Captain Clément in Charge - Davis Cup [Archive] - MensTennisForums.com

Captain Clément in Charge - Davis Cup

Kezzi
06-22-2012, 08:10 PM
For all the discussion about Arnaud as a new captain in 2013. :)

soulage
06-22-2012, 08:31 PM
:yeah:

From all articles I read Arno wants first speak with the players before making his staff. He's different with Forget even if they have the same values.
The staff and of course the coach is important so I'm wondering who it will be :scratch:

Some videos of Arno's reactions

http://www.dailymotion.com/video/xrp7jm_arnaud-clement-capitaine_sport?fbc=304
http://www.kewego.fr/video/fc66c1cc667s.html
http://video.eurosport.fr/tennis/clement-veut-la-coupe_vid237388/video.shtml
http://www.rmcsport.fr/editorial/270028/clement-prend-la-barre/

Well he's honored and of course wants to win DC.

The opinion of Mika if you're interested http://www.sport365.fr/tennis/coupe-davis/michael-llodra-est-satisfait-de-nomination-d-arnaud-clement-863491.shtml

Marine
06-23-2012, 06:49 AM
I was on work travel these last past days but when I got a message from l'equipe on my iPhone yesterday "Coupe Davis: Clément capitaine", I was like :eek::bounce::bigclap:

I'm very very very happy, and in the same time, I can't believe I'm going to see Arnaud on the chair next to the players in a few months, it is soooo weird !!! Will he do like Forget, always standing up a front of the player and doing his famous oversplits ? lol
Well, it's just so amazing, he won't have to stop working just after wimbledon, he already has a new job ! :lol:
It's great to know everybody voted for him, it's a good thing.
Now, I wonder since when he knows the news (RG, Kezzi ??), who he will choose to help him (co-trainer) etc... maybe he won't change anything. I think he needs experienced guys to help him in his work.
So many stuff to think about, it won't be easy to take Forget's place. Bonne chance Arnaud !!! ;)

soulage
06-23-2012, 08:57 AM
Equipe today

http://images4.hiboox.com/vignettes/2512/cb7ec40240c151227df74083eebc3b5a.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/cleenmains,cb7ec40240c151227df74083eebc3b5a.jpg.ht ml)
http://images4.hiboox.com/vignettes/2512/a28e34ef72459d1b19943cbdd1aed947.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/coq,a28e34ef72459d1b19943cbdd1aed947.jpg.html)

http://images4.hiboox.com/vignettes/2512/95953d0c8973854f0ea95542e10d62dd.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/forget,95953d0c8973854f0ea95542e10d62dd.jpg.html)h ttp://images4.hiboox.com/vignettes/2512/6f36314ab1ab47fd2f4b234790961880.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/team,6f36314ab1ab47fd2f4b234790961880.jpg.html)htt p://images4.hiboox.com/vignettes/2512/3bcd039364884b2ffc6c3cbec20bd8fc.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/eq2306,3bcd039364884b2ffc6c3cbec20bd8fc.jpg.html)

Google will help us soon

« Clé » en mains

Lundi, Arnaud Clément a perdu son dernier match pro en simple, lors des qualifications de Wimbledon. Hier, il a été intronisé capitaine de Coupe Davis. Sacrée semaine !

DEPUIS QUE GUY FORGET avait évoqué l’idée de son départ en novembre dernier, de nombreux candidats s’étaient dits intéressés par sa succession, de Henri Leconte à Amélie Mauresmo en passant par Nicolas Escudé, Cédric Pioline ou Sébastien Grosjean. Et c’est Arnaud Clément, sans bandana mais portant tee-shirt et jean noirs, en toute simplicité, qui s’est installé hier dans la grande salle de conférence de Roland-Garros en tant que nouveau capitaine de Coupe Davis.

Souriant, mais transpirant. Naturel, mais pas tout à fait décontracté. « Qu’est-ce j’étais tendu ! », admettra-t-il après la conférence de presse, premier acte de sa nouvelle vie. Pas facile d’être capitaine, même quand on a été choisi à l’unanimité. Mais tellement réjouissant, quand même : « Pour moi, c’est fantastique, et en même temps une grande responsabilité. La grosse différence, c’est qu’avant, quand je me plantais, je me plantais tout seul. Là, je deviens responsable de l’équipe de France du deuxième sport national. » Il aurait pu être un jeune retraité. L’idée lui « plaisait bien ». Mais il ne pourra plus se cacher. « Maintenant, le but, c’est de la gagner, la Coupe Davis... »

COMMENT ÇA S’EST DÉCIDÉ ?

Ce sont les joueurs du noyau dur de la Coupe Davis de ces dernières années (Tsonga, Simon, Monfils, Gasquet, Benneteau et Llodra) qui ont tranché. Mais certainement pas d’un coup de cuillère à pot. Plutôt au terme de nombreux échanges ces derniers mois. « Ils se sont vus des heures et des heures. Il y a eu beaucoup de réflexion, certains ont même écrit des choses, raconte Arnaud Di Pasquale, responsable du haut niveau masculin. C’est à la troisième réunion commune que ça s’est déterminé. » « Ça a été un choix mûrement réfléchi, confirme Gilles Simon (7 sélections). Au fil des discussions, Arnaud nous est apparu comme le capitaine que l’on pensait le plus à même de nous mener à la victoire. » « C’est Cédric Pioline qui a le plus challengé Arnaud Clément sur la fin », précise Gilbert Ysern, directeur général de la FFT. « Ça ne s’est pas joué à grand-chose, mais à la fin, il a fait l’unanimité, poursuit Michaël Llodra, pilier du double français depuis bientôt dix ans avec 25 sélections ! Les joueurs ont apprécié chez Arnaud peut-être, aussi, au début, le fait qu’il ne se positionne pas, parce qu’il était encore en activité, et que ce soit plus nous qui allions vers lui... En parler tous ensemble entre joueurs a été super enrichissant, on s’est vraiment livrés. Ce sont les valeurs d’homme d’Arnaud qui ont fait la différence plus que ses qualités de joueur de tennis. »

QU’EST-CE QUE ÇA VA CHANGER ?

Il affirme qu’il ne fera ni du Noah, ni du Forget, mais ça sera quoi, faire du Clément ? Hier, même l’intéressé ne le savait pas exactement. Le nouveau capitaine reconnaît juste avoir eu « beaucoup de réflexions », sans en dire plus sur les détails. « Il n’y aura pas de cassure, en tout cas. Avec Guy (Forget), on a beaucoup de points communs, mais des caractères qui ne sont pas identiques. Alors ça sera forcément différent. »

Après l’élimination de la France en quarts de finale face aux États-Unis, le président Gachassin avait suggéré l’idée d’une nouvelle ère, semblant vouloir mettre fin à la « république des joueurs », choisissant eux-mêmes leur capitaine. « Tout ça va changer, disait-il. Les joueurs ne décideront pas seuls. On sait bien qu’il y a des relations amicales qui peuvent fausser le jeu. »

Peut-on dire que le système a vraiment changé ? Non. Il garde ses avantages – les joueurs ne peuvent remettre en cause les capacités du sélectionneur à moins de se renier eux-mêmes – et ses défauts – redevable, le capitaine est dépendant des joueurs pour sa reconduction, en l’occurrence le contrat de Clément court sur deux saisons –, mais il reste en l’état.

Au final, le bureau fédéral, au nom d’une évidente continuité, a simplement validé le choix. « Les joueurs ont exprimé une envie, le mot est important, a précisé Gilbert Ysern. Et Arnaud Clément convient très bien à la fédération. » Donc, tout va bien.

Arnaud Clément, l’ancien ami devenu chef, ne semblait pas craindre en tout cas cette différence ténue entre autorité et complicité née d’un mode de désignation particulier. « Les joueurs sont intelligents, dit-il. S’ils ont pensé à moi, c’est qu’ils pensent que je peux être bon. Et l’autorité n’est pas quelque chose qui m’effraie. S’il y a une décision à prendre contre un joueur, et pour l’intérêt de l’équipe, je la prendrai, même si ça ne fait pas plaisir. » De cela, Michaël Llodra se portait garant hier : « Arnaud est droit, intègre, et quand il a quelque chose à dire, il vous le dit en face, même si ça génère peut-être des tensions. Je me suis pris la tête avec lui quelque temps pour une connerie. On n’était pas d’accord. Pendant six mois, ç’a été dur, mais après, on est rentrés sur le fond du problème, et voilà. Il saura prendre des décisions, dire stop ou non ! »

QU’EN PENSENT LES JOUEURS ?

Il était très rare sur le circuit d’entendre des mots aigres-doux sur Arnaud Clément, plutôt loué pour ses valeurs d’exemplarité et d’abnégation. Pas surprenant, donc, que le capitaine recueille les félicitations du jury pour le début de son aventure. « Arnaud a toujours été exemplaire, que ce soit dans sa carrière de joueur ou à l’extérieur, jugeait Jo-Wilfried Tsonga (8 sélections), le leader de l’équipe. Il va très bien représenter les couleurs de l’équipe de France, c’est sûr. Je pense que c’est son engagement dans la Coupe Davis qui a pesé dans la balance. Il a toujours été à fond dedans. C’est quelqu’un de très intègre. » « Vu son profil et ce qu’il a apporté en tant que joueur, ajoutait Julien Benneteau (5 sélections), c’est mérité et excitant. Il va être un modèle et un moteur. Certains peuvent penser que c’est un peu tôt parce qu’il est presque encore joueur, mais je pense au contraire que ça fera le lien plus rapidement. » Adoubé par tout le monde, il en sortait grandi aux yeux de tous. « C’est justement le fait qu’il ait été choisi après cette réflexion qui renforce sa position, notait Gilles Simon, dans le sens où nous autres joueurs savons exactement pourquoi nous l’avons pris lui et pas un autre. » Lui, le mec plus ultra. « Car c’est vraiment un bon mec, concluait Richard Gasquet (10 sélections). Avec une grosse personnalité. Personne n’a rien à lui reprocher. »

ET MAINTENANT,IL SE PASSE QUOI ?

D’abord, Arnaud Clément doit en terminer pour de bon avec sa carrière de joueur, et ça passera par le tournoi de double à Wimbledon la semaine prochaine, avec Michaël Llodra, contre Ramirez Hidalgo et Ramos. Mais ensuite ? Wimbledon sera certainement le lieu des premières discussions entre Arnaud Clément et « ses » joueurs : « On a pas mal de temps avant la prochaine rencontre, mais ce temps-là, j’ai envie de l’utiliser pour discuter à fond avec tout le monde, dit-il. Première étape : parler avec les joueurs, avec notamment la formation du staff comme sujet, mais pas que celui-là. J’ai besoin d’échanges d’une autre nature que précédemment. » Lionel Roux, entraîneur de l’équipe de France de Coupe Davis lors des dernières années Forget, sera présent à Wimbledon avec la double casquette de consultant pour Canal + et d’entraîneur de l’équipe de France olympique. Sera-t-il aussi au contact de Clément ? « Je n’ai aucune info, mais c’est sûr que si Arnaud me demande de continuer, j’y vais les yeux fermés ! »

Les autres grandes étapes des débuts de cap’tain Arnaud sont simples : tirage au sort du tableau de la Coupe Davis 2013 le 19 septembre. Premier tour du 1er au 3 février 2013. Clément a sept mois pour tout mettre en place.

FRANCK RAMELLA et JULIEN REBOULLET

Un coq de combat

Toujours généreux dans l’effort, le nouveau capitaine de l’équipe de France de Coupe Davis

n’aime pas se prendre trop au sérieux. Ce qui ne signifie pas qu’il ne l’est pas.

PERSONNE NE POURRA accuser Arnaud Clément d’avoir gaspillé un talent surnaturel par excès de paresse ou une posture je-m’en-foutiste. S’il en est un qui a su extraire la substantifique moelle de ses dons, c’est bien lui. L’Aixois a fait mieux que tirer 100 % de son potentiel : il l’a souvent étiré bien au-delà. Joueur, « la Clé » ne possédait ni le coup droit de Sébastien Grosjean, ni le revers de Cédric Pioline, ni la volée de Michaël Llodra, ni la science du timing d’Olivier Mutis, l’idole de ses jeunes années et son parfait contraire en termes d’investissement professionnel. Lui s’est « acheté » une carrière, à force de volonté, de travail acharné, de sérieux et de méticulosité. Il a fait sans les fées. L’histoire n’en est que plus respectable.

Saint-Cyprien, fin novembre 2010. L’équipe de France effectue un stage de préparation à la finale de Coupe Davis qui l’opposera, une semaine plus tard, à la Serbie de Novak Djokovic. Les journées sont chargées. Clément est de l’aventure mais presque par défaut : il ne doit sa sélection qu’au forfait de Julien Benneteau (poignet), titulaire du double avec Llodra. Un mois plus tôt, à Valence, il se disait écœuré par son niveau de jeu. Alors, à Saint-Cyp, il met les bouchées doubles. Le soir, alors que l’équipe rentre fourbue à l’hôtel, il se rajoute des heures sup (un jour le retour de service, un jour la volée basse, etc.), au côté de l’entraîneur Lionel Roux. L’acharnement paye : à Belgrade, il sera le grand bonhomme du double, qui permettra à la France de virer en tête 2-1. Mi-éberlués, mi-admiratifs, ses jeunes coéquipiers ont vu le phénomène en action.

À dix-sept ans, Clément n’est classé que 0. Techniquement et physiquement, il est loin d’être le meilleur. Mais il est mort de faim, presque un coq de combat. À Marseille, il forme avec Grosjean un binôme de minots (drivé par Bernard Fritz), qui évoluera vite en binôme pour la vie. Mais ce sont de faux jumeaux. Grosjean est un joueur dans tous les sens du terme ; Clément n’aime rien tant que la dépense physique. C’est sur une infatigable paire de gambettes et une niaque hors norme qu’il va bâtir une carrière presque improbable, marquée par une finale en tournoi du Grand Chelem (Australie 2001, contre Agassi), une accession au top 10 (avril 2001), quatre titres en simple et un du Grand Chelem en double (Wimbledon 2007, avec Llodra). Sans oublier le coup de cœur de sa vie de joueur, la Coupe Davis. Pendant dix ans, parce qu’il est avant tout un joueur complet, il alterne ou enchaîne simple et double. Il est surtout un coéquipier irréprochable, sur lequel Guy Forget s’appuiera sans cesse pour cimenter l’esprit de son groupe. De 2000 (première apparition dans l’équipe contre le Brésil de « Guga » Kuerten) jusqu’à la finale de Belgrade, en 2010, les années Forget collent au plus près avec les années Clément. Normal : ils ont la même vision de ce que doit être le club France. Le passage de témoin entre les deux hommes doit beaucoup à ces valeurs partagées.

En phase avec son personnage

Le soin maniaque avec lequel il gérait sa carrière (du rangement millimétré de son sac de sport au rituel pète-sec qu’il instaurait avec les ramasseurs de balles) aurait pu le rendre aussi attirant qu’un congélateur vide. Mais d’autres fées s’étaient penchées sur son berceau. Celles qui distribuent (ou non) le goût de l’humour décalé, du nonsense, de l’autodérision. Clément n’aime rien tant que jouer l’hurluberlu qui vit sur sa propre planète et semble tomber des nues devant les choses de la vie. Mais ce personnage n’est pas seulement une posture. En lui cohabitent une vraie originalité, une certaine forme de naïveté, une curiosité non feinte et une franchise parfois désarmante. Après la finale de Melbourne, en 2001, il sidère Agassi sur le podium en lui demandant benoîtement : « Euh… à ton avis, c’était un bon match ? » Tronche de « Dédé »… Onze mois plus tôt, pour son intronisation en Coupe Davis à Florianopolis, il avait été le seul à traverser la semaine sans se rendre compte de la tension maximale qui règne alors entre Forget et Pioline. Une perf réellement exceptionnelle… À Flushing Meadows, après un succès historique face à Agassi, il déconcerte les journalistes américains en baragouinant trois mots d’anglais, agrippé à la table de la grande salle d’interview parce qu’il est soudain perclus de crampes. Stupeur de l’assemblée : c’est cet écervelé qui vient de battre notre « Kid de Las Vegas » ? Quand il décide de former un trio avec son pote Arnaud Di Pasquale (aujourd’hui no 2 de la DTN) et leur coach commun Rémi Barbarin, il le baptise sur le champ « la Lacadémie », histoire de déminer les ego et de se moquer de la hype suscitée par les camps d’entraînement à l’américaine. Sa devise s’inscrit en filigrane de sa carrière : quand le gène du travail est là et bien là, il est inutile de se prendre trop au sérieux. La vie est trop courte pour l’habiller triste.

VINCENT COGNET

« Rigueur, sérieux, générosité, passion... »

GUY FORGET n’a aucun mal à lister les qualités

de celui qui va le remplacer sur la chaise

de capitaine.

« QU’EST-CE QUE ça fait d’avoir un successeur ?

– Je suis très heureux pour Arnaud. Il possède toutes les qualités qui devraient lui servir pour le poste. Rigueur, sérieux, générosité, passion du jeu. C’est quelqu’un de consensuel, apprécié de tous. Ce sont ces atouts qui ont dû séduire. Ça va bien prendre. Il va transmettre son amour de l’épreuve. Comme je le connais, il va passer du temps à parler avec les entraîneurs des joueurs, observer les adversaires... C’est quelqu’un de très méticuleux, qui prendra à cœur sa nouvelle fonction.

– Les joueurs vous ont-ils demandé votre avis ?

– Non, je ne voulais pas donner l’impression de favoriser quelqu’un. Et ils étaient plusieurs à répondre aux critères. C’était délicat pour moi. Mais je suis de tout cœur avec lui. Il va apprendre le métier sur le tas. Il va être confronté à ce qu’il ne connaît pas encore.

– Comme quoi ?

– L’idée qu’on se fait de cette compétition est très différente selon que l’on est joueur ou capitaine. La gestion des tensions, des frustrations, des incompréhensions fait que le fonctionnement d’une équipe est parfois un peu sensible. Tu le ressens quand tu es aux commandes ! Arnaud va le découvrir. Mais c’est un garçon sensible et intelligent, qui va apporter sa fraîcheur.

– Vous auriez quelques conseils à lui donner ?

– Il faut qu’il écoute ce qu’il a au fond de lui. Il faut foncer, y aller ! Il ne faut pas aller contre sa croyance. Le joueur sent quand on a une conviction. Moi, au début, j’écoutais trop les uns et les autres. La première année, j’ai tergiversé et ça s’est retourné contre moi. Il faut qu’Arnaud soit comme quand il était joueur, avec sa combativité et son engagement. Il faut qu’il reste sur ses choix.

– Le fait qu’il soit jeune et inexpérimenté est-il un défaut ?

– Il faisait partie des vieux du circuit. Maintenant, c’est un jeune chez les vieux. Il bascule... Moi aussi, j’étais jeune quand j’ai été nommé, je ne m’y attendais pas, je voulais surtout souffler après ma carrière. Mais ce n’est pas un problème. Personne n’aurait eu en tout cas l’expérience de ce poste.

– Finalement, on reste au système de la “république des joueurs”, non ?

– Quand il y a consensus sur un nom, je ne vois pas comment la Fédération pourrait aller contre l’avis des joueurs. Quel est l’intérêt d’imposer quelqu’un qui ne plaît pas aux joueurs ? Au rugby, c’est plus dur de trouver un nom qui se détache avec l’avis de vingt-deux mecs. C’est plus simple en tennis, me semble-t-il. » – F. Ra.

Via
06-23-2012, 09:36 AM
i'm still excited :hearts: it's hard to believe. i thought it's just the media who wanted him lol

but who knows, with such perfect timing, one would be forgiven to think that they had been waiting until he finally decided to retire. within days, the organisations gave him the captaincy. it's like he had been the 'chosen one' all along. at least in the last few months.

i still think that escude was the one whom they had been trying to groom for the job. pioline's hopes were high for only a little while.

i'll read more reports when i go to google translation :p

soulage
06-23-2012, 10:29 AM
i still think that escude was the one whom they had been trying to groom for the job. pioline's hopes were high for only a little while.

Yes and we don't why Excude has been exluded by players :confused: while last october in first media polls in was the leader with Seb. Pioline that was the opposite of Arno indeed. Someone with not affect with the players to take decisions but players have choosen Arno at the end. We have the reactions of all the 6 players except Monfils who refused to answer to journalists about his withdrawals in Wimbledon so the DC Captain was not his interest this year. Arno has a contract of 2 years.

I tried to improve a little bit the google translation of the main article :
Monday, Arnaud Clement lost his last matc as pro singles in qualifying at Wimbledon. Yesterday, he was inducted into the Davis Cup captain. Holy week!

SINCE THAT GUY FORGET had discussed the idea of ​​his departure last November, many candidates had expressed interest like Henri Leconte to Amelie Mauresmo through Nicolas Escude, Cedric Pioline and Sebastien Grosjean. And that's Arnaud Clement, but without bandana wearing T-shirt and black jeans , with ease, which was installed yesterday in the large conference room at Roland Garros as a new Davis Cup captain.

Smiling, but sweating. Natural, but not quite casual. "What I was tense! "Admit it after the press conference, the first act of his new life. Not easy to be captain, even when one has been chosen unanimously. But so gratifying, though: "For me, it's fantastic, and at the same time a great responsibility. The big difference is that before when I was failing, I was failing for myself. There, I became team leader of France's second national sport. "It could have been a young retiree. The idea he "liked it a lot." But he can no longer hide. "Now the goal is to win the Davis Cup ... "

HOW IT WAS DECIDED?

These are the players of the hard core of the Davis Cup in recent years (Tsonga, Simon, Monfils, Gasquet, Llodra and Benneteau), which have decided. But certainly easily. Rather, after many discussions in recent months. "They saw themself hours and hours. There were a lot of thoughts, some have even written things, says Arnaud Di Pasquale, head of male high-level . This is at the third joint meeting it was determined. "" It was a conscious choice, confirms Gilles Simon (7 selections). Upon discussion, Arnaud appeared to us as the captain thought to be best able to lead us to victory. "" It's Cedric Pioline who has the more challenged Arnaud Clement in the end, "says Gilbert Ysern, heads of FFT. "It has not been played by much, but in the end, it was unanimous, says Michael Llodra, double pillar of French for nearly ten years with 25 selections! The players liked that Arnaud's perhaps that it does not position himself too early, because he was still active and whether more of us who went to him ... Talk together between players was super rewarding, we have really delivered. These are the values ​​of Arnaud man who made the difference more than his qualities as a tennis player. "

WHAT IT WILL CHANGE?

He says he will do neither of Noah neither of Forget, but it will be what, do Clement? Yesterday, even himself did not know exactly. The new captain just acknowledges having "many thoughts", without saying more about the details. "There will not break, anyway. Guy (Forget) has much in common, but characters that are not identical. Then it will necessarily be different. "

After the elimination of France in the quarter-final against the United States, President Gachassin had suggested the idea of ​​a new era, appeared to want to end the "republic of players," choosing their own captain. "All this will change, he said. Players will not decide alone. We know that there are friendly relations which can distort the game "

Can we say that the system has really changed? No. It keeps its advantages - players can challenge the capacity of coach unless they deny themselves - and shortcomings - liable, the captain of the players is dependent for its renewal, in this case the contract short Clement about two seasons - but it remains in the state.

Ultimately, the federal office on behalf of a clear continuity, has just confirmed the decision. "The players have expressed a desire, the word is important, said Gilbert Ysern. Arnaud Clement well suited to the federation. "So, so good.

Arnaud Clement, the former friend became leader, did not seem to fear in any case the difference between authority and tenuous complicity born of a particular mode of appointment. "The players are smart, he said. If they thought about me is that they think I can be good. And authority is not something that scares me. If there is a decision to be taken against a player, and for the interest of the team, I'll take it, even if it is no fun. "From this, Michael Llodra was the guarantor yesterday:" Arnaud is right, honest, and when he has something to say, he tells you in the face, even if it generates tensions. I had problems with him one time for bullshit. We do not agree. For six months, it's been hard, but after we got back on the bottom line, and voila. He will make decisionsor say stop! "

WHAT PLAYERS THINK?

It was very rare on the circuit to hear words of bittersweet on Arnaud Clement, rather praised for its exemplary values ​​and self-sacrifice. Not surprising, therefore, that the captain collects the honors for the beginning of his adventure. "Arnaud has always been exemplary, both in his playing or outside, thought Jo-Wilfried Tsonga (8 selections), the team leader. It goes very well represent the colors of the France team, for sure. I think it's his commitment to Davis Cup that weighed in the balance. He was always into it. This is a very integrated. "" Given his profile and his contribution as a player, added Julien Benneteau (5 selections), it is deserved and exciting. It will be a model and an engine. Some may think it's a little early because it is almost player yet, but I think instead that it will link more quickly. "Sought after by everybody, he left it up everyone. "This is precisely the fact that he was chosen after reflection that reinforces its position, noted Gilles Simon, in the sense that other players we know exactly why we took him and not another. "He, the great guy. "For it is really a good guy, concluded Richard Gasquet (10 selections). With a big personality. Nobody has anything to complain about. "

AND NOW, WHAT'S GOING ON ?

First, Arnaud Clement must end for good with his playing, and it will go through the doubles tournament at Wimbledon next week, with Michael Llodra, against Ramirez Hidalgo and Ramos. But then? Wimbledon will certainly be the place of the first discussions between Arnaud Clement and "his" players "were a lot of time before the next meeting, but this time, I want to use it to discuss fully with all world, he said. First step: talk to the players, including training of staff as a subject, but not that one. I need a different kind of exchange than before. "Lionel Roux, coach of France's Davis Cup in recent years Forget, will be at Wimbledon with the dual role of consultant for Canal + and coach of the France Olympic team. Will it also in contact with Clement? "I have no info, but it sure Arnaud wonder if I continue, I'll go with your eyes closed! "

Other steps of early cap'tain Arnaud are simple: draw of the Davis Cup in 2013 on September 19. First round of 1 to 3 February 2013. Clement has seven months to put everything in place.

The bonus in l'equipe today was about Arno and it's the article made ater his win vs Roddick in 2003.

Marine
06-23-2012, 08:48 PM
Thanks a lot soulage for these articles, that's so good to read all these things about Arnaud.
L'Equipe is definitly in love with him, seriously ! :lol:
I hope they'll be indulgent with him when France will lose.

I like a lot what mika (of course) and Tsonga said, that's nice and sincere.
I'm proud of our tennismen, they love playing davis cup, they care of "values", it's so important to me.
It doesn't mean everything will be all right next year, but at least it starts well. The state of mind is "sane".
I'd like french guys of football have the same values, the same passion :rolleyes::rolleyes:

Marine
06-24-2012, 04:41 PM
L'avis de Christophe Thoreau, le spécialiste tennis sur sport blog de Yahoo.
Another fan of Arnaud ! :lol:

Malgré des pressions extérieures de dernière minute en faveur de Cédric Pioline, c'est bien Arnaud Clément qui a été désigné par la FFT, nouveau capitaine de l'équipe de France de Coupe Davis. Et c'est heureux ! Cela dit, je n'arrivais pas à croire que les élus de la FFT, qui ont repris du poids dans la désignation du patron des Bleus, acceptent le retour de Pioline dans la maison, même si certains joueurs en avaient fait la demande. Le passage de l'ex-numéro un français à la DTN, en tant que responsable du haut niveau masculin, sous l'ère Christian Bîmes, n'ayant pas laissé un souvenir impérissable.

C'est donc Clément. Je l'ai écrit ici, c'était pour moi le meilleur candidat. Cela ne veut pas dire que le garçon va réussir, bien sûr. Mais je veux croire que sa rigueur et son professionnalisme, sa passion pour cette épreuve, sa vision du jeu (en simple et en double) sont des atouts de poids. Clément n'a jamais rien laissé au hasard pendant ses 15 ans de carrière et c'est pour cette raison qu'il s'est construit le palmarès qui est le sien, sans avoir le meilleur coup de raquette de sa génération, loin de là. Je crois que Clément sera un capitaine qui ne laissera pas passer grand-chose à ses joueurs, notamment dans la vie de groupe ainsi que dans le travail et l'entretien physique.

A 34 ans, l'Aixois est le 25e capitaine de l'équipe de France de Coupe Davis. Il va désormais avoir le temps d'appréhender sa fonction puisque la prochaine rencontre de Coupe Davis de la France est programmée en février 2013. Les Bleus connaitront leur adversaire en septembre prochain. Clément, lui, pour sa première intervention devant la presse n'a pas caché ses ambitions : « que la France regagne la Coupe Davis ». Il ne pouvait pas faire moins. Mais comme ça, les choses sont claires. Bonne chance, Cap'...

soulage
06-24-2012, 07:57 PM
He speaks often of Arno in tennis play and they should say again a word in the next show and Loth will be happy :lol:

Jo explains http://www.lefigaro.fr/tennis/2012/06/24/02004-20120624ARTSPO00152-tsonga8201-en-france-je-passe-pour-arrogant.php that Arno has been choosen because he's much close from the players, because of his behaviour in davis cup and for him it's a guy who is not afraid to make choices and for him it will more rigorous that with Forget that Arno will be more hard with them.

soulage
06-26-2012, 10:01 AM
Ma concentration sera totale »

ARNAUD CLÉMENT, fidèle à son goût du perfectionnisme, se projette avec gourmandise dans son futur rôle de capitaine de Coupe Davis.

« QUAND vous vous retournez sur votre carrière, qu’est-ce qui vous vient en premier à l’esprit ?

– Que j’ai eu une chance incroyable d’avoir pu vivre tout ça aussi longtemps. C’est arrivé de manière rapide et inattendue. Ce n’était pas une vocation, mais une pure passion devenue mon métier. J’ai fait des trucs bien, des erreurs, mais, globalement, je suis super fier. Aurais-je pu faire mieux ? Pas sûr… Sur l’engagement et l’investissement, j’ai tout donné. Mon objectif n’a jamais été un objectif de résultat ou de classement. Mais de donner mon maximum et de voir où cela m’amenait. Chaque progrès, chaque évolution, c’était de l’inattendu.

– Doutiez-vous de votre niveau quand vous aviez dix-sept ou dix-huit ans ?

– Pas du tout. J’en étais conscient ! Mais je ne raisonnais pas comme ça. Je ne me suis jamais dit que je pouvais être dans les cent ou les dix. Mais je ne me suis jamais dit non plus que je ne pourrais pas y arriver. Quand j’avais dix-sept ans, je n’étais même pas le meilleur en Provence. Donc, je me sentais très loin.

– Votre carrière vous fait halluciner…

– (Il hésite.) Pfff… Je ne me le dis pas aujourd’hui, je me le disais pendant ma carrière ! Je vivais les choses sur le moment. Il m’étonnerait que, dans cinq ans, je me pose pour faire le bilan. Du coup, en vivant le truc comme ça, j’en ai vraiment profité sur le moment. Et c’était très bien.

– Votre meilleur souvenir ?

– (Il réfléchit longuement.) C’est dur… Pour moi, il y a deux mondes séparés : Coupe Davis et circuit. Je ne peux pas les comparer. En individuel, il y a deux moments qui se détachent : l’Australie 2001, pour l’ensemble de la quinzaine ; et quand j’ai gagné le Tournoi de Marseille. À Melbourne, il y a eu ce quart contre Kafelnikov qui était complètement fou. À la fin, il y avait tellement d’émotion que j’ai explosé dans ma tête. J’étais quelqu’un d’autre. En plus, c’était la première fois que je sentais le public à fond derrière moi ailleurs qu’en France. Les gens se demandaient qui était ce petit gars courant partout, avec son look bizarre. Cela m’avait profondément touché… Marseille, c’était l’objectif de ma carrière. Ce titre sortait un peu de nulle part. Je n’étais pas trop en confiance, mais je bats Nadal en demies en jouant l’un de mes meilleurs tennis. Je connaissais la moitié des gens dans la salle… Moment incroyable.

– En Coupe Davis ?

– La campagne 2001, jusqu’à la victoire à Melbourne. C’est bizarre, je n’ai pas joué la finale, mais on a passé tant de temps ensemble… On était parti en Australie si longtemps avant la finale qu’on était soudés comme jamais. Cette finale reste un souvenir plus incroyable que certains matches que j’ai joués. Ce qui est fort, c’est qu’on avait joué toutes nos rencontres à l’extérieur. Et ça nous avait encore plus rassemblés !

– Votre pire souvenir ?

– Ma rupture avec Philippe Rosant, mon entraîneur quand je fais la finale en Australie. Je l’ai mal vécue très longtemps. Je regrette mon attitude. J’étais jeune, j’avais agi de manière beaucoup trop abrupte et violente. Je m’étais laissé emporter. On en a tous les deux souffert. Si je pouvais réécrire cette histoire, je le ferais.

– Devenir capitaine de l’équipe de France a-t-il accéléré votre retraite ?

– Consciemment, non. Mais le fait qu’on parlait de moi depuis des mois pour succéder à Guy (Forget) a peut-être joué un rôle, inconsciemment.

– Avez-vous envisagé de refuser le capitanat parce que vous pensiez que vous ne seriez pas au niveau ?

– (Ferme.) Non. À cause du processus de désignation. On m’a choisi. Si on le fait, surtout pour un poste pareil, c’est qu’on estime que j’ai le niveau. J’ignore si je serai un très grand capitaine. Mais je donnerai tout. Je suis serein. Ma concentration sera totale.

– On vous a dit que votre désignation a fait l’unanimité parmi les joueurs ?

– (Il hésite.) Hum… c’est possible… (Il se tait.)

– Aviez-vous vu tous les joueurs individuellement avant votre nomination ?

– Non.

– Qui manque à l’appel ?

– Je ne vous le dirai pas. La vérité, c’est que certains avaient besoin de parler de tel ou tel truc avec moi et d’autres pas. Tout simplement parce qu’ils me connaissent assez bien et qu’ils me font confiance les yeux fermés. Ma démarche n’a jamais été d’aller vers les joueurs pour leur exposer un projet.

– Y compris vis-à-vis de celui que vous n’avez pas vu ?

– Il y en a eu plusieurs.

– C’est quand même bizarre…

– Je ne trouve pas. Ils m’ont côtoyé en Coupe Davis, ils connaissent mon état d’esprit, mes valeurs. Si j’avais estimé qu’il y avait un problème, je serais allé les voir. Il n’y a pas de procédure écrite. C’est suivant la sensibilité du joueur sur le moment. Mais il est évident que, désormais, je les verrai individuellement pour parler de tout ça. J’ai beaucoup de temps devant moi, mais ça ne veut pas dire qu’il faille laisser traîner les choses jusqu’au dernier moment. Je resterai à Wimbledon le temps qu’il faudra, j’irai à l’US Open. Je regarderai les gars avec un nouvel œil.

– Avez-vous déjà réfléchi à votre staff ? Vous imaginez en modifier l’organigramme ?

– Je ne pense pas qu’il y aura trop de changement. S’il y en a, ce ne sera pas la révolution. Mais je ne peux rien dire tant que je n’en ai pas parlé aux joueurs. Je veux récolter le maximum d’informations et en faire la synthèse.

– Vous aurez un carnet secret ?

– Bien sûr. Je m’imagine très bien noter des tas de trucs. On ne peut pas se souvenir de tout, tout le temps. »

VINCENT COGNET
http://images4.hiboox.com/vignettes/2612/5ddb944b83265b1ae85a3a2a791fb308.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/captain,5ddb944b83265b1ae85a3a2a791fb308.jpg.html)

The journalist asked him if he met all the players before the decision and he answered no. For him it's not a problem as he didn't make campaign with a program. Now he will meet all of them including the ones he hasn't talked before. It seems he doesn't want to change a lot of things in the staff. I'm afraid he could keep Roux :rolleyes: You feel he's not sure about what he will do :lol: The team needs a bit of changement he has do it and for the players it looks like they didn't want the guys who came with a project and prefered Arno and his personnality even if he had no project.

In Le Parisien Seb says he's not happy cos the federation doesn't call him to announce the decision :eek:. He says it has been decided the sunday of the men's final in RG ;)

Via
06-26-2012, 03:19 PM
well capitaine, you have a few months to come up with a plan now! :D

soulage
06-26-2012, 07:36 PM
well capitaine, you have a few months to come up with a plan now! :D
Yes :lol:

So Arno was again the phone guest in Radio Tennis Play http://www.tennisplay.fr/news/radio . Too long to sum up all they said but and in a way most interesting was the continue to talk after he quit ;). Arno is very politically correct but I feel it's because he's sure about anything about the future of the team :scratch:

Arno wants to be a natural captain. Same as a captain that he's in life. The journalist are asking about his proximity with the players and he anwsered it's not a problem for him.
About the non gap between his career and the captaincy he says he will have holidays during summer and for him it's a good timing to be captain now because he's still close from the tour and the players.
About his attitude towards players on the chair or inside the team he says he will have to think about it cos it will be different for each players. He wants to discuss with players before, on what they want excatly.
About the staff, on the phone he says he's thinking about each spot so he doesn't answered about Roux.
About discipline he answered it's important for him but as you know he needs to discuss with players before :lol:
About his english he says that if it's his biggest weakness he will be happy. Then he quits the discussion and the journalists continue without him.

Lefevre from l'equipe thinks it will be different that it was with Noah and Forget that Arno will add his energy and his meticulousness to the team. Maylin (who was for a combo Pioline captain-Clement coach) is wondering about the sense of psychology of Arno.
For Maylin Noah and Forget had to work on their psychology during their career to have better results and not Arno that would have been only on the fighting spirit. Maylin thinks Arno has not these psychology weapons and it could be the problem.
The guy from RFI is wondering about his proximity with players as he was on tour with them and for the guys around the table he has not the same prize list that Noah and Forget so less legitimity and charisma (that's the idea not the words they uses). They are wondering if it' s not too early for him. Lefevre have also some questions about management of a team by Arno and that his rigour and for him he will have to be more soft.

About Roux the guy from l'equipe says Arno will surely keep him as he's loved by the players who didn't want him as a captain cos he was great a a coach great as a link between captain and players. Thoreau thinks they can be a good combo. Lefevre regrets like me that the choice has been made only by 6 players and not by the youngest.

So the questions are about his management capacity, his lack of stand back. End of the part on Arno

I always found Roux as a bad coach yes he is loved by players but he's not a great tennis analyst of the game, we lost in Belgrade also because of his bad management :o and for me Arno should take someone elso but I don't who :lol: I think he will keep Roux and that will be his first bad decision :p

soulage
07-12-2012, 02:29 PM
Tennis Magazine

PDF files attached ;)

I've not yet read the article. So a summary not before the evening

http://images4.hiboox.com/images/2812/cbe1dae9853152d0dbbc5fae2ce1ba99.jpg (http://www.hiboox.fr/go/images/divers/tennismagazine,cbe1dae9853152d0dbbc5fae2ce1ba99.jp g.html)

soulage
07-12-2012, 05:39 PM
I've read the article and it's quite interesting. Arno is really in his new function. Of course a lot of blurry parts cos it's only words not actions. I'm doing a summary it will come later ;)

I add the Pioline article, well he sounds not happy and he's doing as if he knows secret things players would have tell him :lol:

http://img11.hostingpics.net/thumbs/mini_171543pioline.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=171543pioline.jpg)

Arno and Amelie watching but amelie is not yet Fed Cup captain. I'm wondering when this will be decided :confused:

http://img11.hostingpics.net/thumbs/mini_844763captain.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=844763captain.jpg)

My summary of the tennis magazine interview :

Interview done during Wimbledon.

He's moving progressively in his new function. He speaks with few players in London and he hasn't change his way to talk to them. It's just the subjects which are differents.

Now when he watches matches he's thinking about details, he speaks with coaches, players and already thinks about the speech he will have with them on courts. He's trying to be ready psychologically to this function.

The things he's worrying the most is that if he fails it's all team who fails. He will have to be good in the management of the players, of the staff, in the team spirit. Build a team it's an addition of details and it's on this point he has not to do mistakes. He wants that the group shines that everybody feel happy because it's in those conditions they'll be good on courts.

It's in the gestion of the differents personnality that we see the quality of the captain. He will have to adapt his speech towards each player. For him to know very well players it's an advantage it gives him many informations. For the moment it's easy we are only in theory but in his mind he's not here to pleased to the players. he's here to win the Davis Cup.

In first round he will not especially do choices to win that tie he will do it to win the cup at the end. If there are importants decisions to take he will do it fastly. He hopes that with dialogue players will understand his points of view.

Little talk about the player he was. Anxious ? He denies this but he was meticulous which explains his problems with ball kids.

He says that when he was a player he was very honnest with the press that's why they always had good relationship. Now he will have to protect players not tell everything. He says mysterious about the changement which could happen in the staff.

Guy has announced it will be his last season when Arno started to think it would be also his last one. The strory starts like that. He started to think about the captaincy early even if when he learn it was him he had a stress he didn't prepare. He says that thinking about captaincy has maybe help to ease the decision to stop to play.

When he stopped he was not too emotional, he was happy which is an emotion. Stop the tour doesn't mean he will stop playing tennis. He thinks he has taken all the pleasure it was possible on tour and that if he doesn't the desire to continue there had no reasons to continue.

When he played his last match against De Schepper he lacked of agressivity because in his head he was already captain.

Marine
07-12-2012, 08:52 PM
Merci !!!!!!!!!!
It's one of the best itws I ever read. Why ? Because the questions are exactly the ones I've always dreamt to ask to Arnaud !!! Thanks to both journalists for their good work, and arnaud's anwers are very interesting and honest, as usually.

I love how the journalists put the finger on all the difficulties Arnaud will have in his job, in every question, about the doubts everybody can have, they don't handle him carefully with their questions, they insist if necessary, it's a bit like if they wanted to prepare arnaud psychologically, haha :lol:
Of course, THE QUESTION, the question everybody here has always wanted to ask him has been asked, after all these long years : "THE BALL KIDS", merci, merci for doing it !! :lol: :lol:
But his answer disapointed me, it's the only thing he's not totally realist with. In short, he said he's a bit worried but his behaviour was only due to his demanding nature, cause of his glasses...stupid excuses, arnaud !! He doesn't have the impression to have been rude with them, that's a pity...

Well, kezzi, via, the others, you absolutly have to read this itw. If google can't help you, I'm ok to try (I'm on holiday lol)

soulage
07-12-2012, 09:38 PM
About ball kids they asked him if it was because anxiety and he says no. He's not anwering about the fact he was rude and using nasty words. He only answers about his rituals with the towel. He avoids the question :p

About translation good luck :)

Kezzi
07-13-2012, 11:37 PM
Did you guys never ask him about the ball kids when you've met him? I did a few years ago. But if he avoids the question I'll keep the answer to myself, though it wasn't very shocking at all.
And I have read somewhere that he always apologizes to them after the match, I don't remember where. Maybe he just doesn't want to remember this side of him and decided to ignore it? :shrug:

Via
07-14-2012, 02:23 AM
you see, i'll never understand arnaud the way his french fans do, because i don't understand french. :shrug:

as for his on-court behaviour, he's not just rude to ball kids... and there's no point in asking him because he doesn't see it the same way. i'm not surprised he avoids an honest answer if anyone asks.

Kezzi
07-14-2012, 08:56 AM
I have the same problem Via, sometimes I feel like I "know" a different Arnaud than the Frenchies do.
But I am learning French and will use this interview as practice material. It would be nice if you also want to translate Marine, cause then I can compare what I understand to what you wrote. :)

Marine
07-16-2012, 03:56 PM
I'm working on the translation, I don't forget. But it's long, Arnaud is too much talkative, he should learn to make short !! :lol:
It's a good exercice but there's nothing more difficult than translate french into english. The expressions arghhh :help:

Via
07-23-2012, 01:15 PM
are we still waiting? :aplot: :p

have to get used to not having news these days :awww:

the davis cup site actually has an article with the announcement http://www.daviscup.com/en/news/articles/clement-succeeds-forget-as-french-captain.aspx

not sure if the captain is pleased to be called 'doubles specialist' :lol:

soulage
07-25-2012, 06:56 PM
I hope you'll see the end of your translaton Marine :angel:

Glad the Arno subforum has not yet been moved to retired players forums :)

Marine
07-26-2012, 09:43 PM
Well, ughhhh... how to say.... I'm off to holiday without finishing the translation. I started, then I've been very busy, then now I'm gone.
BUT I promise I'll finish it when I'll be back home. I'm so ashamed ! :lol:
Sorry girls, I was so enthousiast, but english just kills me ! LOL
In 3 weeks you'll have everything in english (ok, in frenglish to be more realist)

Fat Camel
08-04-2012, 06:55 PM
Captain speaking : Arnaud Clement : “ C'est dommage aujourd'hui pour la médaille d'or, mais c'est fantastique que nos deux équipes soient sur le podium. C'était un énorme objectif pour eux. Cela faisait longtemps qu'ils en parlaient, et ils ont réussi à l'atteindre ! Quand on les voit jouer de cette manière avec tout leur cœur, pour défendre les couleurs de la France, c'est un exemple qui justifie pleinement la place du tennis aux JO. Je suis tellement heureux pour eux. Bravo les mecs et bravo également à tout l'encadrement ! ” ( ©arnaudclement.com )

French guys finished Arno/Mika's job in Bejing, this 18-16 was nice revenge for 17-19.

soulage
08-04-2012, 08:11 PM
Not sure he saw the match :confused: I don't know about the timing but he was playing for his swiss club today. Maybe it was at the same time.

For his Captain Job it doesn't give him a lot of informations. No french players in semi, Jo the only one in quarter. For double the French are able to beat average teams but not the big team.

Kezzi
08-04-2012, 08:55 PM
He didn't have to see the match to give this comment. To me it's just a nice thing to say that he's happy for them, because he knew how much they wanted it. :)

And I think you can't compare Olympics to Davis Cup. It's a whole different event. In Davis Cup the conditions are different, the atmosphere is different. I wouldn't say the French can't beat the big teams, Llodra's record with several partners (including French ones) isn't too bad against the Bryans. And the Bryans are probably the only team which also plays in DC together, most others have partners from another country.

soulage
08-22-2012, 06:54 PM
http://www.daviscup.com/en/news/articles/clement-our-aim-is-to-win-davis-cup-again.aspx

Arnaud Clement speaks to DavisCup.com at the start of his reign as the French captain. The 34-year-old took over from Guy Forget in June and his first tie in charge will be at the start of the new Davis Cup by BNP Paribas season in 2013.

On replacing Guy Forget as France’s Davis Cup captain...
Guy Forget was head of the French team for a very long time. He was a very good captain. I have a huge amount of respect and affection for him. So the next captain will be me. I haven’t tried to be Guy Forget. I have tried to project my personality and who I am into this role. I don’t compare myself with the great captain that Guy was.

On picking up advice from Guy Forget...
Yes, I have spoken to Guy in a very general way. I may well want to speak to him again sometime in the future as things develop. In any case, he always gave me very good advice when I was one of his players and he will always be able to offer valuable advice to the world of French tennis.

On France’s current crop of talent in the men’s game...
It’s true that we have a huge amount of good players. With Jo-Wilfred Tsonga, we are now in the Top 10. We also have three players in the Top 20, some very good doubles players and players capable of performing at a very high level on all surfaces. Our aim today, which we don’t try to hide, is to win the Davis Cup again. To do all we can to make it happen. It’s our main and only objective, being the team that we are today.

On stepping up to the captain’s role after being a player...
I think that it is winning that is important. It’s true that the role is going to completely change. For me it’s very important to like these players, to like this competition, the Davis Cup. It’s important to give everything that you can, all your energy, in order to achieve this goal. After that, there are different methods. Davis Cup involves managing a team, which is complicated. Things are constantly changing and depend on the players’ personalities. To be a good captain, I think it’s important to be able to adapt to the different situations that you face.

On his plans for the future...
My plans include already talking a lot with all the players on many subjects. To start in a more general way before anything more detailed. I am very lucky to have a lot of time ahead of me to prepare for the next match and that is something that gives me a lot of comfort.

On his Davis Cup playing career...
I had some really good moments in my Davis Cup career, particularly the semifinals against the USA in 2002.Playing on Centre Court at Roland Garros was also a great moment. Even if I didn’t play in the 2001 Final for which I was reserve, winning was an incredible and unforgettable moment. It was an experience that was shared between all of us.

On the differences between Davis Cup and tour events...
It’s true that it’s completely different. When we play for our career at tournaments, we are the only one involved. We are alone on the court. When we win or lose, it is only us that has won or lost. Here, we are in a team-based system, requiring three points to win a match. We play for our colleagues, our co-team members and also for our country. So it’s not at all the same thing. There is a lot more pressure. A lot more emotion is involved in winning just as there is in losing.

On the possibility of replicating American captain Jim Courier’s courtside dress code - i.e. wearing a suit...
No, there will be no suits for me! I wear one so rarely in life that I will definitely not be putting one on on the court!

soulage
08-26-2012, 04:43 PM
L'equipe writes that as we were expected he has kept Roux as he's with him in NY. Arno is not happy with his weight, he's 2 KG more since he has stopped :p but he's happy to make normal suitcases.

For me as I said it's a bad idea to keep Roux as trainer because the players loives him :rolleyes:. He could have keep as nanny :lol: and take a real trainer. I remember that at the beginning Forget was working with 2 trainers Deniau and Tuslasne. Here there is no real trainer and Roux is not a great analyst of tennis imo :devil:. It will be the same staff with only Arno instead of Guy. Unless he takes someone else I'm not a big fan of that decision :secret:

Via
08-27-2012, 03:00 AM
L'equipe writes that as we were expected he has kept Roux as he's with him in NY. Arno is not happy with his weight, he's 2 KG more since he has stopped :p but he's happy to make normal suitcases.

For me as I said it's a bad idea to keep Roux as trainer because the players loives him :rolleyes:. He could have keep as nanny :lol: and take a real trainer. I remember that at the beginning Forget was working with 2 trainers Deniau and Tuslasne. Here there is no real trainer and Roux is not a great analyst of tennis imo :devil:. It will be the same staff with only Arno instead of Guy. Unless he takes someone else I'm not a big fan of that decision :secret:

what does Roux look like? :secret: i might catch him, but no promise :lol:

soulage
08-27-2012, 09:37 AM
Here he loves hairgel :lol:

http://www.welovetennis.fr/medias/images/Lionel%20Roux%201.jpg

soulage
08-27-2012, 09:52 AM
An article in a french newspaper http://www.republicain-lorrain.fr/sports/2012/08/27/clement-je-suis-conscient-de-mes-responsabilites

Clément : « Je suis conscient de mes responsabilités »

Le nouveau patron des Bleus s’est envolé pour les internationaux de Flushing Meadow. Pour la première fois, il posera le pied à New York sans jouer. A bâtons rompus avec Arnaud Clément, ancien vainqueur du Moselle Open.

Rejoindre l’étape américaine du Grand chelem sans raquette va vous faire bizarre ?
« Ah, non ! A un moment donné, c’est réglé dans la tête. Je suis content d’y aller, voir comment les joueurs français vont se débrouiller après les Jeux de Londres. Je vais enfin les féliciter de vive voix. »

• Première grande étape en tant que capitaine de coupe Davis ?
« Je vais seulement prendre mes marques dans un autre rôle. L’important est d’être au contact, de discuter avec tout le monde, les joueurs mais aussi leur entourage. »

• Après une si longue carrière, est-il difficile de décrocher ?
« Pas tant que ça, j’étais bien, cela me paraissait évident d’agir ainsi et j’ai été très heureux de la façon dont les choses se sont faites : dans la joie et le bonheur. Tant à Roland-Garros, où j’ai livré deux beaux et longs combats comme je les aime qu’à Wimbledon où j’ai avancé dans le tableau avec Micka (Llodra). »

• Une retraite naturelle…
« Oui. On peut toujours se dire : j’attends la fin de l’année, ou j’aurais dû me décider plus tôt… Là, non, j’ai eu la chance de pouvoir choisir le moment, c’est un luxe d’arrêter quand on le désire, sans avoir de pépins jusqu’au bout. »

• Taper la balle, c’est carrément fini ?
« Je suis un fou de sport, je tape avec les copains. C’est plus sympa qu’avant. Je ne me dis pas : il faut que je règle mon coup droit pour le prochain tournoi ! Bon, j’aime trop bougé, je n’arrêterai jamais totalement. »

• Vous voilà aux commandes de l’équipe de France de coupe Davis. Surpris ?
« Mon nom était cité, comme d’autres… Mais depuis des mois et des mois, je m’étais convaincu, peu importent les décisions des joueurs et de la fédération, qu’il fallait que je sois prêt dans ma tête. Je ne me suis vraiment investi dans ce rôle que je ne tenais pas encore. Quand j’ai été officiellement nommé, évidemment, le moment a été un peu plus particulier. »

« Chaque année nous pouvons gagner »

• Énorme ?
« Ma nomination ? non. La véritable finalité est que l’équipe de France remporte cette coupe Davis, pas que je sois aux commandes ! Si jamais, nous parvenons à ramener ce Saladier chez nous, là, ce sera quelque chose d’énorme. Nous en sommes qu’au début. C’est l’accomplissement qui sera énorme. »

• La méthode Arnaud Clément ?
« Oh là… On verra au fur et à mesure, et selon les situations à gérer. Je ne me pose pas la question en ces termes. »

• Vous passez derrière deux capitaines prestigieux qui ont duré : Yannick Noah de 1991 à 1998 et Guy Forget pendant douze saisons.
« J’en suis conscient et ce sont deux capitaines qui ont gagné. Je sais les responsabilités qui sont les miennes. Nous possédons une équipe vraiment compétitive et nous avons, chaque année, la possibilité de remporter la Coupe Davis. »

• Votre vécu n’est pas anodin dans cette compétition !
« J’y ai vécu mes émotions les plus fortes, les joies les plus incroyables. Même quand vous n’êtes pas sur le court, comme lors de la victoire en 2001 (il était remplaçant), vous vivez des choses extraordinaires. Il y a eu aussi des moments très durs. Donc, je connais les données du problème. »

• Confiant avant cet US Open ?
« Les Français sont très en forme. Jo (Tsonga) nous a bien rassurés à Winston-Salem après sa blessure au genou. Richard (Gasquet) tient la forme. Nous sommes sur une bonne dynamique. Avec ces médailles olympiques, ils vont être remontés comme des horloges ! »

• Vous resterez longtemps à New York ?
« Jusqu’au dernier Français en lice, c’est-à-dire jusqu’à la victoire. Pourquoi vous rigolez ? »

Via
08-28-2012, 01:34 AM
• Vous resterez longtemps à New York ?
« Jusqu’au dernier Français en lice, c’est-à-dire jusqu’à la victoire. Pourquoi vous rigolez ? »
:banana:

Kezzi
08-28-2012, 09:43 AM
Are you in New York Via?

Via
08-30-2012, 01:47 AM
Are you in New York Via?

that's such a wild guess ;) but i'll do the first pic in your sig, and not say for now.

soulage
09-05-2012, 09:01 AM
End of mission in New York, it remains only one double team.

An article in l'équipe about Amélie and Arno. To translate the part about Arno I'll try later

http://img15.hostingpics.net/thumbs/mini_308698eq0509.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=308698eq0509.jpg)

Here a little summary

In the introduction Amelie says they discuss with Arno about their new job and that they did a wine degustation between captains :spit:

Arno explains that he follows the mathes in another way. To confirm things he already know or to see detaisl about the way they play at the start of match or in importants moments. He takes notes about everything on their games. He discuss a lot with trainers about the game, the technic or the words they use to talk with their players. He has his notebook and likes to read what he writes to be impregnated.

He says he knows the players but the newness is the discussion with the trainers, talk with them to not change their habits. Then he will discuss more deep with trainers to have their point on view on their player. Arno says the best players are his priority but if he can he'll follow the ones who are just behing like Mahut because he's interested by them. He says the team is open and that he likes to see new players too.

Arno has some ideas about the team function but nothing is fixed. It depends about the ties, the surface, the doubles. He need time to think about that before talking to the players.

About the staff he needed to think about each spot even the more evidents. He spoke a lot with the players in Wimbledon and the fact they trust a lot in Roux was important especially cos he trust in him too. He's happy he has accepted to continue with him. About the rest of the staff he has some ideas but it will be annouced later.

About sport He says he needs to sweat so he tries to do one hour of sport everyday.

Lesliem
09-05-2012, 02:24 PM
Thanks for the article :). It's very interesting, I like the way he acts at the moment (to be present to see all the french players even the less well ranked, to take notes & talk to the different trainers) and what he says about the composition of the team (according to the surface, form, results and the fact it's open). His relationship with Amélie is nice too :).

Via
09-06-2012, 07:59 AM
ok ok i'm back. i was only at the tennis for two days, the queue for ground passes were too long.

i bought tickets when i thought i would see nadal there, not arno lol (definitely not seb)

i didn't see le capitaine writing notes, actually. he must have great memory :aplot:

soulage
09-06-2012, 11:06 AM
Yes in his room after a long day he must write his notes :lol:

Thanks for the article :). It's very interesting, I like the way he acts at the moment (to be present to see all the french players even the less well ranked, to take notes & talk to the different trainers) and what he says about the composition of the team (according to the surface, form, results and the fact it's open). His relationship with Amélie is nice too :).
I would have know a bit more about team function because here he didn't answer to the question.

What about the team rules ? The way he wants to run the group. He's maybe too much kind with them :p Players have choosen captain and even trainer while few years ago Arno was agaisnt this idea.

Via
09-09-2012, 02:15 AM
i have some pics in my blog (http://viastennisphotos.smak.co/vtpblogwp/).

http://viastennisphotos.smak.co/vtpblogwp/wp-content/uploads/2012/09/batch_DSC_0136.jpg

(see i stalk captains' feet)

soulage
09-09-2012, 05:06 PM
You're a great feet stalker. Thanks for your pics, he looks very concentrated or maybe a bit bored :lol:

Some words of Roux here http://www.welovetennis.fr/coupe-davis/55557-roux-tres-fier

Kezzi
09-19-2012, 06:27 PM
So the opponent is Israel and the tie is played in France. I've read on twitter that was Noah's first tie too and he won the cup. High expectations for Arnaud ;)
And since it's in France, who's going? :)

soulage
09-19-2012, 06:47 PM
They say the place and the surface will be annouce in the next weeks. We'll see where it will be.

Arnaud interview

A long version translated by google http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=fr&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fsports.orange.fr%2Ftennis%2Fcoupe-davis%2Farticles%2Fcoupe-davis-clement-est-confiant-pour-le-premier-tour-face-a-israel-285819%2F

others with some videos

http://www.lequipe.fr/Tennis/Actualites/Clement-aller-la-gagner/314159

http://www.fft.fr/actualites/tennis-media/les-videos/coupe-davis-2013-les-reactions-darnaud-clement-et-jean-gachassin

http://www.rmcsport.fr/editorial/301352/clement-ramener-le-saladier-en-france/

So he changed the physio in the staff ;) Well Israel is a good first round. At home is also perfect.

Kezzi
09-19-2012, 11:19 PM
We've decided that as long as it was in Europe we would be there, so I don't really care where in France it is. :p A place where I haven't been before would be nice, but if it's Marseille that's always good too. ;)

Thanks for the articles. :)

Via
09-20-2012, 12:32 AM
first round against israel has to be lucky for the first time captain, no matter how hard he tries to play it down in the interview, just like what he would do as a player, naturally :)

i hope all of you going are going to enjoy watching the tie, and the captain. if you're going only as an arnaud fan, it may be a little dull though, as he's no longer in action - as i had found a few weeks ago.

Kezzi
09-20-2012, 07:51 AM
I like a lot of the Frenchies. I'm not as big a fan as I am of Arnaud, but some of them are really high on my list, like Gilles, Julien, Mika and Nico. Usually I watch almost all Frenchies at tournaments. :) I find Davis Cup too expensive to only be interested in the captain sitting on the bench. :p It will be strange though to see Arnaud there and not Guy.

soulage
09-20-2012, 10:06 AM
We've decided that as long as it was in Europe we would be there, so I don't really care where in France it is. :p A place where I haven't been before would be nice, but if it's Marseille that's always good too. ;)
I don't think it will be Marseille ;) Of course France from Netherlands it's not a long trip. Lucky it's not Kazakhstan :lol:

Not l'equipe today but there something in Le Parisien but I don't get it yet. Here the interview from the press conference in the local newspaper. Some details about coaches, Mika and other things http://translate.google.com/translate?sl=fr&tl=en&js=n&prev=_t&hl=fr&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.republicain-lorrain.fr%2Fsports%2F2012%2F09%2F20%2Fun-match-a-prendre-au-serieux

Marine
09-20-2012, 11:01 PM
Ok soulage, let's bet on the city ! lol
After the last times in the south (toulon, Monaco), after Lyon, Clermont...I'd say somewhere in the West France. Not a big city since it's first round, and against Israel.
Well, I bet on Nantes, Rennes or Bordeaux.

soulage
09-23-2012, 07:40 PM
We saw a little bit Arno in Stade 2 in a report on Gael's comeback. About DC nothing special Jo was interviewed in live in Metz and say they were motivated. Arno in the report said he was happy about the come back of Gael.

Aside from metz double final A french journalist reports that next year Nico Mahut could play with Llodra that would give Arno some problems to choose his double team :lol:

Marine
09-23-2012, 09:18 PM
Aside from metz double final A french journalist reports that next year Nico Mahut could play with Llodra that would give Arno some problems to choose his double team :lol:

Seriously, every year it's the same thing with the double, Mika never plays on the tour with the same player than in davis cup, that's annoyinggggg :rolleyes:

soulage
10-19-2012, 08:59 AM
Decision for the city of the first tie should be announced during Bercy or few days after. Rouen and Montbeliard are the options according a local newspaper. Captain Arno should be in Bercy anyway.

Kezzi
10-19-2012, 09:57 PM
Rouen would be amazing :hearts:

Via
10-21-2012, 12:06 PM
soulage's new avatar is great :yeah:

(is it still called avatar?)

soulage
10-22-2012, 12:04 PM
soulage's new avatar is great :yeah:

(is it still called avatar?)
As far I know it still called avatar :lol:

Kezzi Rouen seems to be the fav but wait.

Kezzi
10-23-2012, 09:53 AM
As far I know it still called avatar :lol:

Kezzi Rouen seems to be the fav but wait.
Yeah, I haven't heard any other word either. :p

It would be great if it's Rouen, but any other city is fine too. I'll have to travel anyway, I'm already lucky it's a home tie. :D
Just need to find out where I can buy tickets when they go on sale. It was very hard to buy tickets for the final, I hope that's not the case here. Do they expect a lot of visitors for this tie?

Marine
10-23-2012, 07:01 PM
Kezzi, why do you prefer Rouen as a host city ? It's not very close to ND ?

Kezzi
10-23-2012, 08:32 PM
Kezzi, why do you prefer Rouen as a host city ? It's not very close to ND ?
I have been to Rouen a few years ago and I really want to go back there. So if DC is played there I could do two things at once, be at Arnaud's first tie and be back in Rouen. ;)

And it's a good location to reach by train, cause it's not far from Paris.

soulage
11-01-2012, 10:59 AM
Interview in Le Parisien today nothing special but I'll try a summary later.

Well nothing new but He explains he feels no more a tennis player that He stops at the right moment. He likes sport but does tennis only once in 10 days and of course he's doing some bike.

About DC he says he will have no affect in his choices, that he have to choose between 8 players while some captain have only to choose between 2 or 3.

http://img15.hostingpics.net/thumbs/mini_290409parisien1nov.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=290409parisien1nov.jpg)

Via
11-03-2012, 12:48 AM
why are people so worried about him not exercising any more? does he look like he's getting fat? :lol:

ps. next year will be the first in many years when i don't have to constantly check entry lists around this time for. there will not be any arno for sure. :sobbing:

soulage
11-03-2012, 10:39 AM
why are people so worried about him not exercising any more? does he look like he's getting fat? :lol:
He's looking good :angel:

First round will be in Rouen in the Kindarena. It's official :) Indoor harcourt

http://sport.francetv.fr/tennis/atpwta/164476-arnaud-cl%C3%A9ment-gagner-la-coupe-davis-d%C3%A8s-2013
Arnaud Clément : "Gagner la Coupe Davis dès 2013"

Le nouveau capitaine de l’équipe de France, qui a succédé à Guy Forget, effectuera ses débuts sur le banc début février contre Israël, vraisemblablement à Nancy ou Rouen. L’Aixois est revenu pour nous sur son rôle, son mode de fonctionnement et ses ambitions pour le groupe qu’il va diriger. Un groupe qu’il connaît parfaitement et qu’il espère voir triompher dès l’an prochain.

Qu’avez-vous ressenti au moment de votre nomination comme capitaine de l’équipe de France de Coupe Davis ?
AC : "Le premier sentiment qui vient, c’est la responsabilité. On n’est plus simplement joueur mais on sait qu’on va devoir prendre des décisions qui auront une répercussion. Après, c’est l’excitation, la joie de rester au contact du tennis français de cette manière là. La Coupe Davis a constitué tout au long de ma carrière un fil rouge, une passion. En plus, je m’entends très bien avec ce groupe de joueurs qui composent l’équipe. J’espère qu’on va pouvoir faire de grandes choses".
Comment vous investissez-vous dans votre nouveau rôle ?
"Ca se fait progressivement depuis que j’ai été nommé. Je me sens aujourd’hui complètement dans le rôle. On a des décisions à prendre assez vite, des domaines de réflexion. Composer son staff par exemple est quelque chose de primordial. C’est nouveau, je ne l’avais jamais fait. Les décisions impliqueront tout un groupe, toute l’équipe de France. Chaque décision est plus réfléchie. La FFT m’a donné toute sa confiance. Il y a beaucoup de personnes avec qui je suis content d’échanger. Il a des gens de confiance et d’expérience".
Qu’avez-vous appris depuis votre intronisation ?
"Rien de particulier. Je n’ai pas eu de mauvaises surprises".
"Un groupe vraiment large"
Faut-il des circonstances favorables pour que la France gagne la Coupe Davis ?
"C’est dur de comparer les époques, je trouve. Ca dépend des équipes que vous pouvez avoir en face, des périodes. Maintenant, je suis persuadé que l’équipe de France peut aller chercher la Coupe Davis. On a des joueurs de grande valeur, un groupe vraiment large. Par rapport à certains pays, on a une concentration au haut niveau qui est vraiment importante. Surtout, les joueurs ont envie de la gagner. J’ai vraiment ressenti ça tout de suite. La motivation et l’implication que les joueurs vont mettre est déterminante. Je pense que le groupe a aujourd’hui une parfaite connaissance de la compétition. Pour toutes ces raisons, je pense qu’on peut la gagner".
Est-ce que vos relations avec les joueurs ont changé ou vont changer ?
"Je ne réfléchis pas vraiment à ça en fait. Je sais que j’aurais des décisions à prendre qui plairont probablement à certains et moins à d’autres. Mais les joueurs en sont conscients. Ce sont des gars que j’ai côtoyé sur le circuit, avec qui j’ai passé des bons moments. Je ne pense pas qu’il y ait des barrières à mettre entre eux et moi. Après, évidemment qu’il y aura un rapport hiérarchique en fonction des décisions que j’aurais à prendre. Mais ce ne sera pas un rapport de force, ça se fera naturellement. Je ne me prends pas la tête avec ça. On a des discussions par rapport à la Coupe Davis, mais ça se fait en toute décontraction".

"On veut la gagner dès 2013"

Quel sera votre mode de fonctionnement ?
"Pour moi, la notion est de groupe est primordiale. Aucun joueur ne peut gagner une rencontre de Coupe Davis à lui tout seul. Je suis persuadé que c’est un groupe qui gagnera. Et pas un groupe de 4 joueurs mais de 6, 7 ou 8 joueurs. Cette idée est ancrée en moi. Chacun peut avoir un rôle à un moment donné pour ramener un point ou plusieurs. Je ne veux pas m’appuyer sur un joueur en particulier parce qu’il est mieux placé à un moment. Pour moi, Jo est un pilier comme les autres joueurs. L’équipe sera toujours supérieure à l’individualité. Et j’ai la chance d’avoir un groupe assez large".
Allez-vous avoir une approche à moyen terme ou match par match ?
"C’est dur de répondre à ça. Il faut bien évidemment se concentrer sur le premier tour et le gagner. Mais je pense qu’on doit avoir pour objectif de gagner la Coupe Davis. Si à un moment donné j’ai une décision à prendre où peut-être l’équipe sera un peu moins forte pour un premier tour mais elle s’en trouvera renforcée pour une demi-finale, je choisirais sans aucun doute cette option-là. J’essaye d’avoir une vue globale sur la saison tout en n'occultant pas le fait que si on ne passe pas le premier tour, on ne joue pas le deuxième. Mais on veut la gagner dès 2013. Il n’y aura pas d’année d’échauffement".
Faites-vous partie de ces capitaines qui pensent qu’il vaut mieux jouer sur les qualités de l’équipe que sur les points faibles supposés de l’adversaire ?
"Il y a énormément de configurations possibles en fonction des gars qu’on va jouer, de nos forces du moment. Pour prendre pour exemple les Etats-Unis au printemps, il se trouve que finalement ils n’avaient ni Roddick ni Fish. Refaire à chaque fois l’histoire après coup, c’est un peu plus facile. En tous cas, ça va dépendre des matches, mais je pense en effet que c’est très important de s’appuyer sur ses forces. Et avoir le choix de la surface quand on reçoit a forcément son importance".

Kezzi
11-03-2012, 01:04 PM
Rouen :cheerleader:
Arnaud made this my dream tie :worship: :inlove:

Via
11-05-2012, 12:19 AM
good luck le capitaine :)

The french team is turning up at sydney next year, including jo and gael who don't normally play here. i wonder if the captain will turn up too to run a little training camp? :)

Marine
11-05-2012, 08:52 AM
I don't know about Sydney, but one thing is sure, he'll be in Melbourne, like Forget used to do.
When does Sydney start ?

Via
11-05-2012, 11:38 PM
I don't know about Sydney, but one thing is sure, he'll be in Melbourne, like Forget used to do.
When does Sydney start ?

a week before melbourne. guy forget didn't used to go there at all.

melbourne i'm still going, but now i don't go for the qualies ;)

Marine
11-06-2012, 12:07 PM
but now i don't go for the qualies ;)

No need anymore :lol:
Arnaud will stay at the tournament until the last frenchy, it lets you more chance to find him still there after the third day... :lol:

Kezzi
11-06-2012, 06:17 PM
:lol:

By the way, is anyone going to Rouen? :) Maybe we could meet up at some point. It's always fun to meet fellow mtf'ers.

Marine
11-06-2012, 10:30 PM
:lol:

By the way, is anyone going to Rouen? :) Maybe we could meet up at some point. It's always fun to meet fellow mtf'ers.

I'm not going.
Via... ?? lol

Via
11-06-2012, 10:43 PM
No need anymore :lol:
Arnaud will stay at the tournament until the last frenchy, it lets you more chance to find him still there after the third day... :lol:

true, for arno fans our watching habits will have to adjust :p

good thing that i do watch a lot of frenchies, but i don't think i'll carry the french flag anymore, maybe the hat.

i'd love to go to davis cup, but not deep in europe winter :lol: too bad australia is still rotting in the asian group for another year :o

Kezzi
11-06-2012, 11:01 PM
I like a lot of Frenchies too, so now we can watch them with Arnaud and discuss their game. :lol: Though I should quickly improve my French for that. :p I will carry my flag, Mika, Nico, Gilou and Benny signed it too. And I do actively support them, so my flag still is usable. It helps that it's not huge ;)

They should make the 2nd or semi then against a European opponent, so you can come over in the summer. ;)

Via
11-11-2012, 12:29 AM
I like a lot of Frenchies too, so now we can watch them with Arnaud and discuss their game. :lol: Though I should quickly improve my French for that. :p I will carry my flag, Mika, Nico, Gilou and Benny signed it too. And I do actively support them, so my flag still is usable. It helps that it's not huge ;)

They should make the 2nd or semi then against a European opponent, so you can come over in the summer. ;)

you are optimistic :) arno would be glad to hear it (not about me going over to see him :p)

i think if he knows you speak english, he'll use you for practice ;)

Kezzi
11-11-2012, 07:51 AM
Also about you coming over! It must be nice to know that his fans still like him enough to travel to him. ;)

:lol: I would be happy to help him with that, though I think he already found a great sparring partner for English in his girlfriend. :D He probably doesn't want to speak English with a Dutch accent and I want him to keep the cute French one. :p

soulage
11-11-2012, 12:11 PM
As a captain he will to do some speech in english maybe he will do nightmares like before Australian Open final :p

I don't know the aime of that meeting but there is an interview of Arno in a local newspaper. He's speaking of himself a little bit. http://www.lanouvellerepublique.fr/Toute-zone/Sport/Autres-Sports/n/Contenus/Articles/2012/11/11/CAPITAINE-FLAMME Bottom the google translation but like Arno it's not great english :lol: so ask if you don't understand a sentence

France / World - ARNAUD CLEMENT The new captain of the Blues is guided by a passion for tennis
CAPTAIN FLAME

Arnaud Clement will not have to gamberger about his conversion. Just his snowshoes definitely rows, Aix immediately coated to 34 years, tracksuit captain of France's Davis Cup. Taking over from Guy Forget, "Key" continues to live his passion full-time tennis, hoping to lead the Blues to a success that eludes them since 2001. Official debut? In February, during a first round affordable priori against Israel.

You now follow the games installed in the grandstand. You do not have ants in your pants?

"Frankly, not at all. The competition does not really miss. Maybe in a few years, I need my fix again personal goals, such as marathons, for example. But for now, there is no nostalgia. I did also thinking during the U.S. Open, when the guys came back on court in a heat wave, presumably to play four or five hours, well, I told myself that I would not have wanted to be place, whereas before I would have loved. Of course, I still need to spend myself, so I do a lot of sports, and even tennis, but now with friends, just for the fun of the game "

Fun, love your sport, this is what seems to have guided you throughout your career, no?

"Always. Including in my last year, I was much less classified. Play a Grand Slam or a small Challenger (note: a secondary ATP tournament), I always approached it with the same desire and passion for the game go on all these events organized in France, Orleans Quimper, Rennes, allowed me to stay in contact with the public, volunteers, and I love the relationship with tennis fans. I share with them the same love of the sport. '

Have you scheduled your retirement player?

"No, not really. In early 2012, I did not know where I was going. I do not excluais continue another season, but at my age, it was better to see As. I was aware of being close to the end. I knew that I was going at least until Roland Garros and Wimbledon. And Guy (Forget) announced he was quitting the captaincy of the Davis Cup. I knew I wanted to continue to invest myself in my sport, and this opportunity was a very exciting challenge. '

Very quickly, was unanimity around your name. Flattered?

"I did not really pay attention to what was said in the press or elsewhere. What mattered to me, c'' was the opinion of the players and feel their approval. The rest is done quite naturally. '

Specifically, how do you see your role?

"I will work in line with what is Guy, who was a great captain. After that, we do not have the same personality, not the same sensitivity, so there will inevitably be differences. But the base is very healthy. Davis Cup, I really like considering a competition that should highlight the collective and the concept of sharing. A team is always stronger than the sum of individuals. For the rest, I'm obviously regular French players, I exchange with their families, their staffs. I look the way they work, their state of mind. I do not have the same look about them when I was also on the tour. '

France has now many highly ranked players. How is it that the Blues are no longer taxed since 2001?

"We still played two finals since (2002, 2010), so it is not really passed away. And we are not alone in having big potential and not the reality. We lacked success at times, even though it is obviously not enough. '

Do you know already what players you will support?

"We have many players who are mature, who stored experience. There is at least one group of 7, 8 elements may apply and it may even expand based on the results. My thinking is permanent. It will make choices, and finally, it is not something I dread. Remember so and so rather than another, it's part of the game, and have the opportunity to choose, it is actually a chance because some nations do not have this tank. '

course

> Arnaud Clement was born December 17, 1977 in Aix-en-Provence (Bouches-du-Rhône). His partner is the singer Nolwenn Leroy.
> Despite the modest size (1.72 m to 72 kg), he was able to integrate, in 2001, the Top 10 players in the world, thanks to a great fighting spirit and exceptional endurance. He also holds the record for the longest match played at Roland Garros, lost in 2004 match against compatriot Fabrice Santoro after 6 h 33 exchange.
> He won four tournaments on the ATP Tour, and has reached, in 2001, the final of the Australian Open, after which he lost to Andre Agassi. It is also distinguished double Mickaël Llodra associated with, winning Paris-Bercy (2006) and Wimbledon (2007).
> A Davis Cup (2001) is also included in his list, even if, after taking part in the entire qualifying campaign, he did not participate in the final.
> He ended his playing career last June, after being eliminated in qualifying at Wimbledon. In the process, he was appointed captain of France's Davis Cup, replacing Guy Forget.

soulage
11-15-2012, 10:53 AM
As he was in Rouen yesterday they made a press conference http://www.76actu.fr/tennis-coupe-davis-tout-savoir-sur-franceisrael-a-rouen_14868/ and Arno answered questions of journalists about Davis Cup

Tennis: « Ça va résonner fort »

TENNIS. En visite hier à Rouen à l'invitation de son ami Tsonga, Arnaud Clément, le capitaine de l'équipe de France, a déjà hâte de venir disputer le 1er tour de Coupe Davis contre Israël, début février au Kindarena.

http://www.paris-normandie.fr/media/imagecache/article-taille-normale/protec/2012-11/2012-11-15/2012111550a44b0ad95f9-0-474727.jpg
Arnaud Clément (à gauche), ici en compagnie de Fabrice Santoro, a découvert et apprécié la Kindarena. « J'ai rarement vu des salles aussi modernes, aussi grandes, aussi fonctionnelles. » (photo Boris Maslard)

Cette fois, ses bandanas et ses lunettes profilées, accessoires qui lui donnaient ce look si caractéristique, sont bel et bien remisés au placard. « Ils ne bougent plus et je ne les vends pas car ce sont des modèles qu'on ne trouve plus dans le commerce ! », sourit Arnaud Clément. L'Aixois, qui a pris sa retraite de joueur fin juin après une dernière apparition en double à Wimbledon, occupe désormais le costume - hier, c'était plutôt un polo - de capitaine de l'équipe de France de Coupe Davis, et il lui va manifestement bien au teint. L'ancien n°10 mondial est en effet apparu souriant et décontracté dans les coursives du Kindarena de Rouen, où il est venu évoquer le futur 1er tour de la compétition (épreuve qu'il a d'ailleurs remportée en 2001 avec les Bleus), contre Israël, qui sera organisé dans la capitale haut-normande du 1er au 3 février prochains. Et sa nouvelle vie de capitaine, bien sûr.

A la découverte du Kindarena

« C'est une salle que je découvre. Elle est réellement magnifique. J'en ai fait pas mal en France, et j'ai rarement vu des salles aussi modernes, aussi grandes, aussi fonctionnelles. Je suis séduit, sincèrement. Je suis persuadé que le public se déplacera en nombre car je sais que les Normands, et les Rouennais en particulier, sont passionnés de sport. Ça va résonner fort ! Tous les conditions seront réunies pour vivre un très beau 1er tour. Y compris au niveau du revêtement (NDLR : le GreenSet) : j'ai des joueurs multi-surfaces mais certains ont obtenu de très bons résultats en indoor récemment, notamment à Bercy (NDLR : Llodra et Simon demi-finalistes). Ce sera ma première rencontre en tant que capitaine et je suis non seulement très heureux qu'elle se déroule en France, mais aussi très heureux qu'elle se déroule ici, dans cet endroit. »

Une génération dorée... et titrée ?

« Il y a énormément de grands joueurs dans l'équipe (NDLR : Tsonga 8e mondial, Gasquet 10e, Simon 16e, Chardy 31e, Benneteau 34e... et Monfils, retombé à la 78e place). En plus de leur niveau intrinsèque, ils ont maintenant de la bouteille et l'expérience de la Coupe Davis, une compétition exigeante et complètement différente du reste du circuit (la France a atteint la finale en 2010, face à la Serbie). C'est un atout supplémentaire et, aujourd'hui, on fait partie des prétendants au titre. D'ailleurs, je n'ai pas peur de le dire : notre objectif est de la regagner, de ramener de nouveau le saladier en France, dès l'année prochaine. A travers les discussions que j'ai pu avoir avec les joueurs, c'est aussi leur objectif... ça tombe bien ! »

Vis ma vie de capitaine

« Je ne me place pas en comparaison avec ce que Guy (Forget) faisait. Je suis extrêmement proche de lui, j'ai énormément de respect pour lui comme capitaine et c'est même au-delà d'un capitaine pour moi, on a des liens très forts. Il n'y aura pas de révolution ! Moi, je fais avec mes sensations, j'avance au fur et à mesure, en suivant mon instinct. Mon emploi du temps est bien sûr un petit peu différent depuis trois mois. En résumé, c'est moins exigeant physiquement mais beaucoup plus mentalement car je n'ai plus que moi à penser... Je fais moins de déplacements. J'étais quand même à Bercy et j'irai à l'Open d'Australie et je donnerai ma sélection de là-bas. Sinon, dès qu'un match d'un Français est retransmis, je suis devant ma télé. Je regarde, j'en profite pour échanger avec les entraîneurs des joueurs, leur entourage et bien sûr les joueurs eux-mêmes. Il y a une nécessité de réflexion permanente sur beaucoup de sujets. »

Réservations dès le 5 décembre

Les licenciés de la FFT pourront réserver des billets pour France - Israël dès le 5 décembre, dans la limite de 40 % de la jauge totale. Le grand public pourra quant à lui accéder aux sésames, dans différents points de vente, à partir du 10 décembre (tarifs : de 15 à 40 €).

Via
11-18-2012, 11:32 PM
Cette fois, ses bandanas et ses lunettes profilées, accessoires qui lui donnaient ce look si caractéristique, sont bel et bien remisés au placard. « Ils ne bougent plus et je ne les vends pas car ce sont des modèles qu'on ne trouve plus dans le commerce ! », sourit Arnaud Clément.

:sobbing:

btw ticket prices of de 15 à 40 € are not expensive. just for one match?

Kezzi
11-19-2012, 08:09 PM
I do hope those prices are for 1 day. If they're just for one match I think that's very expensive! :eek:
€15-€40 is average IMO, not expensive, but not cheap either. I paid €40 for the final in Serbia, 3 days and best category seats. But I do realize that DC in eastern Europe is a lot cheaper than over here. :)

soulage
11-19-2012, 08:24 PM
More precise on prices http://www.fft.fr/coupe-davis-fed-cup/coupe-davis/coupe-davis-infos-billetterie

Vendredi 40,00 € | 30,00 € | 15,00 €
Samedi 35,00 € | 25,00 € | 10,00 €
Dimanche 40,00 € | 30,00 € | 15,00 €

Via
11-19-2012, 10:34 PM
sorry i meant 'just for one day' :p

i seem to remember in 2002 australia v france final in melbourne, one day's pricing is over A$100 although the aus dollar might be quite low back then. serbia is definitely worth going!

soulage
12-09-2012, 12:17 PM
It seems according a french newspaper that there will have a commando training for some players mid december during two days. I'm waiting to see more details about this news.

Otherwise in the november issue of Le journal du tennis some word of Forget about Arno as a captain http://www.journaldutennis.com/pdf_jdt/jdt_n19.pdf I know it's in french but Forget says mainly that Arno will have to be tough with the guys.

Marine
12-09-2012, 07:20 PM
A stage commando with RAID, just to explain for non French http://en.wikipedia.org/wiki/Recherche_Assistance_Intervention_Dissuasion they won't joke that much...!!! :lol:
Maybe in the order to learn to protect themself in Australia, it seems that it's quite dangerous to speak french in Melbourne nowadays(french girl in the bus lol)

Bonne chance les gars !!!

I like (as usually) what Guy said about Arnaud, he loves him so much, and he's totally right when he said that Arnaud won't understand if a player isn't at 200% in Davis cup as he always used to be. At least, he'll be strict, no risk with him to have the same problems than in the french national football team.

I can't wait for Davis Cup 2013 :angel:

Via
12-09-2012, 11:02 PM
i am still as confused... stage commando = RAID?? where are the terrorists :lol:

:topic: sorry about the french girl in melbourne, but most opinion on that news here condemned those offenders! there are just so many people who are out of their minds in public places. look at the guy who pushed a man down the train track in new york.

it's only 4 more weeks to sydney's tournament! :bounce:

and merry xmas to all, if we don't get any more to post before then :)

Marine
12-09-2012, 11:12 PM
i am still as confused... stage commando = RAID?? where are the terrorists :lol:

:topic: sorry about the french girl in melbourne, but most opinion on that news here condemned those offenders! there are just so many people who are out of their minds in public places. look at the guy who pushed a man down the train track in new york.

it's only 4 more weeks to sydney's tournament! :bounce:

and merry xmas to all, if we don't get any more to post before then :)

We will have ! (stage commando report ! lol)
Via, I was joking, seriously, this story is a bit sad but it was just a crazy guy like there are in every country unfortunatly.

Kezzi
12-11-2012, 09:43 AM
I've got my tickets :cheerleader:

soulage
12-18-2012, 09:27 AM
The two days with the guys start today http://www.menstennisforums.com/showpost.php?p=12610892&postcount=10

First time he's in the suit of captain

soulage
01-01-2013, 01:20 PM
Happy new year everybody :yippee: and good luck to the new captain

FFT facebook posted this

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206626_10151337299663699_1251099354_n.jpg

Via
01-02-2013, 10:22 PM
nice uniform :)

Marine
01-03-2013, 04:24 PM
Happy New Year everybody !!

Personly I don't like the new uniform, it's not the typical blue uniform at all with the big red band, it looks more british :o

Kezzi
01-03-2013, 10:13 PM
Bonne année! :D

Isn't it the same as last year? :scratch:
Anyway, I do like it better than the previous one. This one is more stylish, the other one was really like an old fashioned tracksuit.

Marine
01-04-2013, 10:22 PM
Bonne année! :D

Isn't it the same as last year? :scratch:

You're right, I didn't remember. I prefer Arnaud with the former one, but well, I'll be just happy to see him with any uniform in 2013 ! It's a chance to still support him after stoping playing...

soulage
01-08-2013, 03:36 PM
Arno tomorrow morning between 7 an 9 on lequipe 21 a new french channel https://twitter.com/lequipedumatin. If you don't get it you can access on web http://www.lequipe21.fr/direct/ I think he will not be able to see this.

A little interview by Arno here http://www.hautenormandie.fr/Culture-Sport-Sante/Sport/La-coupe-Davis-par-Arnaud-Clement?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Kezzi
01-08-2013, 04:19 PM
The stream even works on my iPad :worship:
Thanks for posting! :D

soulage
01-08-2013, 10:02 PM
Nice it works abroad :) Romain Lefevre from l'equipe tweets it will be more from 8am. Good If you can pratice you french ;)

Kezzi
01-09-2013, 11:14 AM
I overslept :( But hopefully I can find a video to watch it again.

Lesliem
01-09-2013, 02:34 PM
The video http://pepsie.org/L_Equipe21_09-01-13.mp4

Thanks to pepsie & loulou :)

soulage
01-09-2013, 07:21 PM
Thanks for the video. Arno is very careful about what he says so nothing special to sum up. It appears that's for him the notion of group is very important.

Otherwise in l'equipe today Llodra reveals that during the day with the RAID they simulate a hostage taking. The players against the staff.

Marine
01-09-2013, 09:22 PM
Nice interview, I like the atmosphere on the set.
I stoped counting his "voilà" after 30, (at the half ! lol)

The revue de presse (his portrait) was quite funny, the guy telling his former passion for Céline Dion, then the beginning of the his story with Nolwenn :lol:

I'm curious to know what Arnaud will do with Gael !!!

soulage
01-11-2013, 09:18 AM
Just to say that according l'equipe Arno would be back in France but not Amelie. I hope it's true ;) It's just a sentence in a long article about the players and why they live abroad. As he spend more times in Aix it' would logicial let's hope a confirmation.

http://img15.hostingpics.net/thumbs/mini_580442fisc2.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=580442fisc2.jpg)

Marine
01-11-2013, 09:22 PM
Merci soulage, it's very interesting, this week I was thinking about arnaud (avec toute la polémique depardieu), je me demandais s'il était toujours résidant suisse ou pas. It seems he's back, yes (well, "back" is quite ironical, he never really left !), but I guess it's symply because he didn' earn much money the last 2 years to be interested by the tax exile.
I agree with Benetteau and Simon, their status is quite different, we don't know all the things, and as Gillou said, many people who criticize would probably do the same of they were tennismen. I don't say it's a nice thing to do, but I can understand them (pas cet idiot de belgo-russe !!)

Via
01-11-2013, 11:25 PM
Merci soulage, it's very interesting, this week I was thinking about arnaud (avec toute la polémique depardieu), je me demandais s'il était toujours résidant suisse ou pas. It seems he's back, yes (well, "back" is quite ironical, he never really left !), but I guess it's symply because he didn' earn much money the last 2 years to be interested by the tax exile.
I agree with Benetteau and Simon, their status is quite different, we don't know all the things, and as Gillou said, many people who criticize would probably do the same of they were tennismen. I don't say it's a nice thing to do, but I can understand them (pas cet idiot de belgo-russe !!)

i am thinking of depardieu right away too :lol:

so what is benneteau and simon going to do? sorry google can't translate the image.

soulage
01-12-2013, 12:26 PM
Bennet and Simon try to explain why they decided to live in switzerland. Players who won a medal in OG have receive a french decoration Ordre du Mérite and as they live abroad they're a lot of buzz. Since the departure of Depardieu ann even before since the governement decided a new taxe people talk a lot about persons who decided to leave France for money reasons. There are nothing in common between Depardieu and tennis players but with that buzz they are a lot of questions about that. Can you play for your country and live abroad to have more money ?

Arno seems to have decide to come back and live in france again maybe he will be asked in the press conferences during DC. Otherwise he is yet in Melbourne he has a lot of work to do and as frenchies was given many bad draw he could see many losses. First selection of the new captain will be announced soon :)

Marine
01-12-2013, 01:44 PM
Via, more info about this polemic about this tax, it's quite interesting to understand French and money, I think it's very specific to our country lol
here http://www.guardian.co.uk/world/2012/sep/14/france-supertax-patriotism-brain-drain

I don't have good feelings about a possible french exploit in Melbourne this year. Wait and see...

soulage
01-21-2013, 07:33 PM
First selection made with five names Tsonga, Gasquet, Llodra, Benneteau and Chardy

http://www.fft.fr/actualites/fil-d-infos/coupe-davis-arnaud-clement-etre-vigilants

Arnaud Clément a décidé de retenir Tsonga, Gasquet, Llodra, Benneteau et Chardy pour le 1er tour de la Coupe Davis disputé du 1er au 3 février à Rouen, face à l’équipe d’Israël. Le capitaine explique ses choix.

Arnaud, quels joueurs avez-vous retenus pour affronter Israël, à Rouen, les 1er, 2 et 3 février prochains ?
J’ai retenu cinq joueurs : Jo-Wilfried Tsonga, Richard Gasquet, Julien Benneteau, Michaël Llodra et Jérémy Chardy.
Jérémy Chardy est-il sélectionné en tant que cinquième joueur ou sera-t-il susceptible d’intégrer l’équipe ?
De façon générale, pour chaque rencontre, je souhaite partir sur des sélections de cinq joueurs. Dans mon esprit, il ne s’agit pas de quatre joueurs d’un côté et d’un remplaçant de l’autre. C’est vraiment une sélection de cinq joueurs. Lors du stage, je verrai alors comment ça se passe. C’est seulement à ce moment-là, par rapport à la forme de chacun, que je ferai mon choix final. Mais aujourd’hui, au moment d’annoncer cette sélection, dans mon esprit, c’est vraiment un groupe de cinq joueurs. Et aucun n’est en retrait par rapport aux autres.
Pouvez-vous commenter vos choix ?
J’ai eu de bons « problèmes » si on peut dire, ici, à Melbourne ! Il y a énormément de Français en pleine forme et il y a eu beaucoup de bons résultats, avec quatre joueurs en huitièmes de finale aujourd’hui. « Jo » (Tsonga) est en quart et il est 8e au classement ATP. Richard (Gasquet) figure, lui aussi, dans le Top 10 mondial. Il a perdu face à Jo en huitième, mais malgré cela, il a vraiment réussi son Open d’Australie.
J’ai choisi également Michaël Llodra, d’une part pour son expérience de la compétition, mais également pour sa forme du moment. Il n’a pas gagné de matches en simple à Melbourne, à cause d’un tirage au sort pas très sympa (NDLR : défaite face à Tsonga au premier tour), et en double, il a joué de malchance puisque Nicolas Mahut s’est blessé et qu’ils ont dû abandonner. Sans cette blessure, je pense qu’ils auraient pu aller loin et sur ce que j’ai vu, « Mika » était vraiment en forme. De son côté, Julien Benneteau a montré de très belles choses en début de saison, avec sa demi-finale à Sydney. Et ici, à Melbourne, il perd en cinq set au troisième tour face à un Top 10 (NDLR : Janko Tipsarevic). Enfin, Jérémy Chardy a enchaîné de gros matches, d’où mon choix. Je me suis bien sûr posé des questions par rapport à Gilles Simon, qui est 16e mondial et qui était lui aussi en huitième de finale ici en Australie. Son fonds de jeu est très solide, mais j’avais vraiment des incertitudes quant à son physique. Il a eu pas mal de pépins et j’ai donc décidé de ne pas le retenir sur cette rencontre. Il reste l'un des joueurs sur lesquels je compte sur cette campagne.
La France part largement favorite de cette rencontre sur le papier. Comment comptez-vous maintenir vos joueurs en « éveil » ?
J’ai cette expérience, et les joueurs l’ont aussi, de savoir qu’aucun match n’est gagné à l’avance. Même si on est favoris sur le papier, on sait qu’en face l’équipe d’Israël aime la Coupe Davis et s’arrache à chaque rencontre pour défendre ses couleurs. Tous les joueurs israéliens ont pour habitude de se donner à fond. On ne gagne pas des matches de tennis grâce au classement sur le papier. Il faut être meilleur le jour J. Je suis très axé là-dessus, sur la préparation, sur la concentration. Et je suis sûr qu’aujourd’hui, mon équipe a cette expérience. Mon rôle est de leur rappeler, mais je suis persuadé que tous mes joueurs en sont très conscients.
Pensez-vous qu’il s’agit d’un match piège ?
Pour moi, c’est un match, voilà tout. Il s’agit d’un premier tour de Coupe Davis, dans le groupe mondial. Et si on ne gagne pas ce premier tour, on ne sera pas au deuxième ! On a vu à Melbourne que les joueurs français étaient très en forme mais, une fois encore, on sait que la Coupe Davis est une compétition à part et qu’il faudra vraiment prendre les matches très au sérieux pour les gagner. Les Israéliens ont eux aussi remporté quelques matches ici, en simple comme en double. Ils sont en confiance. Il faudra être très vigilants de notre côté. Et on le sera.
La France possède aujourd’hui trois membres du Top 20. Estimez-vous avoir les joueurs, l’équipe, pour remporter la Coupe Davis dès cette année ?
On sait qu’il faut gagner rencontre après rencontre, mais mon objectif en tant que capitaine, comme l’objectif des joueurs, est de remporter cette compétition. On a disputé une finale il n’y a pas longtemps (2010), puis une demi-finale (2011). On sait qu’il y a d’énormes équipes en face comme l’Espagne, la Serbie, la République tchèque ou encore les Etats-Unis. Mais on fait partie de ces équipes qui potentiellement peuvent gagner l’épreuve. Ce sera dur, mais on ne s’en cache pas : c’est notre objectif. »

Marine
01-21-2013, 08:40 PM
Ca y est, he's really a captain, he made his selection ! :D
The choice of 5 players, and his arguments ("I take 5 players who can play, not 4 players + 1 sparring partner") sounds so much like Forget! :p

The selection is quite logical. Gasquet is useless of course, but well...
I prefer to see Chardy rather than Simon, who's never been good in Davis Cup. I keep a good memory of Jeremy's match against Austria, and the guy was so touched an happy to be there, the perfect DC player. Good to see him back in the team !

Via
01-21-2013, 10:59 PM
not only that, he also speaks like a captain! :lol:

i forgot to attend the israelis matches... :o i wasn't thinking like a captain.

dc often has tough marathon matches, it's hard to pick simon or monfils after that match :devil:

soulage
01-22-2013, 10:51 AM
Yes langue de bois speaking :lol:

Arno confirmed he's back living in France :) http://www.eurosport.fr/tennis/open-d-australie/2013/capitaine-de-coupe-davis-arnaud-clement-habite-de-nouveau-en-france_sto3586112/story.shtml and he's already flying back to France today and won't see the quarters with Jo and Jeremy.*

Audio http://www.rtl.fr/actualites/sport/tennis/article/coupe-davis-2013-clement-recale-monfils-et-simon-mais-prend-chardy-7757186049

video about Chardy
VGzeUTBJ2Hc

soulage
01-22-2013, 05:23 PM
In transit in Singapour he gave a phone conference to french medias.

Some of the transcriptions here http://www.tennismagazine.fr/arnaud-clement-je-suis-serein--_r_52_a_760.html and there http://www.sport24.com/tennis/coupe-davis/actualites/arnaud-clement-l-objectif-c-est-de-gagner-610991

I think google translation can help you. It's more interesting than the FFT one He speak about the double team for exemple.

Marine
01-22-2013, 09:10 PM
In transit in Singapour

When ????? My uncle is at this moment in the flight Singapour/Paris, maybe he's in the same plane! :eek: lol

I'm suprised to know he already left Australia while there still are Frenchies, what a pity !!!

soulage
01-22-2013, 09:24 PM
I don't know how long was the transit in Singapour :lol: The phone conference was made before 6 pm because the transcriptions were published around that time. Ask your uncle we never know.

The gathering is friday in RG so he has to be back in france. He was not able to be wednesday night watching Jo in Melbourne and friday morning in RG with players. It was not possible :lol: Arno make a very early gathering with Forget it was often on saturday. He wants surely talk with the players and prepare the tie with first training in RG. He has to tell the team to the players tuesday or wednesday so he has not a lot time to decide.

Lesliem
01-22-2013, 09:25 PM
I'm suprised to know he already left Australia while there still are Frenchies, what a pity !!!
His selection is already made and he has a private life...

soulage
01-22-2013, 09:49 PM
His selection is already made and he has a private life...
If it had been possible he would have stayed in Melbourne but he has to work with his staff. Roux is already back in France same for Quetin. Then He may be able to watch the Jo's match if he's arrived.

Avec la fuite de Gaz à Rouen une semaine plus tôt et c'était problèmatique

Lesliem
01-22-2013, 10:07 PM
If it had been possible he would have stayed in Melbourne but he has to work with his staff. Roux is already back in France same for Quetin. Then He may be able to watch the Jo's match if he's arrived.

Avec la fuite de Gaz à Rouen une semaine plus tôt et c'était problèmatique
I did'nt know for the 1st gathering with the players friday (ceci dit ça n'empêche pas que d'un point de vue privé Paris est plus sympa que Melbourne pour lui ;))

soulage
01-22-2013, 10:17 PM
Dans le chapeau de la transcription par tennis magazine Lesliem.

They have not so many time to adapt for indoor conditions. Richard and Bennet were still in Melbourne last days. Only Llodra had more time. I think there will be a lot of recovery work with fitness and physio before leaving for Rouen and a bit of tennis maybe some doubles ;) Sela and Weintraud will be more fresh :lol: Well I dont' think it's a problem to leave Melbourne so early for Arno.

Marine
01-22-2013, 10:25 PM
It's not that it's a problem (oui, il est habitué aux séjours express :lol:), it's not that Tsonga and Chardy need him for their match, but I thought the captain would have liked to see his players to play big matchs.
( Et il est pas à 3 jours près pour sa vie privée j'imagine)

I would pay to see Chardy Murray and Tsonga Federer !! :mad::p (j'ai même pas eurosport...)

Via
01-22-2013, 11:06 PM
i think the captain would have seen enough of his players in melbourne :D (more than enough perhaps)

i'm just sorry that i don't think we will see his bandanas again when he's courtside :awww:

soulage
01-29-2013, 09:28 AM
Imagine him on the chair with his bandana :lol: Well they're in Rouen Arno did the sparring for a double training. I post mainly the news in DC thread.

Then it seems there have been a change in the staff no more Christophe Gaillard as a physio but Corentin Ventre. Gaillard was the physio of PHM s maybe he stayed with him :confused:

A liitle hand injury for Arno

Via
01-29-2013, 11:19 PM
great, proof that he's still an 'active player' and should not be moved on this forum! lol

soulage
01-31-2013, 04:45 PM
He made the team and what we have what we were expecting :devil: the interview in english on the page of Davis Cup http://www.daviscup.com/en/news/articles/tsonga-leads-french-charge.aspx

Many news and pics are on FFT facebook http://www.facebook.com/FFTennis

Interview by FFT http://www.dailymotion.com/video/xx62qu_coupe-davis-france-israel-le-tirage-au-sort_sport

Marine
01-31-2013, 09:35 PM
"We are different because...every people are different" :lol:
OMG he has improved over the years, yes. But not that much.
For Arnaud who's so talkative, it must be frustating to be so boring in itw !

soulage
02-02-2013, 09:18 AM
The one after the first day is also funny anyway it's a better english than ten years ago http://www.daviscup.com/en/news/articles/gasquet-puts-france-in-command-in-rouen.aspx

Many article and videos about that day I can't post all :lol: And so many in french so not easy. Here some interesting videos and a long interview of Arno by Viard from CanalPlus http://player.canalplus.fr/#/sport/tout-le-tennis-golf

A funny analyse in Le Parisien I mean this is a bit too much all this analyse about his behaviour on the chair :eek: Lafaix has been the coach of Stephane Robert and write book about tennis but I'm sorry guy you're telling some useless things and I never see you training a champion. I'm wondering what he would have said about Tarpishev.
http://img15.hostingpics.net/thumbs/mini_516842par0202.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=516842par0202.jpg)

And as usual the article in l'equipe
http://img15.hostingpics.net/thumbs/mini_836180eq0202.jpg (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=836180eq0202.jpg)

Un baptême en eaux calmes

Pour sa première journée de capitaine, Arnaud Clément n’a pas eu à essuyer une bien grosse tempête…

ROUEN – de notre envoyé spécial

VIDÉ ? BOF... pas vraiment. Stressé ? Ben... pas davantage. Une bonne pincée de capitaines ont connu une intronisation bien plus compliquée que celle vécue hier par Arnaud Clément. Au-delà du score de 2-0, prévisible et attendu, le scénario des deux simples n’a guère incité le bizuth en galons à s’extérioriser ou à puiser dans son réservoir énergétique. En poussant assez loin le bouchon du paradoxe, « la Clé » peut même remercier Jo-Wilfried Tsonga d’avoir connu un long moment de flottement dans ses troisième et quatrième sets. Sans ce passage à vide, le dépucelage sur la chaise serait déjà archivé dans les oubliettes de l’histoire. Un comble.

Accueilli par un chant des supporters dédié à son nom, Clément trouva rapidement ses marques au changement de côté. À dire vrai, on ne le sentait pas engoncé dans son nouvel habit. Son langage du corps rappela parfois celui de son prédécesseur mais sans la gestuelle parfois saccadée de Guy Forget. De la retenue ? Un brin de timidité ? « Je ne crois pas, estimait Lionel Roux. Mais il avait beaucoup discuté avec les mecs avant le match et, pour avoir vécu ça comme joueur, il sait exactement ce qui se passe dans leur tête. Je ne l’ai pas trouvé gêné, je l’ai trouvé concentré et très à l’écoute. De toute façon, il n’a pas envie de décréter : “Fais ci, fais ça” mais plutôt de proposer plusieurs options. Je lui donne un coup de main de temps en temps mais c’est lui qui reste le patron. Et ce qui est sûr, c’est qu’il n’a jamais paniqué. »

« Conscient de ce qui se passait »

À dire vrai, Clément n’usa vraiment de ses prérogatives qu’à deux reprises, lors du simple de Tsonga. Par deux fois, le rituel fut le même : une rapide concertation avec Roux, un bref acquiescement, suivi d’un discours plus volontariste que de coutume. Le revers puis l’attitude de Tsonga laissaient alors un peu à désirer. « Je ne me souviens pas par cœur de ce qu’Arnaud m’a dit, glissa le numéro 1 français, peu loquace sur le sujet. Mais il connaissait mes intentions. On a donc surtout parlé du jeu que je voulais mettre en place. »

Après cette cérémonie de baptême, Clément admit qu’il avait un mal fou à verser dans l’auto-analyse. « Si je me suis trouvé calme ? Franchement, je n’analyse pas ma manière d’être sur la chaise. Ce que je sais, c’est que j’avais beaucoup d’énergie à donner et que j’étais très concentré sur ce qui se passait sur le court. Après… Oui, j’étais très relâché mais c’est normal : j’avais senti beaucoup d’engagement de la part des joueurs depuis le tout premier jour. Donc, j’avais peu d’appréhension. »

Même sa gestion du « couac » Tsonga ne lui procura pas vraiment de sueurs froides : « Je n’ai pas eu de doute par rapport au discours que je devais tenir à Jo, assura-t-il. Parce que j’étais très conscient de ce qui se passait. J’étais assez confiant en mes mots, je trouvait ça plutôt sensé, donc je n’avais aucune raison de paniquer. »

Un mot lui semblait résumer assez bien sa première journée de capitaine : naturel. « Bien sûr, avant, on essaye d’imaginer comment ça va se passer, dit-il. Mais j’ai eu l’impression d’échanger avec les joueurs exactement comme je le fais en dehors du court. Avec un peu plus de stress, évidemment, parce que le temps est limité et qu’on essaye de trouver les meilleurs mots. Mais j’ai trouvé qu’il n’y avait pas eu beaucoup d’inattendu. Cela dit, je sais qu’un jour, dans d’autres circonstances, ça arrivera… » Rouen et sa Kindarena lui paraîtront alors bien loin.

Marine
02-02-2013, 05:29 PM
Merci pour tous ces articles.
This Ronan Lafaix is an idiot , his analysis is just ridiculeous !!
Today I watched the double, I had time to see Arnaud's behaviour on the chair, and he really makes me think of Forget in his way to be squatting in front of the players, they look pretty similar in the body language. Today it was an easy match, it will be interesting to see how he moves under pressure... well, next roung against Argentinia...in Argentinia: an excellent test !!!! :eek::awww: lol

soulage
02-02-2013, 09:05 PM
Yes the tie against Israel was not the best way to see which captain he is. He will not be as activ as a Forget on chair but the work of a captain is also before. Which player he put on court and all the preparation. Forget was a great captain on chair then maybe not the best in the choice of the teams ;) Let's see in Argentina.

Tu as vu la sequence de francetélé sur ce qui leur a dit, Lafaix a du le trouver trop accroupi :lol:

Marine
02-02-2013, 10:58 PM
Tu as vu la sequence de francetélé sur ce qui leur a dit, Lafaix a du le trouver trop accroupi :lol:

Oui j'ai vu, j'espérais bien qu'ils chopent ses bons mots. Très technique dans son discours je trouve. Quant à sa façon de se tenir, je l'aime bien accroupi,j'attends avec impatience les premiers grands écarts forgetiens ! :lol::p
La psychologie à 2 balles de M.Lafaix ferait bien rire tsonga et gasquet tu crois pas ?

Via
02-03-2013, 12:51 AM
congrats... next round in argentina?! that will be interesting indeed. there is a degree of madness in south america :lol:

soulage
02-03-2013, 04:16 PM
Yes Argentina in april. A bit of rest for the captain now he has two months to prepare that tie. We should see him at the Open 13 and Miami to watch all the players along all the match he watches at TV.

Arno seems really happy to go in Argentina to eat the famous meat :lol:

ROUEN (Reuters) - Arnaud Clément sort comblé de sa première rencontre de Coupe Davis sur la chaise de capitaine où il n'a connu aucune frayeur et s'est senti parfaitement à son aise, comme il le raconte dans un entretien à Reuters.

L'équipe de France a décroché samedi son billet pour les quarts de finale en battant aisément Israël (5-0) à Rouen.

Reuters : Comment avez vous vécu cette transition du statut de joueur, il y a encore sept mois, à celui de capitaine ?

Arnaud Clément: Ça s'est fait assez naturellement et progressivement. J'ai eu le temps, le luxe, pendant des mois d'aller voir les joueurs, de discuter. Et aussi le temps, progressivement, de voir le regard changer et les gars se dire 'ce n'est plus Arnaud le joueur, c'est notre capitaine'. Il n'y a pas eu de moment où je me suis dit 'ho la la, j'ai arrêté de jouer', il n'y a rien eu de très violent au niveau intérieur. C'était très naturel à ce moment-là que j'arrête de jouer et après, ça c'est fait en douceur.

Reuters: Passer du rôle d'équipier au rôle de "chef" n'a posé de problème à personne?

Arnaud Clément: Je ne crois pas. Je ne l'ai pas ressenti du tout. Cela vient du fait qu'ils ont été consultés, ils se sont concertés et ils ont pris une décision ensemble. Ils sont très conscients de ce qu'implique le rôle de capitaine, prendre des décisions, faire des choix. Ils s'attendaient à ça parce que c'est la fonction qui le veut.

Reuters: Dans cette rencontre où il n'y a pas eu de gros suspense, vous n'avez pas eu de fourmis dans les jambes?

Arnaud Clément: Pas du tout. Quand tu as quatre mecs médaillés (olympiques) qui font partie de la poignée des meilleures équipes du monde en double, deux gars dans le Top 10, un gars qui a fait quart de finale à l'Open d'Australie, quand tu as un mec qui est 15e mondial et qui n'est même pas là et qui aurait pu être le sixième homme, comment peut-on penser à ça ? Même si nous avions été en difficulté, à aucun moment je ne me serais posé la question, à aucun moment, je n'aurais eu envie de jouer. Par contre j'aime jouer, j'ai pris beaucoup de plaisir à taper la balle avec eux mais sur un demi-terrain, pour faire le quatrième quand il y avait besoin en double mais ça reste vraiment pour donner un coup de main. Mais refaire de la compétition, non!

Reuters: On vous a senti très en retrait dans le discours avant ou après les matches, vous qui étiez très ouvert en tant que joueur et qui aimiez communiquer vos émotions...

Arnaud Clément: J'en suis très conscient et je ne m'en cache pas : j'avais toujours dit que je ne communiquerai pas de la même manière quand je parlerai de l'équipe. Avant je parlais simplement de moi et de moi seul. Quant à mes émotions, je vais être vraiment très honnête, il y a eu de l'excitation mais il n'y a pas eu de moment émotionnellement difficile à gérer quand j'étais sur le court. Tout était facile car les matches se sont déroulés de façon très positive pour nous. Dès le début, on a été devant, il n'y a pas eu de tension.

Reuters: Mais vous êtes resté impassible sur la chaise...

Arnaud Clément: Je n'ai pas eu ce sentiment-là, je me suis levé de la chaise, à certains moments, je serrais les poings. Mais je n'allais pas non plus faire des bonds dans tous les sens quand les joueurs étaient devant, qu'ils dominaient. Il faut rester dans le calme et la sérénité et dire calmement aux joueurs "continuez comme ça". Il n'y a pas besoin de s'exciter non plus! Ni d'exciter les joueurs.

Reuters: Avez vous eu des surprises dans ce nouveau rôle?

Arnaud Clément: Je ne sais pas... Quand je pensais au moment où j'allais être sur la chaise, j'avais du mal à me projeter mais finalement, je n'ai pas eu de surprise. Je n'ai été surpris nulle part mais le fait que la rencontre se soit passée à sens unique a rendu les choses plus faciles. Forcément, je serai confronté à des rencontres plus difficiles dans d'autres ambiances, à l'extérieur notamment, et là, on ne peut pas savoir. On ne peut pas tirer un bilan sur cette rencontre. C'est ce que je tire de mon expérience de joueur. Je sais que même après dix ans de capitanat, on peut rencontrer une situation nouvelle et là, il faudra s'adapter rapidement. Là, je n'ai pas été amené à des situations extrêmes.

Reuters: Pensez-vous qu'avoir joué avec eux, avoir fait partie de cette équipe, est un avantage ou un inconvénient?

Arnaud Clément: Justement, on m'a beaucoup dit "est-ce que cela ne va pas être un inconvénient d'avoir eu cette proximité et de passer de l'autre côté de la barrière?". Moi je n'ai jamais été inquiet, j'ai toujours pensé que c'était un avantage et, sur cette première rencontre, je le vois encore plus comme un avantage. D'avoir partagé toutes ses émotions avant, on se comprend encore plus facilement. J'ai l'impression qu'eux aussi ont eu le même sentiment. On a vécu des choses ensemble en tant que joueurs et la transition s'est faite de façon très simple et très naturellement. Pour moi, c'est un énorme avantage.

Reuters: Et maintenant, c'est l'Argentine...

Arnaud Clément: Je suis très curieux. Ça fait des années et des années qu'on me dit que l'on peut la couper à la fourchette leur viande, et bien on va aller voir ça ! Je suis impatient de voir si on peut la couper sans couteau!

soulage
03-08-2013, 10:06 AM
In the new Tennis Mag of course a report on the Davis Cup and a article on the debut of Arno and Amélie. Some new things about the week but the most funny is who Arno is now serious all journalist has noted the change.

Marine
03-08-2013, 03:01 PM
Déjà !! lol
I like: "Garçon d'ordinaire très porté sur le 2ème degré (voir 3ème degré)..." :lol:
Now, he speaks "la langue de bois"...we can feel the sadness of the journalists... We can guess they will be less indulgent with Arnaud "langue de bois" !

soulage
03-25-2013, 08:07 PM
bennet speaking about Arno as a captain

qKx4ukcxa6c

Arno is in Miami since the start of the tournament. He's watching and will give the five guys tomorrow but no surprises to come. They have some courts on clay to train in Miami before going to Buenos Aires

soulage
04-09-2013, 09:27 AM
The debrief, not the best debrief in my opinion for him everything goes well :confused:

« Les années passent... »

ARNAUD CLÉMENT vient de découvrir la défaite comme capitaine. Il refuse de plonger dans le doute mais sait aussi que le temps est compté pour cette génération.

Au lendemain de la roulade héroïque de Carlos Berlocq, du dépit de Gilles Simon et des gros sanglots de Julien Benneteau dans les bras de Lionel Roux, Arnaud Clément a accepté de débriefer sa première défaite de capitaine. Hier matin, dans le hall de son hôtel, la voix cassée mais plutôt de bonne humeur, il a soigneusement abordé chaque sujet sans fuir mais sans remettre grand-chose en cause.

BUENOS AIRES – de nos envoyés spéciaux

« POURQUOI LA FRANCE a-t-elle perdu ce match ?

– Parce que les Argentins nous ont été supérieurs. Quand les sets se jouent presque à chaque fois sur rien et qu’ils tournent systématiquement en leur faveur, c’est qu’il se passe quelque chose. Ils ont été plus réalistes et ils ont surtout eu la capacité à se servir parfaitement de leur public. Sauf Juan Monaco le dimanche, mais il est tombé sur “l’Animal” ! (Tsonga).

– Malgré leur attachement à la Coupe Davis, aucun joueur français, hormis Jo, n’est parvenu à se transcender…

– C’est dur à expliquer… Les conditions de jeu étaient extrêmement dures. Ce public qui siffle ou applaudit sur chaque première balle ratée, ça crée une tension pas possible. À certains moments, on a peut-être été inhibés par ça. Même les gars qui avaient beaucoup d’expérience n’avaient jamais connu ça. Y compris à Belgrade, en 2010. Pourtant, c’est resté correct. Ici, on n’a pas senti un public méchant, hostile mais ça dégageait une telle puissance… Mais après coup, dimanche soir, au débriefing, chaque mec avait envie d’y retourner. Dans cette équipe, il y a de la qualité et de l’envie.

– L’envie, oui. Mais la qualité intrinsèque des joueurs est-elle suffisante ? Ne les voit-on pas meilleurs qu’ils ne sont ?

– Dimanche, pendant le cinquième match, je repensais à 2001. Le quart contre les Suisses. “Scud” (Escudé) avait sauvé une balle de match contre Bastl. À un point près, on ne gagne pas la Coupe Davis. C’est dur, une campagne de Davis… Ça se joue sur rien. Il ne faut pas minimiser la performance des Argentins.

– Le week-end s’est mal goupillé. C’était votre premier vrai test comme capitaine. Avez-vous perdu certaines de vos illusions ?

– Absolument pas. Je n’ai aucun doute par rapport à mes cinq joueurs. Ni par rapport à ceux qui suivent. J’ai longtemps joué la Coupe Davis. Sur certaines rencontres, j’ai vu des comportements un peu nonchalants. Sur mes deux rencontres, j’avais deux mecs du top 10, un 13e mondial, un caïd du double... À chaque fois, j’ai vu des mecs au taquet. J’étais même hyper surpris. Et ce n’est pas de la langue de bois. Ce qui ne m’empêche pas de me poser des questions sur mon rôle de capitaine : qu’est-ce que j’aurais pu faire d’autre ? Finalement, c’est peut-être moi qui ne suis pas parvenu à leur apporter ce “rien” qui fait la différence.

– Le fait est que Simon a reconnu de lui-même qu’il avait un problème avec la Coupe Davis… Qu’il ait perdu huit de ses neufs matches veut dire quelque chose, non ?

– Je n’ai pas de doutes par rapport à lui. Parfois, il est passé très près. Berlocq est le gars le moins bien classé contre lequel il a perdu en Coupe Davis (64e mondial, il a gagné 7 places ce week-end). On a bien vu que dans cette compétition, les classements comptent moins (dans ce cas-là, ils comptent moins aussi quand c’est Berdych, Stepanek, Djokovic, Ferrer ou Melzer en face). Putain, si Gilles avait pu faire basculer le troisième set… Je voulais qu’il y retourne (dimanche) parce que j’étais persuadé qu’il était capable de le faire. Je le suis encore.

– D’accord. Mais concernant Simon, ne faut-il justement pas arrêter de se fier à ses résultats récents puisque le problème est ailleurs. Il veut y aller mais il n’y arrive pas.

– La veille (de dimanche), quand j’ai discuté avec lui, jamais je ne l’ai senti hésitant. Il avait une volonté immense. D’ailleurs, il a plus lâché ses coups que le vendredi. Même s’il aurait pu le faire plus… Je suis persuadé que dans un contexte plus calme, ce match, il l’aurait gagné.

– Michaël Llodra aura trente-trois ans dans un mois. On sent depuis un bout de temps que son investissement quotidien dans le boulot n’est plus aussi haut qu’avant. Faut-il reconstruire un double autour de quelqu’un d’autre ?

– La question se posera dans dix mois. Mais je me la suis déjà posée pour cette année. J’ai été très clair avec les joueurs. Selon les moments, selon les surfaces, il y aura des choix à faire. J’ai quand même sous la main deux équipes médaillées olympiques (Tsonga-Llodra en argent, Gasquet-Benneteau en bronze) donc, pour moi, la question n’est pas : qui va jouer avec “Mika” ?

– Dans votre esprit, il peut donc être appelé pour le premier tour 2014 ?

– Je ne pars pas d’Argentine en me disant : O.K., Mika, c’est fini et Gilles, c’est fini.

– Avez-vous envisagé d’aligner le double Tsonga-Llodra en Argentine ?

– Non, à aucun moment. Jo n’avait pas le temps de se préparer pour les simples et pour le double. Le double, sur terre, c’est très spécial. Jo peut être super fort sur terre, on l’a vu contre Monaco, mais c’est quand même du lourd (son gabarit) donc il faut du temps pour s’y préparer. Autre chose : après son match dur et long de vendredi contre Berlocq (5 sets et 3 h 53), il n’aurait pas pu jouer samedi. Il était vraiment touché physiquement. Même pour son match de dimanche, il était dans l’incertitude !

– Llodra, c’est pas fini. Simon, c’est pas fini. Est-ce que Richard Gasquet, c’est fini ?

– Non, non, non : Richard, ça commence en fait. (On sent qu’il a très envie qu’on aborde ce sujet.) Je vais vous donner ce qui vous manque pour comprendre ce qui s’est passé. Le plus sincèrement possible. Tout le monde, vous, le public, l’équipe, se demande pourquoi Richard n’était pas sur le terrain alors qu’il jouait “top 5” la semaine d’avant à Miami. On a discuté plusieurs fois avec Richard. En fait, il m’a dit : “Moi, j’ai mal (à sa cheville touchée à Indian Wells). Je n’ai pas plus mal que la semaine dernière (à Miami, où il est quand même arrivé en demi-finales) mais je n’ai pas moins mal non plus et je t’avoue que je ne sais pas si je vais pouvoir tenir cinq sets. J’ai aussi beaucoup d’incertitudes sur mes capacités à enchaîner le vendredi et le dimanche.” Imaginez s’il ne peut pas tenir en Coupe Davis... Imaginez que je décide ça alors que j’ai Gilles qui est là... D’accord, il est moins fort que Richard ces derniers mois, mais il est là. J’aurais pu aussi dire à Richard : “O.K., t’es un peu diminué mais j’ai envie de prendre ce risque.” Je ne l’ai pas fait et j’assume mon choix.

– Certains membres de l’équipe ont dit que, dès Indian Wells, ils sentaient très fort que Richard n’allait pas y aller… Ça, c’est pas la blessure. Ce n’est pas le même problème, en fait…

– Je ne pense pas que ce soit le cas, en fait. Certains, je ne sais pas qui et ça ne m’intéresse pas, ont pu avoir ce sentiment et vous en parler. Eh bien, je pense qu’ils se sont plantés. Là, je vous le dis sincèrement : je n’ai aucun doute. Ça a été dur pour lui de me parler avant la rencontre. Il en est conscient. Il m’a dit : “Quelque part, j’ai mal, mais je sais ce que certaines personnes vont penser.” Ce matin, vous avez une unanimité inverse au sein des joueurs. Ils savent qu’ils se sont trompés. Il n’y a aucun malaise entre les joueurs.

– Donc tout va bien en fait ?

– Nous, en France, on a besoin de cette confiance absolue quand on est en Coupe. Je suis vraiment optimiste par rapport à ça. Mais, mine de rien aussi, les années passent et les joueurs en sont conscients. C’est pour ça que j’ai les boules “monstrueux”. Cette année, c’était une chance. L’an prochain, on aura une chance. L’année suivante encore. Après on ne sait pas.

– Y a-t-il chez vous un désir d’ouverture dans le groupe ?

– Jérémy (Chardy) est un élément important. Il progresse, il a été capable de gagner des matches en Coupe Davis, avec notamment pour sa première rencontre un match décisif. Il bat des tops 10 sur le circuit et il peut le faire en Coupe Davis. Il joue très bien en double, aussi. Je pense à Gaël (Monfils), bien évidemment, avec son potentiel hallucinant. Il faut qu’il revienne au niveau physique qu’il avait avant. Après, j’irai voir les jeunes aussi. Des joueurs comme Paire ou Rufin doivent sentir qu’il y a un lien. »

soulage
09-02-2013, 12:46 PM
Th captain is in New york with Roux and they are watching french players now it remains only Richard in week two. Small video from Eurosport

http://video.eurosport.fr/tennis/us-open/2013/avantage-leconte-benneteau-chardy-pas-un-grand-match_vid292321/video.shtml

Marine
09-04-2013, 12:23 PM
Interview "à la cool" ! :lol:

Kezzi
09-18-2013, 12:57 PM
Next tie: Australia played in France.

It's still winter then, so Via, again no chance you'll come over? :sadface:

Marine
09-18-2013, 01:31 PM
Would be nice to see you...in the opposite side ! lol

Kezzi
09-18-2013, 02:29 PM
No, not on the opposite side. We can save you a seat :D

Marine
09-18-2013, 03:42 PM
But does she want ? lol

Marine
09-18-2013, 03:56 PM
http://www.eurosport.fr/tennis/coupe-davis-2/2013/clement-sur-tsonga-je-ne-doute-pas-de-son-implication_sto3928795/story.shtml

Arnaud is really not lucky, Jo decides to be less active and focused in Davis Cup when he becomes captain. This (stupid) decision won't help help, everybody knows even first rounds are tough !
But I don't understand Arnaud's reaction, it's like if he didn't read Jo's interview ! He continues to say he'll be there at first round. Jo said the contrary !!!

Via
09-19-2013, 02:47 AM
if only i could come, yeah why not? :p don't think anyone on the aus team would recognise me lol

it's an incredible coincidence :worship: (since another world group team would likely beat the aussies too and send us back to where we belong :awww:)

the french with or without jo, are too strong. arno is not going to be complacent either.

soulage
09-19-2013, 06:43 PM
Jo already change his mind and now he would like to play the tie :lol: No change in the staff, nothing new but of course Arno is hoping everybody will be healthy when Davis Cup tie will come.

soulage
01-21-2014, 01:33 PM
http://www.daviscup.com/en/draws-results/tie/details.aspx?tieId=100021079

Les choix de Clément
mardi 21 janvier 2014 MELBOURNE
de nos envoyés spéciaux FRÉDÉRIC BERNÈS ET FRANCK RAMELLA

http://medias.lequipe.fr/img-paywall-jpg/arnaud-cl-nt-ici-ul-ar-guy-forget-d-ic-winogradsky-de-lionel-roux-et-d-arnaud-di-pasqual/1500000000364873/0-770-0-75/a6137.jpg
Arnaud Clément, ici épaulé par Guy Forget, d'Éric Winogradsky, de Lionel Roux et d'Arnaud Di Pasquale, a pu se faire une idée précise des forces et faiblesses de chacun de ses " p'tits Bleus ". (Photo Nicolas Luttiau/L'Équipe)

Hier soir à Melbourne, Arnaud Clément, capitaine de l'équipe de Coupe Davis, a sélectionné Tsonga, Gasquet, Monfils, Benneteau et Simon pour rencontrer l'Australie, mais pas Llodra. Il bétonne en simple... et innove en double.

FACE À L'AUSTRALIE, du 31 janvier au 2 février, à Mouilleron-le-Captif, en Vendée, l'équipe française de Coupe Davis n'aura plus tout à fait son allure habituelle. Explications.

Pourquoi ce changement de philosophie ?

Dans la tradition française, il fait partie des moeurs de construire des équipes « moitié-moitié ». D'un côté, deux forts joueurs de simple ; de l'autre, une équipe de double rodée. Bien sûr, les frontières n'ont pas toujours été aussi étanches que ça, mais la philosophie, elle, était bien enracinée. Là, il y a rupture. Le double Benneteau-Llodra a été séparé. Peut-être que leur vilain triplé sur terre battue (Autriche, USA et Argentine) a pesé dans la décision, ce qui ne serait pas illogique. Au Vendéspace de Mouilleron-le- Captif naîtra donc un double tout neuf. À côté de ça, en prenant à la fois Tsonga, Gasquet, Monfils et Simon, le capitaine a bétonné ses options pour les simples. La transition accélérée entre le dur australien et la terre vendéenne, le jet-lag, les raisons ne manquent pas. À moins qu'il ne soit trop tentant de prendre ces quatre-là du moment qu'ils sont valides (c'était arrivé en Allemagne, en 2011). Il peut aussi lui avoir traversé l'esprit que Richard Gasquet — même s'il a décrété l'année 2014 année de la Coupe Davis — pouvait parfois partir en marche arrière…

Est-ce le bon moment pour relancer Monfils ?

Pas blessé, de retour à un bon niveau, « terrien » plus que compétent, Monfils réunit tous les critères. Pourtant, quand on lui parle de la possibilité de jouer contre l'Australie, il freine sec. « Si on m'appelle, je serai au taquet. Mais là, je ne me sens pas légitime, disait-il samedi soir. Jo a fait demi-finale à Roland, Richard est top 10 et moi, je sens que je dois encore gagner des matches, retrouver un classement potable (il est 32e). Faut que je me repositionne. Là, je suis un peu dehors. […] Y a un nouveau staff aussi, y a de l'inconnu pour moi. Moi, je lutte contre Hewitt (2-2), et puis la terre battue indoor, c'est spécial. […] Je trouverais un peu trop facile, voire pas fair, de me remettre là-dedans tout de suite. Pour une fois, je parle un peu comme un ancien : on a deux joueurs solides devant, je pense que c'est à eux de tenir leur rang. » Même si c'est sûrement une façon de se protéger, ce discours, que Clément a entendu bille à bille dimanche à Melbourne, peut quand même dérouter. Derrière Tsonga, Monfils est celui qui a donné, en simple, le plus de gages de fiabilité ces dernières années (il avait apporté quatre points sur la route de la finale en 2010). Mais il n'a plus livré de match à enjeu depuis le quart de finale à Stuttgart en 2011.

Est-ce fini pour Llodra ?

C'est en tout cas un geste fort que de ne pas retenir « Monsieur Double ». Associé à Benneteau, Tsonga, Clément, Gasquet, Grosjean, Escudé ou Santoro, l'incontournable pilier n'avait pas manqué une rencontre depuis… 2003 et le quart de finale face à la Suisse. Vingt-quatre sélections consécutives ! À trente-trois ans, le Parisien, qui tient énormément à une compétition qui a boosté sa reconnaissance dans l'Hexagone, avait décrété « vouloir gagner la Coupe Davis pour (sa) dernière année sur le circuit ». C'était une manière de mettre la pression sur Arnaud Clément. Sur cette question, on attendait d'ailleurs avec impatience le positionnement du capitaine, un très proche de Llodra. Pouvait-il succomber au piège des sentiments ? Ou considérer plus froidement le cas d'un joueur déclinant, blessé au coude ces dernières semaines ? Arrivé guéri en Australie, Llodra avait prouvé qu'il s'était au moins donné à fond dans la rééducation. Mais ça n'a pas suffi.

Simon est-il toujours crédible ?

Gilles Simon traîne comme un boulet cette horrible statistique d'une victoire en neuf simples en Coupe Davis, une compétition qu'il n'a clairement pas encore domptée. Il a quitté cet Open d'Australie encore touché au pied après une réhabilitation quasi miraculeuse. Et son entraîneur Jan de Witt avait clairement demandé à Clément de ne pas le sélectionner, afin qu'il se ménage une semaine de repos avant de se rebâtir plus tranquillement. Mais Clément n'a tenu compte ni du précédent argentin (ah, les moches défaites face à Monaco et Berlocq…) ni de la suggestion du coach allemand. Ça indique clairement qu'il a été rassuré par ce qu'il a vu ici dans la volonté de Simon de changer quelques éléments de son jeu.

Via
01-23-2014, 12:22 AM
and this news on your opponents for the tie will get you shaking in your boots.... (not)
http://www.abc.net.au/news/2014-01-21/rafter-names-teen-trio-for-davis-cup/5211132

Australian captain Pat Rafter has named teenage trio Nick Kyrgios, Thanasi Kokkinakis and Jordan Thompson in his Davis Cup team to face France in the World Group first round.

With Bernard Tomic out with a hip injury, Rafter is banking on youth to complement the experience of long-time spearhead Lleyton Hewitt and doubles player Chris Guccione.

Kyrgios, 18, and Kokkinakis, 17, both reached the second round of the Australian Open last week, while 19-year-old Thompson won the wildcard play-off to qualify for the Melbourne Park major and will travel with the squad as the back-up player.

There are also whispers Rafter is considering using both the so-called Special Ks in the day-one singles and keeping Hewitt fresh for the doubles and the first reverse singles against French number one Richard Gasquet.

But I think we have a realistic chance of an upset - but it will be an upset if we do win.
Pat Rafter
"Lleyton will definitely play doubles, 100 per cent," Rafter said.

"We think that's a pretty critical tie. Normally always is."

AUDIO: Media Call: Pat Rafter (ABC News)
Whichever way the skipper goes, Australia will be at long odds to topple the powerful line-up of Gasquet, Jo-Wilfried Tsonga, Gilles Simon, Gael Monfils and Julien Benneteau.

"Now, they are a great team. On paper, we're certainly losing," Rafter said.

"But I think we have a realistic chance of an upset - but it will be an upset if we do win.

"We still believe we have a chance. These kids, they're pretty exceptional in many ways. There is an element of blooding them into the team as well, no doubt about that, and give them that exposure.

"I think they'll deal with it really well. I think they're going to love the atmosphere and the occasion.

"You never know, Davis Cup has a tradition of throwing up some upsets. When you've got youth and energy on your side, you have passion; you always have a chance."

While Rafter had little option but to turn to youth, French counterpart Arnaud Clement had an embarrassment of riches at his disposal, with France's top eight players all ranked higher than Hewitt, the world number 43.

Like Rafter, though, Clement knows anything can happen in the Davis Cup cauldron.

"It is not about the rankings. It is Davis Cup. It is France versus Australia. It is Lleyton Hewitt, it is Pat Rafter and some very talented young players," he said.

"The last time we played it was in a final for the Davis Cup."

That was back in 2001 in Melbourne when Hewitt and Rafter lost the pivotal doubles rubber before an elbow injury prevented Rafter from backing up to contest the decisive reverse singles match.

Instead, Wayne Arthurs was thrown into the hot seat and lost to Nicolas Escude and ended the final in tears.

The tie will be played indoors on clay in La Roche-sur-Yon in western France from January 31 to February 2.

The tie is Australia's first back in the elite 16-nation World Group since 2007.

AAP

Marine
01-23-2014, 07:52 PM
A tie with Pat Rafter and Arnaud as captains, OMG, that's just a dream! No need players on the court, the best will be on the bench :lol: :hearts:

I don't know what to think about Mika's absence. I love him in DC, but I guess Arnaud has his reasons.
But I really don't undestand his choice to take Simon !!!! This player sucks so much in DC, I have any confidence.

soulage
01-28-2014, 07:56 PM
Captains Fantastic - Rafter v Clement

KzQ283qYdFo

Via
01-28-2014, 11:05 PM
they stuck the camera too close to their chins lol

Marine
01-29-2014, 10:15 PM
they stuck the camera too close to their chins lol

True !!!

Patrick looks like Safin in this video.

soulage
02-01-2014, 07:26 PM
I was at the double match today and it was a kind of strange match at the beginning but really good Gasquet at the end. Arno was in front of me and he's very serious on his chair ;). We are in quarters against Germany :)

DBR
02-01-2014, 08:08 PM
I was at the double match today and it was a kind of strange match at the beginning but really good Gasquet at the end. Arno was in front of me and he's very serious on his chair ;). We are in quarters against Germany :)

Wow, that must have been incredible to be there. They started so well, but then the Aussies came back. Then Richard and Jo fought really hard to get back into it and win the match. The atmosphere seemed incredible. Hope you had a great day. If you were behind Arnaud you are probably in some of the photographs! ;)

Really fantastic result for the whole French team. Allez! :cheerleader:

Kezzi
02-01-2014, 09:38 PM
So cool! :D Are you going tomorrow as well?
And did you meet Arnaud? Or get a photo with him?
I'm so curious, sorry! :lol:

Via
02-02-2014, 12:25 AM
congrats to france and le capitaine. he does look serious. i enjoyed the tv camera getting some shots of his sombre face :)

soulage
02-02-2014, 08:33 AM
I was only there yesterday. We left after the match so no meet with Arno and photos either. During a match I'm not able to take picture I'm too focus on the game and honestly since my last camera broke I have only my phone.

I was just near the club of supporters so good ambiance. Davis Cup ambiance are the best :)

I was happy to see Richard doing such a good second part of match millions of beautiful backhand he made my day.

soulage
02-02-2014, 07:06 PM
Nancy will be the next city for the davis cup tie against Germany. Not so far from Germany actually :lol:

Marine
02-02-2014, 11:01 PM
Bad choice :rolleyes:

Via
02-03-2014, 12:22 AM
but good to have home advantage again ;)

i think arnaud has really made his mark as captain, especially in his choice of players. not many teams have the luxury of their top players for first round... so why not make the most of them?

as i munge into my st. dalfour jam bread, and will head out in my peugeot car to visit my french mechanic (because the car breaks down a lot), let's celebrate all things french .... :lol:

Kezzi
04-01-2014, 10:17 PM
I still love it to see his name and then capitaine under it :D
277873

Is anyone going?

Marine
04-02-2014, 10:57 PM
I still love it to see his name and then capitaine under it :D

Classy :angel:

soulage
04-05-2014, 08:46 AM
Maybe last day as a captain ;)

I didn't see Bennet match but it seems he was bad like Simon was in Buenos Aires. Arno is not an help for them. Jo was not lucky. It was an awful day and we need a miracle.

I feel sorry for frenchies and for Arno of course :sad:

Marine
04-05-2014, 10:35 AM
Maybe last day as a captain ;)

That's not the smiley I would use.

Another captain won't make miracles with injured/bad/depressed players.:(
If they win double today...demain est un autre jour ! They can't do worse anyway. I still hope they can win.

soulage
04-05-2014, 05:01 PM
C'est un smiley gentil.

Arno lives a tough saturday. Nothing easy.

Via
04-06-2014, 01:39 AM
i don't see the matches, just the scores afterwards. on paper the french should still win. let's hope they won't be unlucky again. especially if arnaud wants to keep 'capitaine' under his name..

personally i think the swiss are even more shocking lol

soulage
04-06-2014, 07:00 PM
All team who were down 2-1 at home won

Match point of Gael

26Gv1PvaURg

Marine
04-06-2014, 10:11 PM
MERCI !!!
I couldn't watch the matchs today (so frustrated !!!), I'm so happy to see the last point, the joy of the guys, just so touching, makes me cry. lol
I love davis cup, much drama, much emotion, lovely guys. :worship: