"Le mail de Gilles Simon" in L'Equipe [Archive] - MensTennisForums.com

"Le mail de Gilles Simon" in L'Equipe

Truc
01-19-2009, 05:17 AM
A new "column" in L'Equipe today, "Le mail de Gilles Simon". "Throughout the season, Gilles Simon will talk about him and his life on the tour behind the scenes."
His first mail is about being famous and Facebook.
Je n’ai pas encore débusqué de paparazzi en planque en face de chez moi avec un téléobjectif. Mais j’ai découvert la notoriété. L’an dernier, j’ai battu Federer et Nadal, je suis allé au Masters et les médias ont parlé de moi. On m’a vu dans Paris-Match et même au journal de 20 heures. Aujourd’hui les chauffeurs de taxi me reconnaissent et il y a du monde au bord du court quand je m’entraîne. La conséquence, vous allez voir c’est horrible , c’est que je mets deux fois plus de temps à rejoindre les vestiaires. Moi, je n’aurai jamais le désir d’être une star, une vraie, avec des gardes du corps. Le côté « et moi, et moi, et moi », le côté « attention, j’arrive », je ne suis pas fan.

Ce que j’aime là-dedans, c’est la reconnaissance. Pas tant de qui je suis, plutôt de ce que j’ai fait. J’aime l’idée qu’on aime mon travail. Alors, parfois, quand la reconnaissance me tombe dessus quand je ne suis plus au boulot, j’ai du mal. Quand je fais des courses de Nöel avec ma copine et qu’un gars déboule en disant : « Hé Simon ! vas-y, signe moi un truc », je trouve ça super intrusif.

Le truc, c’est que ma génération a depuis longtemps fait exploser la frontière vie privée - vie publique. Et je me rends compte que je ne suis pas en phase avec mon époque. Attention, je ne suis pas vieux jeu. La preuve, j’aime les jeux vidéo et les desserts McDo.

Mais prenons un exemple : Facebook. Il paraît que c’est le site Internet qui vaut le plus cher en ce moment. Si c’est vrai, je suis scotché. Beaucoup des joueurs du circuit sont inscrits mais moi, jamais de la vie. Il y a un mec qui se fait passer pour moi sur Facebook mais sachez-le, c’est bidon. Je ne pige pas du tout le principe de ce site. Si c’est pour retrouver des gens perdus de vue, à la limite, pourquoi pas ?

Mais Facebook, c’est quoi ? C’est de l’égocentisme. C’est un club de drague géant. C’est du voyeurisme. C’est : « Regardez mes photos de vacances », c’est : « Tiens, ce matin je suis de mauvaise humeur, que tout le monde le sache ». On dit tout, on étale tout. C’est le plaisir de raconter sa vie, même dans ce qu’elle a de plus creux.

A mon avis, tout ça est parti de Loft Story. Cette émission a cartonné alors qu’on a vu pendant deux mois des gens faire quoi ? Rien, rien et rien.

Moi, je n’ai aucune envie de montrer au premier venu mes photos de vacances. D’abord, c’est les miennes. Ensuite, je ne pense pas que ça intéresse grand monde. Enfin, je ne vois pas ce que ça va apporter à mon « personnage ». Des journaux m’ont demandé par exemple des photos de ma copine. J’ai refusé. C’est la frontière dont je vous parlais avant. Alors oui, j’ai raconté mes années piano quand j’étais au conservatoire, oui, j’ai parlé de ma passion pour les jeux vidéo. Je l’ai fait une fois, maintenant c’est fini. Je suis joueur de tennis. Et je ne suis pas sur Facebook.

Puschkin
01-19-2009, 05:57 AM
A new "column" in L'Equipe today, "Le mail de Gilles Simon". "Throughout the season, Gilles Simon will talk about him and his life on the tour behind the scenes."
His first mail is about being famous and Facebook.
He is really special. And I do like his views. :worship: Come on, Gilles, make your tennis a little bit more flamboyant, and I'll join the bandwaggon immediately. ;)

turtle-rn
01-19-2009, 06:09 AM
"le truc, c'est que.." is that from this expression your username comes from Fran?

His views on Facebook are rather harsh, but I kind of agree with him. I mean, as someone who doesn't have a Facebook account and obviously doesn't know the real thing, that's how I tend to see this kind of site.

Puschkin
01-19-2009, 06:14 AM
His views on Facebook are rather harsh, but I kind of agree with him.

It is not that I condemn facebook, but what I read in Gilles' comments is a decent understanding for what is public and what is private and the line between theses spheres. And on this I am 100 % with him.

Truc
01-19-2009, 06:26 AM
"le truc, c'est que.." is that from this expression your username comes from Fran?:lol: No, but he does say "truc" a lot, I've already noticed it since I'm translating all his interviews.
( :topic: "Truc" is a real first name in my case, it's the name of my partner who is Vietnamese, it means something like "honesty". He changed it when he came to France for obvious reasons :p and doesn't want to be called like that anymore, but I love that name, that's why it's my screenname on the Net.)

I'm on Facebook and I understand his views, but I think he's not very consistent with himself after having had articles like "3 jours dans la vie d'un tennisman" about him in Tennis Magazine last year, with more details about his daily life than I ever wanted to know. I felt quite uncomfortable reading that article. But maybe he's learned from it. I still think he allows Tulasne and Carine to give much more informations than needed about him in the media, though.
And I'm perplexed about the way some people use Facebook indeed (the way he describes it), but it's just a tool and it's possible to make a different use of it, so he's too categorical for my liking here.
But it's true he has an "impostor" on Facebook, so maybe it explains his harsh reaction too. I would find that totally ridiculous if I were him too.

MsTree
01-19-2009, 06:31 AM
One of my pals refuses to join Facebook as she sees it as legalised stalking!
It's good that he has a column now, looking forward to seeing what else he has to say...

turtle-rn
01-19-2009, 06:45 AM
It is not that I condemn facebook, but what I read in Gilles' comments is a decent understanding for what is public and what is private and the line between theses spheres. And on this I am 100 % with him.
I don't condemn it either; it might prove useful for people that have close friends and relatives overseas and such, but it's not my case. I would be mostly exchanging stuff with virtual friends, in other words with strangers.

:lol: No, but he does say "truc" a lot, I've already noticed it since I'm translating all his interviews.
( :topic: "Truc" is a real first name in my case, it's the name of my partner who is Vietnamese, it means something like "honesty". He changed it when he came to France for obvious reasons :p and doesn't want to be called like that anymore, but I love that name, that's why it's my screenname on the Net.)
Never thought of that. From what is left of my vietnamese knowledge (very little that is), "trúc" means "bamboo". :p

*MJP*
01-19-2009, 07:05 AM
:lol: No, but he does say "truc" a lot, I've already noticed it since I'm translating all his interviews.

I'm on Facebook and I understand his views, but I think he's not very consistent with himself after having had articles like "3 jours dans la vie d'un tennisman" about him in Tennis Magazine last year, with more details about his daily life than I ever wanted to know. I felt quite uncomfortable reading that article. But maybe he's learned from it. I still think he allows Tulasne and Carine to give much more informations than needed about him in the media, though.
And I'm perplexed about the way some people use Facebook indeed (the way he describes it), but it's just a tool and it's possible to make a different use of it, so he's too categorical for my liking here.
But it's true he has an "impostor" on Facebook, so maybe it explains his harsh reaction too. I would find that totally ridiculous if I were him too.

:confused: Which article was this? I can't remember reading anything like this

Truc
01-19-2009, 10:46 AM
Sorry, I meant this article, it was not the exact title:
http://www.menstennisforums.com/showpost.php?p=7174038&postcount=20

Truc
01-19-2009, 11:32 AM
A rough translation:

I haven't spotted any paparazzi planted outside my home with a telephoto lens. But I've discovered what it means to be a celebrity. Last year I beat Federer and Nadal, I played at the Masters Cup and the media talked about me. I was in Paris Match and even on the 20.00 TV news. The cab drivers now recognize me and there are people watching my practice sessions. As a result - it's terrible, you'll see -, it takes twice as long to go back to the lockerrooms. I will never feel like being a star, a real one, with body guards. I'm not a fan at all of the "and me and me and me" and "look, here I am" attitude.

I appreciate the recognition. Not of who I am, but of what I've done. I like the idea that people appreciate my work. If this recognition lands on me when I'm not at work, I have trouble dealing with it. When I'm doing Christmas shopping with my girlfriend and a guy turns up saying "Hey, Simon! Come on, sign something for me!", it feels like a real intrusion to me.

The problem is that my generation has erased the line between private life and public life for long already. And I realize I'm not in line with my time. I'm not saying I'm old-fashioned either. I like video games and McDo desserts.

But let's take an example: Facebook. I heard it's the website with the highest market value at the moment. If that's true, I'm flabbergasted. A lot of players are on Facebook, but I will never ever have an account there. A guy is pretending to be me there, but you have to know he's a fake. I don't get at all the idea of this website. If the point is to find again people one hasn't seen for a long time, why not?

But what's Facebook? It's self-centred. It's a giant chat-up club. It's voyeuristic. It's: "Look at the photos of my holidays", "I'm in a bad mood today, everybody should know it". People say everything, disclose everything, enjoy telling their life, even the hollowest parts of it.

I think all this started with "Loft Story" (the French "Big brother"). The show was a huge success. What did we see people do during two months? Nothing, nothing and nothing.

I don't feel like showing everybody the photos of my holidays. First, they're mine. I don't think a lot of people would be interested anyway. And I don't see what it would add to my "character". Some newspapers asked for photos of my girlfriend, for example. I refused. That's the line I was talking about. Yes, I talked about my "piano years" at the Conversatoire. Yes, I talked about my passion for video games. I did it once, now it's done. I'm a tennis player. And I'm not on Facebook.

Kezzi
01-19-2009, 04:21 PM
Thanks for translating, Truc! :hug:

On the Facebook thing: I like Facebook, but I use it mostly to keep track of foreign friends and I sometimes find people who I haven't talked with since elementary school. Yeah, I have to admit I added Nico Lapentti to keep track of him :p But I don't really see a problem there. It's still their own choice to accept someone to see their profile. You can also choose to just accept people you know, so in my opinion you have total control of what you share and with whom. I even made groups, so I can edit privacy settings, for example just for family and really close friends so they can see things others can't access... I think it's a nice website to keep updated on people you don't see very often :)
I see a point in Gilles opinion, but he can keep his life private, even if he has Facebook.

soulage
01-19-2009, 06:04 PM
I hope it will be more interesting next time :devil: because learned that he hates Facebook and dislikes to be regognized well i don't care :rolleyes: There are many things to deal with : the new ranking, the calendar :p

Tutu
01-19-2009, 06:55 PM
:lol: He's very opinionated, isn't he? :rolls:

anaquot
01-20-2009, 02:40 AM
I never joined facebook because I used myspace first and then heard all of the stuff about the sketchy back stabbing beginnings of the programmer vs. jocks with the idea for it and the corporate spying it is all a cover for (not that I don't get plenty of that with google ). Well, that is a lie, I joined for about five minutes and then closed my account (I do that with a lot of things :) ). I prefer writing paper and pen snail mail letters to friends, semi-troglodytic! I disagree with one thing Gilles says, though, I think it all started to get really ridiculous with The Real World on MTV in '92.
Good opinion I think, better to have to deal with being famous for something requiring effort and hard work than famous for nothing much at all.
Fran, did he self address the personal details in previous articles or was there a question put to him about it? If he self addressed it, good show of his quick thinking/strategic mind both on and off court :)

Truc
01-20-2009, 04:34 AM
Carine was disclosing all the personal details in the article I mentioned, he wasn't saying anything. But he had to have agreed with it somehow. And he kept talking about personal things a lot in the following interviews too imo, and same for Carine and Tulasne lately, I've always thought he was very open about his private life for a tennis player, on the contrary.
Changing his mind on that is perfectly fine when he's becoming more famous, but I think he's too categorical here.

Scotso
01-22-2009, 03:52 AM
I don't feel like showing everybody the photos of my holidays. First, they're mine. I don't think a lot of people would be interested anyway. And I don't see what it would add to my "character". Some newspapers asked for photos of my girlfriend, for example. I refused. That's the line I was talking about. Yes, I talked about my "piano years" at the Conversatoire. Yes, I talked about my passion for video games. I did it once, now it's done. I'm a tennis player. And I'm not on Facebook.

:worship:

I actually totally agree with him. I'm so over our modern culture, where everyone posts their reviews of movies or documents their lives on youtube (though I don't mind the sites in general if they're used more intelligently, but to be honest that seems rare). Everyone out there these days seems to think that they're a celebrity and that people want to know and witness everything they do. I couldn't care less about the vast majority of them, and I feel absolutely no desire to share family photos and such on the internet.

Eimear O'Mahony
01-22-2009, 08:25 AM
Sounds like Gilles is a very private person and rightly so. The tour is bad enough without people knowing everything about your private lives. You need to keep a certain aspect of your life private or you'd go crazy

port37
02-11-2009, 12:05 PM
Thanks for the translation :)

I agree with Gilles about facebook and these sorts of sites where people feel they have to share the details of their life on the Internet. Our generation is obssessed with celebrity and becoming famous for doing nothing of real importance. I have no problem with people using these sites to keep in contact with family and friends and keeping their pages private, that's a positive about the Internet. I often feel like I'm the only person my age who doesn't have a facebook page and I'm fine with that.

oh gosh that felt a bit like a rant, although not as fiery as Gilles'

Cloudygirl
02-11-2009, 10:03 PM
It really depends what you use facebook for. Mine is friends and family only and it genuinely is that. I have about 67 friends and all bar 1 (who I added for a laugh its a dodg celeb one lol) are all people I genuinely know and like. I've moved a lot in my time and I have a large extended family which rarely meets up so its great for catching up and not forgetting birthdays and also for photo sharing. I had someone add me today as a matter of fact who I was really good friends with but we both moved in the same week (and she moved abroad) and I have been gutted that we lost touch. She has her facebook set so you can't search it and I spell my name unusually so she has only just found me and its been 2 years.

Some of my friends though have about 500 friends and I'm like what. You can't know all these people whats the point.

MsTree
02-26-2009, 08:50 PM
Has he done any more of these yet? I'm quite looking forward to the next Gillou rant about modern life :)

MsTree
02-26-2009, 08:52 PM
Double post sorry! flipping MTF :o

Tutu
02-26-2009, 10:24 PM
:lol:

I guess i'm one of the only ones who disagrees with Gilles then. :ras:

Truc
03-03-2009, 05:56 AM
No no, I didn't find it that great either.

There is another mail today in L'Equipe, but nothing special, it's about the Davis Cup, what it means to him, it can be beneficial, but also destructive, Escudé is a model for him in Davis Cup, it forces him to forget about himself and to do things he isn't used to do, etc.
Ça y est, nous y sommes…
Dernière ligne droite avant le début des hostilités. Et que rêver de mieux? Pas grand-chose à mon avis. Aller défendre les couleurs de la France, c'est déjà magnifique. Mais aller la défendre avec ses potes, ça, c'est irremplaçable. Beaucoup de monde va nous attendre sur cette rencontre. On en est tous conscients. La Coupe Davis a toujours été quelque chose de particulier pour un joueur de tennis. Les raisons? Je ne sais pas si tout le monde a les mêmes. En attendant, je connais les miennes.
Avoir le privilège de représenter son pays est quelque chose de rare, surtout dans un sport individuel. C'est une responsabilité qu'il faut vouloir et pouvoir assumer. Par le passé, on a déjà pu voir l'effet bénéfique ou destructeur qu'un match de Coupe Davis peut engendrer pour un joueur. Celui qui m'a le plus impressionné est Nicolas Escudé. Peu importe qui était l'adversaire, il donnait toujours l'impression d'être le patron sur le terrain. On le sentait serein, rassurant pour tout le monde, et je pense que c'est un joueur de Coupe Davis dont on devrait tous s'inspirer. Si je dois aller sur le terrain, ce sera un sacré défi pour moi. Ce sera une situation nouvelle, qu'il faudra gérer du mieux possible. Sans se rajouter des tonnes de pression non plus, il faut être à la hauteur de l'événement.
La Coupe Davis, c'est également avoir un autre privilège, celui de partager une aventure humaine incroyablement forte avec ses compatriotes. Cela paraît peut-être idiot mais, même si on est très proches, nous n'en restons pas moins concurrents tout au long de la saison. On le sait tous et ça ne nous pose aucun problème. Mais là, ce sera vraiment la première fois qu'on partagera tout ensemble. Tous dans le même bateau, quoi qu'il arrive. Le seul objectif final est la victoire de l'équipe. Peu importe qui a fait quoi, si l'équipe gagne tout le monde sera heureux, si elle perd tout le monde sera triste…
Dans un sport égocentrique comme le tennis, la Coupe Davis oblige à avoir d'autres atouts, car les qualités individuelles de chacun ne pèsent rien face à un esprit de groupe. Etre prêt à tout donner pour les autres, être à leur service en permanence, que ce soit dans les bons ou les mauvais moments, telle était ma mission lors de ma seule rencontre en tant que cinquième homme, l'an dernier à Sibiu contre la Roumanie. J’ai dû par exemple, pour la première fois de ma carrière, faire un double d'entraînement pour régler «Mika» et «La Clé». Je faisais équipe avec Guy Forget et on leur faisait bosser les coups qu'ils allaient devoir frapper deux jours plus tard. En fin d'entraînement, j'avais également fait faire une bonne demi-heure de volée à Arnaud, qui en voulait encore. C'était quelque chose de tellement inhabituel pour moi. J’ai découvert les bienfaits de ne pas être en permanence centré sur sa petite personne. C'est pourquoi j'ai hâte d'y nouveau, que ce soit en tant que joueur, remplaçant ou sparring-partner.
Pour terminer, je dirai que dans tous les cas ça va être une aventure extraordinaire. C’est quelque chose dont on rêve depuis tout petit. Ce le sera d'autant plus que je joue avec mes «potes», et que cette histoire sera «notre» histoire. Je ne sais pas si on va bien jouer, je ne sais pas non plus si on va gagner. La seule chose que sais, c'est qu'on va tout donner...
Gilles Simon

Eimear O'Mahony
03-03-2009, 08:37 AM
Thanks for the article Fran. He's really proud of playing in the Davis Cup that's for sure :) He seems genuinely touched to be representing France and it means even more to him because he's playing with his friends. I think that's nice

Truc
05-19-2009, 06:26 AM
He wrote again! Today is about Roland-Garros for a French player:
Comment aborder Roland pour un joueur français

« Souvent on dit que les Français ne réussissent pas bien à Roland-Garros parce qu’il y a trop d’attente du public mais je ne pense pas que ce soit la raison principale. L’attente des gens, c’est rien. Dix minutes après que tu as perdu, ils vont voir un autre Français qui est en train de gagner et basta. Le soir, c’est oublié pour eux.

Alors pourquoi c’est dur ? Ça ne sert à rien de dire que c’est un Grand Chelem comme un autre parce que ce n'est pas vrai. Roland, c’était presque la seule fois de l’année qu’on voyait du tennis à la télé quand on était petit. Personne n’avait Eurosport à l’époque. C’est sur ces courts-là que je me suis projeté joueur de tennis. J’ai vu des tas de finales sur France 2, avec le mec qui s’allonge par terre à la fin en me disant : « Ça doit être fabuleux ! » Les parcours des Français, à l’époque, je les ai suivis de près !

Bon, moi, c’est vrai, je n’ai jamais réussi mes Roland-Garros jusqu’à présent. C’est d’ailleurs là que j’ai ressenti mes premiers gros coups de pression. Maintenant ça va un peu mieux car je la reconnais quand elle arrive, mais ça reste toujours quelque chose de pas évident à gérer. Souvent, quand on a peur, on a un réflexe idiot qui est de dire : « J’ai pas peur. » Mais je crois qu’il vaut mieux ne pas se mentir et faire le maximum avec ça.

Ca me paraît quasiment impossible de bien jouer d’entrée dans le tournoi. Arriver et mettre 6-3, 6-2, 6-1 en envoyant « Bing ! » à droite, « Boum ! » à gauche, sans rater, tu parles... Je pense qu'il faut s’inspirer du parcours de Gaël l’an dernier. Je me souviens des commentaires très durs qui avaient suivi ses premières victoires, comme quoi ce qu’il faisait sur le court était laborieux, qu’il ne faisait que pousser la balle, qu’il n’irait jamais loin dans le tournoi... Eh bien on l'a retrouvé en demi-finales pratiquant son meilleur tennis. Et quand t’es en demies, les gens s’en foutent de ce qui s’est passé avant. Ils ont oublié les matches pourris des premiers tours. C’est peut-être en gagnant un match pourri, puis un deuxième, qu’après, ça peut être fabuleux.

Comme moi, Gaël jouait comme un manche à Roland au début. Je m’en souviens bien : on était tellement tendus qu’on passait presque à côté de la balle pour nos premières qualifs … Lui a réussi à prendre ses marques petit à petit, pour passer un tour, puis aller en huitièmes, puis dans le dernier carré l’an dernier !

Question de patience. Il ne faut pas se voir trop beau. À Roland plus qu’ailleurs, on voudrait gagner avec la manière, en faisant tout le temps des beaux points, des beaux coups. Parfois, ça m’est arrivé de réussir deux super points gagnants coup sur coup. J’étais un peu « content de moi » d’avoir laissé le mec à six mètres de la balle deux fois mais à l’arrivée faire deux coups de martien au milieu de quatre fautes, ça sert à quoi ? À part à perdre le jeu… Mon père me dit rarement des choses sur mon tennis, mais il y a une phrase qu’il me répète souvent : « Ça ne sert à rien de f faire le spectacle avant la finale ». Ce n’est pas faux. »

Gilles Simon

MsTree
05-19-2009, 05:36 PM
Thanks Fran!
Google Translate makes an arse out of it though

Question of patience. We should not be too good. At Roland more than elsewhere, we would win with the way in doing all the time points of fine, fine strokes. Sometimes it's happened to me to pass two super points winners in a row. I was a little happy with me "for having allowed the man to six meters from the ball twice, but at the finish two strokes to Mars in the middle of four faults, what's the point? Apart from losing the game ... My father often told me things about my tennis, but it is a phrase that I repeat often: "It is no use of f to the show before the finale." This is not true.

I like the "two strokes to Mars" bit even if it doesn't make too much sense! :lol: Looking forward to your translation :)

Truc
05-19-2009, 06:12 PM
It's not very interesting, that's why I didn't translate it immediately, but I can make a rough translation if you want. The other one about the Davis Cup was easier to understand with Google?

I'm puzzled by the Google translation, though, because it gets the most simple sentences wrong. :confused:
Mon père me dit rarement des choses sur mon tennis -> My father often told me things about my tennis ??
Ce n’est pas faux -> This is not true. ??
It's the exact opposite! His father hardly ever talks with Gilles about his tennis, but that one thing he says is very true.

MsTree
05-19-2009, 06:21 PM
Yeah Google translated the previous one perfectly! But the new one was unreadable :lol:
I definitely prefer your writing style Fran! :)

Truc
05-19-2009, 06:52 PM
Ok, here you go, but it's probably not pretty because I don't have much time right now. If somebody has time to correct the mistakes and polish it up a little bit, send me a PM, I'll edit my post!

"They say that French players don't do well in Roland-Garros because of the expectations of the crowd, but I don't think it's the main reason. The expectations of the people are peanuts. Ten minutes after you lost, they move on to another Frenchman who is winning and that's it. They've already forgotten about it at the end of the day.

So why is it hard? There's no point saying it's a Slam like any other because it's not true. Roland was our only occasion to see tennis on TV when we were kids. Nobody had Eurosport at the time. Those are the courts where I was projecting myself as a tennis player. I saw tons of finals on France 2 with the winner lying down on the ground at the end and I was saying to myself "It must be fabulous!" I was following very closely what the French players were doing there!

As for me, that's true, I've never done well in Roland-Garros so far. It's the place where I had my first rough experiences with the pressure. It's a bit better now because I recognize the pressure when it happens, but it's still hard to deal with it. When a player is scared, he often has the stupid reaction to say to himself: "I'm not scared". I think it's better to not lie to oneself and cope with it the best one can.

To me, it seems almost impossible to start the tournament playing great tennis. To turn up and win 6-3 6-2 6-1 hitting winners right and left, without making any error. No chance... I think Gaël's path last year must be an inspiration. I remember very harsh comments after his first wins, they said he was laborious, just pushing the ball around, he would never go far in the tournament... And he ended up in the semi-final playing his best tennis. Once you're in the semi, people don't care anymore about what happened before. The rotten matches of the first rounds are forgotten already. Maybe one has to win one, two rotten matches to do something fabulous.

Like me, Gaël used to be hopeless in Roland. I remember it very well: we were so tense in our first qualifying matches that we almost missed the ball... He managed to find his bearings, little by little, winning one round, reaching the 4th round and then the last quarter last year!

It's a matter of patience. Not get ahead of oneself*. In Roland more than anywhere else, we'd like to win with style, playing only great points, with beautiful shots. Sometimes I would play two superb winners in a row, I was quite happy with myself, the other guy was six meters away from the ball, great. But what's the point if I hit two shots out of this world in the middle of four errors? Apart from losing that game... My father rarely talks with me about my game, but he often says one thing to me: "It's no use looking good/putting up a great show before the final". He may have a point here."

*"se voir trop beau", that's an expression he's been using a lot lately. He said that in Madrid for example to explain why he had so much trouble fighting when Ljubo came back in the 2nd set - he said literally "I was seeing myself too beautiful" = "I thought that I had already made it, that everything was going to be great and easy".

MsTree
05-19-2009, 07:25 PM
If he sees the same thing as I see when I look at him then beautiful is an understatement :hearts:

I can't even hazard a guess at the bit you're stuck with but in my head he's getting ahead of himself in both the examples you've given.

Truc
05-19-2009, 07:32 PM
Oh yes, that's the right translation here, thanks!

rtgy
05-19-2009, 08:12 PM
thanx Fran:hug:
:worship:

Truc
08-30-2009, 07:42 AM
*bump*
He wrote again, but it's not about himself, he only explains in general why, even being top 10 and even if he's optimistic, he has less than 1% chance to win the tournament when he enters a Slam.
First 2 rounds: he gives himself 80% chances to win. 80% and 64% (80% of 80%). 2/3 chances to reach the round 3.
3rd round is against a player ranked between #17 and #24 -> he gives himself 50% chances to win in all honesty. So he has 32% cchances to still be there in the 2nd week.
4th round is against a player ranked between 5th and 8th (Jo, Delpo, A-Rod, Davydenko): let's be optimistic and say he has 50% chances again -> 16% chances to reach the QF.
And then it's Murray, Nadal and Fed. Thanks to Fed for embellishing his stats against the top 3, but it's still looking quite bad. If he's very optimistic, he gives himself 33% chances to win each match against them -> 5% to make it to the SF, 1,75% the F and 0,85 % to win the title.
A Slam means you have "a real chance to win" 7 times. But in the end, it basically amounts to zero chance.
The real strength of the top 4 is that they almost never lose, at least before the QF or the SF. Fed is a legend, he never loses against a player ranked outside of the top 10 in Slams. And even against players like A-Rod or Gonzo, his record is astounding.
"You know what? Wish me "bonne(s) chance(s)" for the US Open!" (It's the same word in French to say "good luck" & "a good chance").

He has less than 50% chances to win against Jo, Delpo & Co. imo, and it doesn't have to be Muzza, Nadal and Fed in the last rounds, so the whole thing is not very accurate, but it's not the point either.

turtle-rn
08-30-2009, 10:20 AM
This has to be a humorous attempt at a joke. :o

MsTree
08-30-2009, 11:53 AM
I see what he's saying, his maths are probably right but very subjective. I think he's trying to rationalise why he's not going to do very well before it actually happens :(

leptiric
08-30-2009, 12:19 PM
he probably doesnt want to get his or other peoples hopes up!! its easier to deal with a loss when youre expecting it or think its very possible. so if he doesnt win its ok cause he didnt expect so much, but if he wins the joy is bigger!! :)

i usually act like this - always prepare myself for the worst so its easier to deal with if it gets to that!

MsTree
08-30-2009, 12:36 PM
He definitely seems to operate better that way Ivana! He can be the gazelle who has to eat the lion whole but he can't think of himself as the lion ;)

And yes, the seagulls follow the trawler too :lol: (stop me if I'm getting too cryptic, I'm in a funny mood today :))

leptiric
08-30-2009, 03:50 PM
you sure are being cryptic today :lol:

but im sure we pretty much got the point :rolls:

lalaland
08-30-2009, 05:51 PM
Interesting, but I don't really need the math to know that his chance is slim. There's only 4 men who won slams since 2004. Still, it sounds so pessimistic eventhough it's realistic :shrug:. Bonne Chance then, Gillou, do your best.

Thanks Fran, for the article.

I corrected myself, there were 5 men who won slams since 2004. I forgot Gaudio, the anormaly.

Hannah4eva
08-30-2009, 08:37 PM
Tanx fran for the article :hug: The maths was slightly puzzling but then again i've never been a fan of maths lol Anyway I just wish Gilles a huge 'GUD LUCK' for the US Open, because I always think that at the end of the day its the luck that matters :)