Australian Open champion gave his country the vital third point of the weekend, and helped erase the pain of losing in five sets in the fifth rubber of France's clash with Russia in the 2002 Davis Cup Final.

France now travels to Russia in July, in a rematch of that 2002 final.

Mathieu started off the match with a very high level of intensity and was extremely confident. He served a love game; Johansson on the other hand had more trouble winning his serve. The tone of the match was set, as Mathieu was playing inside the court moving forward, while Johansson had no choice but defend the best he could although there was not much to be done versus an on-fire Mathieu. The Frenchman took his opponent’s serve two consecutive times and won the first set 61.

Mathieu was now in full flight, although Johansson was far from being embarrassed. Both players held their serve until the seventh game of the second set. Johansson started that game off with a double fault which gave Mathieu a glimpse at a break. The glimpse became reality three points later when the Swede lost his service game without clocking up a single point. The following service game for Mathieu was spotless as Mathieu took a 5-3 lead.

Johansson held his own in the next game, but there was no stopping “Polo”. The Strasbourg native was producing text-book tennis, solid from the back court, hitting winners and serving perfectly. And after an hour and 23 minutes of play, France was only a set away from a quarterfinal meeting with Russia. However everyone remembered the fifth rubber of the 2002 Davis Cup Final in Paris between France and Russia - Mathieu had been two-sets-to-love up over Mikhail Youzhny when he got struck by lightning. Would history repeat itself?

No, by the look of the first game of the third set, as Johansson was immediately broken. The Swede needed to react or else, so he did, and broke back instantly to tie the third set at one game all. At two games all, Johansson fought off two break points but not three, and Mathieu once again went ahead 3-2 and then 4-2 to the applause of a frantic crowd, waiting for their boy to give France the winning point.

Serves were held up to 5-3. Johansson started the ninth game off with a double fault, but despite the pressure, the Swede held his serve. Mathieu was now serving for the match. He was nervous, understandably so, and was not able to cope. Johansson was able to save two match points, and broke the Frenchman to give Sweden another chance. Both players proceeded to hold their serve and force a tiebreaker. At 3-2 in the tiebreak, Mathieu served a double fault, and Johansson capitalised to win the set.

Johansson took on his opponent's serve in the third game of the fourth set for a 3-1 lead. He preserved his advantage until 4-3, when Mathieu broke back to tie it all up at 4-4. Showing mental strength, the Frenchman was now playing again as he did in the first two sets, dictating play deep into the Johansson court, sending him left and right. Mathieu stood strong, and two match points later, France had clinched a quarterfinal spot, and Paul-Henri had broken the curse of losing a match after leading two-sets-to-love.

The quarterfinals will be in Russia in July. Between then and now many things can happen. One thing is sure; the tie will have a theme of revenge, as on one side standing tall will be Marat Safin and Youzhny. And everyone remembers what happened last time…

“It was great to win this match, in front of my home crowd, and to be able to give the decisive point to my team” said Mathieu. “ Our team is a real team and that is why we are strong,” he continued. “There is no other competition that can make me feel so good or so bad.”

Marine
03-06-2005, 09:31 PM
Videos of france 2, ends of sets...then last game, match point, standing ovation.... :D

http://www.alsace.france3.fr/info/8779851-fr.php

(videos on the right)

Via
03-06-2005, 10:09 PM
great win for france! :bigclap: congratulations!!!! :D

thanks for all the photos, news, reports!!!!!!!! (and the videos work today too :eek: lol)

Yasmine
03-06-2005, 10:14 PM
yes I managed to see the videos today, that's fabulous! :woohoo:

Marine
03-06-2005, 10:20 PM
J'adore quand je sais pas qui a l'idée judicieuse de mettre Paulo torse-nu :drool: lol
Et les mots du capitaine, toujours la grande classe, Paulo dans les airs, et tout et tout...mouaii, un grand week-end de coupe davis.
Merci Paulo :worship:

Via
03-06-2005, 10:44 PM
yes it's thanks to paulo for winning both his singles that france has won... of course not forgetting the always crucial doubles!!!!!!!!!!

with russia waiting in july, the frenchies must try to play themselves into even better form in the next few months.... (while hoping that marat slips back into a mid-year slump, lol)

ps and arnaud must improve his ranking so that he can play a few more matches in main draws

Yasmine
03-07-2005, 09:00 AM
very well summarized Via ;)

sophia_c
03-07-2005, 02:01 PM
Mathieu the Hero as France Wins
In electric scenes in Strasbourg, Paul-Henri Mathieu won the decisive fifth rubber against Thomas Johansson to hand France a place in the quarterfinals. The Frenchman's 61 64 67(4) 64 victory over the 2002 Australian Open champion gave his country the vital third point of the weekend, and helped erase the pain of losing in five sets in the fifth rubber of France's clash with Russia in the 2002 Davis Cup Final.

France now travels to Russia in July, in a rematch of that 2002 final.

Mathieu started off the match with a very high level of intensity and was extremely confident. He served a love game; Johansson on the other hand had more trouble winning his serve. The tone of the match was set, as Mathieu was playing inside the court moving forward, while Johansson had no choice but defend the best he could although there was not much to be done versus an on-fire Mathieu. The Frenchman took his opponent’s serve two consecutive times and won the first set 61.

Mathieu was now in full flight, although Johansson was far from being embarrassed. Both players held their serve until the seventh game of the second set. Johansson started that game off with a double fault which gave Mathieu a glimpse at a break. The glimpse became reality three points later when the Swede lost his service game without clocking up a single point. The following service game for Mathieu was spotless as Mathieu took a 5-3 lead.

Johansson held his own in the next game, but there was no stopping “Polo”. The Strasbourg native was producing text-book tennis, solid from the back court, hitting winners and serving perfectly. And after an hour and 23 minutes of play, France was only a set away from a quarterfinal meeting with Russia. However everyone remembered the fifth rubber of the 2002 Davis Cup Final in Paris between France and Russia - Mathieu had been two-sets-to-love up over Mikhail Youzhny when he got struck by lightning. Would history repeat itself?

No, by the look of the first game of the third set, as Johansson was immediately broken. The Swede needed to react or else, so he did, and broke back instantly to tie the third set at one game all. At two games all, Johansson fought off two break points but not three, and Mathieu once again went ahead 3-2 and then 4-2 to the applause of a frantic crowd, waiting for their boy to give France the winning point.

Serves were held up to 5-3. Johansson started the ninth game off with a double fault, but despite the pressure, the Swede held his serve. Mathieu was now serving for the match. He was nervous, understandably so, and was not able to cope. Johansson was able to save two match points, and broke the Frenchman to give Sweden another chance. Both players proceeded to hold their serve and force a tiebreaker. At 3-2 in the tiebreak, Mathieu served a double fault, and Johansson capitalised to win the set.

Johansson took on his opponent's serve in the third game of the fourth set for a 3-1 lead. He preserved his advantage until 4-3, when Mathieu broke back to tie it all up at 4-4. Showing mental strength, the Frenchman was now playing again as he did in the first two sets, dictating play deep into the Johansson court, sending him left and right. Mathieu stood strong, and two match points later, France had clinched a quarterfinal spot, and Paul-Henri had broken the curse of losing a match after leading two-sets-to-love.

The quarterfinals will be in Russia in July. Between then and now many things can happen. One thing is sure; the tie will have a theme of revenge, as on one side standing tall will be Marat Safin and Youzhny. And everyone remembers what happened last time…

“It was great to win this match, in front of my home crowd, and to be able to give the decisive point to my team” said Mathieu. “ Our team is a real team and that is why we are strong,” he continued. “There is no other competition that can make me feel so good or so bad.”

I am so pleased for him...he is my favourite.... ;)

lizabeth..*
03-07-2005, 02:19 PM
“There is no other competition that can make me feel so good or so bad.”

There there Paulo...:kiss:

WHhhhhhhhheeeeeeeeeeee!! I'm still on a high!

michelleg
03-07-2005, 03:50 PM
A well earned victory for les bleus! Thanks to Choupi for the on-site, thanks to Marine and everyone else for the photos, articles and interviews.

I'm still recuperating here, so please excuse my lack of participation...hopefully I will be strong enough to travel to Miami and have pics for you all later on this month.

Via
03-07-2005, 10:32 PM
michelle i hope your recuperation is only figuratively speaking??? take care!

look forward to miami news and pics!!!!!

michelleg
03-08-2005, 01:28 PM
just a little ACL reconstruction/menisectomy in the left knee....

Hoping that this lovely thigh to ankle immobilizer will help get me some lovely closeups this year :) But it also means that I cant go to the Paul VanDyk show :( FYI, Miami tourney coincides with Winter Music Conference for those of you who like electronic/dj music.....its one WICKEDLY fun opening week, indeed. Unfortunately, I will be parking my sorry bottom at the Sonesta in Key Biscayne on a lounge chair instead of dancing through sunrise...

lizabeth..*
03-08-2005, 01:50 PM
just a little ACL reconstruction/menisectomy in the left knee....

But it also means that I cant go to the Paul VanDyk show...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Paul Van Dyk!!!!!!!!!

For an Angel is one of my most favourite songs ever!!!

Hope you recover soon Michelle!!

Marine
03-08-2005, 07:01 PM
Guy Forget's assessment on tuesday, in l'Equipe. As usually, his comments are excellent, and we can see all the affection he has for his players. I love his way of thinking. :worship:

GUY FORGET, après une nuit de sommeil, réalisait la portée de la victoire de l’équipe de France contre la Suède.

Hier matin, Guy Forget s’est réveillé sans ses joueurs, repartis pour Paris dimanche soir dans un bus affrété pour leur permettre de prendre l’avion vers les États-Unis lundi. Quelques minutes avant de quitter Strasbourg, il disait sa satisfaction d’avoir vu des garçons en difficulté individuellement former une équipe gagnante. Mais pour espérer battre la Russie, en juillet, il était conscient que des progrès individuels étaient nécessaires.

SORTIS DU NÉANT

« Avec du recul, c’est fabuleux d’avoir gagné. Avant une rencontre, tu espères pouvoir te raccrocher à du concret pour faire ta sélection. Là, il n’y avait rien. À partir de là, battre les Suédois, c’est presque inespéré. C’est un véritable exploit compte tenu des circonstances. On n’a jamais gagné un match aussi dur avec aussi peu de repères et en venant d’aussi loin.

Ma satisfaction personnelle est de constater une nouvelle fois qu’on peut faire travailler les gens en étant exigeant quand ils sont contents de se retrouver. Il se crée une dynamique. J’y crois vraiment. »

LA MÉTAMORPHOSE DE MATHIEU

« “Paulo” marche à l’affectif. Avec un capitaine sur la chaise, il sait qu’il peut avoir un soutien à tout moment. Quand on est seul sur un court et que ça va mal, c’est un peu comme quand on s’égare en montagne, on peut perdre les pédales. Avoir quelqu’un avec soi, c’est une espèce de balise à laquelle on peut se raccrocher. Ça le rassure inconsciemment. En plus, Paulo est un vrai joueur d’équipe. Ses progrès les plus évidents, je les avais vus à Alicante. Avant, c’était droite-gauche, je tape, je tape, je tape jusqu’à ce que ça passe ou que ça casse. Maintenant, il est aussi devenu attentif à tout ce qui se passe vers l’avant. »

CLÉMENT COMME HEWITT

« Je me posais pas mal de questions sur Arnaud. C’est un perfectionniste qui se prend la tête. Il se frustre parce qu’il ne joue pas aussi bien qu’il voudrait. Je trouvais qu’il perdait un peu de la flamme qui faisait sa force. Les deux jours avant le double, je ne leur ai parlé que d’attitude. Je leur ai dit : “Les gars, Alicante, c’était mou. Je ne veux plus d’Alicante. Je veux des Hewitt sur le terrain.” C’est allé au-delà de ce que je pouvais imaginer. “Mika” a fait son job mais il peut faire mieux. Arnaud m’a vraiment étonné par cette constance, cette vivacité. J’en ai reparlé avec lui. Il ne doit pas attendre de son jeu qu’il le rende euphorique, non, il doit être euphorique d’abord ; c’est ça qui va tirer son jeu vers le haut. »

LA DÉCEPTION GROSJEAN

« Sébastien a pris une claque. Après sa première défaite, il pensait pouvoir rebondir. Il doit avoir aujourd’hui un gros sentiment de culpabilité, sans doute atténué par la victoire de Paulo, qui aurait été terrible si on avait perdu. À un moment donné, pendant le match de Paulo, je me tourne vers lui et je lui demande si ça va mieux. Il me regarde, ne dit rien, et braque deux doigts sur sa tempe… :eek: aww Seb
La conclusion, c’est qu’il aurait été presque miraculeux qu’il joue son meilleur tennis. Ce qu’il a fait, ça ne suffit pas. Je lui ai dit : “Bosse quatre heures par jour, va gagner des matches à Indian Wells et à Miami, bosse, bosse, bosse. Dans un mois, tu es au top.” »

LA CLÉ DU CHOIX DU DIMANCHE

« J’avais aussi des doutes sur Arnaud. S’il n’a pas gagné beaucoup de matches et s’il est 133e, c’est parce qu’il traverse une crise de confiance en simple. À l’entraînement, il avait du mal à être régulier, solide. Il m’a agréablement surpris en double, mais le double, c’est autre chose. Tu joues sur un demi-court, en deux coups de raquette. En simple, tout ton répertoire doit être au point.

“Seb”, dès son arrivée à Genève, avait un timing incroyable : il faisait 25 coups sur une cible sans rater alors qu’Arnaud se prenait la tête. Un talent pareil, c’est presque insolent. Après le premier match, contre un très bon Thomas Johansson, il se pouvait qu’il ne lui manque pas grand-chose.

J’hésitais entre lui et Arnaud pour dimanche. Patrice Hagelauer est allé voir Clément qui, spontanément, lui a dit : “Écoute, moi je pense vraiment que Seb devrait jouer, il a l’esprit de revanche, il va rebondir…” J’ai eu le sentiment qu’Arnaud était un peu soulagé après son double, compte tenu de ce qui s’était passé avant. De son côté, Seb me dit : “De toute façon, je ne peux pas jouer plus mal que contre Thomas Johansson, j’ai fait un match de merde, c’est incroyable !” Je sens une volonté de se racheter. Dans le premier set, c’est ce qui se passe. Malheureusement, l’autre s’est mis à bien jouer, Seb a raté deux ou trois balles et, au contraire d’un type en confiance, il s’est mis inconsciemment à ruminer… »

LA DÉCOUVERTE DE MONFILS

« C’est un diamant brut. Je suis en même temps impressionné par tant de volonté et de puissance, et conscient qu’il a beaucoup plus de travail à accomplir que ce que j’imaginais. Un travail de fond. J’en ai parlé avec Thierry Champion au téléphone. Dans la rigueur, le placement de jambes, dans la technique de service, de volée…

Ces lacunes peuvent être comblées assez vite si on s’y attaque sans compromis. Mais c’est un discours, je le sens bien, qu’il n’est peut-être pas encore habitué à entendre. Je sais que Thierry est intransigeant làdessus. Gaël, lui, est convaincu que ce qu’il fait est déjà très bien. C’est normal à son âge, il est plein de certitudes et ne mesure pas vraiment ce qu’il a encore besoin de travailler. »

POUR BATTRE LES RUSSES

« Il faut des victoires. L’esprit sera le même, mais il faut que chacun progresse. D’autres intégreront peut-être le groupe grâce à leurs résultats, mais d’ici là il faut que chaque joueur gagne des matches. Il ne faut pas se leurrer : ce qui s’est passé ici doit rester exceptionnel. À l’heure où nous parlons, cette équipe ne peut pas prétendre gagner la Coupe Davis, mais il peut se passer beaucoup de choses d’ici juillet pour me faire changer d’avis. Mais tout ça demande des résultats. »

I'll try to trabslate a part later..

*julie*
03-08-2005, 08:25 PM
À un moment donné, pendant le match de Paulo, je me tourne vers lui et je lui demande si ça va mieux. Il me regarde, ne dit rien, et braque deux doigts sur sa tempe… :eek: aww Seb

:eek: :eek: :eek:
Poor him........... he felt guilty. Fortunately, Paulo won!!!

Via
03-08-2005, 09:15 PM
i've had google translate the paragraphs with 'arnaud' in it, so i get some idea already. thanks marine! how sweet that arnaud insisted that seb should play on sunday for revenge..... and how funny that they had to motivate themselves comme hewitt :rolleyes:

i've checked out my tape for 'master cup'.... it was the french/sweden doubles match after all!!!!!!! damn i don't know what went into my sister's head. now i'll have arnaud for dessert every evening (i'll watch it little by little, lol)

poor michelle!!!! i'm no good with medical terms but i reckon you somehow broke a leg. :awww: that isn't good but with modern technology you can look forward to a full recovery (as long as you don't go dancing before you should) ?? being 'disabled' does enjoy some privilege sometimes, especially if someone can wheel you to courtside for the tennis? get well soon!

michelleg
03-09-2005, 02:12 PM
LOL, sort of like a broken leg, more like a broken knee...in simple terms, the ligament stabilizing my knee snapped right off the bone, and the good doctor screwed in a tendon taken from my patella in the hopes that it will start to function as a ligament...and whilst he was in there, he cleaned up all the collateral cartilage damage as well. So I have five holes in my knee and one UGLY incision about three inches long. This rehab is going to kill me (rehab in more ways that you know, no booze for me the past three weeks, and with the darn immobilizer on, that means no funny business either. I am going to go stark raving MAD! Ooops, I was there long before the surgery...)

Liz....PVD is spinning along with Ferry Corsten and Sander Kleinenberg in Miami on one of the nights I will be in Miami for the tennis....just how tempting is THAT????

And as usual, many thanks to Marine for continually providing such a wonderful supply of French tennis news!!!!

Lets hope that its warm in IW, as our lovely Brit photographer, FotoGordon, is in IW in search of shirtless tennisboys.....am meeting up with him in Miami, anyone want to send him requests????

Via
03-09-2005, 11:07 PM
:eek: that sounds particularly nasty michelle... wonder what you did to deserve this? ;)

and you are one heck of a tennis fan with the determination to attend tournaments no matter what... :lol:

fotogordon... i missed running into him in melbourne although i think some other girls talked to him. my eternal request for him would be to allow me save a few pics from his website... otherwise i will never go there :p lol (i know he appreciates my arnaud anyway so there's no need for further instructions....... same applies to you michelle ;) ;) )

michelleg
03-10-2005, 12:09 AM
One word: tennis.

I'm being paid back for playing too much (at the) tennis.

Via
03-10-2005, 11:09 PM
sorry guys can i add that i've just seen the controversial point in the doubles and how the frenchies (especially that finger-waving and fist-clenching arnaud lol) argued afterwards. it's totally hilarious to see it now.

Marine
03-11-2005, 07:52 PM
L'equipe.

HIER, À 9 H 30, Gaël Monfils terminait sa deuxième séance d’entraînement à Indian Wells, sur un court excentré qu’il partageait avec Mario Ancic, Agustin Calleri et… Thomas Johansson, adversaire valeureux et malheureux des Français, le week-end dernier, à Strasbourg. Dans le même temps, Paul-Henri Mathieu revenait d’un autre court, lui aussi perlant de sueur sous le dur soleil californien. Le thermomètre indiquait 32 oC. Les frimas alsaciens semblaient d’une autre époque.

Quatre jours seulement se sont écoulés entre la fin de la rencontre de Coupe Davis France-Suède et le début d’Indian Wells. Mais ainsi va la vie du pensionnaire du grand cirque itinérant de l’ATP : un jour ici, demain ailleurs. Pas de temps libre pour la contemplation.

Acceptés directement dans le tableau final (Monfils par le biais d’une wild-card), les deux compères de Coupe Davis pouvaient cependant s’estimer relativement bien lotis : contrairement à Arnaud Clément, eux n’avaient pas besoin de passer par la case « qualifications ». Une demi-heure plus tard, « la Clé » faisait ainsi son entrée sur le court no 3 pour tenter d’y arracher le précieux sésame. Vainqueur en deux sets (6-3, 7-6) du Tchèque Bohdan Ulihrach, le Français remplit sa mission avec plus d’efficacité que la veille, face à Édouard RogerVasselin. Pas facile de passer en quelques heures du costard-cravate au bleu de chauffe…

Indian Wells oblige, les joueurs de l’équipe de France n’ont pas bénéficié d’une seule seconde pour fêter comme il se doit leur qualification. « Tout s’est passé trop vite, confirme Mathieu, frustré de devoir enchaîner les deux événements. Moi, montre en main, j’ai dû voir mes parents deux minutes, pas plus. J’ai trouvé ça tellement dur que j’ai reculé mon départ de lundi à mardi. Et, franchement, si j’avais été 30e mondial, si j’avais pu zapper ce tournoi, je l’aurais fait. Le seul moment où on a vraiment profité de la victoire, c’est sur le court, juste après la balle de match. On est restés longtemps avec le public, c’était sympa. Un peu court, mais très intense. Après, il y a eu le débriefing et on s’est engouffrés dans le bus. »

Les Français voyagèrent ainsi de nuit, entre Strasbourg et Paris. « On a commencé à jouer au tarot et je me suis refait un peu la cerise, raconte Clément. Vu que je m’étais fait “découper de partout” pendant le stage, c’était pas mal… même si je reste largement déficitaire. Après, on a tous plus ou moins somnolé. » « En fait, on est partis à 23 heures et on est arrivés à Roland-Garros aux alentours de 5 heures du mat’, précise Monfils. Là-bas, j’ai retrouvé Thierry (Champion, son coach) et, deux heures plus tard, on était à Roissy, avec Rémi (Barbarin), “la Clé” et Mika. Dans l’avion, il y avait aussi Arazi et Andreev. » Direction Los Angeles, où la troupe loua des voitures pour rallier Indian Wells. Mardi matin, après un sommeil lourd, ils étaient tous revenus aux affaires courantes. Pas question de s’octroyer une ou deux journées de farniente.

Héros du week-end avec Paul-Henri Mathieu, Arnaud Clément n’exprime pour sa part aucun regret sur cette transition un brin rapide. « Ça ne m’a pas gêné du tout, avoue-t-il tout de go. Et je pense que c’est vrai pour tout le monde, hormis “Paulo”, qui a beaucoup donné pendant le week-end. Je crois que chacun d’entre nous veut profiter de la dynamique née de notre succès contre les Suédois. Il faut regarder les choses en face : on a tous eu des résultats très moyens depuis le début de l’année, et on veut tous se servir de la confiance qu’on a engrangée à Strasbourg. Moi, ce stage, je l’ai “kiffé” comme peut-être jamais. C’était fabuleux, du début à la fin, que j’ai passée… au CNE, dans la chambre de Gaël, avant qu’on parte pour Roissy ! Ce succès, on devrait avoir le temps de le fêter plus tard. »

Un espoir partagé par Gaël Monfils : « Peut-être qu’une fois rentrés en Europe, on se retrouvera tous autour d’une table pour se taper une bonne bouffe. » La balle est dans le camp de Guy Forget… À condition, bien sûr, que les vicissitudes du circuit ne dispersent pas ses troupes aux quatre coins du monde.

richard gasquet
03-11-2005, 08:02 PM
thank you for this great article marine!!! :)

Via
03-12-2005, 12:20 AM
thanks marine :worship: arnaud sounds like a sensible boy ;)