Rotterdam & Marseille 2009 [Archive] - MensTennisForums.com

Rotterdam & Marseille 2009

Truc
02-06-2009, 09:17 PM
His draw:

[1] Rafael Nadal (ESP) - Simone Bolelli (ITA)
[WC] Grigor Dimitrov (BUL) - Tomas Berdych (CZE)
Qualifier - Dmitry Tursunov (RUS)
[WC] Jesse Huta Galung (NED) - [7] Jo-Wilfried Tsonga (FRA)

[3] Nikolay Davydenko (RUS) - Igor Andreev (RUS)
Julien Benneteau (FRA) - Feliciano Lopez (ESP)
Ivo Karlovic (CRO) - Michael Llodra (FRA)
Qualifier - [5] Gael Monfils (FRA)

[6] David Ferrer (ESP) - Jurgen Melzer (AUT)
Qualifier - Mikhail Youzhny (RUS)
Rainer Schuettler (GER) - Mario Ancic (CRO)
Philipp Kohlschreiber (GER) - [4] Gilles Simon (FRA)

[8] Robin Soderling (SWE) - Qualifier
Richard Gasquet (FRA) - Paul-Henri Mathieu (FRA)
[WC] Thiemo de Bakker (NED) - Andreas Seppi (ITA)
Ivan Ljubicic (CRO) - [2] Andy Murray (GBR)

real_995
02-06-2009, 09:29 PM
its good draw

julia_gu
02-07-2009, 04:33 AM
Allez Allez Allez Gael~~~~~!!!!!!!

Tess Gray
02-07-2009, 04:34 PM
:yeah: I'll be going to Rotterdam so hopefully I'll get to see him!

amdany
02-07-2009, 06:20 PM
enjoy the tourney Tess!

Truc
02-07-2009, 08:21 PM
Great news, Tess, when are you going? For the first rounds already?

Tess Gray
02-07-2009, 11:33 PM
No, I'm going wednesday, so that's 2nd round and I'll be going friday, which is QF ;)

lisaplenske
02-08-2009, 04:21 PM
Have fun tess and cheer for the frenchies for us please:D

good draw indeed for gael,he could reach the semi finale at least imo

good tournament to him.He was really impressive in doha.Hopefully he will be that good in rotterdam.

Truc
02-08-2009, 05:27 PM
He plays Bohli in the 1st round.
They've never played before.

Truc
02-09-2009, 09:07 PM
He plays tomorrow, 3rd match of the day (matches start at 11:00), you won't see him on Wednesday, Tess.

xhr75019
02-10-2009, 03:26 PM
Live stream http://www.ahoyweb.nl/wtt/ahoy.asx Enjoy!

soulage
02-10-2009, 03:32 PM
There is nobody in the stands :eek:

real_995
02-10-2009, 03:59 PM
easy win

Tess Gray
02-10-2009, 06:30 PM
There is nobody in the stands :eek:

lol :lol: I already said it on another Forum, but it only looks that way ;) What you see on the livestream are the VIP boxes. Ahoy is a big venue and on a day like today there are already around 3000 people sitting in the stands, you just can't see it on the stream ;)

Good easy win Gael :yeah:

Truc
02-11-2009, 07:23 AM
In L'Equipe today:Reprise en douceur
Pour son premiermatch depuis l’Australie, Gaël Monfils a profité de l’abandon du Suisse Bohli.

LA ROUE A TOURNÉ hier pour Gaël Monfils. Contraint à l’abandon face à Gilles Simon en huitièmes de finale de l’Open d’Australie, le Français a bénéficié à Rotterdam de celui de son adversaire. À Melbourne, c’est son poignet droit qui avait cédé. Hier, breaké dès le premier jeu du deuxième set, le Suisse Stéphane Bohli a préféré jeter l’éponge, victime de douleurs au genou gauche. Ce renoncement offre au Français un deuxième tour face au vainqueur du match Llodra-Karlovic. Mais il ne fait pas obligatoirement son affaire.
Sorti des qualifs, 154e joueur mondial, Bohli représentait en effet l’adversaire idéal pour s’étalonner après deux semaines de coupure, ou presque. À sa sortie du court, Monfils restait forcément dubitatif. « Je n’ai pas eu le temps de voir grand-chose, glissa-t-il. Tout ce que je peux dire, c’est que je me sentais de mieux en mieux au fur et à mesure que le match avançait. Par exemple, je suis satisfait du dernier jeu. Pour le breaker, j’ai vraiment bien tapé dans la balle. Mais, franchement, je ne peux pas en dire plus. Sauf que je m’attendais à pire pour une reprise. » Monfils souffre d’un petit kyste au poignet droit. Qu’il soigne quotidiennement par des soins adéquats (glace, drainage, etc.).
Le principe de précaution a conditionné sa reprise d’entraînement.« À mon retour d’Australie, j’ai d’abord pris quelques jours de repos chez moi, en Suisse, avec mes potes, explique-t-il. J’ai réattaqué le physique à Roland il y a un peu plus d’une semaine, mais uniquement le bas. Et j’ai retouché la raquette seulement il y a trois jours et demi... » Accompagné à Rotterdam de son coach, Roger Rasheed, et de son kiné et ostéopathe, Stéphane Falchi, Monfils navigue un peu à vue. « Évidemment, je manque d’entraînement, dit-il. Mais, hormis Jo (Tsonga), qui arrive sur la lancée de son titre à Johannesburg, les autres aussi ont coupé après l’Australie. Là, je remets mon jeu en place. On verra bien où ça me mènera. »
VINCENT COGNET Bohli's retirement (left knee) wasn't necessarily a good thing for Gaël. Bohli was the perfect opponent to try to find his bearings after 2 weeks off. Gaël says he was feeling better and better, he's happy about his last game and he was also hitting the ball nicely in the game in the 1st set when he got the break, but that's really all he can say about the match. He was expecting to do worse after the two weeks off.
He has a little cyst in the wrist which still requires daily treatment (ice, drainage, etc.)
He picked up the racquet 3 days ago only. So he's feeling out of practice and he's still trying to get his game in place, but he means it's the same for everybody apart from Jo.
Rasheed and his new physio Stéphane Falchi are with him in Rotterdam.

Truc
02-11-2009, 01:54 PM
Llodra now, you better win that one, Gaël.

1-1 in the h2h:
2004 Andrezieux Challenger Hard (I) M.LLODRA 6-4 6-1
2005 Miami Hard (O) G.MONFILS 6-3 4-6 3-6

real_995
02-12-2009, 02:21 PM
great match by gael and good serve the road open for semi final

Truc
02-12-2009, 02:42 PM
Aaaargh, my Internet connection died in the middle of the match, I missed his win, it would have made my day to see him win this match! I was almost hoping it wasn't over yet when my Internet came back, but of course it was.

He was just being solid and serving well in the part of the match I saw, but it was good enough to beat Mika today. No show, in control, playing the way he needed to - same now against Benneteau, please!

Truc
02-12-2009, 02:44 PM
The h2h against Bennet, Gaël leads 2-1:

2005 Milan Carpet (I) G.MONFILS 6-3 6-3
2007 Indian Wells Hard (O) J.BENNETEAU 6-3 3-6 5-7
2008 Nottingham Grass (O) G.MONFILS 3-6 6-4 6-2

amdany
02-12-2009, 02:52 PM
congrats Gael and good luck against Julien!

Truc
02-13-2009, 07:45 AM
In L'Equipe:
MONFILS OU BENNETEAU ? – Il y aura au moins un Français en demi-finales puisque Julien Benneteau affronte aujourd’hui Gaël Monfils en quarts. Mercredi, à 23 h 50, « Bennet’ » avait fait mordre la poussière au numéro 5 Nikolay Davydenko (6-3, 6-2). Étrangement inconstant, le Russe fut une proie facile pour un Benneteau des grands jours : « J’ai été très bon en retour, très bon au service. J’ai joué mon jeu sans me soucier de lui. » Hier, malgré un déficit d’entraînement après sa blessure au poignet, Gaël Monfils a pris rendez-vous pour ce quart 100 %français : « Contre “Mika”, j’étais bien inspiré en retour, expliqua-t-il après sa victoire sur Llodra (6-4, 6-4). Et comme mon service marchait bien, tout s’est enclenché... » Dur d’affronter encore un compatriote aujourd’hui ? « Vu que le tennis français marche super bien, statistiquement, on a de plus en plus de chances de s’affronter. Pour moi, en tout cas, ce n’est pas un problème. » I was wondering a little bit about Bennet's win over Davydenko and hoping he's not playing out of his mind, all of a sudden, but it says that Kolya was fairly poor and an easy prey. It sounds like Bennet is playing well too, though.
Gaël says he doesn't mind playing Frenchies. I don't think it'S a problem indeed against guys like Mika or Julien.

2nd match of the night session today, allez!

Truc
02-13-2009, 10:55 PM
What a French choke from Julien when serving for the set at 5-3, even I was feeling bad for him. Gaël only played well a couple of points to get the lead in the tiebreak, but it seems he has a stomach bug again, so I'll cut him some slack.

It's unbelievable, he is sick half of the time. Huge guy, but with a baby's digestive system! His physio made a sign he was vomitting again during the bathroom break between the two sets, poor him.

Argh, my stream just died, this tennistv.com is such a joke. :(

Truc
02-13-2009, 11:09 PM
UE from Julien on MP, no surprise.
It was a terrible match, but at least he didn't waste too much energy. Just relieved he came through.

amdany
02-14-2009, 08:33 AM
I hope he'll be ok today*fingers crossed*, Julien was even leading 4-1 in the 1st set:eek:

Puschkin
02-14-2009, 09:11 AM
It's unbelievable, he is sick half of the time. Huge guy, but with a baby's digestive system! His physio made a sign he was vomitting again during the bathroom break between the two sets, poor him.
:awww: That's bad news. I had picked him to win the tournament. :D

Truc
02-14-2009, 05:39 PM
I know your feelings for Rafa and Muzza, so I'm putting things into perspective :lol:, but it's nice, thanks!

The draw in Marseille is horrible:
http://blog.open13.fr/2009/02/14/tirage-au-sort-effectue/
PHM in the first round and all the Frenchies together.

Tess Gray
02-14-2009, 07:55 PM
So many frenchies:p PHM in first round can be :eek: but I don't think it will be :)

amdany
02-14-2009, 08:36 PM
I know your feelings for Rafa and Muzza, so I'm putting things into perspective :lol:, but it's nice, thanks!

The draw in Marseille is horrible:
http://blog.open13.fr/2009/02/14/tirage-au-sort-effectue/
PHM in the first round and all the Frenchies together.

is that you Fran who asked the questions?:angel:

Truc
02-14-2009, 08:38 PM
Of course that's me. :lol: But the guy doesn't seem to have much of a clue.

amdany
02-14-2009, 08:42 PM
Of course that's me. :lol: But the guy doesn't seem to have much of a clue.

:lol:I knew it and yes the guy doesn't seem to have more infos

Cloudygirl
02-14-2009, 10:29 PM
Poor Gael I wanted to give him a massive hug today

Truc
02-14-2009, 11:38 PM
"I feel sorry for Gael," Nadal told reporters. "He did not play his best because of stomach problems and I was thinking more about him than myself.
"I saw him vomit when I went to the toilet after the first set. That disturbed my concentration and afterwards I made more mistakes."
http://uk.reuters.com/article/tennisNews/idUKLE00313920090214?pageNumber=2&virtualBrandChannel=0

And there are tons of idiots on French websites who don't believe Gaël was sick tonight. It's a bit crazy, but never mind, with his current results it's not hard to get over the bashing.

Keijan
02-15-2009, 12:11 AM
Merci ! Je cherchais leurs interviews à tous les deux justement (on n'a jamais droit à celle du perdant, c'est pénible). Je m'en doutais qu'il l'avait vu vomir, il était bizarre en revenant des vestiaires et il lançait des coups d'oeil inquiets vers Gaël.

Laisse tomber, sur wlt il y a beaucoup de gens qui racontent n'importe quoi pour faire valoir leurs théories fumeuses en dépit de tout bon sens et fait avéré. Moi aussi ça m'énerve, mais finalement le mieux c'est de les ignorer.

Rafa's video itw on tennistv (here :http://www.tennistv.com/page/TennisTV/TournamentInterviews/Rotterdam/0,,11444~1557674,00.html)
"Today wasn't the best match because he had some problems in the stomach. It was very strange, I had a lot of mistakes, I think because I was all the time watching him."
He sounds (and looked during the match) really worried for Gaël. I find his concern very cute !

I'm very proud of Gaël tonight. To fight the way he did while being sick to the point of throwing up between the two sets is really impressive :worship: And he already has two semis in the pocket for 2009. I feel this is going to be the Monfils year ;) Does anyone know if he has a chance to enter the top ten with those points on Monday ?

Truc
02-15-2009, 08:10 AM
No, he needed to make it to the final to enter the top 10. He'll be #11 on Monday.
The reactions on lequipe.fr were even worse, of course, they really bashed him again over there. Even MTF admitted he was sick, the reactions on French websites are a bit surreal, as usual.
(J'imagine que tu es la Marion de WLT? Tu t'exprimes drôlement bien quand tu écris là-bas, j'avais déjà remarqué tes interventions. Un peu plus élégant que mes "il fallait vraiment avoir de la merde dans les yeux pour pas le voir!" :lol: J'étais énervée. :angel: )

Here's the article in L'Equipe today, it just confirms what we already know:Hier soir, Nadal a mis fin au parcours de Gaël Monfils (6-4, 6-4). Mais d’un Gaël Monfils diminué par une gastro-entérite. La veille, le Français avait déjà connu de graves problèmes face à Julien Benneteau, au point de monopoliser les toilettes à la fin du premier set, puis, plus longuement, à la fin du match. Hier, il dut une nouvelle fois quitter le court à la va-vite, là encore à la fin de la première manche. Il y retrouva… Nadal, lui-même occupé à uriner. « Quand j’ai levé la tête après avoir vomi, j’ai vu que Rafa me regardait, raconta ensuite Monfils. Il a été vachement sympa et m’a demandé comment j’allais. Je lui ai dit que j’allais essayé de tout donner… Franchement, dans ce match, j’ai repoussé mes limites. Mais j’étais trop affaibli pour réussir un exploit. »
Ce contexte particulier et cette rencontre inopinée aux w-c expliquent en grande partie le caractère chaotique de la rencontre. Sur une surface aussi rapide que celle utilisée à Rotterdam, il semble inconcevable que six des huit premiers jeux de service aient donné lieu à un break ou à des menaces de break. Mais le niveau de jeu n’avait rien à voir avec celui proposé la veille par Nadal et Tsonga. On eut bien sûr droit à quelques rallyes homériques, où Monfils étala une nouvelle fois son physique d’homme-élastique, mais la partie manquait de continuité. Breaké lors du cinquième jeu du deuxième set, le Français se procura pourtant deux fois deux balles de break. L’Espagnol claqua quatre points gagnants. À 5-4, il gagna blanc son dernier jeu de service. Il le qualifiait pour la troisième finale en indoor de sa carrière, après Madrid 2005 et Bercy 2007.
« Je pensais plus à Gaël qu’à moi »
« Je ne sais pas trop quoi vous dire, reconnut le numéro 1 mondial. La vérité, c’est que c’était un match étrange. Gaël avait ses problèmes d’estomac. Moi, j’ai l’impression de ne pas avoir bien joué. Ou plutôt : j’ai l’impression de ne pas avoir joué du tout. Je pensais plus à Gaël qu’à moi. Je ne savais pas s’il allait abandonner. C’était super dur de garder sa concentration. Mais, bon, j’ai gagné… » Comme toujours, Nadal raisonne en pragmatique : « Me retrouver en finale est un très bon résultat pour moi. Déjà, ça veut dire minimum 300 points ATP ; et puis, je suis arrivé là avec une préparation minimale. Ça signifie que mon tennis est toujours là. » He already was seriously sick against Benneteau, during and even more after the match.
Gaël also explains Rafa saw him in the bathroom when he was sick. Rafa was very nice, asked how he was feeling, Gaël told him he was going to give his all. He really set back his limits during this match, but he was too weakened to achieve anything big.
Gaël's physical problems and the fact that Rafa was aware of it probably explain the chaotic match. Having breakpoints in 6 of the first 8 games seems crazy on such a fast surface. The level was far from the Nadal-Tsonga match, Gaël showed at times why he's "the Elastic Man", but there was no continuity in the game.
Rafa says it was a strange match, he means he didn't play well - or more exactly: he didn't play at all. He was thinking more of Gaël than of himself, wondering if Gaël was going to retire. It was really tough to remain focused.

Keijan
02-15-2009, 11:00 AM
He's closer than ever then :D I hope he'll be able to play in Marseille to gain a few more points.

C'est moi ! C'est vrai que je fais un gros effort d'écriture à chaque fois que je vais là-bas pour être sûre qu'on ne me confond pas avec la bande de trolls résidante :lol: Il me fatigue ce site, autant les rédacteurs que certains lecteurs, mais comme il y a très peu de blogs français sur le tennis je m'accroche ! Je considère ça comme une victoire chaque fois que je ne me fais pas insulter après avoir posté un commentaire :lol:

So Rafa and Gaël spoke to each other during the bathroom break -I was wondering about what happened exactly. It's a very unusual situation, I can't think of anything else which would have been able to break Rafa's legendary focus. I like that he was so worried about Gaël, it just shows how great a person he is ;)

Tess Gray
02-15-2009, 11:40 AM
That's cute that Rafa worried about Gael... It must have been awkward to see Gael throw up in the bathroom :lol: Wonder what they said to each other...

Gael, get better for Marseille :hug:

Truc
02-17-2009, 06:17 PM
First match of the night session tomorrow, so I guess he's fit again (I hope for him!)

Tess Gray
02-17-2009, 07:02 PM
Thanks Fran! I definitely hope so!

Hopefully the livestream will work so we'll be able to watch.:)

amdany
02-17-2009, 08:13 PM
yes, let's hope he's ok now,
the open 13 livestream works but it's freezing sometimes,
this one is working today: http://www.channelsurfing.net/watch-wabuk-6.html

Truc
02-17-2009, 09:00 PM
Paulo leads 1-0 in the h2h:
2007 Gstaad QF Clay (O) P.MATHIEU 1-6 6-4 3-6

Keijan
02-17-2009, 11:39 PM
Paulo is a clay courter... and Gaël is much stronger than two years ago. I never understand the use of those Head to Head, I mean they really don't mean much. Tomorrow should be interesting, anyone watching ? ;)

Truc
02-18-2009, 08:13 AM
When it's just one match, like here, of course the h2h doesn't mean anything. But I always look it up anyway to see if it gives any clue. Match-ups are important in tennis, I do find that a meaningful piece of information.
And since I check it, I post it so the others don't need to look it up too, that's all. Just in case somebody else was wondering if they've already played before.

He was watching Gilles' match yesterday (it was the highlight of the first 2 sets when they were showing him in the stands).

Keijan
02-18-2009, 10:59 AM
Je ne t'accusais pas ;) C'est vrai que parfois ça donne une bonne idée mais dans ce cas précis non. Je me suis mal exprimée, je voulais dire que ça m'énerve d'une façon générale quand tout le monde (surtout les commentateurs ou journalistes) disent que machin va battre bidule à cause du h2h, sans prendre en compte que ce n'est pas la même surface ou qu'ils ne se sont pas joués depuis 5 ans. Mais bien sûr ce n'est pas ce que tu fais ici. Merci de l'avoir posté en tout cas.

I only saw the third set and they didn't show him there :( But I heard he had his headphones on :lol: that's Gaël for you. I wish there was any pic.

Keijan
02-18-2009, 05:32 PM
If anyone wants to watch, Gaël is practicing with Rasheed on center court at the moment :
http://www.open13.fr/web-tv.html

Keijan
02-18-2009, 05:41 PM
Now another player is warming up next to him but I don't think it's Paulo, he usually doesn't wear a cap.
Rasheed and Gaël are so funny, Rasheed is waving his arms in the air and Gaël is :cool: he just did a mini 360° :lol:
Sorry about the soliloquing :p

Truc
02-18-2009, 05:52 PM
Thanks for the heads up, I didn't know they also show the practice sessions, I only saw the last minute.
He just left the court, that's quite late, isn't he supposed to play in 5-10 minutes?

(The other player was Zverev.)

Keijan
02-18-2009, 05:59 PM
They probably leave the stream on whatever happens on the court.
Is Zverev supposed to play soon ? How did you recognise him ? I ended up thinking it might be Paulo with a cap finally ^^
isn't he supposed to play in 5-10 minutes?
Yeah but no point in warming up if you cool down during the next 30 minutes. He'll probably just change shirts and go. I remember he already did that in Bercy before the Rafa match, I was lucky enough to see his short practice just before the match began.

Truc
02-18-2009, 06:13 PM
I live in Germany, the German players are quite familiar to me. I'm pretty sure it was Zverev.

Allez Gaël, they dared not include you as one of the favourites in their poll on the tournament blog, so prove them wrong. :p

Keijan
02-18-2009, 06:47 PM
I didn't even know he was German, shame on me !

I just had a look at the blog, "another player" has a lot more points than Jo, Gilles or Djoko :lol: Gaël still has fans !

Truc
02-18-2009, 06:59 PM
I don't believe the guy who answered they just drew the names in the poll. They ignored Gaëlou, period. :p

Nothing to be ashamed of for Zverev, he is of Russian origin, it's tricky.

Gaël is serving well, moving well, returning well and not missing much, so he's tough to play, but Paulo really is playing below his real level so far, it's quite blah.

The only thing Gaël really sucks at tonight is converting his chances, it feels like he had BP in every service game of Paulo! Thanks God he converted that one BP on his 5th attempt.

On a side note, he's looking fabulous tonight. And I didn't know he is a believer, he's having a cross as pendant.

Truc
02-18-2009, 07:15 PM
Break points saved at 2-2 in the 2nd set: 10/11 for Paulo, 0/0 for Gaël. ^^

Rasheed is looking a bit annoyed too!

soulage
02-18-2009, 07:17 PM
On serve it's good but on returns he can improve. He should have already broke Paulo in the second.

Keijan
02-18-2009, 07:19 PM
And he's better ranked than Jo. Really, that's the kind of thing that makes me go :toothy: :lol:

Yeah, it's not the most exciting match I ever saw but Gaël is doing the job. I'm pleased to see that he doesn't go all soft and kind in front of another Frenchie, but then again Paulo is not his closest friend.

On a side note, he's looking fabulous tonight.

:inlove: I love his blue/white shirt. And his fingers. And I totally assume the fact that I sound like the fangirl I am :lol:
I already saw him wearing a cross a few years ago. But for some reason I can't really imagine him as a believer, maybe he's only wearing it as a jewel.

Truc
02-18-2009, 07:34 PM
One could really sense it coming, but it is SO undeserved Paulo wins that set. Argh.

I find his returns good enough, deep and safe, Paulo was winning less than 60% points on his 1st serve (Gaël had stats over 95% before the last game when he was broken!)

soulage
02-18-2009, 07:34 PM
Anh he lost the second on the first BP :o

Keijan
02-18-2009, 07:37 PM
Agreed, Paulo gave away so many points.

Jess22
02-18-2009, 07:38 PM
He really shouldn't have lost that 2nd set :( Just a bad service game

Truc
02-18-2009, 08:06 PM
The commentator is so unbelievably annoying. He already drove me nuts yesterday with his Dimitrov hype and he's totally in love with Paulo tonight. Mathieu has the better allround game, and he's playing so, so well, and such delicate shots from Mathieu, and ooooh what a shaaaame Mathieu loses this point...

Keijan
02-18-2009, 08:13 PM
We probably have the same. He was already driving me crazy earlier during the Jo match, all "oh god Wimbledon is only waiting for you Tsonga !" Even I, a die hard Jotard couldn't stand him. I gave up, watching on open13.fr now.

Is it just me or has Paulo raised his level in the third ? I'm afraid for Gaël now :/

Cloudygirl
02-18-2009, 08:15 PM
he is doing my head in if I was paying for this commentary I would be very peed off. F off biased commentator. Monfils is brilliant

Keijan
02-18-2009, 08:25 PM
What The....

Keijan
02-18-2009, 08:25 PM
On a *double* ? :banghead: :boxing:

soulage
02-18-2009, 08:27 PM
he has never win a match in marseille ? maybe a malediction :devil:

Jess22
02-18-2009, 08:27 PM
:o Can't believe that :sad: This match deserved to have been won in the 2nd set

xhr75019
02-18-2009, 08:29 PM
PHM : most of the time you want him to win and he looses. On rare occasions you want him to loose and he wins....

Truc
02-18-2009, 08:31 PM
Well, Marseille is the right place for having this kind of stupid defeats as I don't care about the tournament.
But it was truly ridiculous.

simplet
02-18-2009, 10:01 PM
As long as he doesn't learn how to take control of the points in these moments, he'll always have those kind of stupid surprises. You can't always hope for the other guy to make a mistake, especially not when you're two or three points from losing the set or the match....

Keijan
02-18-2009, 10:04 PM
Gaël's interview after his loss to Paulo. Before reading it I just wanted to :boxing: but now... He sounds so sick with himself and disgusted. His own words : total crap, frustrated, trashy, he's the only one to blame, etc.:awww: Could someone give him a big hug please ?

Arrivé en conférence de presse immédiatement après sa défaite contre Paul-Henri Mathieu, Gaël Monfils n'a pas mâché ses mots sur la qualité de sa prestation : «C'était un match pourri. » Et le Français est revenu sur son choix de disputer la semaine prochaine le tournoi d'Acapulco sur terre battue juste avant la Coupe Davis sur dur en République tchèque : «Quand j'ai fait mon programme, je n'avais aucune certitude d'être dans l'équipe. Si je suis sélectionné, je serai à 100% et Guy le sait très bien. »

« Gaël Monfils, comment analysez-vous votre match ?
Je suis très déçu et frustré par ma performance. J'ai mal joué. Je n'étais pas agressif, j'étais loin de ma ligne, je ne tapais pas. Au début, ça allait parce qu'il faisait des fautes. Après il a peut-être un peu mieux joué, mais le match était pourri. Du fond de court, je ne lâchais pas mes coups. Je n'ai pas fait de revers gagnants et je n'ai pas lâché de grands coups droits.

Vous n'avez converti qu'une balle de break sur onze.
Justement. Lors des moments importants, je ratais ou je ne tentais pas assez. De son côté, il a fait ce qu'il avait à faire. Je jouais court et sans poids dans la balle. C'était nul.

Comment l'expliquez-vous ? Aviez-vous récupéré de votre gastro-entérite ?
J'étais un peu fatigué. Après Rotterdam, je ne me suis pas beaucoup entraîné. Aujourd'hui, c'était un des premiers jours où je me sentais mieux physiquement. Je n'avais pas d'énergie, c'est bizarre. Je ne jouais vraiment pas bien. Ca arrive. J'ai eu du mal à récupérer et il a fait ce qu'il avait à faire : mettre la balle dans le terrain et m'agresser. Au début, je pense qu'il était un peu tendu et il a commis un peu plus de fautes.

Avez-vous des regrets ?
Je m'en veux. Je n'arrive pas à gagner un match ici. C'est frustrant. Me dire que je suis si proche de rentrer dans les dix voire y être la semaine prochaine et faire un match comme ça, c'est chiant.

Pouvez-vous expliquer votre choix d'aller disputer le tournoi d'Acapulco sur terre battue la semaine prochaine avant la Coupe Davis ?
J'en ai parlé avec Guy (Ndlr : Forget, le capitaine de l'équipe de France). Quand j'ai fait mon programme, je n'avais aucune certitude d'être dans l'équipe. A ce moment-là, j'ai donc fait un choix plus personnel. On a peut-être eu une discussion un peu trop tardive par rapport à la date limite (Ndlr : six semaines avant le début du tournoi). Maintenant les règlements sont vraiment durs à l'ATP, on ne peut pas se retirer. Donc j'irai là-bas et je jouerai à fond quoi qu'il arrive. Je vais jouer sur terre battue, cela me fait plaisir. Si je réussis la transition dur-terre battue, ce sera pareil dans l'autre sens. Si je suis sélectionné, je serai à 100% et Guy le sait très bien.

Cette défaite est-elle embêtante pour la sélection en Coupe Davis ?
Pour la sélection, je ne m'en fais pas trop. Je pense que j'ai de bonnes chances d'être dans le groupe, ce n'est pas un match qui va enrailler ma sélection. Cela m'agace surtout pour moi. Cela fait longtemps que je n'ai pas perdu au premier tour et que je réalise un match aussi dégueulasse. »

Truc
02-18-2009, 10:15 PM
I just wanted to post it too. He's MAD! The interview is great, it's a very normal reaction.

He says he was playing poorly, he wasn't aggressive enough, he wasn't striking the ball well. It was good enough at the beginning because Paulo was making a lot of UE, but it was a crappy match. He wasn't going for his shots from the baseline, He didn't hit one single winner on the BH side, his big FH wasn't working either.
He was too passive on BP, there was no power in his shots, they were too short, it was crap.
(He's so mad! It wasn't that bad, he was totally dominating the first 2 sets with his big serve. He just choked it away badly at 5-4, so I understand he's absolutely mad at himself for losing that match, but his level of game was good enough during 2 sets for a 1st round.)

They ask him if he was still weakened by his gastroenteritis, he says he's a bit tired, he hasn't practiced a lot since Rotterdam, today was the first day he was starting to feel a bit better. He had no energy. It was strange.
And again, he's mad at himself, etc. It's so frustrating to not be able to win a match in Marseille. To think that he's about to enter the top 10 and played such a bad match really sucks.

Then he's asked about Acapulco and why he's playing there. He wasn't sure to be on the DC team when he made his schedule. It was a personal choice. Maybe they should have talked about it earlier with Forget, he had to enter it 6 weeks ago already. The rules are strict, he has to play now, so he will go there and give his all. He's happy to play on clay. If he manages the transition hard/clay well, he can do the opposite too. He will be 100% ready if Forget picks him for the DC.

He isn't worried his defeat in Marseille will jeopardize his chances to play DC, he thinks he has good chances to be on the team. It's more for him. It's very frustrating. It's been a long time he hadn't lost in a 1st round, playing such a disgusting match...

simplet
02-18-2009, 10:28 PM
He's pretty lucid about his match. It was pretty crappy. No point in beating himself up so bad though, it's a pretty meaningless loss. Let's just hope he learns from it.

Otherwise I don't think it's such a bad idea to play Acapulco. There really aren't many top players over there, and the ones that are going to be there are good match-ups for him. I think from that "top 30 players schedule" thread on GM only Nalbandian, Almagro and Robredo are going. He's won his last matches against all three, often pretty easily, and they don't seem to be in the form of their lives (especially Almagro who lost to Oscar Hernandez this week! And I think he would have been the most dangerous for gael in good form). Surely if he wins an ATP 500 tournament, it can't be bad for his ranking and his confidence. He'll have a week with davis cup to train on hard courts afterwards, and I think Indian Wells has a big draw, so he should have a couple of easy matches to get into the tournament?

Truc
02-18-2009, 10:50 PM
It's funny to me he was feeling so hopeless out there when he was looking so comfortable on his service games. I'm not saying his allround game was great, but he was totally cruising on his serve, he had BP in every service game of Paulo, he would have won that match very comfortably had he taken just 1 of those 10 wasted BP, it was solid enough for a 1st round match coming back from illness. He's way too harsh with himself.
He has played so many really unbelievably crappy matches in the past, it's weird he can't get over his level in that match. Gilles was much "crappier" yesterday! It's something he badly needs to work on if he's feeling that way now. I thought it was one of his qualities, on the contrary - not getting frustrated when he plays poorly. It's an important quality.
But I can understand his incredible choke jobs better if he was feeling so crap on the court.

As for me, I don't mind his loss, I prefer him to recover and be completely fit again. And since he plays Acapulco, I definitely prefer him to have more time to adjust to clay and to the jetlag, so it's really not bad at all.
But I had no idea it was so important for him to finally win a match in Marseille. Nobody cares, Gaël!

Keijan
02-18-2009, 11:03 PM
The interview happened very quickly after his loss, he didn't have the time to breathe a bit and reflect on it. He's so competitive, it's understandable that he feels so bad, especially since he should have won it from the second set. But a good night of sleep and tomorrow he'll discover there are worse things than losing in Marseille or playing a crappy match (which was not so crappy in the end, as we all seem to agree. I would just take off all those missed BP and that double fault in the end :o). And after all he enters the top ten, not in the wonderful way that he (and we) probably imagined but still, it's an amazing achievement. Why couldn't the stupid journalists tell him just that :o

I'm a bit worried about that Acapulco tournament. All the way to South America, and then back for the DC, it's really tiring -especially since he's one of the favourites there and could easily win the whole thing, or at least make the final. I really want him to do well at DC, and I also feel like it's a far more important even to him than Acapulco.

Hope he and Simon don't only hug when they beat other players, but also when they're defeated. This way Gillou can give him a comforting hug and make him feel better ;)

Truc
02-18-2009, 11:28 PM
It's cute when he says it sucks to maybe enter the top 10 next week already with such a disgusting performance! :lol: I love this interview because he's often been too polished lately with the media for my liking, he sounds more natural this time.
He usually is very evasive about his ranking, so I wasn't sure he knows that he will be top 10 next week (unless Jo wins Marseille) and it's important to him - but I guess it is if he says that.

Keijan
02-18-2009, 11:54 PM
He usually is very evasive about his ranking, so I wasn't sure he knows that he will be top 10 next week (unless Jo wins Marseille) and it's important to him - but I guess it is if he says that.

Crap, I had forgotten about that. Okay Jo, be a good boy and lose to Gillou in the final please :o

Truc
02-19-2009, 08:00 AM
You're optimistic, the way Gilles is playing atm!

Gaël says in L'Equipe he had thought of playing all the South American tournaments, that's why he decided to play Acapulco. It still doesn't make much sense, he had clearly said some time ago that he was playing Rotterdam and Marseille because of the DC. He must have thought at one point he wouldn't be on the DC team.
There also is an interview of Forget in L'Equipe, he's asked about that choice and he says he told Gaël: either you win Acapulco and you arrive in Ostrava full of confidence or you lose in the 1st round and if you're on the team, you come back as soon as possible.

Forget sounds so conservative again, some statements of the 4 guys about DC make him smile, they don't realize what it means to play in DC, he whines Hagelauer was the best trainer, but the young guys wanted somebody who was closer to them (thanks God! I've always found Hagel very doubtful towards Gaël), it is out of question to focus on the singles and take the risk to sacrifice the doubles...

xhr75019
02-19-2009, 08:19 AM
The Acapulco move seems a bit strange but we'll see.
I don't understand why you (as long as many others here) are always so critical of Forget, Françoise.

Truc
02-19-2009, 08:51 AM
I actually tone down my criticism of Forget a lot when I post on MTF! Really, I don't get what people (except the Sebarno & Mikapaulo fans, of course) can like about him.

L'Equipe also writes that only Blake could prevent Gaël from entering the top 10, btw (and he lost), but I don't get why they write that. I rather trust duong for this kind of things. We'll see, it's not so important.

Another article about Gaël, it' all about the Acapulco move, Forget is not pleased:
http://www.laprovence.com/articles/2009/02/19/733442-Sports-Gael-Monfils-dur-a-decrypter.php

Keijan
02-19-2009, 09:21 AM
Another article about Gaël, it' all about the Acapulco move, Forget is not pleased:
http://www.laprovence.com/articles/2009/02/19/733442-Sports-Gael-Monfils-dur-a-decrypter.php

Comment ça, "a encore été sorti dès le premier tour", ça fait super longtemps que ça lui est pas arrivé :mad:
"Deux ans durant lesquels l'Antillais semblait avoir mûri" punaise, ils y vont pas avec le dos de la cuillère. Après avoir tapé sur Richie y'a deux jours.. :fiery:

You're optimistic, the way Gilles is playing atm!
:topic: I trust him, he said himself that a crappy play in the first round doesn't mean you're unable to get to the final :cool: (and Jo and Gilles are the only ones I want to see lifting that trophy, now that Gaël is out :o I have quite simple fan reactions.)

Fran, do you mind giving a link towards Forget's interview in l'équipe ? I can't find anything on their site. And how was Hagelauer doubtful towards Gaël ? I always found Forget the coldest with him.

Truc
02-19-2009, 09:28 AM
Gaël was so mad at Hagelauer 2 years ago (at the time of the DC tie against Romania when Forget didn't even take him as an alternate and picked only 4 guys):
http://www.menstennisforums.com/showpost.php?p=4873363&postcount=13

I'm going to post the Forget interview in the DC thread. But you probably won't find it that bad. :p

Truc
02-19-2009, 09:43 AM
"encore sorti au premier tour" is just referring to the fact that he has never won in Marseille, I guess.

Here's another link about the Hagelauer-Gaël issue:
http://www.menstennisforums.com/showpost.php?p=4824357&postcount=114

Puschkin
02-19-2009, 09:49 AM
I actually tone down my criticism of Forget a lot when I post on MTF! Really, I don't get what people (except the Sebarno & Mikapaulo fans, of course) can like about him.
:rolls: YEP: Poussins, Gasquetaires, Gaelists united! ;););)

soulage
02-19-2009, 12:14 PM
The answer for Acapulco choice is :rolleyes: He must choose his priorities & he should recognize it's an error :p Well it doesn't matter.

xhr75019
02-19-2009, 01:13 PM

Fran I opened a new thread ("Guy Forget as DC captain") to answer you and explore the subject a little further.

http://www.menstennisforums.com/showthread.php?p=8181792#post8181792

You might want to post the Forget interview there...

Truc
02-19-2009, 01:33 PM
I just saw that!

He was giving the priority to the DC for his schedule at the beginning, soulage:
LA COUPE DAVIS: « Ouais, je veux vraiment la jouer ! Après l’Open d’Australie, je disputerai les tournois en Europe pour être présent si je suis sélectionné. »
http://www.menstennisforums.com/showpost.php?p=7907456&postcount=369
There must be a reason for this sudden change of mind. It was too impulsive again, but something must have made him give up on the DC at one point. :shrug:

soulage
02-19-2009, 01:54 PM
You mean somebody would have told him he has no or few chance to be selected :confused: